Mededeling

Collapse
No announcement yet.

ZWOLLE vogelbeurs

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • #16
    het is dat ik geen tijd heb want alleen al zou ik niks nodig hebben is het een plezier om er rond te lopen.

    ja inderdaad ik was bij een kweker vroeg ook abnormale prijzen. (was wel nederlands kampioen dat jaar maar dan nog) hij zei ook kopen jullie ze niet dan wacht ik gewoon tot de duitsers komen die nemen ze graag mee voor dit geld.

    maar zoals ik al zei echt de moeite waard bijna elke vogel is er wel te zien.
    mvg Ben
    Groeten, Ben

    Opmerking


    • #17
      oke nou iedereen heeft zijn idee erover hier geplaatst maar nu ben ik eigenlijk wel benieuwd hoe het er echt was? ik ben jammer genoeg niet geweest daarom deze vraag.

      mvg Ben
      Groeten, Ben

      Opmerking


      • #18
        Vriendelijke groeten,
        Henk3.

        Mijn website:

        Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

        Opmerking


        • #19
          Duidelijk

          Ja nu is het wel duidelijk, zo te lezen was je er al vroeg present. Toch ben ik nog wel benieuwd naar ervaringen van anderen.
          Zelf ben ik er niet naar toe geweest.
          Vriendelijke groeten,
          Henk3.

          Mijn website:

          Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

          Opmerking


          • #20
            ik ben wel geweest en ben best tevreden maar hier over zo meer, ben eigenlijk wel benieuwd of winterkoning dit ook allemaal heeft medegedeeld aan de marktcom.(ik zal ze een ieder geval wel enkele aanbevelingen toesturen) maar laten we eerst het rijtje van verschrikking eens afwerken.

            a. ongelofelijke wachtrij (kan volgens mij anders)
            moet ook anders want anders gaat de markt door zijn eigen sucsses kapot.

            b. de stank van auto uitlaten en rook (kan volgens mij anders).
            ja klopt als men alleen de standhouders en grote handelaren(meer als 30 kooien b.v.) toestaat om met de auto naar binnen te rijden zal dit verminderen moet er wel bijzeggen dat de roosters en het dak wel los gingen
            voor c geld dus hetzelfde.

            d .de ongelofelijke aantallen van mensen en hun mentaliteit ,duwen,aanstoten met lopers etc etc (kan volgens mij anders).
            dit probleem is een maatschappelijk probleem en is dus niet iets wat met de markt op zichzelf te maken heeft(ga maar eens naar de voetbal of een concert)

            e.de vele vogels (soms) in te kleine kooitjes/lopers(kan volgens mij anders)
            ja klopt vogels in te kleine kooien en in lopers hoort niet maar ja zolang als mensen deze vogels kopen zal dit nooit veranderen persoonlijk zal ik nooit een vogel uit een loper kopen je kunt de vogel niet eens goed bekijken


            . de absurde prijzen (voor sommige vogels) de "verkooppraatjes"die kant noch wal sloegen,en dit alleen maar om te verkopen.
            ook dit is geen specifiekmarkt probleem dit gebeurt ook bij de liefhebber thuis.


            g.het optreden van de aid,zij hebben controles uitgevoerd(perfekt) maar hoorde dat het wederom weer op zo'n amateuristische gebeurde
            (men wist van sommige vogels ,toeten noch blazen) maar iig goed dat ze PROMINENT aanwezig waren.

            ook dit is geen specifiekmarkt probleem dit gebeurt ook bij de liefhebber thuis dat vogels meegenomen worden en later weer terug gegeven worden


            h. en voor mij persoonlijk: de gemaakte afspraak is niet nageleefd,dus "voor niks" ernaar toegeweest.(maw er gingen geen vogelsvoor MIJ mee terug naar huis).
            ook dit is geen specifiekmarkt probleem dit gebeurt ook bij de liefhebber thuis dat je er komt en de vogels zijn weg,niet de juiste vogels waar men het over heeft,niet de kwaliteit die beloofd was enz enz



            maar goed nu mijn ervaring van afgelopen zaterdag om 8.00 uur binnen en al snel waren we enkele vogels kwijt aan Italianen,Duitsers,Denen die na redelijk goed bestuderen van de vogels en soms enkele relavante vragen de vogels zonder te willen handelen de vogels kochten.
            tegen een uur of 11 waren we de meeste vogels dan ook kwijt en dan komen de mensen die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten he zoveel geld voor dat vogeltje dit mankeert er aan en dat is niet goed ik snap dan eigenlijk niet waarom ze de vogel dan nog willen kopen maar goed dat zal wel aan mij liggen.

            om 1.30 de spullen maar ingepakt en naar huis zelf nog 4 vogels over van de 15 mijn 2 andere collega kwekers waren alles kwijt en de andere collega bleef nog even.


            voor wat mij betreft was het dus weer een geslaagde markt en ja ook dingen gezien mee gemaakt waar ik niet over te spreken ben(zie ook boven) maar dit zal ik persoonlijk ook nog even mededelen aan de marktcom. zodat ze daar indien ze willen hun voordeel mee kunnen doen.
            en een markt of een TT of wat dan ook organiseren waren geen dingen verkeerd gaan of anders kunnen zal wel een utopi zijn.

            rest mij niets anders als alle vrijwillegers die mee werken aan een markt groot of klein veel plezier en veel sucses te wensen en ik ben er weer op 23 februari zal vast na de TT's niet al mijn vogels thuis kunnen verkopen.
            Henk Dijkkamp

            Ik weet niet alles maar doe mijn best.

            Opmerking


            • #21
              Wat aanbevelingen betreft: in plaats van auto's de hal in laten zou men ook kunnen kiezen de handelaren zelf karren/karretjes te laten meenemen. Dat gebeurt bij veel markten. Een paar veilingkarren zelf aanschaffen zou ook een optie zijn.
              Uitlaatgassen zijn voor de mens al niet zo best, voor vogels ronduit schadelijk.

              Verder ook hier, complimenten voor de organsiatie en vrijwilligers. Het kan altijd beter maar zo'n groot evenement organiseren waar zoveel iefhebbers naar uitkijken is niet niks. Petje af.
              Groet Ton,
              www.allevogels.nl

              Opmerking


              • #22
                Och

                Winterkoning
                ik weet het IK ben de zeikerd.
                mvg winterkoning
                Vriendelijke groeten,
                Henk3.

                Mijn website:

                Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

                Opmerking


                • #23
                  iig

                  = mijn (wellicht ook van andere )afkorting van : in ieder geval
                  (ja ik weet het,het is onduidelijk zonder puntjes ertussen).

                  ik weet dat mensen moeite hebben met mij,ik heb gewoon dikwijls een andere gedachtengang dan andere en kan een theorie /stelling vanuit verschillende perspectieven zien/benaderen.(dat maakt het zo lastig ,ook soms voor mezelf)
                  mvg winterkoning

                  Opmerking


                  • #24
                    Vriendelijke groeten,
                    Henk3.

                    Mijn website:

                    Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

                    Opmerking


                    • #25
                      ik weet het IK ben de zeikerd.
                      mensen die meedenken/kritisch zijn worden vaak ziekerds genoemd.

                      ik vond alleen de uitspraak een verschrikking nergens op slaan en zeer negatief en dat heb ik even proberen te verduidelijken.

                      ga jij ook met jouw kooitjes of lopertjes dan naar een voetbalwedstrijd?
                      ja


                      want ik zeg maar zo de vogels zijn zo duur naargelang de "gek" ervoor wilt betalen.

                      ik heb nog nooit een vogel gekocht die te duur was heb er wel verschijnende laten zitten die toch op de helft van de redelijke marktwaarde zaten.


                      ik koop liefst vanuit de import(vroeger althans want dan waren de vogels van zichzelf "eerlijk")
                      de vogels waren mischien dan wel eerlijk maar hoeveel van de 100 vogels gevangen in het wild kwamen er dan terecht(levend)bij de kweker en dat is eerlijk en waarom is er nu geen import meer omdat het allemaal zo eerlijk was.


                      ben eigenlijk wel benieuwd of winterkoning dit ook allemaal heeft medegedeeld aan de marktcom
                      nog geen antwoord op gehad trouwens.
                      Henk Dijkkamp

                      Ik weet niet alles maar doe mijn best.

                      Opmerking


                      • #26
                        Ik was er ook

                        Ik was er ook en inderdaad de vreselijke luchtkwaliteit is het eerste wat je opvalt. Helemaal mee eens dat dit zeker voor een groot deel op te lossen is. (niet roken en een beter beleid met de auto's.

                        Ook de vreselijke aantallen in lopers en andere te kleine kooien stond mij tegen, ik denk dat als de marktcommissie duidelijke regels opstelt t.a.v. maximum aantallen in kooien/lopers dit probleem voor een groot deel opgelost kan worden. (mits deze gehandhaaft worden uiteraard) Vergeet niet dat ook de kritische mens op de markt komt en het slechte imago van markten bevestigd ziet worden.

                        Het allerergste (buiten dierenleed om natuurlijk) vind ik nog dat ver voordat de markt opent grote aantallen mensen voor een paar euro meer door de handelareningang naar binnen worden gelaten. Laat de handelaren maar bouwen van 7.00 tot 8.30, en laat dan iedereen zonder of met een klein aantal vogels binnen...Want zelfs zonder vogels kan je al door de handelareningang...rijen mensen wachtend voor de kassa terwijl er ook al rijen niet handelaren met hun 1e keus handel naar buiten stromen. Dat kun je in mijn ogen niet echt verkopen als organisatie en komt op mij over als een klassiek staaltje gemakkelijk aan marktgeld komen.

                        AID? hoe kon ik die herkennen?

                        Dan nu het goede:

                        Gelukkig zie ik steeds meer handelaren en particulieren die vogels anbieden op een dierwaardige manier. In schone, ruime kooien met voer, water en bodembedekking. Ik denk dat de meeste bezoekers wel weten welke handelaren ik bedoel.

                        Ondanks de importstop een aanbod tropen etc. (het zal ooit veel meer geweest zijn maar zeg niet dat er niks zat)

                        sterk wisselende prijzen maar zelfs een aantal "normale" prijzen

                        mijn "date" was zijn afspraak wel nagekomen en ik ben huiswaarts gekeert met een paar prachtige vogels.

                        Veel mensen gesproken, weer van alles opgestoken en een beregezellige dag gehad!

                        Tot zover mijn bevindingen.

                        In februari niet, maar volgend jaar zeker weer! Denk nog wel even naar Joure te gaan..
                        Wat een leuke hobby hebben wij toch!

                        Opmerking


                        • #27

                          Opmerking


                          • #28
                            Op een ander bekend vogelforum ben ik de discussie al eens behoorlijk aangegaan omtrent een aantal (ook hier al genoemde) zaken met betrekking tot de vogelmarkten in de IJsselhallen te Zwolle.

                            enkele voorbeelden:

                            Het langdurig -bij weer of geen weer- openen van de haldeuren, zowel aan het begin als aan het einde van de markt.
                            Geen sluissysteem, maar wel aanzienlijk temperatuurverschillen met b.v. de oplopende temperatuur tijdens de markt.

                            Het eveneens twee maal per marktdag toelaten dat de handelaren met auto's in de hal komen, terwijl er al veel vogels in de hal aanwezig zijn. Vanzelfsprekend veroorzaken de uitlaatgassen daarbij geen best klimaat om vogels in te zetten.

                            De bak- en rooklucht in de hal gedurende de hele marktdag.

                            De matige tot slechte ventilatie en het tengevolge daarvan aanzienlijk oplopen van de temperatuur tijdens de markt. (en vervolgens dus ook weer het te grote contrast met situatie op het moment dat de deuren van de hal zijn geopend!)

                            Het toelaten van zeer grote aantallen mensen voor de officiële gepubliceerde openingstijd.
                            Letterlijk bussen vol buitenlanders zijn u voor geweest op het moment dat u niets vermoedend vanaf 10.30 uur de hal betreedt!

                            De nog steeds voorkomende volgepropte lopers.


                            Jammer dat deze problematiek al zo veel jaren speelt, waarbij, alle gewaardeerde inspanningen van vele vrijwilligers ten spijt, tot op heden nog geen duidelijke verbeteringen te constateren zijn. Ook jammer is het feit dat het kennelijk te lage aantal vrijwilligers als argument wordt gebruikt voor het niet optimale verloop van een aantal zaken, hetgeen slechts betekent dat het evenement qua omvang kennelijk boven het hoofd van de organisatie is gegroeid. Dit mag echter hoe dan ook geen gevolg hebben voor het bedenkelijke welzijn van de betreffende vogels op de markt.

                            Waarom deze kritiek?

                            Niet op de persoon, maar wel rekening houdend met het feit dat andere (anti)organisaties meekijken. Bedenk ook dat er hele volksstammen rondlopen, die al problemen hebben met het überhaupt opsluiten van een levend wezen! Wie er gelijk heeft doet niet ter zake, maar met de huidige stand van zaken krijgen tegenstanders een stok in handen geworpen om maatregelen tegen het houden van vogels in gevangenschap steeds beter te onderbouwen. Dat kan en mag niet de bedoeling zijn van een vogelmarkt! Sterker nog, een vogelmarkt hoort een promotieplaatje naar buiten te zijn! Helaas zie ik bepaald geen promotionele uitstraling op Zwolle.

                            Ook in combinatie met actuele zaken rond de illegale vogelvangsten, de vogelgriep en andere al dan niet terechte 'imago-aanslagen' op de vogelhouderij lijkt het mij dat een en ander toch iets is om eens goed te overdenken!
                            Amigo de los Psittacidos

                            Look deep into nature and you will understand everything better

                            Opmerking


                            • #29
                              zwolle

                              Ben er dus voor het eerst(en laatst) geweest omdat ik in de buurt op vacantie was.
                              De beurs viel mij zwaar tegen,niet veel bijzondere vogels( zal ook wel met import te maken hebben).
                              Toch vrij veel handelaren die de vogels slecht hadden zitten en dan bedoel ik teveel in een hok en geen water of voer en ook bijvb. Ara's in een kooi gepropt waar je nog niet eens een een parkiet in zou doen.
                              Verder ook weer de bewuste tamme vogels op het hok(vleugels geknipt).
                              En via de zij ingang gingen de buitenlanders en vips al weer naar buiten met kooien vol die voor de openingstijd al binnen waren geweest en jan met de korte achternaam kon om half elf pas naar binnen.
                              Verder ook de slechte lucht en blauw van de rook
                              En de vraagprijzen ,ook voor de gewone vogeltjes van de gekke,bastaardputter tussen de 50 en 75 euro,als je dan vraagt zijn ze van goud staan ze je nog dom aan te kijken ook.
                              Moest voor mij schoonmoeder een nieuw zangertje meenemen,de oude een mozambiquesijs van 15 jaar was helaas overleden,heb maar niet verder gekeken en een mooie topaas man kanarie bij een kweker gekocht voor een schappelijke prijs.
                              Losse mozambique mannen wordt 80 euro voor gevraagd dus dat heb ik haar maar niet aangedaan.
                              Voor mij is het de laatste keer geweest,Boskoop is niet veel meer maar deze beurs gaat ook nergens over.
                              Maar dat is mijn mening en wie ben ik?
                              Mvg,
                              Kingfisher
                              Mvg,
                              Kingfisher.

                              Opmerking


                              • #30
                                misschien heel dom van mij hoor maar volgens mij is dit een vogelliefhebbers forum. en vogelmarkt is niet het plaatje van de echte liefhebber want een echte liefhebber mag zich toch wel meer in de sfeer van tentoonstellingen zien toch? dat is volgens mij het plaatje.

                                vogelmarkt is voor mij ik ben niet zo oud dus (net volwassen zoals menig ouder het leuk wil omschrijven) weinig ervaring nog maar 10 jaar. maar ik weet wel dat en de meeste zullen dit niet leuk vinden. maar een markt is een markt en niet meer. het is iets waar handelaren hun waar verkopen. een echte liefhebber zoekt de echte liefhebber op. dit kan op een markt maar je zal toch het echte waar bij een liefhebber thuis moeten opzoeken.

                                maja misschien ben ik wel dom. maar dit beeld is al menig jaar en het zal niet veranderen een handelaar blijft handelen en veel mensen die van hun vogel afmoeten verkopen ze aan een handelaar. niet wetend wat er met deze vogel gebeurd. en dit zullen veel mensen afkeuren blablabla. maar je moet wel van je vogel af. die schijnheilige liefhebber die bij je thuis komt leuk praat en ze na een week verkoopt heb je ook geen grip op. al met al iedereen heeft iets voor zich en koppelt dit aan een markt. begrijp me niet verkeerd maar een markt is iets waar een echte liefhebber zich toch alleen maar ergert dus niet de plek om heen te gaan of gewoon niet zo kritisch zijn.

                                een ander zwart maken is makkelijk maar zoek je een vogel die je echt nodig heb en die handelaar zo onmenselijk als men ze nog nooit heeft gezien. heeft een vogel die je lijkt dan zijn er maar weinig die nee kunne zeggen.

                                maja ik zal wel dom zijn ben misschien opgegroeid met het verkeerde idee maar ben benieuwd naar jullie reactie op mijn stelling EEN ECHTE LIEFHEBBER SLUIT ZIJN OGEN DICHT OP EEN MARKT OF HIJ MOET HIER GEWOON NIET KOMEN.

                                mvg Ben
                                Groeten, Ben

                                Opmerking

                                Working...
                                X