Mededeling

Collapse
No announcement yet.

kanarie ziek

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • kanarie ziek

    Hallo,

    Wij hebben een kanarie van iets meer dan twee jaar. Sinds mei zien we de kop van de kanarie steeds minder mooi worden. De kop is een beetje kaal en rond de ogen is het een beetje dik (zie fotos). Ook in zijn geheel lijkt hij een beetje dik. We geven hem gewoon kanarie voer aangevuld met fruit e.d.

    Zijn gedrag lijkt nog normaal en levendig.

    De fokker, die al jaren kanaries fokt, heeft dit nog nooit gezien.

    Kan iemand ons verder helpen.
    Alvast bedankt
    Hans




    Ik heb één foto weggehaald omdat die te groot was en de zaak teveel uit z'n verband haalde. En inderdaad, ook op die foto stond een parkiet.

  • #2
    Hallo Hans,
    Welkom hier!!en héél veel leesplezier!!
    Nu je kanarie
    Hoop niet dat dit een grapje van je is want:
    De foto's die je erbij hebt gezet zijn van een parkiet en geen kanarie, Hans.
    Deze parkiet heeft dus parkietenvoer nodig en geen kanarievoer!!
    En geef hem dan ook eens een badje met knoflook water ,misschien knapt hij daar van op??
    Groetjes,Mirjam

    Opmerking


    • #3
      deze parkiet heeft wat scaly face een soort mijten wat ook wel eens pokken genoemd wordt, hier is bij de dierenwinkel al medicijnen voor te krijgen, wat ook goed helpt is wat birdspray op de neus /snavel te spuiten ,bescherm de ogen dan met je vingers,maar bij het oog zit ook wat en dit moet je dan insmeren.
      ik heb hier op Curacao kippen die ook pokken kregen het kan ook hier een mijt zijn,maar dat weet ik niet exact en wat ze hier voor gebruiken is ............... kerozine !! en verdomt het helpt prima, gewoon met een wattipje insmeren en de pokken vallen eraf en vogel/kip verder geen last.
      zo zijn er hier nog veel meer huis en keukenmiddellen voor genezing, zo wordt heel veel hallowee gebruikt hier zit antibiotica in deze plant, dit is een soort vetplant met lichte stekels wordt ook gebruikt voor geneesmiddelen en drank van te maken. Laast had ik mijn vingers goed verbrand aan gloeiend vet , grote blaren erop deze door geprikt en hallowee erop gedaan, binnen een week helemaal weg, niets meer te zien
      maar als je ook nog een zieke kanarie heb , zet hier dan ook een foto erbij dan kunnen we beter zien wat deze heeft

      gr Jan de Nijs Curacao

      Opmerking


      • #4
        wat scaly face een soort pokken
        Nu haal je toch wat zaken door elkaar Jan.
        Scaly face is niets meer dan last van mijten die zich in de huid vreten. Pokken is een virusziekte.

        De behandeling van scaly face kan ook iets diervriendelijker, met zogenaamde P-zalf, dat is in elke dierenwinkel voor weinig te koop. Het is in feite een soort vaseline met een klein beetje ontsmettend middel er in, ik meen Chloor-Hexidine.
        Wel consequent een of twee weken dagelijks blijven insmeren. De mijten moeten dood, maar ook hun eitjes en larven.
        Groet Ton,
        www.allevogels.nl

        Opmerking


        • #5
          Met de beste wil van de wereld zie ik bij deze pop parkiet geen scaly face, wat ik wel zie zijn opgezette dikke tranige ogen en de smeer die over haar kopbevedering uitvloeit vanuit de neusgaten. Dus zij is zwaar allergies ergens voor, of ze heeft zwaar op de tocht gestaan met een verkoudheid (of longontsteking) tot gevolg. Dit betekend dus dat u beter een vogelarts kunt visiteren.

          Greetzzz

          Opmerking


          • #6
            Naast de snavel,is voor mij het begin van scaly face !

            Opmerking


            • #7
              Volgens mij ook. Het is heel goed mogelijk dat de vogel daarvan zo ziek geworden is.

              Maar, bij een zo ernstige kwaal is een bezoek aan een goede arts inderdaad misschien wel het verstandigst.
              Groet Ton,
              www.allevogels.nl

              Opmerking


              • #8
                parkiet ziek

                hallo,

                Sorry voor mijn vergissing; . Maar toch bedankt voor alle reacties.
                Ben even naar de dierenarts geweest, deze vermoede dat het parasieten / schurftmijt is. Hij heeft hiervoor een injectie gegeven (Ivomac).
                Dit lijkt goed te helpen. Na een dag is de verdikking rond zijn ogen al weg en ziet de "kuif" er ook al mooier uit.

                Groetjes Hans

                Opmerking

                Working...
                X