Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Jongen zelf opvoeden, advies gevraagd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Jongen zelf opvoeden, advies gevraagd

    Hallo,

    Ik zit met een probleem. Vorige zondag heb ik een oo zo lief kanariepiet jong gekregen. Nu heeft de moeder dit verstoten (eigenlijk mijn fout, want aangezien de uitbreiding van dit lief kanarie-gezinnetje, wou ik een groter hok voor mijn lieverdjes... Dinsdag avond heb ik het nestje in nieuw hok gehangen, en die moeder keek niet meer om naar haar jong!)

    Aangezien het hok buitenstaat (is nogal groot), en het dinsdag avond super koud was, wist ik dat als ik niets deed het jong zou doodgaan van de kou.
    Heb het dan binnen genomen en zelf eten gegeven.
    De dag nadien heb ik de moeder gevangen, en in het oude hok gezet (op aanraden van mijn dierenarts), in de hoop dat zij terug op het jong zou zitten. Maar helaas...

    Jong dus opnieuw binnen gehaald, en sindsdien voed ik het dus zelf op... Ik geef het eiervoeding (met behulp van zo'n plastieke ziekenhuisspuit) en hou het warm onder een lamp.

    Het leeft nog steeds (gelukkig maar!) en ziet er volgens mij redelijk gezond uit. Hij is nu 5 dagen oud.

    Aangezien ik zelf geen echte kanarie-kenner ben zou ik graag wat tips hebben van jullie zodat 'mijn babytje' het overleeft... En aangezien ik NIETS terugvind op het internet over kanaries zelf opvoeden post ik hier mijn vragen. Wordt dit eigenlijk wel gedaan?? Mijn dierenarts zei me dat het onmogelijk was dat ik het zelf eten geef, aangezien het diertje te klein is... Nou, tot nu lukt het mij toch wel...

    Hoe warm moet het altijd hebben? Is die lamp echt nodig, of kan ik gewoon de verwarming bij mij thuis wat hoger zetten??
    Wanneer zullen zijn oogjes opengaan en zal ie pluimpjes krijgen (nu heeft ie beetje dons)
    Wanneer zal ie zelfstandig kunnen eten??

    Alle tips zijn welkom want ik zou mijn vriendje niet meer kunnen missen!

    Groetjes Marjan

  • #2
    http://www.parrotbunch.com/handopfok.htm of

    Staat in ieder geval voldoende leesstof in, anders zelf even googlen op handopfok. Suc6

    Greetzzz

    Opmerking


    • #3
      linkje

      Kijk even bij A21
      De grootste en meest verrassende dierenwinkel van Nederland. ZOO&ZO √120000+ producten √5000m2 Funshopping √Voor 17u besteld, morgen thuis.


      Bij de volgende 200120
      Vriendelijke groeten,
      Henk3.

      Mijn website:

      Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

      Opmerking


      • #4
        De verwarming in huis alleen is niet voldoende. Ik zou de lamp blijven gebruiken en deze per dag een klein stukje hoger hangen. Dit vanaf dag 10 ongeveer. Dan moet hij zichzelf kunnen warmhouden.

        Begin vanaf 6 dagen oud ook met geweekt zaad te geven, hij zal er toch aan moeten. Eerst wat gepelde gebroken haver, dat is wel te verteren al. Daarna gekneusde geweekte zaden.

        Succes.
        Groet Ton,
        www.allevogels.nl

        Opmerking


        • #5

          Opmerking


          • #6
            Ik heb in het verleden weleens jonge kanaries met de hand grootgebracht.
            Zoals ik het toen heb gedaan is:
            - Jongen op schone keukenrol gehouden.
            - Dicht in de buurt een spotje met een gloeilamp gezet (OPLETTEN! deze wordt warm, te dichtbij is te warm voor de vogel, altijd controleren of het niet te heet is!) 's avond deed ik een doek over het bakje waar de vogels in zaten, aangezien de lamp ook licht geeft en ik wel een dag-nacht ritme wilde voor de vogels
            - Ongeveer om de 2 uur voeren (controleren of de krop wel leeg is) in het begin ook 's nachts
            - Ik voerde toendertijd enkel met rul gemaakt eivoer. Dit werd zo vochtig gemaakt dat het aan elkaar bleef plakken. Vervolgen werd met de botte kant van een sateprikker een beetje voer in het bekje van de kanaries gedaan. Sperren kan soms gestimuleerd worden door (zachtjes) tegen het bakje waar de jongen in zitten te tikken, door de mondhoeken van het jong zachtjes aan te raken of door een beetje over het jong te blazen.

            Opmerking

            Working...
            X