Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 21

Onderwerp: Geelvleugelara

Senior lid Piet's Avatar
    Thanks
    0

Geelvleugelara

Eergisteren werd mij tijdens een lezing een vraag gesteld waar ik zelf eigenlijk geen antwoord op weet.
    Iemand had in een advertentie gelezen over een aangeboden geelvleugelara met 3 banden geel op de vleugels in plaats van 2.
    Is bij jullie bekend of dat een aparte ondersoort is? Of is het ook een zelfverzonnen verkooppraatje?
    mvrgr

Piet

Senior lid Birdfarm's Avatar
    Thanks
    0
    Op google afbeeldingen vond ik een paar grote verschillen oa. deze

of deze

of helemaal zonder, of zou het een jonge vogel zijn die nog op kleur moet komen?

Greetzzz

Senior lid
    Thanks
    0
    hoi Piet
    ik heb even in het boek ENCYCLOPEDIA OF MACAWS zitten bladeren, maar hier staan geen aparte ondersoorten vermeld van de geelvleugel wat ik wel zie is een grote variatie breedte qua geel bezit op de vele foto's.
    Die laatste ara zonder geel , ja ja de verfpotjes staan er naast !!
    Nee zonder gekheid die is heeeel apart

Thanks
    0
    Dit is de Ara Chloroptera oftewel Groenvleugelara.

Greetzzz

Senior lid
    Thanks
    0
    hoi winterkoning
    ara's worden gelijk wanneer ze veren krijgen zoals bij volwassen vogels, je kan ze wel goed herkennen aan de oogkleur, bij jonge vogels is dit dan donker en bij een volwassen is dit een licht/witgrijze iris ring. het wit aan de kop is ara eigen.
    De geelvleugel is wel ieler van model en kopvorm dan de groenvleugel.
    Maar jou fotovan die hele rode , ik kan deze niet ,ben ik eerlijk in
    Gr Jan

Thanks
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door winterkoning Bekijk Bericht
    of is dat juist weer een eigenschap die voor de geelvleugel staat (geheel blank rond oog ).
    gr
    Helemaal juist Winterkoning hier de ara macao;

En nu ara chloroptera

Greetzzz

Senior lid Piet's Avatar
    Thanks
    0

Bedankt

Heren,
    bedankt allemaal voor het zoekwerk. Ik ben zelf ook nog even wat van mijn boeken ingedoken. In Parrots of the World van Forshaw wordt geen ondersoort genoemd. In Lexicon der papageien van Arndt worden de twee soorten genoemd die Winterkoning heeft gevonden, de Ara.m.macao en de Ara m.cyanoptera. De laatste wordt de noordelijke geelvleugelara genoemd en als verschillen met de gewone worden genoemd: het formaat, hij is 5 cm groter, 90 cm t.o.v. 85, de bovensnavel is wat langer, en de top van de gele vleugeldekveren is is blauw in plaats van groen.
    Als ik de verschillende foto's bekijk dan is de hoeveelheid geel in de vleugels nogal variabel(misschien leeftijd). Op de meeste foto's is te zien dat het geel verspreidt zit over 2 vleugeldekveren die op elkaar aansluiten. Misschien bedoelde de adverteerder dat wel, het zou kunnen dat hij vogels heeft waarbij het geel over drie aaneengesloten veren verspreid is. Ik zie echter zelf ook maar één band in plaats van 2 of 3.

De geheel rode ara zit naast een verfdoos zou dus verdacht kunnen zijn. Mij lijkt het ook wel wat op een opaline mutant. Of zie ik nou weer spoken?
    mvrgr

Piet

Senior lid Piet's Avatar
    Thanks
    0

Opaline?

Even voor de goede orde, ik bedoel de vogel in bericht 3 van Birdfarm die op het rugdek ook bijna geheel rood is afgezien van van de gepigmenteerde slagpennen. Overigens scharlaken is de directe vertaling vanuit het Engels: Scarlet. De Engelse benaming voor de geelvleugel ara is Scarlet Macaw.

Ik ben de laatste tijd nogal bezig met de standaardeisen van de neophema's o.a. de Bourkesparkieten. De vleugeltekening van de opaline bourkes(ook wel rose genoemd) komt als je snel kijkt wel overeen met hetgeen je ziet bij die ara die helemaal rood is. Een vrij dunne rand pigment aan de vleugels met een verder geheel rose rugdek. Zulke mutaties komen bij veel soorten kromsnavels voor. Alleen ontbreekt bij deze ara de kenmerkende witte vleugelspiegel.
    Het was ook zomaar wat hardop denken. Moet ook wel eens kunnen vind ik.

En verder denk ik dat jij niet zo'n leek bent als je zegt. Valt errruuug mee.
    mvrgr

Piet

Thanks
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door winterkoning Bekijk Bericht
    http://world.mongabay.com/dutch/trav...s/p13517p.html

dit bedoelde ik met een scharlaken rode ara,
    Ik kan het niet zo goed vinden met de benaming van scharlaken indische papegaai, ara's komen van zuid- en midden amerika.
    Staan verder wel mooie plaatjes bij van het klei-eten.
    Ik heb nog even verder gezocht en dan kom ik dit tegen;

en ook deze is mooi 2 mutatie's op 1 foto;

Tot slot nog een site van een mutatiekweker in amerika; http://www.hillcountryaviaries.com/color_mutations.htm

Greetzzz

Senior lid Piet's Avatar
    Thanks
    0
    Je hebt gelijk Birdfarm. dat Indisch slaat in dit geval nergens op.
    Maar wat een snoepjes heb je tevoorschijn getoverd.
    Fraa1!
    mvrgr

Piet

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Forum Rechten