Resultaten 1 tot 9 van de 9

Onderwerp: zieke kanarieman

Ime Turksema
    Guest

zieke kanarieman

Drie maanden geleden een koppel kanaries gekocht. De man is drie jaar en de pop 2 jaar.
    De man zong helemaal niet en deed niets met de pop. De pop bedelde wel en was broeds maar de man gaf haar niets. Hij ging weg. Ik dacht dat hij na goede (eivoer )verzorging wel flinker zou worden. Nee dus.

Je denkt dan dat je twee poppen hebt gekocht. Maar na een tijdje kijken zag ik dat de mankanarie wel twee keer zo snel ademde als de pop. Hij wipte erg snel met zijn staart. Uit voorzorg een druppel ivomec in de nek tegen luchtpijpmijt.

De vogels gingen in de rui en ruiden snel door. De man blijft echter zo raar ademen. Ook kan hij niet echt normaal roepen naar de pop maar roept veel zachter. Als je hem pakt kan hij ook niet hard schreeuwen. Hij heeft minder vliegconditie dan de pop. Soms hoest hij een beetje. Zit echter niet met de bek open. De vogels eten en drinken goed. De ontlasting is normaal.

Nu zijn de vogels door de rui en hebben ze een week een antibioticakuur(super ornithosemix) achter de rug. Er is geen verbetering. Als ik hem tegen mijn oor houd, hoor ik een heel kleine ruis. Of is dat het ruisen van veertjes? Op de verpakking staat dat je de kuur 2 tot 3 weken moet geven. Ik ga er dus maar mee door.

Weet iemand uit ervaring hoe lang het duurt voor een vogel met zo een kuur geneest van b.v. longontsteking? Is het misschien iets chronisch geworden dat niet meer te genezen is? Hoe lang gaan jullie door voordat je de vogel opgeeft(euthanasie)?.

Op het potje staat dat je 3,5 gram per liter moet doseren voor duiven. (bevat 2 soorten antibiotica = chloortetracyline en spiramycine, ronidazol en broomhexine). Mijn dierenarts geeft dit voor alle vogels. Kan dit?

Is het misschien beter om baytrill te geven of alleen chloortetracyline?

groet,
    Ime

Stamgast Henk3's Avatar
    Thanks
    461

Post Misschien eens naar een vogeldierenarts?

Vriendelijke groeten,
    Henk3.

Mijn website:

Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

Senior lid jerilo's Avatar
    Thanks
    0
    Hallo Ime,

Ik heb eigenlijk precies hetzelfde gehad met mijn man. Ik ben zeker 2 a 3 jaar aan het tobben geweest. Precies dezelfde symptomen als jou kanarie.
    Hij heeft tot 2 keer bijna dood op zijn stokje gezeten.

Had hem een paar keer behandeld tegen luchtpijpmijt maar dat hielp maar een beetje.

Hij zat altijd in een kooi in de kamer maar sinds een paar maanden is hij verhuist naar een mooie grote buiten voliere en het gaat hartstikke goed met hem. Hij zingt er weer rustig op los en zit goed achter de popje's aan.

Waar ik aan gaat zitten denken is dat hij toch in de kamer altijd op de tocht heeft gestaan, ondanks dat je het zelf niet voelde of niet zag aan een kaars die ik naast de kooi neer had gezet.

Was ook al verschillende keren naar de dierenarts geweest maar die hadden hem helemaal onderzocht en ook een anti-bioticakuur gegeven maar de dierenarts zei ook dat het een hele gezonde kanarie was en dat er niks mis was met hem.

Dus ik hou het op tocht en misschien bij mij eenzaamheid, zat altijd alleen binnen.

Hopelijk heb je wat aan dit verhaaltje.

Groet,

Jeroen

Ime Turksema
    Guest

zieke kanarieman

Bedankt voor jullie reacties. De website van Wout van Gils ken ik hoor. Ik ben het met je eens Henk dat je naar de dierenarts gaat als je vogel ziek is.
    De vogels zaten tot voor kort in een grote voliere.

Ik heb alleen gemerkt dat de (vogel) dierenarts vaak maar een antwoord weet op zieke vogels en dat is baytrill of chloortetracyline. Ik heb gemerkt dat ze het vaak ook niet kunnen achterhalen wat de vogel mankeert ondanks luisteren en mestonderzoek.
    Ik heb wat dat betreft niet veel vertrouwen meer in de dierenarts.
    Ik zal de websites nog eens doorlezen.

groet,
    Ime

Hoe is het nu met je zieke vogels?

Aangezien niemand zich meer bekommert hoe het nu met je vogels gaat, zou ik graag willen weten of ze inmiddels zijn opgeknapt en hoe je dit hebt gedaan...

Ime Turksema
    Guest

zieke vogel

Leuk dat je vraagt Richard. Ik weet dat het van een afstand moeilijk is een advies te geven. Maar ik had wel op wat meer reacties gehoopt. Meestal is het toch een kwestie van eigen kennis opbouwen en een combi met de dierenarts.

Ik heb die website van Wout van Gils nog maar eens bestudeert. Het lijkt dan toch luchtpijpmijt (kan niet, is behandeld) of een uit de hand gelopen verkoudheid te zijn. Vogels hebben behalve longen in hun lichaam luchtzakken. Als een verkoudheid/longontsteking daar in komt is beter worden heel moeilijk.

De zieke vogels die ik tot nu toe heb gehad bleken steeds vogels te zijn die ik van een handelaar heb gekocht. Als je ze op de verkoopplek ziet ontdek je niets (vogel is bang en alert) maar als je thuis beter kijkt merk je dat er toch iets mis is met de vogel.

De vogels die ik zelf heb zijn eigenlijk nooit ziek. Het zijn meestal de nieuwe aankopen die een verrassing meenemen.
    Je gaat naar de dierenarts en krijgt een medicijn en de vogel wordt niet beter. Het blijft kwakkelen.

De kanarieman ademt nog steeds veel te snel. Zingt niet. Maakt vrijwel geen geluid. Hij is nu aan zijn tweede week antibiotica bezig en ik zie geen verbetering. Als hij volgende week niet beter is ....

Verhaal halen of terug brengen? Denk ik niet meer mogelijk? De vogel is in april gekocht.

groet,
    Ime

Officieel heb je een half jaar garantie op levende have. In praktijk moet je dan kunnen aantonen dat je de vogel goed verzorgd hebt.
    Ieder zijn mening, maar de middelen die het beestje te verwerken gekregen heeft zou ik zelf niet onder goede verzorging rekenen.

Een duiven/paardemiddel is niet bedoeld (mogelijk zelfs niet toegestaan) te gebruiken bij kanaries.

Mijn manier zou zijn: de kanarie warm zetten, lekker beschut, niet teveel licht. Dan behalve kanariezaad en wat eivoer elke dag een stukje paardenbloem geven en wat gedroogde brandnetelbladeren. Beide werken zuiverend, zodat hij de gifstoffen mogelijk kan lozen.
    Na een week afwisselend bijvoeren met kleine beetjes appel, sinaasappel en bijvoorbeeld bijvoet, mogelijk zou hij dan opknappen.

Succes met de vogel.

Senior lid
    Thanks
    0
    Hallo Ime
    Op de eerste plaats vind ik het van jou al niet zo erg slim om kanaries van 2 en 3 jaar aan te schaffen, waarom doet men deze vogels weg!!!!
    Bijna altijd omdat ze problemen hebben gegeven met de kweek of geen goede jongen hebben gegeven of vaak gezondheids problemen hadden !!!!
    Advies voor iedereen, koop zoveel mogelijk jonge vogels van het laatste broedjaar.
    Wat Ton al adviseerde is OK,daarnaast zou ik ook wat knoflook door het voer en drinkwater doen,is altijd goed ,stink wel,maar dan eet je zelf ook maar een broodje giros of shoarma,dan ruik je het niet ook!
    Nog iets wat tegen luchtpijp mijt goed kan helpen indien de vogel dit heeft ??
    Dat is 2 druppels tegen oormijt in de nek druppelen ,tussen de nekspieren in.
    Baat het niet dan schaad het ook niet.
    De druppels zijn verkrijgbaar voor vogels ,maarde meeste gebruiken gewoon de druppels voor honden,waarschijnlijk hogere concentratie ,maar help bijna altijd.
    zie je na een week nog geen duidelijke verbetering ,dan kliko,is hard ,maar wel het beste ,de meeste onder ons hadden dit waarschijnlijk al veel eerder gedaan !!
    Succes,ermee en laat weten wanneer het helpt.
    Jan de Nijs

Ime Turksema
    Guest

zieke kanarie

Dag allemaal.
    Het lijkt erop dat de kanarie toch beter wordt. De gejaagde ademhaling is verdwenen. Nu maar aansterken!

De kanaries die ik vroeger had aten alles. (witlof,paardenbloem,kool/raapzaad planten en zaden, graszaden)

Deze is zeer kieskeurig en blijkt alleen witlof te lusten. Paardebloemblad wordt niet aangeraakt net zo min als ander voedzaam groen of wilde (gras)zaden.

Natuurlijk geef ik mijn kanaries niet alleen kanariezaad en eivoer. Ik bied ze allerlei groen en wilde zaden aan. Alleen deze lusten bijna niets. Ze proberen het niet eens.

Na de kuur heb ik ze vitamines door het drinkwater gegeven. Hopenlijk sterken ze daar dan van aan. Verder blijf ik eivoer geven.

Wel vind ik het te zot voor woorden dat er met 2 en 3 jarige vogels iets mis moet zijn als je ze bij handel of winkel koopt. Gewoon vogels die teveel zijn gaan er toch ook heen? Is er dan niemand te vertrouwen?

De insektenetende vogels en duiven die ik heb worden heel oud en dan kijk je echt niet raar als een vogel drie jaar of ouder is. Daar is echt niets mis mee.

Een kanarie hoort toch zeker ook makkelijk acht jaar oud te kunnen worden?

groet,
    Ime

Forum Rechten