Mededeling

Collapse
No announcement yet.

De Rui

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • De Rui

    Momenteel zitten de meeste kanaries in de rui, en dit loopt voor de meeste vogels soepeltjes.
    Toch zijn er ieder jaar wel een paar vogels bij mij die er meer moeite mee hebben dan de overige vogels.
    Dagelijks wordt door mij een goed zaadmengsel en eivoer verstrekt, ook geef ik 1 keer in de 2 week een dag multi-vitamine, ook krijgen de vogels regelmatig wat groente,fruit of onkruid.
    Waardoor komt dit, en wat kun je hier aan doen?

    Gr.Alex

  • #2
    Alex
    dit zal altijd wel blijven zo, we hebben te maken met levende wezens !!,waarom krijgen sommige mensen wel elk jaar de griep en ander nagenoeg nooit ondanks dat ze hetzelfde krijgen ,,bv in 1 gezin !!!!
    Wat wel aan te bevelen is voor de kweker zelf is die vogels welke slecht door de rui komen, te noteren qua ring nummer, vaak geven deze vogels ook later weer problemen, qua gezondheid of met de kweek, het zijn de zwakkere broeders onder ons vogelbestand, in de vrije natuur worden deze veelal opgeruimd door hun natuurlijke vijanden en wij willen maar overal mee door gaan.
    Nog iets over de rui, maakt niet uit over welke vogels we het hebben, vogels die in de winter geboren worden doen veel langer erover om op kleur tekomen dan vogels die in de zomer geboren worden, de reden is eenvoudig, de vroege jonge maken mee dat de dagen steeds langer worden qua lichturen, ook wanneer ze binnen zitten en hier ramen in aanwezig zijn, vogels die begin juni of later geboren worden ,merken al snel dat de dagen weer gaan korten en die weten van nature hee de winter komt er weer aan ik moet snel mijn nieuwe veren krijgen, anders heb ik problemen met de kou !!
    Een goede vriend van mij, heeft zijn groenlingen het hele jaar binnen en zelfs geregeld dat er ook met hoge buiten tempraturen niet warmer dan 26 graden wordt in de kooi, vloer verwarming erin, zonder geheel af zo kooi !
    Toch heeft hij elk jaar problemen om begin oktober met zijn groenlingen naar een show te gaan om dat ze nog niet geheel zijn uit geruiden dan praten we toch over jonge vogels van eind januari en februari, bij mij begonnen ze pas eind april met de kweek en in mei de eerste jongen, maar deze zaten dag en nacht buiten en waren half september allemaal op kleur ook die jongen van eind juni !!!
    Vooral wanneer het in augustus over dag warm weer is en de avonden/nachten flink afkoelen en dan ook nog met volle maan dan ruien vogels zeer snel, is mijn ervaring en waren ze half september helemaal klaar om 90,91 en 92 punten te halen !!
    Nog een tip om voor de TT kwekers jukliie vogels sneller op kleur te laten komen, iedereen weet dat wanneer je gaat kweken vogels over genoeg aantal lichturen moet beschikken het aantal is per soort of in feite waar de vogel van nature vandaan komt bepalend, hoe dichter bij de evenaar hoe minder lichturen en hoe Noordelijker of Zuidelijker onder de evenaar des te meer lichturen. Hiervoor gebruiken vele tijdklokken om de dagen kunstmatig te lengen en eerder met de kweek te kunnen beginnen, maar om de vogels sneller op kleur te krijgen moet je net andersom werken en juist de dagen gaan korten, dit kan door lammellen of luxaflex /gordijnen in je kooi voor de ramen te hangen en in de zomer wanneer het tot na half 11 licht blijft de vogels rond 7 uur al te laten gaan slapen en ook in de ochtend de lichtinval later dan de natuur in je verblijf te laten komen, de vogels denken dandat de dagen aan het korten zijn ,hebben een langere nacht en ruien veel sneller.
    dan bestaan er nog potjes en flesjes om de rui te versnellen, deze gebruik ik niet meer, wel gedaan vroeger, maar ik geef ze liever wat onkruidzaden, hier halen ze ook veel uit, wel heb ik zelf het principe , om alleen die onkruidzaden te geven die er opdat moment aanwezig zijn, ik heb nooit bv paardebloemenknoppen of rozebottels of andere graszaden/onkruiden in de diepvries gedaan, was het in de natuur verkrijgbaar dan kregen ze het volop was de tijd hiervan over dan ook voor mijn vogels, maar ik bergrijp best dat wanneer je niet net als ik pas laat gaat kweken,maar al in de winter dat je deze extra voeding dan nodig heb, maar voor die gene die ook pas maart/april beginnenstel ik de vraag krijgen de soortgenoten in de vrije natuur ook het hele jaar hetzelfde voedsel???? NEEEEEEE, alles op zijn tijd is een mooi gezegde hiervoor

    Groeten Jan de Nijs Curacao

    Opmerking


    • #3
      De Rui

      Hallo Alex!
      De rui is voor de vogels natuurlijk een behoorlijk moeilijke tijd.
      Als hulpmiddel geef ik de Timbrado's indien enigszins mogelijk badwater.
      Dat wordt zeer gewaardeerd en ik heb het gevoel,dat dit helpt bij het loslaten
      van de veren.
      Eivoer geef ik momenteel niet teveel,niet meer dan ca.1/4 en zaad 3/4 deel.We moeten natuurlijk ook het zaadmengsel,dat vele waardevolle stoffen in zich heeft de grootste plaats in de voedering geven.
      Als de jonge kanaries de broedkooi hebben verlaten 1/3 eivoer en 2/3 deel zaad.
      Mocht er een vogel zijn,die de rui niet overleeft,dan is dat meestal een overjarige pop.
      Nou ja we doen het allemaal een beetje anders.
      Succes toegewenst.
      Vr.groeten van
      Antoni





      homepage:
      http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

      Opmerking

      Working...
      X