Mededeling

Collapse
No announcement yet.

probleem met mijn jonge blauwborst

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • probleem met mijn jonge blauwborst

    Mijn blauwborsten hebben na het ringen de jongen<2> uit het nest gegooid helaas een in het water.De andere is vanaf de zesde dag met de hand gevoerd en inmiddels drie weken oud.Vanmiddag na het voeren begon hij als een gek rond te draaien kop naar achter en de poten gestrekt.Inmiddels is alles weer goed hij rent weer door de kooi en piept weer om gevoerd te worden.Kent iemand dit verschijnsel?De vogel begint zelf te eten en heeft de beschikking over eivoer universeel en minimeelwormen die gevoerd worden met brandnetel en zuring hij word bijgevoerd met pinky,s en buffalo,s uit de vriezer die twee tot drie maal per week verrijkt worden met multievitamine,s en witte meelwormen Ik heb regelmatig jonge vogels<kwikstaarten,geelgorzen barmsijsen gewne sijsjes bastaarden en kanarie,s> met de hand groot gebracht en nog nooit geen problemen gehad.Omdat dit mijn eerste blauwborst is wil ik graag weten wat ik eventueel verkeerd doe mede omdat de blauwborsten weer op eieren zitten en als hier wat uitkomt moet ik weer ringen.Zal in ieder geval het waterpeil in de voliere laten zakken en nog langer in de buurt blijven en ventielslang om de ringen.Bij de jonge vogel die ik heb denk ik aan eventueel eiwit vergiftiging vitaminegebrek of atoxoplasmose I K heb de jonge vogel bijna een uur in de hand gehad tot hij weer rustiger werd daarna multivitamine,s en baytril gegeven.Hierna in de ziekenkooi bij 30 graden<zo kan het ook >Na een uur rustig te hebben gezeten rent hij weer als vanouds door de kooi en wil weer gevoerd worden

  • #2
    Wat de jonge vogel betreft is alles weer goed hij doet het weer.Wat handopfok betreft gebeurd dit bij mij alleen in noodgevallen deze werd na het ringen uit het nest gegooid en ik zag dat er nog leven in zat.Ik heb ze geringd met vijf dagen en gecontroleerd aan het eind van de zesde dag toen bleek dat de ringetjes verwijderd waren ze zijn toen opnieuw geringd waarna ik tot de schemer inviel de vogels in de gaten gehouden heb en gezien heb dat er gevoerd werd en de pop weer op de jongen ging zitten.De andere morgen wilde ik voor ik naar het werk ging even fris voer in de vlucht zetten en zag ik dat het nest leeg was na enig zoeken vond ik de twee jongen op de grond een op de kant en de ander in het water.Toen ik zag dat in een vogel nog leven zat heb ik gebeld dat ik iets later op het werk zou komen na vijf minuten blazen werd het jong weer actief.In het verleden heb ik ooit eens een warmhoudplaatje gekocht speciaal voor lage temperaturen deze heb ik ingebouwd in een kistje waar een voorfront van een ttkooi op past als ik er een handdoek over leg word het ong,30 graden Het voeren doe ik tot een uur of 12 s,nachts dan hoef je er s,morgens niet zo vroeg uit.Ik voer al mijn levende voer met diverse onkruidbladeren en heb meestal wel krekels staan vanaf maatje 2 die laat ik uit het bakje in heet water springen en zijn dan goed te voeren.Als de jongen een dag of 8/9 zijn voer ik hoofdzakelijk met gewassen pinky,s en buffalo,s uit de diepvriezer krekels maatje 6/7 en witte meelwormen deze liggen tegen het uitdrogen in water met daarin wateroplosbare multivitamine,s en een beetje druivensuiker dus een vitaminegebrek denk ik bij nader inzien toch niet eerder teveel .Ik kijk altijd naar de ontlasting als die in een vliesje zit en je kunt hem met de pincet zo oppakken is het goed want dat zie ik ook bij de grote gele kwikstaarten in de waterbak liggen en bij de gekraagde roodstaarten op de verst van het nest verwijderde zitstok.Hoe groter de jongen hoe groter de insecten die ze krijgen voeren doe ik of de rest van de familie ong, om het halve uur en dan niet teveel bij elke tweede of derde voerbeurt komt de ontlasting heb je een nestje met meerdere jongen zie je ze met z,n allen draaien tot de volgende aan de voorkant van het nest zit.Na een dag of 14 beginnen ze op de rand van het nest te zitten en pikken ook al naar alles wat beweegd dan zet ik ze in een grote ttkooi met hierin een schaaltje met gemalen eivoer en universeelvoer waarin ik witte meelwormen laat kruipen en een schaaltje water waarin pinky,s en buffalo,s drijven binnen een week willen ze dan niet meer gevoerd worden maar vreten ze zelfIk heb dit jaar voor het eerst minimeelwormen gebruikt omdat ik dacht dat die zachtere velletjes hadden dan grote meelwormen hierin werd goed gevreten maar toen ik de kooi nakeek zag ik overal een soort braakballetjes liggen van velletjes van die miniwomen ik denk dus dat hij een soort van verstopping heeft gehad met darmkrampen tot gevolg omdat hij niet kon poepen gelukkig later wel weer maar dit was echt dun en bruin zonder wit heb hem toen warm en donker weggezet en alleen zo af en toe een paar pinky,s gegeven na twee dagen werd hij weer een stuk actiever en nu danst hij weer door de kooi zit de hele dag weer te badderen en poetst zich weer als ze dat doen zijn ze weer goed te pas hij zit ook weer op zijn oude dieet behalve de minimeelwormen die voer ik alleen nog maar aan de oude vogels die zoeken wel alleen de witten eruit.

    Opmerking


    • #3
      Heb gisteren de jongen van de tweede ronde bij de blauwborsten geringd het zijn er drie en ze groeien als kool.Vanmorgen heel vroeg opgestaan en direct gekeken.De pop zat op het nest en na het aanbieden van witte meelwormen kwam ze eraf nam een snavel vol en voerde Nu nog hopen dat ze het blijft doen tot groeten eddie

      Opmerking


      • #4
        Dat klinkt veelbelovend. Kennelijk ziet ze de ringen niet meer als storend.
        Voer je ook grotere insecten zodra de jongen ook groter worden?
        Groet Ton,
        www.allevogels.nl

        Opmerking


        • #5
          Ik begin altijd met bevroren pinky,s en bevroren buffalo,s die ik in bevroren toestand door de koffiemolen doe hierna afspoelen in een fijne zeef en in een laagje water bestrooit met vitamine,s aanbieden.Voor zich zelf krijgen ze hele pinky,s en buffalo,s op de zelfde manier.Als ik zie dat ze hele pinky,s en buffalo,s voeren stop ik met de gehakte.levende buffalo,s en minimeelwormen staan volop tot beschikking deze voer ik met diverse onkruiden zodat ze regelmatig vervellen omdat ze de voorkeur geven aan de witte exemplaren.Van de grote meelwormen geef ik als ze jongen hebben alleen de witte en de poppen hiervan ongeveer 50 per dag De krekels voer ik eerst met brandnetels Als ze volgevreten zijn laat ik ze in heet water springen en geef ze ook in een laagje water.De eerste paar dagen maatje twee en nu maatje zeven.Mijn kweekvlucht is een vierkante meter waarvan de bodem compleet een waterpartij is van dertig centimeter diep.Deze heb ik volgezet met riet kronkelwilg en div.moerasplanten.Naast de vlucht een vijver van ongeveer een kubieke meter inhoud dit water word door meerdere vluchten gepompt die alle vol planten staan.Om verdrinken van jonge vogels tegen te gaan heb ik alles aangevuld met grind zodat er alleen nog maar kleine stroompjes door de kooien lopen.Hieruit zullen de oudervogels ook het nodige halen.Plus alles wat nog gewoon naar binnen vliegt.Op deze manier heb ik dit jaar div. soorten insecteneters gekweekt. groeten eddie

          Opmerking


          • #6
            Dat water en daarmee insecten geven klinkt heel interessant. Voldoet dit zo ook als drinkwater of geef je dat nog apart?

            Krekels nummer 7 zijn pittig groot, daar zit per dier vast aardig wat voeding in. Dank voor je duidelijke uitleg weer, leerzaam.
            Groet Ton,
            www.allevogels.nl

            Opmerking


            • #7
              het water zullen ze wel drinken zolang het smaakt maar ik denk dat ze het meeste water van de bodem / vijver drinken ik heb in enkele vluchten al jaren geen water meer gegeven.In mijn vijver zit behalve stekelbaars en salamanders en twee rietvoorns geen vis er komt bijna geen zon in en de krabbescheer groeit volop dus ik denk dat het wel goed zit met het water. groeten eddie

              Opmerking


              • #8
                blauwborst

                bij gould amadines is dit een verschijnsel die ze draaihals ziekte noemen. ik heb het ook gehad met de veel kleuren vink en de regenboog vink. daarbij heb ik het ook geprobeerd met wat meer toedienen van vitamine k1. paar druppels per 100 ml en ik heb er verder geen last meer van gehad. ik kocht deze destijds via avian texel.

                Opmerking


                • #9
                  Hallo girlits,

                  heb je nog blauwborsten?
                  Dat van dei waterpartij en de stroompje vind ik een heel interessant item.
                  Zelf moeten ik nog starten aan de bouw van mijn voliere en ben nu volop bezig met de voorbereidingen, opzoekingen, schetsen, welke planten, ...
                  Geen foto van je voliere?

                  Groeten,
                  Putterjer
                  Wie zich inspant om te ontspannen is overspannen!

                  Opmerking

                  Working...
                  X