Resultaten 1 tot 2 van de 2

Onderwerp: kantelmaag bij baardman ?

Banned
    Thanks
    0

kantelmaag bij baardman ?

Doordat er bij wat kennissen een aantal bardmannen gestorven zijn ben ik eens wat gaan informeren naar de oorzak daarvan.Het kwam allemaal een beetje op het zelfde neer.Namelijk 2 a 3 dagen dik zitten en dan sterven ze.Nu heb ik van iemand gehoord die het weer gehoord had van een grote wildzangkweker dat een baardmannetje een kantelmaag heeft waardoor hij swinters zaad moet eten en zomers insekten en als dit niet gebeurd het slecht en soms dodelijk voor de vogel is.Bij mij kunnen ze alles opnemen.moet ik mij zorgen maken of komt dit verhaal van een koekenbakker

Banned
    Thanks
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door winterkoning Bekijk Bericht
    ik zal het nog eens proberen ,
    een maag in een vogel is een bijzonder orgaan met vele interne en externe functies,zo zuurt de maag het voedsel zodat dit beter opgenomen kan worden,de maag(spier) heeft met behulp van kiezel een malende funktie en de maag kan naar gelang veranderen van klein naar groot en andersom ( bij vogeltrek ,want dan slinken sommige organen om zo lichter te worden voor de trek maw overtollig ballast).
    een externe eigenschap van de maag is dat er sommige zaden altijd eerst via een vogelmaag gegaan zijn willen ze ontkiemen (hoezo complex die natuur?).
    zo kan een vogelmaag zeker last krijgen van de maag als het voedsel niet afgestemd is op de maag,een zaadeter is nu eenmaal geen insekten eter,en een insekteneters is nu eenmaal geen aas/prooi eter.
    je kan een vogel wel instellen op ander voedsel maar de maag moet dit wel kunnen verwerken.

de maag van een baardmannetje (en andere vogels met deze specifieke eigenschap)
    de maag is in de zomer(broedtijd) een slap orgaan (slappe spier) dan word er voornamelijk dierlijk voedsel opgenomen.
    het baardmannetje is geen trek vogel en wat doet een insektenetende niet trekkende vogel?
    die veranderd inwendig van structuur ,de maag word aangepast aan het voedsel wat dan voorraadig is en dat is dan zaad.
    de maag van een baardmannetje veranderd van een slappe in een harde spier (om zaden te kneuzen en te verteren/zuren) door deze verandering komt de maag ook iets anders van positie te liggen in het vogellichaam en DRAAIT /kantelt iets,en dat is dus wat die koekenbakker bedoelt. (ik weet niet wie het is die koekenbakker maar ik denk dat het een persoon is met veel heel veel kennis van vogels en dan ook zeker van baardmannetjes dit in tegenstelling tot sommige andere mensen).

2 a 3 dagen dik zitten en dan dood, dus oorzaak maag?erg kort door de bocht (maar het kan wel)
    volgens mij kunnen het dan nog 100 en 1 dingen zijn.
    ligt er maar net aan in welke tijd(periode) het gebeurt.
    zo zijn er dus mensen die aanzuren,wat doen die mensen die gooien dus het hele systeem van een vogelmaag door de war,sommige vogels kunnen daar goed tegen en doen het goed daarop ,maar sommige vogels niet (want ze zijn niet allemaal hetzelfde de vogels).
    maar jij schrijft dat ze alles krijgen en op kunnen nemen,dus dan hoeft jij je ook geen zorgen te maken
    maar nogmaals het is geen fabeltje.
    hopende dat je hiermee voldoende ben geinformeerd.( nu nog aannemen).
    winterkoning
    dank voor de informatie. ik had het nog niet op dit forum gelezen. moet het gemist hebben

Forum Rechten