Mededeling

Collapse
No announcement yet.

ceres amadine

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • ceres amadine

    ik heb een vraagje
    wanneer zijn de jonge ceres amadine op kleur
    en/of wanneer kan ik zien of het een man of een pop is
    misschien weten jullie wat er hier uit komt
    pop is een isabel en de man is een wildkleur

    wie o wie kan mij hier bij helpen
    alvast bedankt mvg mike

  • #2
    ceresamadine

    Hallo,
    bij de ceres is het verschil tussen man en pop snel te zien de man krijgt een zwarte keelvlek en de pop mist die,rond de 4 maanden zijn ze op kleur,
    wat de koppeling betreft van isabel x wildkleur krijg je splitjongen voor isabel
    en isabel poppen.

    m.vr.gr. Harry
    m.vr.gr. Harry

    Opmerking


    • #3
      Vogelmantiel schrijft: wildkleur x isabel en niet anders om.
      Volgens mij is dan de uitkomst van de jongen dan anders!?
      wildkleur split isabel jongen.
      Of heb ik dit mis?

      Opmerking


      • #4
        nee dat heb je goed,had het verkeerd gelezen ,groetjes
        m.vr.gr. Harry

        Opmerking


        • #5
          verkeerd gelezen

          Dat overkomt de beste. Het stond ook een beetje verkeerd om eigenlijk. Gemakkelijk verkeerd te lezen dus.
          Vriendelijke groeten,
          Henk3.

          Mijn website:

          Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

          Opmerking


          • #6
            cesres amd

            hallo
            De uitkomsten welke nu gegeven zijn kloppen nog niet voor 100%
            uit wildkleur x isabel komen alleen split isabel mannen en zuivere wildkleur poppen, poppen kunnen nooit split zijn voor isabel gezien de isabel factor geslachtsgebonden recessief vererft
            In feite is de isabel ceres amd exact dezelfde factor als de bleekrug zebravink.
            dit is bewezen door een isabel ceres x zebravink grijs te paren hieruit komen isabel/bleerug poppen en gewone bastaard mannen en uit de paring isabel ceres x bleekrug grijs komen 100% bleekrug bastaarden zowel mannen als poppen. eerst werd gedacht dat de isabel cers de bruin factor was,maar uit de paringen met de zowel de bruine als bleekrug zebravink is vast komen te staan dat, dit gelijk is aan de bleekrug. in feite kan je dit ook zo zien de pet en de staart zijn heel donker nagenoeg gelijk aan de wildkleur ceres en het lichaam is zeer sterk gereduceerd.
            opvallend is ook dat ondanks dat er genoeg mee gekweekt wordt er nog geen andere muataties zijn ontstaan bij de cers amd, mijn vader had vorig jaar wel een bonte gekweekt,maar die is helaas na 5 maanden weer overleden.

            Jan de Nijs Curacao

            Opmerking


            • #7
              ceres

              jongens bedank voor jullie reaktie
              en ik ben weer goed geholpen

              alvast bedankt

              Opmerking


              • #8
                Vererft isabel bij de ceres anders dan bij bijv. de gordel of spitsstaart!!!
                Hier kunnen popjes geen split zijn maar bij de gordels en spitsen wel?
                Graag uitleg.

                Opmerking


                • #9
                  ceres amd

                  Inderdaad de isabel ceres amd vererft anders dan bv de isabel gordel.
                  De naam isabel is al heel lang ingeburgerd, maar zou in feite geheel moeten verdwijnen, wat is nou in feite isabel, een buitenechtelijk kind van Napoleon ???
                  In de vogelwereld wordt heel vaak de naam isabel gegeven aan lichte beigebruin achtige vogels.
                  neem nou de isabel kanarie, in feite is dit ook een foutieve benaming, erg vreemd dat de kanarie mensen toen ze enkele jaren terug, alle kleur benamingen gingen veranderen, zoals goudgroen werd zwart met geel, oranjerood brons werd zwart met rood, strogeel werd geel schimmel dat de naam isabel is blijven bestaan, bij de kanaries en ook bij de Europese cultuurvogels (waar de naam isabel wel vervangen is) is de isabel kleurslag een combinatie van bruin en agaat, beide factoren vererven SL en de jonge mannen uit zo paring zijn wildkleur dubbel split dus split voor zowel de bruin als voor de agaat factor. Uit zo dubbel split man kunnen er dmv een crossing -over bruin-agaat poppen geboren worden deze poppen worden dan in de kanarie wereld isabel genoemd. Het is niet zo dat wanneer je uit een groene man die dubbel split is gelijk al bruin -agaat (isabel) poppen kweekt, de crossing -over die moet plaats vinden is zeer gering. De chromosomen moeten precies breken tussen de agaat en bruin factor in en de kans is maar een paar % dat dit precies hier gebeurt, bij andere combinaties waar de factoren veel verder uit elkaar liggen gebeurt dit veel sneller.
                  helaas zijn er veel kwekers van kanaries en zelfs keurmeesters die denken dat de isabel kanarie een primaire mutatie is . Ik zou zeggen doe eens een paar proefparingen. het maakt niet uit of je dan een isabel man of pop neemt, maar zet deze tegen een bruine en alle jonge mannen zullen bruin zijn en de poppen zoals de vader is, doe het zelfde met een agaat en ook hier zijn alle jonge mannen agaat en de poppen zoals de vader, alle jonge mannen zijn wel split voor bruin (isabel) zou het een primaire mutant zijn dan zouden erwildkleuren (groene) uit moeten komen Ik ben met deze uitkomsten er wel vanuit gegaan dat men geen bruine of agaat man genomen heeft die al split was , want dan kunnen er al wel bruin -agaat uitkomen. Ik heb ook bewust een - (streepje) tussen de bruin -agaat gezet om zo gelijk te zien dat het hier om een crossing -over gaat tussen 2 SL factoren, tussen crossing -over staat ook een streepje en zo is het gemakkelijk te onthouden, in de kromsnavel wereld wordt dit nu al internationaal gebruikt tussen 2 SL factoren
                  als voorbeeld :
                  opaline -lutino was rubino
                  opaline - cinnamon
                  cinnamon -ino was lacewing
                  Bij de kromsnavels hebben we ook heel lang de benaming isabel gekend, dit is enkele jaren internationaal veranderd in pallid, bij de kromsnavels vererft de pallid altijd SL en vormt een mm reeks met de SL ino factor, dit wil zeggen wanneer je een pallid x ino paart hier altijd pallidino mannen uit geboren worden, maakt niet uit hoe je het koppelt, de poppen zijn altijd zoals de vader was. Bij de roodrug parkiet werd de pallid en nu nog vaak foutief pastel genoemd, pastellen vererven bij kromsnavels altijd autosomaal recessief en de ''pastel' roodrug vererft SL en hier is bewezen dat het ook daadwerkelijk een pallid is gezien de mm met de SL ino factor.
                  Bij de kromsnavels is men gelukkig al veel verder met de juiste benamingen , welke internationaal gebruikt worden, wereldwijd zelfs, dit is mede te danken aan MUTAVI, welke vele onderzoeken heeft gedaan en ook wereldwijd kontacten heeft, waar we nu onze vruchten van plukken, zeker gezien nu bijna de beschikking heeft over internet is het zeer handig wanneer men wereldwijd dezelfde benamingen gebruikt.
                  helaas is men in de tropen wereld nog niet zover
                  isabel kanarie /Europese cultuurvogel= bruin -agaat vererft SL
                  isabel ceres= gelijk aan bleekrug zebravink vererft SL
                  isabel binzen astrild = bruin mutant bij SL vererving
                  isabel spitsstaart of gordel vererft autosomaal recessief
                  isabel rijstvogel = roodbruin factor gelijk zoals bij de Japanse meeuw vererft autosomaal recesief
                  isabel zebravink, hier is bijna al het eumelanine verdwenen en bij andere soorten vogelswordt dit phaeo genoemd, de naam phaeowerd eerst ook bij de zebravinken gebruikt dit was de combinatie van isabel met zwartborst, wat nu zwartborst isabel is. Deze combinatie toont door de zwartborst factor de omzoming op de vleugels zoals we dit bij phaeo's zien, maar het is niet zo dat elke soort vogel er precies hetzelfde uit moet zien wanneer dezelfde factor is opgetreden dit heeft te maken met hoe zie de wildkleur/oervorm eruit en hoeveel melanine en wat voor melanine heeft deze op bepaalde plaatsen zitten, neem nog even de binzen astrild, deze laat geen zwart zien in zijn kleur ,maar bezit wel zwart melanine, de binz heeft wel veel carotenoide bij zich (rood en geel), dus zullen de mutaties die niets met het carotenoide doen er heel anders uit zien dan wanneer bv dezelfde factor zich bij de bichenow of ceres amd voordoet welke geen of nauwelijks carotenoide bij zich hebben de isabel zebravink vererft autosomaal recessief.
                  isabel roseicollie =pallid vererft SL
                  dan heb je ook nog isabel lachduiven en isabel kwartels
                  Welke ook verschillende factoren zijn
                  Je ziet we kunnen bijna een tafel vol met allemaal isabel vogels volzetten welke in feite niets qua factor en vererving met elkaar te maken hebben
                  De oorzaak van dit alles is dat wanneer er een nieuwe aparte kleur ontstaat de kweker er een naam aan gaat geven en dit is dan vaak een benaming, die lekker in de mond ligt en ook nog vaak goed verkoopbaar moet zijn en enigzins wat weg heeft qua verschijning bij andere vogelsoorten.
                  Op zich is dit alles wel te begrijpen,maar we leven nu in een tijd dat we de mogelijkheden tot wetenschappelijk onderzoek en hierdoor precies vast kunnen stellen wat het daadwerkelijk is.
                  Moet dan de de naam isabel voor mutaties geheel verdwijnen, nee wat mij betreft zou deze zeer goed bruikbaar zijn en dus blijven voor de autosomaal recessief isabellen zoals de gordel ,spitsstaart, lachduif en Japanse kwartel.
                  En waar door onderzoek of kweek uitkomsten bewezen is dat het al een andere kleurslag is die naam te gaan gebruiken.
                  Ik hoop zo de vraagsteller en waarschijnlijk nog vele andere lezers , wat meer duidelijkheid te hebben gegeven, het is weer een lang verhaal geworden, maar om dit toch moeilijke onderwerp duidelijk te maken heb je eenmaal veel tekst en uitleg nodig zodat men het kan begrijpen en volgen.
                  Er zullen zeker ook lezers zijn met name uit de kanriewereld waar de tenen gaan krommen en misschien ook wel in de tropen wereld, maar het bovenstaande is enkel gebaseerd op feiten en niet op natte vingerwerk en wanneer U een andere mening ben toe bedeeld welke ook gebaseerd is op feiten en onderbouwd, zie ik dit graag vermeld, ik zal de eerste zijn wanneer U mij kan overtuigen om dit dan ook aan te nemen en dan ook verder uit te dragen.
                  Ik ben benieuwd op de reacties !!!!!!!!!!

                  Groeten Jan de Nijs Curacao, waar het wel lekker zomer is !!

                  Opmerking

                  Working...
                  X