Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Lichtval maken

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • #31

    Opmerking


    • #32
      Ik ben altijd weer verbaasd als ik de techniek van de computer zie en zijn mogelijkheden. Maar als ik dan bovenstaand verhaal lees wat door de vertaler is bedacht en door iemand met een hersencel is uitgetypt wat ik niet zou kunnen met een typevinger die alle letters steeds weer moet zoeken.Dan blijkt maar weer dat een computer niet alles weet en afhankelijk is van dat wat men er in stopt.In dit geval had je beter mij kunnen vragen.In het kort komt het er op neer dat er bijenvolkeren in de voliere zijn gezet dat ze er goed van eten de bijen bij de kop pakken en dan op een stok slaan zodat het meeste gif eruit word geslagen,ze worden regelmatig gestoken wat ze schijnbaar wel kunnen hebben de nietverteerbare delen worden als braakballen weer uitgescheiden.De jongen worden niet gevoerd met stekende insekten, de meelwormen en andere voedseldieren moeten bepoederd worden met vit a en vit b wat ook de kleur ten goede komt.Het voer moet om de staart te beschermen aangeboden worden uit een bakje dat op een paal staat.Ook word er gezegd dat alleen meelwormen niet genoeg is om de jongen groot te krijgen. groeten eddie

      Opmerking


      • #33
        Hoi eddie en andere natuurlijk,
        Tja vertaling uiteraard kan het altijd beter met zo’n programma ,maar ja ik ben een echte Nederlander hé: ons bin zunig. (en ga daar dus niet voor betalen voor dit soort dingen).begrijpend lezen doe ik Duits wel maar vertalen is weer wat anders hé.(gaat denk ik dat boek bestellen wat er onder dat artikel staat).
        Zoals ik al zei ,braakballen,schoonwrijven etc. etc. ,niks nieuws onder de zon.Dat bijeneters (en andere vogels) vaak gestoken worden is waar ,maar waar worden zij gestoken? Juist ja in/op de snavel ,als een vogels zijn prooi pakt bij de kop dan steekt het lichaam naar buiten en steekt de angel in de buitenkant snavel (waar het dus geen enkel effect heeft).Daar de prooi bij het beetnemen zijn gif verbruikt geef mij de aanleiding om te bedenken dat de vogels een grote "dossis gif" (opstapeling)niet kunnen verdragen (mijn mening).Dat de sprinkhaan daar weer wat ontwikkeld heeft is wederom weer een mooi verschijnsel van de natuur,bij de sprinkhaan komt het zwak gif/vieze smaakstof uit zijn bek (maar is minder effectief voor de grotere rovers).Wel eens een sprinkhaan gevangen? Knijp er eens zachtjes in en je zal een belletje aan zijn bek zien verschijnen.
        Maar nu gaan we naar deel 2 van waar ik naar toe wilt: lanius soortjes voeren wel stekende insecten
        (althans dood gewreven en geprepareerde en vanuit de voedselbank).De voedsel bank is natuurlijk het voedsel wat gestoken word aan prikkeldraad of doorns.
        Wat is de reden daarvoor(vraag 1)? Ik denk dat het een “voorraadkamer” is waar vanuit de jongen (of zij zelf) kunnen putten.Dat prikken heeft volgens mij ook meerdere reden: A het gif verlaat na het prikken op de draad/doorn automatisch (is nu eenmaal de natuurlijk reactie van een stekend insect,angel eruit en gif afgeven want dat is zijn /haar laatste red/verdedigingsmiddel) .B :er komt een proces opgang wat door het rotten de afbraak van weefsel van de prooi versnelt en is dus gemakkelijker verteerbaar geworden voor de jongen. En C: door het prikken kan de oudervogel de prooi scheuren en dus delen geven die verteerbaar zijn voor zijn/haar jongen.D: ze hebben een voorraad zodat ze bij slecht jaag weer ook voedsel hebben voor de jongen.(mooi hé die natuur).
        Wanneer zijn jongen instaat om braakballen te produceren (vraag 2)?,niet in het nest iig want anders zouden pa en moe niet zo’n moeite doen om de hardere en onverteerbare gedeeltes te verwijderen/niet te voeren.
        Ik ga ervan afzien om bijen op wintersport te sturen en ze te voeren in “grote”getallen,hoe meer ik er over nadenkt hoe meer ik twijfelt. (maar blijf wel zoeken naar antwoorden/alternatieven).
        mvg

        Opmerking


        • #34
          Heb zaterdag in zwolle gesproken met iemand die een zwerm van 15 bijeneters heeft en ook mee kweekt. Hij krijgt via een imkervereniging kasten met afgekeurde bijen van imkers.De kasten worden gewoon dicht in de voliere geplaatst en regelmatig worden er een paar honderd uitgelaten.Volgens hem worden de jongen wel gevoerd met bijen.Wat het steken betrefd ze hebben niet voor niets lange dunne snavels.Ze manouvreren de bij eerst met de kop naar binnen om de bij leeg te kunnen slaan daarna weer draaien om de bij te kunnen voerenAchter een kunstmatige zandwand heeft hij met buizen van een meter tunnels naar een nestblok gerealiseerd.Deze worden volgestampt met zand wat de vogel zelf uit moet graven,zolang ze achterwaarts uit de gang komen hebben ze nog geen broedruimte.Als ze met de snavel voorwaarts naar buiten komen is de nestruimte bereikt op dat moment maakt hij in de kast het dak open om het zandplafond in de broedruimte te verwijderen.Als je dat niet doet kan het plafond op een eventueel legsel vallen wat de eieren niet zouden overleven.De jongen produceren ook braakballetjes omdat na het uitvliegen het nest vol ligt met zwarte kleine propjes.Bij het groter worden van de jongen gaan de ouders steeds minder ver de gang in en zit er steeds een jong in de uitvliegopening,deze kruipt na het voeren terug naar achter om plaats te maken voor de volgende.Ook vertelde hij dat toevoegen van een nieuw exemplaar aan de zwerm heel lang voor het broedseizoen moet gebeuren ,vogels die vlak voor of tijdens het seizoen worden toegevoegd worden niet direct in de groep opgenomen.Al met al alleen het gesprek was al de moeite waard om naar zwolle te rijden.Tussendoor nog wat geruild/verkocht en iedereen blij.Wat het opspiesen van de laniussoorten betrefd ,is het eigenlijk wel zeker dat alles dood is en niet zo als bij mollen die een worm zodanig kunnen bijten dat hij niet meer beweegt en dus bewaard kan worden tot ze nodig zijn.Spinnen doen dit ook.Wie weet gebeurd dat ook met de insecten?<zomaar een gedachtengang > .groeten eddie

          Opmerking


          • #35
            insectenval

            jaren geleden heeft er een stukje van volgens mij andre bruggeman in onze vogels gestaan over een zelf bouw insectenval die perfect werkte
            voorin een uv lamp,dan een opvangbakje en achterin een ventilator
            voor het bakje zaten lamellen die open gingen zodra de ventilator aanging.
            op een tijd klok s,nachts aanzetten en soms de gekste insecten erin.
            vroeger kweekte in pagode spreeuwen die vingen allerlei bijen en wespen en voerde ze aan de jongen.
            mvg wim

            Opmerking

            Working...
            X