Mededeling

Collapse
No announcement yet.

tt-kooien diamandduiven

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • tt-kooien diamandduiven


  • #2
    tt kooien diamantduiven

    Hallo,
    over het algemeen worden duiven in klapkooien tentoongesteld.
    Die zijn er voor zover ik weet in 2 maten ,ongeveer 35 bij 35(kan ook 40 zijn)voor formaat diamantduif/zwartmasker en chinese dwergkwartel en ongeveer 60 bij 60 cm voor de grotere duiven dolksteek /bronsvleugel en grote parkieten als rosella/ halsband en groeter kwartels als californische en blauwschubben etc.
    Mocht ik de maten mis hebben of als het veranderd is ,ik hoor het wel.
    mvg,
    Kingfisher
    Mvg,
    Kingfisher.

    Opmerking


    • #3
      tt kooi

      Ja diamantduiven gaan in de z.g. klepkooien.
      Zie voor deze gegevens de tentoonstellings katern die binnenkort wel zal verschijnen bij onze vogels. Ik heb hem nog niet gezien. Deze gegevens staan altijd een beetje voorin het katern. Wij hebben kooien van 40x40 en dan 3 in één. er zijn er ook van 2 in één.
      Vriendelijke groeten,
      Henk3.

      Mijn website:

      Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

      Opmerking


      • #4
        Kooien diamantduiven

        Grote universeelkooien zijn ook heel geschikt. M.I. zitten de duifjes daarin ook rustiger dan in de klapkooien

        Piet
        mvrgr

        Piet

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Piet
          Grote universeelkooien zijn ook heel geschikt. M.I. zitten de duifjes daarin ook rustiger dan in de klapkooien
          Piet
          Helemaal mee eens. Wel is het aan te bevelen om de 2 zitstokken te vervangen door 1. Hierdoor heb je minder kans op beschadiging van de staart.

          Lennert

          Opmerking


          • #6
            voorschrift

            De NBvV schrijft beide mogelijkheden voor.
            #11 kleine kistkooi of kleine klapkooi. Blz. 4 tentoonstellingskatern juni 2006.
            Vriendelijke groeten,
            Henk3.

            Mijn website:

            Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

            Opmerking


            • #7
              Ik vind het moeilijk Diamantduifjes klaar te maken voor tentoonstellingen. Bij mij zien ze er nooit uit en de staarten breken telkens af.

              Opmerking


              • #8
                leg eens uit

                Leg eens uit hoe dat komt dan. Te weinig ruimte, teveel vogels bij elkaar?

                Bij ons moeten de inzenders van duiven, de vogels zelf in de kistkooien of grote tt kooien stoppen om beschadiging te voorkomen. De inzender is dan dus zelf verantwoordelijk daarvoor.
                Vriendelijke groeten,
                Henk3.

                Mijn website:

                Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Henk3
                  Leg eens uit hoe dat komt dan. Te weinig ruimte, teveel vogels bij elkaar?
                  Nee dit heeft er niks mee te maken. Maar Diamantduiven zijn erg zenuwachtige vogels, als je de duifjes uitvangt verliezen ze al veel veren en in kleine kooitjes worden ze al erg zenuwachtig en door het gefladder breken er gauw staartveren af en verliezen ze nog meer veertjes.

                  Opmerking


                  • #10
                    Universeel betekend alle kooien gelijk als je er een stok uit haalt is de kooi gekenmerkt en mag de vogel niet gekeurd worden beter kun je beide zitstokken een paar centimeter inkorten als ze dan heen en weer fladderen raken ze de stokken niet zo gauw en je moet ze heel lang van tevoren opkooienAls je dan meerdere vogels opkooit kun je bekijken welke de rustigste vogels zijn een week of zes voor de tentoonstelling trek je alle beschadigde veren uit die zijn dan tegen de tt weer aangegroeid en zo weinig mogelijk de vogel in de hand nemen.Het beste is de vogel zelf over laten springen in een schone kooi. succes eddie

                    Opmerking


                    • #11
                      Girlits
                      Als je de stokken inkort zijn de kooien ook gekenmerkt !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
                      bij andere vogelbonden is 1 zitstok wel toe gestaan,als je kijk op INT NAT TT's in het Zuiden of Oosten van het land zie je hier ook vaak TT kooien van onze zuider of Oosterburen die zijn ook anders dus in feite gekenmerkt.
                      Keurmeesters keuren de vogels niet de kooi, wel heb ik regelmatig de opmerking geplaatst ,van de vogel zou nog mooier uitkomen in schone verzorgde TT kooi, deze is smerig kenmerk de liefhebber achter de vogel.
                      Komt wel hard aan ,maar je berijk wel je doel,wel eerst gevraagd of het geen kooien waren van de vereniging zelf dit is soms ook het geval, dan spreek ik de club hier op aan het eis dat vogel inschone verzorgde kooi komt te zitten en ik heb ook wel eens het advies gegeven op kooi te verwijderen deed afbreuk aan onze hobby.
                      Ik zelf ben voorstander van 1 zitstok, de vogels zijn rustiger en beschadigen inderdaad de staart veel minder snel, buiten duiven geldt dit met name ook voor grote parkieten en het welzijn staat toch voorop niet waar en 1 zitstok draag hier aan bij !
                      Onze moderator Henk , zal hier wel een mooi antwoord op hebben ga ik vanuit.
                      Ik kan haast niet wachten !
                      Ja Henk,ik zit wel ver weg,maar volg alles nog op de voet,heb je wel in de gaten he.

                      Groeten Jan de Nijs, Curacao

                      Opmerking


                      • #12
                        Met het inkorten bedoel ik natuurlijk geen 10 cm maar een klein stukje zodat als de vogel opfladderd hij niet met zijn kop tegen de stokken vliegt ik denk dus meer aan 2 cm want soms zie je kooien waarvan de zitstokken het voorfront bijna raken .Ik weet de preciese lengte niet maar er blijft wel eenheid / balans in de kooi.Ik heb zelf vogels die ik liever zonder stokken wil laten zien .Maar als ze die hoog wegzetten zie je geen vogel meer. groeten eddie

                        Opmerking


                        • #13
                          Mijn ervaring met duiven is dat deze het rustigste zijn in klapkooien.
                          Dan hebben ze naar alle kanten uitzicht en zien ze dat er iemand aan komt lopen.
                          In de grote universeel kooien is dit niet zo en zullen ze snel schrikken als er iemand voor de kooi staat.
                          Het vervoer van de duifjes kan je het beste in een een doosje doen, want dan blijven ze lekker rustig. Ze moeten natuurlijk niet te lang in een doosje zitten in verband met de vervuiling.

                          Groeten,

                          Arjan
                          Groeten,

                          Arjan

                          Opmerking


                          • #14
                            arjan
                            In het doosje wat keuken papier doen of hamsterzaagsel, dan wordt de ontlasting gelijk hierin opgenomen en is de kans op bevuiling minder,met betrekking klapkooien ja en nee, je ziet ook vaak wanneer er dan 5 kooien 1 gaat vliegen dat ze allemaal gaan vliegen, met alle gevolgen vandien,in kistkooien is dit niet het geval.
                            Gewoon thuis al in de voliere een kistkooi ophangen hierin deurtje eruit en aan de andere zijde ook een opening maken,zodat ze het hele jaar hier in en uit kunnen,wanneer de mooiste dan naar een TT moeten zullen ze zich hier op hun gemak voelen en is beschadeging nihil
                            Ik heb dit in een andere topic ook al aangeven dit werk perfect voor alle vogels !
                            En voor Eddy
                            het inkorten van zitstokken mag in feite ook niet ,je had het toch over universeel !! Wat wel mag is de dikte van de stokken zelf bepalen,zodat de vogel een goede grip heeft op de stok,naar gelang grote van de vogel.
                            Ik heb net als jij ook gezien dat zitstokken doorlopen totaan de tralies en soms ook bewust dan een paar centimeter hoger geplaatst zijn , dit zie je vooral bij kanaries ,welke goed zijn afgericht , ze zitten dan constant te showen voorop stok, van hier ben ik !!,slim bedacht dat wel,maar wel weer een kenmerk en zolang dit soort kooien geen prijs behaal hoor je niemand ,maar ho wee bij kampioen !!

                            Opmerking

                            Working...
                            X