Mededeling

Collapse
No announcement yet.

trostgiers

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • trostgiers

    hallo best allen

    ik heb een vraag ik heb 4 koppels A.fischeri ben hier vorig jaar mee begonnen maar nu met de kweek is er een koppel dat de jongen alleen trosgiers en zaden geeft eivoer hebben ze altijd al laten staan van af dat ik ze heb de rest geeft gewoon eivoer met zaad

    mijn vraag is dit slecht voor de jongen om veel trosgiers te krijgen.

    alvast bedankt voor de antwoorden.

    marcel levers
    Gr Marcel Levers

  • #2
    trostgierst heeft niet zoveel voedings waarde .
    je kunt beter wat trosgriest onder het eivoer doen normaal nemen ze dan ook het eivoer op.

    Opmerking


    • #3
      Hallo Marcel:

      U kunt nog beter het voer rantsoeneren.
      Fischeri's hebben dagelijks ongeveer 15 % van hun gewicht nodig, dat is 16 gram/paar/dag.

      Bij mij krijgen de vogels 's morgens hun rantsoen zaad.
      Rustperiode: 16 gram
      Keek- en ruiperiode: vanaf zo'n zes weken voor de kweek wordt de hoeveelheid zaad verminderd en daarvoor in de plaats wordt krachtvoer gegeven. Tot ik op het moment van de kweek zelf aan de verhouding van 2/3 zaad en 1/3 krachtvoer zit; +/- 10 gr zaad en +/- 6 gr krachtvoer. Naar gelang het aantal jongen in het nest wordt de verstrekte hoeveelheid voer uiteraard pro rata opgevoerd.
      Dit regime wordt gehandhaafd tot na het einde van de rui. In de rustperiode is het weer 100 % zaad.

      Maar 's avonds krijgen alle vogels een extraatje: stukje appel, groenvoer, gekiemde linzen, gekiemde munga boontjes, stukje trosgierst, enz. en in de rustperiode tenminste 1 x per week krachtvoer zodat ze de smaak blijven kennen.

      Natuurlijk kunt u daar niet meer mee beginnen als de vogels al aan het kweken zijn.
      Maar het zou niet slecht zijn dat na de kweek te doen.
      Wel geleidelijk aan (zeg over een periode van een week of twee) overschakelen van ongelimiteerd naar gerantsoeneerd voeren om ongelukken te voorkomen.

      Groeten,
      Wessel van der Veen.

      Opmerking


      • #4
        wessel bedankt voor de tip

        ga dit zeker toe passen volgend jaar

        Marcel Levers
        Gr Marcel Levers

        Opmerking


        • #5
          Prima voerschema van Wessel. Ik geef ongeveer hetzelfde maar dan
          's morgens het eivoer met de extra's en 's avond zaad. Het is mij opgevallen dat er overdag veel aktiever gevoerd wordt dan in de avonduren.
          Verder zou je - als ze slecht eivoer eten - dit ook eens wat smaakvoller kunnen maker door er een hardgekookt (min. 10 minuten) eitje door te mengen. Werkt vaak goed. Ik heb ook goede ervaringen met RUSK van Quiko.
          Heeft op zich niet veel voedingswaarde maar door eivoer gemengd blijft dit lekker rul en zacht. Hierdoor nemen ze het eivoer prima op en krijgen dan toch de nodige voedingsstoffen binnen.
          Tomorrow is the first day of the rest of your life...

          Opmerking

          Working...
          X