Mededeling

Collapse
No announcement yet.

extra's voor tortelduiven ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • extra's voor tortelduiven ?

    Harry, mijn tortelduif (inmiddels 11 jaar) krijgt uiteraard gewoon tortelduivenvoer, soms doe ik er wat universeelvoer bij daar haalt hij dan de besjes uit. Weet iemand nog iets extra's wat je aan een tortel kunt geven ?? Trosgierst of groenvoer hoeft hij niet. Het is zo saai alleen dat tortelduivenvoer. Zomers krijgt hij wel vlierbessen en daar is ie verzot op. ook zie ik hem nooit grit of maagkiezel eten wat hij wel van mij krijgt.
    Ben benieuwd naar jullie suggesties !

    Groetjes Aussie.
    Bijgevoegde Bestanden

  • #2
    Harry

    Meestal zijn tortelduiven gek op eivoer, vooral als er wat gekiemde zaden doorheen gemengd zijn. Geef het wel met mate anders wordt het al gauw
    'vette Harry'....
    Tomorrow is the first day of the rest of your life...

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door aussie
      Het is zo saai alleen dat tortelduivenvoer.
      Groetjes Aussie.
      Saai? Ik geef juist tortelduivenvoer aan mijn papegaaien omdat het zo rijk is.

      Greetzzz

      Opmerking


      • #4
        antwoord birdfarm & Hans

        Birdfarm: Het voer zelf is niet saai daar zit vast genoeg in, maar het idee om eens iets extra's/lekkers te geven is gewoon leuk, jouw papagaaien zullen best wel eens fruit, nootjes of iets "extra's" erbij krijgen. Mijn andere vogels krijgen ook genoeg extraatjes alleen voor een tortel kan ik niet echt iets vinden.
        En Hans: alvast bedankt voor de reaktie, ik heb hem een beetje eivoer gegeven maar echt enthousiast is ie er nog niet voor...(misschien een beetje koppig)gekiemde zaden heb ik nooit durven geven,daar hoor je zoveel vreemde dingen over. Dus voorlopig nog geen " vette Harry"

        Bedankt voor deze antwoorden hopelijk komen er nog meer suggesties...

        Groetjes Aussie.

        Opmerking


        • #5
          Er bestaat duivensnoepzaad, alleen zitten hier veelal vethoudende zaden in.
          Houd jij je tortelduif in de voliere dan mag dit geen probleem zijn, maar zit hij in een kooi dan kan dit vervettend werken.
          En kiemzaad, in de vrije natuur zijn wellicht alle zaden vochtig, toch? Alleen uitkijken voor schimmels!

          Greetzzz

          Opmerking


          • #6
            toeval!

            toevallig zat ik dus nu ook in deze categorie omdeze vraag eens af te vuren en zag ik dat jij me voor bent!! ik zit met de zelfde vraag omdat ik net als jij mijn beestje zo af en toe eens wat extras wil geven !
            dan ga ik all andere vogels langs met stukjes brood groenvoer meelwormpjes
            en dergelijke maar de duiven ,senegel-duifjes en pauwstaart-duiven, sla ik dan over omdat ik gewoon niet weet wat ze wel lekker vinden,!
            dus ik ben blij met je vraag !
            sorry dat ik je dus niet kan helpen,
            maar ik lees wel je antwoorden met je mee!!
            groetjes debbie

            Opmerking


            • #7
              Ik zit even mee te lezen en mijn ervaring leert dat het per duif (en per soort) kan verschillen.
              Bij lachduiven heb ik gemerkt dat ze voornamelijke verzot zijn op (vers) brood, soort maakt eigenlijk niet uit.
              Bij musduifjes is het vaak maanzaad en eivoer.
              En bij kuifduiven vaak distelzaad.

              Ook komkommer of graszaden worden door menig duifje lekker gevonden.

              Lennert

              Opmerking


              • #8
                voer lachduiven

                Ik houd lachduiven en heb ontdekt dat ze meer lusten dan je denkt. Je moet ook niet te bang zijn om eens iets te proberen.

                Mijn duiven lusten naast het tortelduivenzaad en vogelgrit erg graag:
                - trosgierst (ook goed tegen verveling)
                - eivoer
                - pellets (gebruik ik als krachtvoer in het broedseizoen)
                - fijn gesneden paardebloemblad/koolblad
                - hennepzaad (zijn ze gek op, is zeer voedzaam)
                - kardipitten
                - paddyrijst
                - kanariezaad etc. Ze willen allerlei zaden proberen en je merkt wel wat ze lekker vinden.

                De oude duiven krijgen dit en leren hun jongen ook van alles eten.

                De jonge lachduiven ruien dan meteen door naar het volwassenverenpak en zijn dan na 6 maanden doorgeruid en volwassen. Je ziet dat ze op een gevarieerd menu erg snel groeien. Jonge duiven in november 2006 geboren hebben nu hun eigen eieren.

                Opmerking


                • #9
                  eigenwijze harry

                  Bedankt Ime !

                  Hier kunnen we denk ik wel wat mee; genoeg variatie ! Trosgierst heb ik al eens in zijn kooi gedaan maar dat was geen succes; hij schrok ervan en heeft alleen van grote afstand ernaar zitten kijken. Pas toen de trosgierst eruit was kwam hij weer op de grond. Ook groen-voer kijkt ie niet aan en slingert het zo de kooi uit. In zijn ren doe ik wel takjes groen en muurt daar is dan zoet mee maar eet het niet.
                  Zoals ik al zei: beetje eigenwijze Harry

                  Succes met de jongen !

                  Groetjes Aussie.

                  Opmerking

                  Working...
                  X