Mededeling

Collapse
No announcement yet.

einde import lijkt beslist

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • einde import lijkt beslist

    Groet Ton,
    www.allevogels.nl

  • #2
    Jammer als dat werkelijkheid wordt. Ik denk helaas dat er hier en daar een aantal volieres leeg zullen komen staan.
    Iedereen die zich tot hiertoe bezighield met moeilijker te kweken tropen ; exoten en vruchten-en insekteneters komt vroeg of laat in de problemen.
    Is het niet erg dat je vandaag de dag al moet wachten op een collega kweker die er moedeloos van wordt om te blijven zoeken achter een bepaalde man of pop, om dan toe te slaan en uiteindelijk zijn vogel te kopen??
    Is het niet erg dat er in bepaalde soorten liefhebbers zijn die ze angstvallig vasthouden, omdat net zij nog twee of drie koppeltjes van een soort bezitten?
    Is het dan niet erg dat er een volledige importstop komt??
    Verder zou ik nog even willen ingaan op die cijfers die aangehaald worden. Als er in deze moderne tijden werkelijk 40 tot 60 % sterfte zou zijn, zou er geen importstop moeten komen, want dan had er geen enkele importeur dit avontuur overleefd. Het is tot slot hun inkomen, net als de verzender (afrikaan, vanger, ...) er belang bij heeft om zo weinig mogelijk sterfte te hebben. Dus voor mij zijn die cijfers zonder betekenis, misschien wel vooroorlogs.
    Natuurlijk is het zo dat er een bepaald percentage sterfte is. Maar, als zogenaamde dierenbeschermers, organisaties en de media op dit kleine percentage springen , en dit gebruiken en uitvergroten om aan te tonen dat wij liefhebbers allemaal dierenbeulen zouden zijn, dan vind ik dit uiteraard zeeeeeeer jammer. Toch blijkt dat diegenen uiteindelijk hun slag zullen thuishalen.
    Uiteindelijk is het de hobby van de man in de straat, en die zal afgenomen moeten worden waarschijnlijk.
    Doodjammer, maar niets aan te doen.

    Opmerking


    • #3
      Van een importeur hoorde ik dat het meestal onder de 5% lag. Ook stuurde hij voer sms die kant op en kwam er wel eens speciaal zaad mee over (kreeg bijv. eens speciaal zaad mee voor zwartmaskerastrilden)

      Opmerking


      • #4
        Persoonlijk heb ik altijd erg veel moeite met deze discussies... Laten we vooropstellen dat ik zeker een groot liefhebber ben van allerlei soorten vogels. Ik heb prachtige koppeltjes thuis en ben hier verschrikkelijk trots op.

        Toch heb ik ook altijd weer een wat vieze smaak in mijn mond als het principe 'wildvang' om de hoek komt kijken. Ik krijg hele visioenen, die zich afspelen op de mooiste plekjes ter wereld zoals ze te zien zijn op discovery e.d. En me dan moet bedenken dat die prachtige vogels die ik hier in een (relatief) klein hokje stop ooit zo mooi rond hebben gevlogen....
        En dan heb ik het nog niet over het vervoer van deze (vaak zeer stressgevoelige) vogels. Als sommige vogels vanwege stressfactoren al niet eens een dag markt overleven, hoe kunnen ze dan wel zonder stress in verweggistan worden gevangen en hierheen worden vervoerd? Dat daar een groot percentage aan dood gaat zou mij echt niet verbazen.

        Vanuit dat gevoel probeer ik mijn vogels alles te geven wat ze nodig hebben en wat binnen mijn mogelijkheden ligt. Veel ruimte, goed voer, zoveel mogelijk een natuurlijke omgeving, etc. etc.

        Maar ik weet zeker dat ik daar nooit voor 100% aan kan voldoen en dat er ook een hoog percentage 'vogel - liefhebbers' is die daar bij lange na niet aan kan voldoen.

        Nogmaals.... ik vind het erg beroerd dat mijn prachtige hobby op deze manier enorm aan banden wordt gelegt (of misschien om zeep wordt geholpen?)..... Al deze twijfels hebben mij dan ook nooit belemmerd om van hot naar her te rijden om weer een nieuw prachtig koppel aan te schaffen.
        Maar heeft dit verhaal, in het belang van de vogels ook niet een weerszijde?? Is het niet een heel dubbel verhaal, waarin het belang van de hobby en het belang van de vogel ernstig door elkaar heen lopen?? Ik kan daar niet echt uit komen, maar ik blijf het erg jammer vinden. Wat mij betreft is mijn hobby nog steeds 'het houden van vogels'. Ik hoop dat we met z'n allen als vogelliefhebbers onze hobby zoveel mogelijk in stand kunnen houden.

        Over 10 jaar kan ik ook nog alijd gaan leren breien...

        Opmerking


        • #5
          Ik zie dit bericht nu pas en had verder in dit forum het zelfde onderwerp al aangehaald.

          In de jaren zestig van de vorige eeuw, is er een export verbod van australische vogels gekomen, toch zien we nog steeds vele australische vogels in volieres rondvliegen. Nu zal de noodzaak om serieus te kweken met alle andere vogels bittere noodzaak worden. Ik denk dat dit wel zal lukken.

          mathieu

          Opmerking


          • #6
            Ik ben verrast, vanwaar zo weinig reakties op dit toch wel zeer ernstige onderwerp???
            Heeft er dan niemand voeling of interesse bij?
            Ik ben benieuwd.

            Opmerking


            • #7
              Als de bonden en de importeurs al door de beleidsmakers niet ingelicht/betrokken worden bij nieuwe wetgeving, wat moeten wij als simpele individuele leden dan nog zeggen dan?
              Als je voor een voldongen feit gesteld worden is het slikken (of stikken)
              kijk hier ook eens: http://zebraforum.tropenkweker.nl/

              Opmerking


              • #8
                Enkele vragen

                Heb reeds onder het topic gerucht!!! mijn kanttekeningen geplaatst. Maar nogmaals de zelfde vragen.
                Gaan we nu de verplichting krijgen dat alle in gevangenschap gehouden vogels beringd moeten zijn?
                Gaat er evt een overgangsregeling komen gelijk deze was bij de cultuurvogels?
                bv. Breekringen.
                Hoe wordt anders de controle op illegaal ingevoerde vogels mogelijk?
                Gaan de prijzen van de vogels nogmaals stijgen?
                En de belangrijkste vraag als laatste zijn wij bij machte om de ons verbleven restanten van vogels te kweken en er stammen van te vormen zodat er in onze voliere's over enkele jaren nog steeds div. afrikaanse, amerikaanse en uit azie afkomstige soorten vertoeven?
                Voor enkele soorten is het naar mijn mening vijf voor twaalf. Voor sommige is de tijd al afgelopen.
                Ik denk dat er voldoende kweekkennis onder de kwekers is om veel soorten voor de liefhebbers te behouden. Alleen zullen vele van ons deze moeten willen delen en wat nog belangrijker is hun restanten willen bundelen. Zodat er een levensvatbare basis ontstaat.
                Een site gelijk www.kwekerslijst.nl zal in de toekomst belangrijk worden.

                Greetings Lucky

                Opmerking


                • #9
                  Import vogels

                  Hallo Ton
                  Dat er een eind is gekomen aan de import van vogels vind ik opzicht geen slechte zaak. Het heeft natuurlijk ook nadelen zoals bv; kwekers die een bepaalde vogelsoort zoeken die moeilijk te kweken en dus moeilijk te vinden is dan kan import een uitkomst zijn. Aan de andere kant vind ik ook dat we ons wat bewuster moeten worden wat het betekent deze import. Een hoop vogels die gevangen worden overleven de reis niet en dan komt nog eens dat de vogels op een heel ander dieet gezet moeten worden omdat we geen enkele vogel precies kunnen geven wat hij in de natuur vind. Ook dat kost een hoop levens. Daarmee heb ik het nog niet over ziektes zoals de vogelgriep. Daar komt dan ook nog bij dat als de import gewoon maar zou door gaan dat er op een gegeven moment ook soorten zouden uitsterven in de natuur. Samen gevat ik kan me heel goed in deze wetgeving vinden. Laten we zuinig zijn op de vogels in de natuur en als dat betekent dat we het met de vogels moeten doen die nu gekweekt worden vind ik het best ook al zijn sommige soorten daardoor wel duur. Van mij mogen de vogels die nu in de natuur zijn daar blijven .
                  Groet Goudvink

                  Opmerking


                  • #10
                    Ben helaas bang dat je gelijk hebt,Winterkoning................................. .................................................. .................................................. .................................................. .............!


                    Greetings Lucky

                    Opmerking

                    Working...
                    X