Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 11 tot 20 van de 20

Onderwerp: mutatie meyers

Senior lid
    Thanks
    0
    Hallo Egon
    Mutaties ontstaan spontaan, dit heb je zelf niet in de hand. het is een spontane verandering die erfelijk is vast gelegd
    Dan ligt het nog hoe de mutatie vererft om deze te laten ontstaan, neem nou de eerder genoemde blauwe meyer papegaai, je zou hiervan kunnen beweren dat deze ineens spontaan is ontstaan,maar de kans is nog groter dat de ouders van deze blauwe meyer ,split voor blauw waren, bij een autosomale recessieve vererving wat blauw ook is,moeten zowel de man als de pop de blauw factor op 1 chromosoom bezitten om dit door te kunnen geven, wanneer dit dan bij elkaar komt heb je blauw, dus de kans bestaat dat er werled wijd al meer dan 100 split voor blauw bonte boertjes bestaan,maar zolang deze door toeval niet aan elkaar gekoppeld worden, zullen er geen blauwe ontstaan!!!
    Er wordt ook vaak beweerddat door inteelt de kans groter is op mutaties???
    Kan, het klopt dat met name bij Europese cultuurvogels de mutaties zijn ontstaan bij populaties die een vaste standplaats hadden, we zien dit ook bij de huismus die blijven ook vaak op die plek waar ze geboren zijn, maar aan de andere kant ik woon nu zelf op een klein eiland en ik heb hier van de vogelliefhebbers nog nooit gehoord dat er en mutatie was onstaan hier in het wild, het schijnt jaren terug een keer gebeurt te zijn geweest bij het suikerdiefje, maar bij de parkieten,papegaaien, duiven soorten en tropen nente, terwijl het volgens mij onderhand allemaal familie van elkaar moet zijn per soort !!!,Zo ook op Aruba en Bonaire nul, niks, nente
    Wat wel in de praktijk regelmatig is voort gekomen is dat mutaties welke SL vererven ontstaan bij vaak oudere koppels, van rond de 10 jaar oud, je ziet deze nog vaker bij een klein kwekertje die wat vogels heeft ,maar er niet doel bewust mee bezig is en wanneer er een ouder vogel dood is gegaan dan geen probleem er vliegen nog jongen rond pak er daar 1 van en we gaan weer vrolijk verder, zit toch ook vaak weer iets van inteelt bij !
    Wat we wel zelf kunnen kweken zijn mutatie combinaties, dit kunnen ook totaal nieuwe kleuren zijn, denk hierbij eens aan de DD blauw voorheen mauve, hier heb je voor nodig een vogel met een dubbele donkerfactor =DD en de blauw factor de kans dat zoiets in de vrije natuur zou ontstaan is net zo groot dat alle forum leden de jackpot winnen op 1 dag.
    Ik hoop hiermee jou een klein beetje op weg te hebben geholpen wat is een mutatie, simpel gezegd !

Jan de Nijs Curacao

Lid
    Thanks
    0

mutaties

maar aan de andere kant ik woon nu zelf op een klein eiland en ik heb hier van de vogelliefhebbers nog nooit gehoord dat er en mutatie was onstaan hier in het wild,
    Worden de mutaties in het wild niet door de natuur weggehaald. Hiermee bedoel ik, worden deze vogels niet door hun opvallende verschijning niet gewoon opgegeten door roofdieren.

Vaak zie je dat dezelfde kwekers nieuwe mutaties kweken. zij zijn er dus echt mee bezig. Vandaar dat ik me dit afvroeg.

Ik heb een tijd terug roodrug parkieten gehad dus de mutatie leer zit er wel redelijk in.
    Nog bedankt voor je andwoord Jan de nijs.
    En geniet van de mooie vogels op curacao.
    Groetjes egon

Senior lid
    Thanks
    0
    Het klopt dat de meeste mutaties welke in de vrije natuur ontstaan, vaak ten prooi vallen voor zijn natuurlijke vijanden, maar toch zie je regelmatig ook in Europa, mutaties rondvliegen,in Dordrecht heb ik een spierwitte merel gezien , welke later bleek hier al een paar jaar rond vloog,was wel een pop.
    Maar vogelliefhebbers vangen ook heel vaak primaire mutaties uit de natuur.
    De meeste mutaties bij de Europese vogels zijn in de vrije natuur gevangen, zoals bij de mussen, putters ,groenlingen, barmsijzen !
    Daarnaast moet een mutant in de vrije natuur , niet veel concurentie hebben van het zelfde geslacht, want de wildkleur soortgenoten laten mutaties veelal links liggen/vliegen !
    Je kan dit zelf uit proberen in je eigen kooi zowel met tropen als met parkieten.
    Een voorbeeld neem 5 grasparkieten mannen alle mutaties, dus geen groene, doe hier 4 muatie poppen bij en 1 groene(wildkleur pop) je zal zien dat alle mannen in het begin de voorkeur hebben voor de groene wildkleur pop, pas als die voorzien is van een man dan krijgen ze ook aandacht voor de andere poppen.
    Nog een mooi voorbeeld, je heb een nest met 4 jongen vogels welke alle gelijk zijn uit gekomen wat alle muaties zijn,maar na 3 dagen wordt er nog een jong geboren en dit is een groene, deze zal veel sneller opgroeien dan de mutaties en in een mum van tijd even groot zijn, zou het ook een mutant zijn dan zal het een achterblijver zijn in het nest, ook wanneer alle wildkleur jongen zouden zijn ,maar omdat dit nu de enigste groene is gaan de ouders deze groene altijd als eerste voeren en zo groei deze het hardst.
    je ziet ook vaak dat in nesten waarbij ,maar een enkele mutant/kleurafwijkende ligt deze achterblijft, zeker met roodogen. Hier is het aan te bevelen om hier indien mogelijk volle nesten met roodogen of mutaties van te maken, dan komen ze wel beter op
    Voor het bovenstaande hebben ze hier op Curacao een mooi gezegde.

JE KAN EEN EZEL WEL UIT DE WEI HALEN, MAAR DE WEI NIET UIT DE EZEL !

Gr Jan de Nijs, Curacao

Lid
    Thanks
    0

roodoog

Dat met die jongen met rode ogen is inderdaad waar. ik heb van een aantal collegas wel eens gehoord dat de jongen met rode ogen zelfs uit het nest gegooid werden en de jongen met donkere ogen gewoon groot werden gebracht. (dit was bij neophema soorten)

groetjes egon

Senior lid
    Thanks
    0
    Hoi Egon
    nog even wat jij ook afvraagde is dat nieuwe mutaties vaak bij dezelfde kwekers zitten.
    Heb je er wel eens aan gedacht dat deze mensen de eerste mutaties weg kopen bij het ontstaande adres !!!. Wanneer je al jaren in de mutatie kweek zit en hier ook mee voorop loopt,kan je wat meer uit geven dan iemand die net gaat beginnen !!!

Stamgast Henk3's Avatar
    Thanks
    466

Post Klopt als een bus.

Ik heb wel eens een verhaal gehoord van iemand dat een persoon ter plekke zijn mooie mercedes heeft laten staan om ervoor in de plaats een mutatie-vogel mee te nemen. Of het waar is? Zal wel.
    Vriendelijke groeten,
    Henk3.

Mijn website:

Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

Senior lid
    Thanks
    0
    Henk
    Hoe is hij toen naar huis gegaan dan ????
    maar inderdaad, er kunnen grote bedragen in omgaan.
    Wel wil ik er even aan toevoegen dat we ook dit soort mensen nodig hebben in onze hobby !!!!
    Je moet het zo zien dat alle vogelliefhebbers een soort geschakelde ketting is van iemand die zo maar een paar vogeltjes heeft rondvliegen tot de topkwekers toe en met top bedoel ik zowel TT spelers als die wiealtijd op jacht zijn voor de nieuwste ontwikkelingen zowel mutaties als nieuwe soorten, dit zijn toch vaak zeer ervaren liefhebbers die er voor zorgen dat er nageslacht van komt en ze zo enige jaren later voor vele beschikbaar zijn.
    Die kwekers die juist altijd als eerste nieuwe dingen hebben, zijn ook altijd goed bezig, zij , willen zeker ook jongen kwkeken,om hun investering eruit te halen,maar letten zeer goed op de kwaliteit en paren de nieuwe mutanten bijna altijd eerst aan top wildkleur vogels, om zo ook het formaat en model in orde te krijgen, wanneer zij enkel aan inteelt zouden doen en,puur op kwantiteit zou hun naam zo weg zijn en dat is het laatste waar ze op zitten te wachten.
    Het grote probleem qua mutatie kweek zit bij die kopers wanneer ze tussen de 500 en 1500 euro per stuk kosten, hoewel zeker nog veel geld is dit een categorie die zo snel mogelijk hun geld willen zien verdubbelen en puur op kwantiteit kweekt, broer op zus maak niet uit als die speciale kleur er maar uit komt en dit is toch best een grote groep kwekers ! Pas als ze rond de 100 euro per stuk gaan kosten komen ze vaak pas bij de echte TT kweker wie weer gaat selecteren op formaat/model, juiste kleur en mooie strakke tekening.
    Toen ik nog in Nederland woonde ,ben ik in Europa bij vele zeer grote kwkers geweest zowel qua aantal als diversiteit , hier werden bijna nooit problemen gemaakt om dit op foto te zetten in de fotokooi, anders nog bij de meeste mochten we zelf de vogels vangen !! Het enigste probleem bij deze kwekers was vaak de naamgevingen die ze eraan gaven bij mutanten, dit moest en bij sommige nog een mooie verkoopbare naam zijn, dat het totaal iets anders was, wisten zelfs een aantal niet eens !! En wanneer je dan vertelde nav de kleur die je zag en de vererving dat het bijna zeker iets anders is en hier de naam aan gaf zoals die bij andere kromsnavels al internationaal is afgesproken , dan nemen ze dit ook voor vast aan en krijg je later vaak een mail of telefoontje dat je weer langs moet komen ,om weer iets nieuws te bekijken.
    Ook geven de meeste probleemloos veren af van nieuwe mutanten wanneer er bij twijfel nog vederonderzoek gedaan moet worden.
    Een mooi voorbeeld hiervan is, een paar jaar terug waren we in Engeland op de Stafford show, waar ook altijd een hele grote verkoopklasse is, dat je zo hele grote kweker uit Denemarken ontmoet, wie gelijk stoelen gaat verzamelen, zodat je bij hem aan tafel kunt gaan zitten en toen er ook nog een paar Belgen en Engelse bij kwamen was het gezeldschap kompleet en onze Deense vriend,maar stoelen bij halen, zo gewone man en gastvrij terwijl hij gemakkelijk de mogelijkheid heeft om wel 5 mercedesen bij een kweker achter te laten, niet dat hij dit ooit gedaan heeft,maar ik bedoel maar.
    Ik heb hiermee hopelijk het vooroordeel wat bij vele liefhebbers bestaat tov deze heloe grote jongens toch een beetje te hebben weg genomen en jullie laten inzien dat we deze ook nodig hebben, hoe gek het ook klink voor vele!

Groeten namens een gewoon kwekertje uit Curacao

Stamgast Henk3's Avatar
    Thanks
    466

Post Achterlaten mobiliteit

Jan:
    Hoe is hij toen naar huis gegaan dan ????
    Misschien met het openbaar vervoer? Ik heb dat verhaal meerdere keren gehoord. Ik heb er ook helemaal geen moeite mee dat er zulke mensen zijn die dat doen. Maar ik kon het in eerste instantie niet echt geloven. Maar ja als je het meerdere keren zonder "mutatie's" in de tekst te horen krijgt dan moet je het haast wel voor waar aannemen denk ik. Om welke vogelsoort het hier ging weet ik niet meer maar ik meende in de parkieten/papagaaienwereld. Het geeft ook helemaal niet. Ieder het zijne. Simpel. Trouwens, mijn complimenten voor je mooie stukjes en goede duidelijke uitleg. Dat is niet iedereen gegeven.
    Vriendelijke groeten,
    Henk3.

Mijn website:

Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

Lid
    Thanks
    0

wegkopen

Dit klopt helemaal. Er is een duitser geweest en die had een blauwe edelpapegaai gekweekt. Deze persoon was zo bang dat ze de vogel weg zouden halen dat die hem heeft verkocht en niet voor te weinig. Wie heeft deze vogel nou dit is iemand die al meer mutaties in de voliere heeft gehad.
    Hij heeft het geld dus ook om de apparte vogels te kopen.
    Wel mooi dat zo iemand er is. Vaak hebben wij kleinere hobby kwekers het geld en de ruimte er niet voor om dit soort programmas om mutaties te kweken op te zetten, maar als zij het doen heb je wel de kans om eens een mutatie te zien en te kopen als ze wat goedkoper zijn geworden.
    Ik heb, zoals ik al zei aleen maar wildkleur vogels. maar toch leuk als er een andere kleur uitkomt.
    nou groetjes egon

Senior lid Piet's Avatar
    Thanks
    0

blauwe edelpapegaai

Hierbij een website waarop je een plaatje kunt vinden van een blauwe edelpapegaai.

www.birdpark-jagrie.nl/

Dat wil niet zeggen dat de eigenaar van dit park(Jan Postema) zijn Mercedes heeft laten staan om deze vogel te krijgen. Ik weet wel dat hij desnoods de hele wereld afreist om iets zeldzaams te kunnen kopen. Hij heeft bijvoorbeeld diverse mutaties van edelparkietn(halsbanden, grote Alexanders etc) uit Pakistan gehaald.
    Hij is één van de mensen waar o.a. Jan de Nijs het over had en die ervoor zorgen dat mutaties verder worden gekweekt en vastgelegd.

gr

Piet

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Forum Rechten