Mededeling

Collapse
No announcement yet.

catalogus toezenden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • catalogus toezenden


  • #2
    catalogus toezenden.

    Het is de eerste keer dat ik daar iets van hoor,heb ook nog van geen vereniging gehoord dat ze dat doen.Onwetend of de keurmeesters het wel willen hebben(oud papier)of men heeft het nooit te kennen gegeven,ze krijgen dan wel erg veel papierwerk in huis.Zal er van de week eens met onze keurmeesters overhebben ben benieuwd wat hun mening is groeten Rob.

    Opmerking


    • #3
      Het was bij ons in de vereniging altijd een goede gewoonte de keurmeesters een catalogus na te zenden. Wil je vandaag de dag echter een financieel gezonde tt draaien dan moet je wel een beetje op de centjes passen: 16 keurmeesters, 16x drukkosten, verzendkosten etc. Hier kan je op besparen.
      We vragen wel of er interesse is en dan kan er altijd nog iets worden verstuurd.
      Tomorrow is the first day of the rest of your life...

      Opmerking


      • #4
        catalogus toezenden

        louis,
        het is niet alleen een kwestie van betrokken zijn/blijven van een vereniging,als men een keurmeester (vaak ook iemand die lezingen/avondjes geeft) uitnodigt om te komen spreken (na bespreken van de tt)dan kan deze zijn spreekstof soms een beetje aanpassen op welke vogels die binnen de vereniging gehouden worden, om zo iedereen een goede/leerzame avond te bezorgen.(simpelweg op te zoeken in de laatste uitgegeven catalogus of uitdraai ).
        want het is toch maar al te vaak zo dat het dezelfde sprekers/keurmeesters zijn die bij de vereniging binnenlopen,gewoon weg om het feit dat deze binnen een bepaald buget blijven die de vereniging kan betalen.(denk aan de onkostenvergoedingen).
        mvg:winterkoning

        Opmerking


        • #5
          catalogus toezenden

          Ik vind het een goed "gebruik".
          Overigens ken ik ook keurmeester die naar de oepning komen (als ze tenminste niet te ver uit de buurt wonen).
          Dat wordt de inzenders zeer op prijs gesteld.

          Opmerking


          • #6
            tt bezoek

            Doe ik meestal ook, en je zou dan verwachten dat er dan leden naar je toekomen voor eventuele vragen over de keuring. Maar helaas durft men dan de confrontatie niet aan, het is toch immers veel makkelijker dit achter je rug te doen, of men is super tevreden met de beoordeling. Maar wel leuk om aanwezig te zijn bij de opening.

            Opmerking


            • #7
              catalogus toezenden etc

              louis,
              zoals eerder door mij gestelt(elders op dit forum),men kijkt op tegen een keurmeester en deze gebruiken voor veel mensen een te technische/moeilijke taal,en wilt dus zelf niet voor schut staan met vragen (die voor de keurmeester(es) zo klaar als een klontje zijn, en eerlijkheids halve gebied ik te zeggen dat er ook nog steeds keurmeesters zijn die denken op een voetstuk te staan ).
              het kan ook gewoon zo zijn dat men niet weet wie de keurmeester is (het staat tenslotte niet op uw of andere mensen hun voorhoofd geschreven).
              wat dan een optie zou kunnen zijn:laat het weten aan de voorzitter van zo'n club dat men er is (is vaak niet nodig want deze "vliegen " de keurmeester toch bij binnenkomst aan) en zeg hem bv:zeg de mensen dat ik er ben (desnoods aan het einde van de vaak ellelange openingstoespraak ) en als er vragen zijn dat de mensen deze gerust kunnen stellen (ga zitten aan een tafeltje neem een bak koffie ,bekijk de catalogus(die je gelijk in je zak steekt)en luister het aan) het hoeft ook niet altijd een discussie/confrontatie te wezen het kan ook op een gemoedelijker niet inhoudelijkere manier.(is vaak de beste manier om kloven te dempen/overbruggen).
              mvg:winterkoning

              ps: ik weet ook wel (en dat is niet in uw geval zo) dat er keurmeesters zijn die gewoon willen vogelen en niet voor de zoveelste keer iets willen uitleggen.(soms ook erg begrijpelijk als men voor de zoveelste keer is betigt van onkunde oid).
              want die stellen gewoon dat daar de tafelkeuringen/vergaderingen/lezingen/gespreksgroepen etc voor zijn.
              ander kant is echter men praat graag achter iemands rug om en het is gemakkelijker negatief dan positief te zijn over en door mensen,en de mensen blijven denken dat de keurmeester het niet goed ziet/beoordeeld (vaak bij de mensen die erg gefocust zijn op een door hun gekweekte vogel die op voorhand in hun ogen de doodgevergde kampioen is).
              maar dit zal een eeuwige discussie blijven het is nu eenmaal een sport(tt's) die door menselijke intrepetaties/smaken worden geleid.

              Opmerking


              • #8
                TT geweest.

                Heb eens rond gevraagd bij onze keurmeesters van de week of hun veel catelogussen toe gestuurd krijgen.Dit bleek nogal mee te vallen, er waren wel eens gevallen bekent dat de punten toewijzing door hun op de blinde lijsten niet overeen kwamen met die in catelogus.Zelfs vonden ze het niet direct nodig om deze toe gezonden te krijgen dus niet iedereen hecht er de zelfde waarde aan,wij waren ook nog nooit gevraagd om ze op te sturen het was dat ik er nu over begon anders was er nooit over gepraat groeten Rob.

                Opmerking


                • #9
                  (cynisme aan)
                  We zijn er als keurmeester wel aan gewend dat we als sluitpost van de begroting fungeren, men piept wel altijd als de punten tegenvallen, maar de meest simpele zaken als beetje fatsoenlijke verzorging gaan mis cq zijn onder de maat.
                  Er zijn nog steeds verenigingen waar je halverwege de ochtend enkele keren een hint moet geven over koffie, na de middag zijn de voordragers op vrijwel elke TT niet meer geintresseerd, want dan weten ze het al, en je krijgt na de middag op bijna geen enkele keuring meer wat te drinken aangeboden.
                  Er zijn keurdagen waar ik van 8.30 tot 15.00 aanwezig ben en er maar liefst 2 hooguit 3 vloeibare consumpties worden aangeboden.
                  Ik heb al 1 keuring gedaan waar ik 's morgens met een collega om 8.15uur aankwam, en om 8.45uur uit arren moede zelf het licht in de zaal maar heb aangedaan, het bestuur kwam pas na 9 uur een keer aankakken.

                  Ik heb dit jaar 16 keuringen gedaan, op 5 keurdagen was er een warme maaltijd, de anderen 11 was een broodje met (soms) een kopje soep.
                  Als je als vereniging niet eens een buffetje van de lokale chinees kunt betalen, of desnoods een koud buffet (salade) dan is het wel erg droevig gesteld.

                  Prijzenschema's die zo krom in elkaar zitten dat als er maar iets gebeurt binnen de vereniging de pleuris uitbreekt, omdat de hoogste stam of stel geen prijs wint en de derde of vierde stam/stel wel.
                  Andere prijzenschema's die zo vreemd in elkaar zitten dat zowel de inzenders als de keurmeesters erdoor gefrustreerd raken, voorbeeldje: minder dan 10 vogels in een hoofdgroep, dus geen kampioen, maar er zit wel een EK Brilvogel van 92 en die krijgt niks, want nee, daar kweek je er geen 10 van.
                  Maar in de hoofdgroep waar 12 baggerzebravinken zijn ingestuurd waar je met alle pijn en moeite 1 vogel van op 88 kunt krijgen, moet je een Kampioen, 1e en soms ook nog een 2e prijs aanwijzen (voor vogels die eigenlijk naar de handel moeten)

                  Herinneringsbrieven ontberen de meest essentiele informatie als aantallen vogels, welke groepen vogels, wie de collega keurmeesters zijn, de onbelangrijkere details zullen we het verder helemaal wel niet meer over hebben, want die staan er bijna nooit in.
                  Toppunt was een herinneringsbrief voor een keuring medio november die ik "al" in maart binnenkreeg, pfff, daar heb je wat aan....

                  Dus in dat kader zijn we er wel aan gewend dat we ook geen catalogus toegezonden krijgen.
                  (cynisme uit)

                  Ik wil wel graag een catalogus ontvangen van de TT's waar ik gekeurd heb.
                  En nee, ik ga niet keuren voor het eten, maar het wordt wel elk jaar slechter.
                  De punten worden niet hoger van een 5 gangen diner bij Joop Braakhekke, maar de meeste verenigingen bulken van het geld maar ze doen er niks mee.
                  Als je als vereniging je zo krenterig opstelt richting je gasten (keurmeesters) hoe kun je dan verwachten dat die voor jou wel het onderste uit de kan halen.
                  De wil is er wel hoor, maar als je voor de 7e keer de voordragers hebt gevraagd om de vogels die op dat moment voor mijn neus staan terug naar de stelling te brengen en wat nieuwe vogels aan te voeren en er gebeurt dan nog steeds niets, dan komt dit de sfeer niet ten goede.

                  Verder wil ik het ook maar niet hebben over het licht waar we bij zitten te keuren, lang leve het kunstlicht, want het is tijdens veel keuringen dermate slecht daglicht dat je eigenlijk met goed fatsoen niet tussen 9 en 10uur kunt keuren, soms komt dat door overmacht (donker weer) maar veel vaker door dermate kleine ramen waar nauwelijks licht doorheen valt.
                  Kortom een oproepje aan de verenigingen, doe eens wat aan je uitstraling als club, heb je je zaakjes (correspondentie, licht, verzorging vogels en verzorging keurmeesters) in orde dan verloopt de keuring in goede harmonie, en geef de lullo's van keurmeesters een extra kopje koffie, da's toch niet teveel gevraagd?
                  En probeer v.w.b. prijzenschema's eens iets logisch in elkaar te draaien, zodanig dat het werkbaar en duidelijk is.
                  kijk hier ook eens: http://zebraforum.tropenkweker.nl/

                  Opmerking


                  • #10
                    Vriendelijke groeten,
                    Henk3.

                    Mijn website:

                    Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

                    Opmerking


                    • #11
                      keuringen

                      Wat Hans vd weerdhof schrijft komt mij toch ook niet geheel onbekend voor. En ook ik maak genoeg keuringen mee, waar de inwendige verzorging nou niet echt top zijn. En inderdaad wordt het voordragen, steeds minder als de meeste punten verdeeld zijn. Slechte blinde lijsten, en chaotische prijzen verdeling en zo kan ik ook nog wel even doorgaan. Gelukkig zijn er ook goede verenigingen, maar die zijn toch in de minderheid. Er valt best nog wel wat te verbeteren. Het gekke is dat in het zuiden van het land dit toch meestal veel beter is geregeld dan in de rest van het land.

                      Misschien moet men daar toch nog eens een voorbeeld aan nemen.

                      Men vergeet vaak dat keurmeesters ook hobbyisten zijn, en vaak nog veel gekker dan de liefhebbers zelf. Vaak om 6.00 al in de auto om op tijd voor de files aanwezig te zijn. Het gebeurd dan wel eens dat je om 7.30 of 8.00 al voor de deur staat. Ga je een half uurtje later van huis betekend dit dikwijls een uur later komen. Men verwacht wel dat een keurmeester op tijd is, maar als wij dan verwachten dat wanneer wij vroeg zijn er ook iemand aanwezig dan is dat vaak ter veel gevraagd. Men komt wanneer het hun uitkomt. Zo gebeurd het regelmatig dat wij een uur moeten wachten dat er iemand komt op draven. Men moet gewoon ruimschoots op tijd aanwezig zijn, voor het geval dat wij een keer vroeg zijn, als het verkeer mee zit. Het is dan best prettig als je wat wat broodjes kunt eten als je aan komt. Dit komt maar weinig voor maar is wel zo prettig. Ik ga s morgens niet om 5.00 of 6.30 zitten ontbijten. Dat is opstaan en zo vlug mogelijk rijden, want om 6.00 staan de auto's bij ons op de A4 al in de file. Dit zijn allemaal dingen die de verenigingen vergeten. Een kop koffie of thee is natuurlijk bij aankomst heel gewoon, maar ook dat wil nog eens te wensen overlaten.
                      Ook gebeurd het regelmatig dat wanneer je de keurzaal betreed dat het er barstens koud is, dit is absoluut niet lekker keuren. Een beetje menselijke temperatuur zou niet gek zijn. Nee men zet pas de kachel hoger als je al een uurtje aan het keuren bent, of er overvalt dat het zo koud is. Want het bestuur zelf zit vaak in een andere ruimte waar het wel heerlijk van temperatuur is, maar voor de keurmeester hoeft dat niet perse. Men ziet ons als en noodzakelijk kwaad, die alleen zijn werk maar moet doen en verder niets.
                      Aangezien ik zelf genoeg keuringen heb vallen deze verenigingen,waar onze omstandigheden zo slecht zijn af om daar ooit nog te keuren. Ik ga daar dus niet meer naar toe. Keuren moet ook voor ons een gezelligen dag zijn, met ook een leuke verenigings sfeer.
                      En als het inderdaad zo slecht gesteld is dat de kosten van de keurmeester zo klein mogelijk gehouden worden, met eten en drinken en een catalogus toezenden, hou dan geen tt.
                      Ik wil niet negatief overkomen maar dit is toch wel de realiteit, natuurlijk zijn er ook genoeg verenigingen waar wel alles prima is. Je ziet heel vaak dat de kwaliteit vogels paralel lopen met de verzorging van de keurmeesters. Zijn de vogels slecht is meestal ook de verzorging slecht. Natuurlijk hoeft het geen vijf gangen menu te zijn, maar de keus uit alleen broodje kaas en ham is toch wel heel erg karig. En ook moet ik helaas bekennen, dat dit toch wel heel erg vaak voorkomt.

                      Alleen is het zo erg jammer dat mensen zoals Hans en ondergetekende vaak wel hier vooruit durven komen terwijl anderen wel ouwehoeren, maar nooit tegen de personen waar dat wel tegen moet. Natuurlijk hebben wij het dan ook vaak gedaan, want de waarheid is niet altijd even leuk, maar dergelijke zaken eens onder de aandacht brengen, lijkt ook ons goed recht.

                      Ik hoop alleen dat men er wat mee doet, en niet denkt daar heb je hun weer, het is gewoon de praktijk wat wij hier op papier zetten, niet meer en niets minder.

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Henk3
                        Nou wat een brok negatieviteit zeg. Ik herken er helemaal niks in.
                        Dan is het bij jouw vereniging blijkbaar wel goed geregeld en dat is mooi, want ja hoor, ook verenigingen waar het wel goed loopt komen voor, maar dit soort verenigingen zijn bepaald niet in de meerderheid.
                        Het is over het algemeen zo dat het elke keurdag weer afwachten is wat ze nu weer voor een redenering hebben om iets wat krom is recht te praten, en waarover.
                        En het gekke is, de keurmeesters passen zich naadloos aan aan hetgeen er van ze verlangd wordt, maar ze vragen zich wel iets af. Soms hardop, soms onder elkaar, soms worden alleen de schouders opgehaald over zoveel dommigheid.
                        Overigens zijn het ook niet altijd de verenigingen waar het probleem zit, er zijn ook wel kritiekpunten richting keurmeesters te maken.

                        Waar ik wel weer van opkijk is de opmerking "negativiteit", als er kritiek geleverd wordt is dit niet hetzelfde als negativiteit.
                        Maar ja, ik moet constateren dat het leveren van welke vorm van kritiek ook altijd gelijk staat aan een persoonlijke aanval, negatiefdoenerij, wel zeker is dat kritiek een negatieve eindconclusie voor de kritiekgever oplevert.
                        Het alom bekende kop boven het maaiveld gehalte.
                        Zeg je er wat van, dan ben je op zijn minst lastig, maar nog eerder een zeikerd of een negatieveling.
                        Zeg je niks en slik je alles voor zoete koek, dan ben je een geweldige vent, want je geeft een ieder het gevoel dat ze hun zaakjes prima voor elkaar hebben. En dat wil iedereen horen, al is het nog zo'n chaos om hen heen.
                        Ik ben nu 17 jaar keurmeester en ik doe elk jaar zo'n 15 keuringen dus ik weet echt wel waarover ik praat, en ik zie ook de verschillen met enkele jaren geleden, het wordt er bepaald niet beter op.
                        Het zijn ook niet alleen de keurmeesters die dit constateren, je ziet ook steeds meer kwekers met goede vogels de maand november overslaan, dit heeft ook zo zijn redenen.

                        Ik zit weleens samen met een collega achter 1 raampje van 1x1meter te keuren, veel te donker, en als ik dan eens een hint richting kunstlicht geef, dan vinden ze dat vaak of te duur of niet nodig, want je hebt toch daglicht, kortom niet zeuren, keuren.
                        Maar dat dit slechte licht hun eigen TT resultaten geen goed doet daar hebben ze nog nooit bij stil gestaan. Nou, dan niet.
                        Het is ook geen wonder dat de verenigingen waar kwalitatief goede vogels zitten het vaak ook beter geregeld hebben dan de verenigingen waar de avond voor de keurdag nog effies de hele voliere wordt leeggeschept, daar zitten vooral vogels die er uitzien of dat ze met de stofzuiger gevangen zijn (of met de buks, inclusief bloedvlek) die dus niet boven de 88 mogen scoren, maar waar wel van die naar koffie smachtende en in het donker bivakkerende keurmeester wordt verlangd dat de kampioen van elke 10 vogels 'eventjes' 91 punten krijgt, en ze zijn dan hevig teleurgesteld als dat er dat dan eventjes niet inzit.
                        Men "eist" min of meer van ons dat we het uiterste er uit halen, maar als wij hen iets vragen dan wordt er bedenkelijk gekeken, want wij keurmeesters zijn toch hun "personeel" voor die dag?
                        Ik heb er keurdagen bij, ze zijn gelukkig wel ver in de minderheid, dat ik denk: "...daar neem je dan een vrije dag voor..."

                        Kritiek is iets waar je beter van kunt worden, tenminste als je je oren en ogen er voor open wilt houden, maar het leveren van welke vorm van kritiek dan ook is in de lange tenen maatschappij van tegenwoordig bijna onmogelijk.
                        Dus eigenlijk kijk ik ook weer helemaal niet op van de term "negativiteit" in tegendeel zelfs, ik vroeg me al af waar hij bleef....
                        kijk hier ook eens: http://zebraforum.tropenkweker.nl/

                        Opmerking


                        • #13
                          Keurdagen

                          Wat voor keurmeesters prettige keurdagen zijn, en een goede gewoonte.

                          Een week van te voren de keurherinnering, met collega's het aantal vogels en het liefste de blindelijsten bijgevoegd en een goede route beschrijven van de ANWB.
                          Bij aankomst een kopje koffie of thee met daarbij een schaaltje broodjes op tafel.
                          Overzichtelijke en goede blindelijsten, met duidelijk de prijzen verdeling. Het beste is per blad afwerken met de daarop te verdelen prijzen. Volgende blad de daar te verdelen prijzen. enzv.
                          Om een uurtje of tien nog een volgend rondje koffie of iets dergelijks.
                          Een uur of elf een andere consumptie in de vorm van een borreltje of wat frisdrank.
                          Twaalf uur eten, met toch minimaal een fatsoenlijke broodmaaltijd(dus niet alleen broodje ham of kaas).
                          Na het het eten en de rest van de keuring af en toe een frisdrankje.

                          Daarnaast is het prettig en behagelijke temperatuur in keurzaal, bij aanvang van de keuring.
                          Voordragers die tot het einde van de keuring hun werk goed doen.
                          Goed keurlicht, waar goed daglicht is of anders bij vaak gebrek daaraan kunstlicht.
                          En een belangrijke factor, als de keuring afgelopen is een vlotte afwerking van de keuring, zoals het controleren van de keurbriefjes en een goede prijzen verdeling.
                          Dit allemaal om ook de keurmeester weer op tijd te kunnen laten vertrekken om zo op een redelijke tijd voor aanvang van de files weer een eind op huis te zijn.


                          Dit is toch niet zo veel gevraagd, maar helaas is dit lijstje mij van de twintig keuringen niet ene keer compleet geweest. Er is altijd wel ergens een onderwerp niet aanwezig. Gewoon jammer want dit hoeft toch echt niet. Men zou van uit bondswegen hier eigenlijk een standaard norm voor moeten hebben.

                          En na een week de catalogus toegezonden krijgen.

                          Opmerking


                          • #14
                            Ik vind dit al een uitstekende "handleiding".
                            Wij hadden dit weekend TT en de meeste van je punten waren dik in orde gelukkig. Ik hou je tips bij de hand voor de evaluatie en voor volgend jaar.
                            Dank dus!
                            Groet Ton,
                            www.allevogels.nl

                            Opmerking


                            • #15
                              beste heren KEURMEESTERS

                              jullie schrijven een aantal dingen toe aan domheid,zuinigheid,gemakzucht en vergetelheid maar mag ik proberen om u er te van overtuigen dat het bij sommige verenigingen wel eens ontwetendheid kan zijn(en daarom is het niet verkeerd als jullie daar eens de nadruk opleggen)

                              sta mij toe dat ik dit met enkele voorbeelden duidelijk wil maken.
                              catalogus nasturen ik heb nooit geweten dat er een keurmeester was die daar belangstelling voor had.(nu dus wel)
                              wat er wel en niet op een herrineringsbrief moet staan ja ik dacht de datum van keuring(niet dus)
                              dat op tijd het licht aan moet ja de ene keurmeester vind dat er bijgelicht moet worden en de ander niet meestal een discussiepunt bij kanariekeurmeesters(dus maar even vragen aan alle keurmeesters)
                              voor de keuring al een broodje omdat de keurmeester wel van heel ver komt of vroeg weg moet om de files te vermijden(nooit bij stil gestaan)
                              het niet kunnen betalen van een Chineesje dat zal denk ik toch wel meevallen maar het kan ook zo zijn dat de vereniging eens wat anders wil of gezegd wordt tegen de vereniging dat het anders kan bij onze vereniging was het jaren zo dat de keurmeesters tussen de middag ergens gingen eten totdat er een suggestie kwam van een keurmeester we kunnen toch ook wel gezellig een broodje en een kopje soep eten hier samen met de aandragers is net zo gezellig en nu wordt er net gedaan of we het niet anders willen(toch lekker goedkoop)

                              van de andere kant als je nooit hoort dat men het graag anders wil dat kun je er dus ook niks aan veranderen en als je vraagt tevreden en men zegt ja wat dan, mischien is het wel verstandig dat de keurmeestervereniging eens begint met richtlijnen voor de,tijdens en na de keuring en mischien kunnen we het lijstje van Louis wel gaan gebruiken.

                              ik ben zelf waterpoloscheidsrechter (en die doen het ook nooit goed) maar bij ons zijn er ook richtlijnen hoe je als scheidsrechter behandelt moet worden en als dat niet gebeurt dan maak je er melding van en krijgt de vereniging wat te horen van de bond.

                              ik denk dat op onze volgende ledenvergadering deze punten naar voren zullen komen in de nabespreking van onze TT ik vraag aan Hans en Louis dan bij deze ook toestemming om het gene zij geschreven hebben te mogen kopieren en te laten zien op onze ledenvergadering bij het programmastuk nabespreking TT.

                              ook wil ik nog te zeggen dat ik enorm respect heb voor de keurmeesters want al je ziet hoeveel vrije tijd er in gaat zitten opleiding, de keuringen, studiedagen.
                              ik denk ook wel eens wat maar 88 punten de ... en ja als je dan naar de vogel gaat kijken en je ziet verrek dat heb ik niet gezien en ja daar heeft hij wel gelijk aan.

                              maar we mogen toch ook wel wat verwachten van een keurmeester daar hebben we hem tenslotte toch voor gevraagd.

                              dus een keurbriefje met 86 punten en geen aanmerkingen erop kan niet(in mijn ogen)
                              een keurbriefje met 49 kleurpunten voor een witte zebravink met de opmerking nog lang niet wit genoeg ja wat moet je ermee.
                              de ene week wordt de vogel violet gekeurd en de andere week kobalt ja welke kleur heeft mijn vogel nou.

                              als laaste:


                              verbeteren moet en kan maar dan moet je wel weten wat
                              Henk Dijkkamp

                              Ik weet niet alles maar doe mijn best.

                              Opmerking

                              Working...
                              X