Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 28

Onderwerp: zwavelgele dikbek cini

Stamgast
    Thanks
    0

zwavelgele dikbek cini

hoi mensen en speciaal serinus,
    ik heb voor een goede vriend eens een vraagje(of tig):
    zwavelgeledikbekcini duidelijk man en pop verschil? in documentatie staat dat vooral de rugdek verschillend is bij de pop dmv zware bestreping,is dit correct?
    zingen beide geslachten?
    kunnen ze buiten overwinteren?
    wanneer broeden?
    hoe broeden(en dan bedoel ik niet dat ze op de eitjes zitten he ,grapjassen)?
    ik heb wel dingen opgezocht in oude uitgaves van de onze vogels ,maar zoals zo vaak is het mischien zo dat er nu een geheel ander beeld van bestaat aangaande o.a de bovenstaande onderwerpen.
    dus serinus doe eens en boekje open ,gij zou een vriend van mij weer rustig kunnen laten slapen.(andere mensen/reacties zijn uiteraard ook zeer welkom natuurlijk).
    ik ben totaal niet in dit wereldje thuis ,maar wil wel graag iemand helpen dus help met helpen aub.
    mvg:winterkoning

Hallo Winterkoning,

Serinus Sulphuratus, Zwavelgele dikbekcini.
    Er zijn, buiten de nominaatvorm, twee ondersoorten bekend.
    De "sharpii" en de "wilsoni".
    Deze soort heb ik zlf nog nooit gehad, dr zal ik maar mee beginnen....

Wat ik kan vinden in de boeken van deze soort is inderdaad dat de poppen iets matter van kleur zijn en wat zwaarder bestreept dan de mannen.
    Maar er schijnt weinig verschil te zijn, alleen de mannen zingen.

Over de verzorging kan ik natuurlijk niet uit eigen bevindingen putten, maar met dat "buiten overwinteren" heb ik altijd moeite.....
    Dat zal er natuurlijk veel aan liggen hoe dat dan gaat gebeuren.....
    Ik denk dat; als de vogels kunnen beschikken over k een goede binnenvoliere, ze rustig "buiten" kunnen overwinteren, mits goed geaclimatiseerd!

Ik kweek met l m'n cini-soorten binnen, de kweek begint bij mijn vogels rond eind september/begin oktober.
    Maar, da's mijn kweek, er worden k cini's in de zomer gekweekt door sommige liefhebbers, zal een kwestie zijn van "omwennen" denk ik.

De grotere soorten, waaronder k deze mooie vogels vallen, zullen het bst kweken in een wat grotere kweekbox, als ik zou moeten adviseren, minimaal L80 x H50 x D40.
    Mijn ervaring is dat cini's "gk" zijn op licht (wit) nestmateriaal, sharpie, watten, dierenhaar etc.
    Een gewoon tralienestkastje voldoet goed.
    Voeder een goed zadenmengsel, bij mij krijgen ze n Tropenzaad, n Wildzangzaad, beide soorten worden apart aangeboden.
    Verder de normale dingen zoals grit, onkruiden, groenvoer, etc, etc.

Eivoer, (bij mij eigen gemaakt; drie beschuiten op een ei, mt een schepje Breedmax) en wat meelwormen, (diepvries) pinkies en buffalowormen.

Ik vermoed dat je vriend met deze basis informatie in ieder geval een goed begin kan maken....
    Deze vogels (cini's) hebben allemaal zo hun "nukken" dus deze zullen ze k wel hebben.
    Je zult ze een beetje moeten zien te "doorgronden" maar dat geld natuurlijk voor alle vogelsoorten waar je mee wilt gaan kweken.
    Uitzonderingen bevestigen de regel, maar je kweekt ze over het algemeen niet in grote getale.
    Ik kweek nu al verschillende jaren met cini-soorten, en ik wordt nog steeds met dingen verrast, soms zelfs "flink om de oren geslagen"....
    Maarrrr, dt houdt het wl interessant!
    Fijne vogels die prchtig zingen en, met wat geduld en aandacht, kunnen het zr goede showvogels zijn op de TT!

Succes gewenst aan je vriend, groeten, Serinus

Stamgast
    Thanks
    0

zwavelgele dikbek cini

serinus bedankt,

tappen de cini's in de broedtijd?
    serinus nogmaals bedankt.

Hallo Winterkoning,

tappen de cini's in de broedtijd
    Zeker bij de grotere soorten is dit redelijk goed te zien.

Hij zou n van de vogels eens een weekje uit het zicht/hoorveld kunnen verwijderen.
    Na deze tijd weer eens terugplaatsen f bv in een TT-kooi voor z'n vlucht plaatsen.
    De vogels zullen dan wel op elkaar reageren, kijken of er dan misschien gezongen wordt.....
    Dit wil nog wel eens helpen om ze aan het zingen te krijgen.

ls hij ze terug bij elkaar plaatst, wl even in de gaten houden!
    Soms reageren ze rg fel op elkaar!

Groeten, Serinus

Hallo Winterkoning,

Ik heb even contact gehad met een "collega cini-kweker" die wl dikbekcini's kweekt.
    Hoe kan ik met je in contact komen zodat ik zijn telefoonnummer even aan je kan doorspelen, (f aan je vriend).
    Als je wilt kun je me even een mailtje sturen hoe ik je kan bereiken?

Groeten, Serinus

Stamgast
    Thanks
    0

zwavelgele dikbek cini

hoi serinus,leuk geprobeerd.
    ik zal aan mijn vriend(niet denken dat ik van de verkeerde kant ben he) vragen
    of hij daar behoefte aan heeft en zal vragen ofdat hij dan contact met jouw opneem,kijk het zijn de vogels van hem dus ik wil wel helpen maar ze moeten er ook zelf wat aan doen he.
    ik ben gisteren wat langer op zijn hok geweest en ik ben er eigenlijk van overtuigd (ondanks de minimale verschillen) dat het twee poppen zijn.
    maarja wie ben ik
    is het eigenlijk een veel voorkomende soort vogel?,is er bv gemakkelijk aan mannen danwel poppen te komen?
    ik hoor het wel weer.

Hallo Winterkoning,

hoi serinus,leuk geprobeerd.

Ook ik sta "buiten dit verhaal", heb hier niets anders mee voor, dan jou(!) vriend proberen te helpen.
    Ik heb de moeite genomen om navraag te doen bij een goede bekende van me, die k met die Zwavelgele cini's kweekt om eventueel wat mr gerichte informatie te krijgen om jou vriend verder te helpen....
    Ik heb gevraagd f jou vriend deze persoon eens kon bellen en dat was goed!
    Ik ga echter hier zijn telefoonnummer niet neerzetten, maar wilde dit even aan jou, (f je vriend) doorgeven, zodat die twee contact met elkaar konden hebben.
    De persoon waar ik het over heb heeft gn internet, dus zl het wel via telefoon moeten.
    Hij heeft k enkele mannen zitten die hij wel wil ruilen op een pop.
    "Iedereen blij" lijkt me zo!

Ik wt dat je problemen hebt om je verder bekend te maken (op dit forum) en dat is natuurlijk je goed recht.
    Bedenk echter wl dat niet iedereen er op uit is om jou een "hak te zetten".

Ik in ieder geval niet, maar ik weet k niet hoe ik nders dat telefoonnummer aan je vriend door zou moeten sturen!
    Ik schrijf k bewust aan je
    Hoe kan ik met je in contact komen zodat ik zijn telefoonnummer even aan je kan doorspelen, (f aan je vriend).
    Dus, Winterkoning; ik hoor het wel wat je (jullie) hier nu verder mee willen....

Groeten, Serinus.

Stamgast
    Thanks
    0

zwavelgele dikbek cini

hoi serinus,
    niet er te zwaar aan tillen he,ik bedoelde het ook meer als een grapje(die eerste zin,kijk ook naar de vele smilies).
    ik ben allang blij dat je de moeite neemt om te beantwoorden en ben je daar ook zeer erkentelijk/dankbaar voor.
    inderdaad heb ik grote moeite met het bekend maken van de naam achter de nicknaam.
    en inderdaad wil niet iedereen elkaar een hak zetten,maar dit is nogal openbaar dit forum.(dus...........je moet er wel rekening mee houden dat het kan).
    natuurlijk moet je nooit direct een telnr oid direct/open en bloot hier vermelden en zeker niet van iemand anders.
    zoals ik al schreef ,ik zal deze info allemaal doorspelen en verder moet hij maar zelf aktie ondernemen.( op wat voor manier dan ook).
    kijk hij (goede vriend) behoord tot de catagorie van de iets meer geinteresseerde vogelliefhebber(leuk vluchtje,nachthokje goede verzorging en ze hoeven niks te doen bij hem),dus weet ik ook niet tot in hoever hij in dingen wil gaan.(mailen,bellen,rijden,kijken,contacten etc etc).
    hij(goede vriend) vind mij nogal gestoord in de mate hoe ik deze hobby beleefd.
    hij kan niet begrijpen dat ik naar duitsland/engeland/frankrijk/belgie o.a. rijd om naar een vogel te kijken/kopen en als ik dan honderden km's heb gereden en met niks thuis komt(ik laat heel vaak de vogel(s) in kwestie zitten als deze mij niet bevalt ook al heb ik hem/hun zo hard nodig).
    ook over de kwestie voer bv ,bij mij word daar niet op bezuinigd en hij vind dat je ze ook kan voeren met iets minder duur of uitgebreid voedsel.
    dit eventjes om aan te geven hoe er verschillend tegen de hobby aangekeken word en mee om gegaan word.
    dus nogmaals ik heb je berichten goed gelezen,goed begrepen en ben je daar dankbaar voor en ook namens de goede vriend.

Stamgast
    Thanks
    6
    ik lees met heel veel interesse jullie berichten en dacht bij mezelf waarom maken jullie niet een email wat via een mail aanbieder op internet heel makkelijk te doen is. dat email adres zet je hier in dit forum endan kan de ander na dit mail adres de telefoon nr. sturen en kan er gebeld worden. na de tijd kijk je nooit meer na dit mail adres veel succes

Stamgast
    Thanks
    0

zwavelgele dikbek cini

hoi allemaal,
    serinus, ik heb met mijn goede vriend in eindhoven bij jansen vandaag twee mannen opgehaald van de dikbekjes.(bleek toch gelijk te hebben dat het twee poppen waren,verschil is nu zeer duidelijk te zien,zie je maar weer dat een onervaren iemand bij de handelaar ook nu weer met een kluitje het riet is ingestuurd,is niet netjes he maarja die moeten nu eenmaal ook geld verdienen over de rug van een ander,denk ik dan maar weer he).
    hij had nu nog 3 koppels zitten en wat losse vogels.
    dus als je collega kweker nog zoekt dan kan hij daar terecht.
    ps:is 80 euro duur voor een koppel dikbekjes?
    en ik vroeg me wel af waarom deze man zoveel verschillende had,worden zij veel gekweekt? van import kan geen sprake meer zijn.

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Forum Rechten