Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Gordelgrasvink

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Gordelgrasvink

    Hallo allen.
    Ik heb dit jaar voor het eerst met een koppel gordelgrasvinken gekweekt.
    Uit dit koppel heb ik 4 jongen, waarvan twee wildkleur en twee zoals op de foto. Wat vind u er van.
    Groet christ
    Bijgevoegde Bestanden

  • #2
    foto

    Volgens mij is het een bruine gordelgrasvink die je op de foto hebt gezet.
    Vriendelijke groeten,
    Henk3.

    Mijn website:

    Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Henk3
      Volgens mij is het een bruine gordelgrasvink die je op de foto hebt gezet.
      Dat heeft Henk goed gezien, dit is een Bruine Gordelgrasvink.
      Heb je dit jong uit twee wildkleuren gekweekt? zo ja dan is de vader van dit jong een split bruine en is deze bruine van de foto een pop.

      Van kleur is het een heel behoorlijke vogel, maar 't is geen geweldenaar van model, of de stokken zijn erg dik dat kan ook
      kijk hier ook eens: http://zebraforum.tropenkweker.nl/

      Opmerking


      • #4
        Bruine Gordelgrasvink

        Oorspronkelijk geplaatst door HansvdWeerdhof
        Dat heeft Henk goed gezien, dit is een Bruine Gordelgrasvink.
        Heb je dit jong uit twee wildkleuren gekweekt? zo ja dan is de vader van dit jong een split bruine en is deze bruine van de foto een pop.

        Van kleur is het een heel behoorlijke vogel, maar 't is geen geweldenaar van model, of de stokken zijn erg dik dat kan ook
        Hallo Hans

        Ik bekeek ook eens de foto.
        Het is inderdaad een mooie warme vogel.
        Niet al te groot, want aan de tralies te zien zijn de zitstokken wel van normale dikte.

        Ik heb echter de twijfel over Bruin.
        Want deze vogel heeft duidelijk een zwarte bef en broektekening.

        Dus toch een wildkleur?

        Bart Braam

        Opmerking


        • #5
          bruin met zwarte bef

          Ik dacht dat alleen bij een isabel de befkleur terugzakt naar isabel i.p.v. zwart. Dan zou een bruine toch gewoon een zwarte bef hebben?
          Vriendelijke groeten,
          Henk3.

          Mijn website:

          Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

          Opmerking


          • #6
            @ Bart Braam, ik ben er 100% zeker van dat die een bruine is.
            Maar... jij bent COM keurmeester en ik niet....

            @Henk3, vuistregeltje voor de herkenning is de kleurtint, een bruine is zeg maar melkchocolade, een isabel is beige (stuk lichter)
            De keelvlek en broek kunnen zowel bij een bruine (man) als een isabel (man) heel dicht bij 'zwart' komen, maar niet zo zwart als de wildkleur want daar is het echt zwart, bij beide mutanten is dit donker donkerbruin in sommige gevallen
            Bruin is een omzetting van alle zwarte kleurstoffen (zwart eumelanine) in bruine kleurstoffen (bruin eumelanine)
            Bij isabel is het een opbleking van zowel het eumelanine als het roodbruine phaeomelanine, resulterend in een lichte beige vogel.
            Zoals gezegd kun je door selectie wel bereiken dat je donkere tekening overhoudt, tegen zwart aan.
            kijk hier ook eens: http://zebraforum.tropenkweker.nl/

            Opmerking


            • #7
              bruine gordel

              Bedankt Hans,
              Het is alweer een tijdje geleden dat ik deze leuke vogeltjes gekweekt heb. Toen nog geen bruinen maar wel isabellen. Die isabelletjes hadden allemaal een lichte tot zeg maar bijna bruine keelvlek. Vaak goed te zien wie de man of de pop was. Ik zal je post nog eens even doorlezen, dan blijft het misschien wel hangen.
              Vriendelijke groeten,
              Henk3.

              Mijn website:

              Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

              Opmerking


              • #8
                Hallo
                Toch nog even een vraagje.
                Langs de twee bekende gordel grasvinken de gewone zullen we maar zeggen,en de Diggles,de zwartstuit gordelgrasvink,word er nog in de Australische vogel literatuur nog melding gemaakt, van een tweede ondersoort.Poephila Cinta Nigritecta {Hartert]in het noorden van Kape York schijnt deze voor te komen.
                Een donkere bruine bevedering zou het verschil maken met de door ons gekende Gordelgrasvink.
                Misschien is de Heren keurmeesters hier iets meer van bekend ?
                Ger.

                Opmerking


                • #9
                  Wij kennen allen de "domestica" dat is een selectie en kweekvorm van de gewone witstuit variant en daarnaast is er nog de zwartstuit of digglesvink die uiterst zeldzaam is.
                  Je ziet de "domestica" bij allerlei soorten ontstaan die langere tijd zonder verse import gevangenschap worden gekweekt.
                  Er is al 46 jaar geen import meer uit Australie, op een gegeven moment worden er vogels van verschillende ondersoorten vermengd en dan ontstaat er op een gegeven moment een kleur/tekeningsvogel die ons het meest aanspreekt, de TT vogel zogezegd. (Groot, donker van kleur, egaal van kleur, strakke tekening)
                  Zie je bij andere soorten ook, Binsen met een klein en een groot masker, in gevangenschap wordt gestreefd naar de meest dieprode en grootste maskers.
                  Als je foto's bekijkt van Binsen van 30 jaar terug en die vergelijkt met wat we nu hebben, dan is dat een wereld van verschil.

                  Als ik foto's zie van maskers, spitsstaarten en goulds in het wild dan zijn dat vogels die hier op de TT hooguit 86 punten halen, ontzettend koud of mat of vlekkerig van kleur, alleen de enorm lange staartpennen van goulds vallen (positief) op, dat zit er bij onze vogels niet meer op.

                  Je ziet her en der krampachtige pogingen om ondersoorten zuiver te houden, maar op de langere duur gaat dat niet lukken, daarvoor zijn vogelkwekers teveel opportunist.
                  er zijn wel enkele ondersoorten waar het gescheiden houden wel kans maakt, maar dan praat je over echt verschillend uitziende ondersoorten (Witoor masker en Masker, Bamboe en Lombok pap am, bruinborst en dwergrietvink)
                  kijk hier ook eens: http://zebraforum.tropenkweker.nl/

                  Opmerking


                  • #10
                    Gordelgrasvink Bruin?

                    Oorspronkelijk geplaatst door HansvdWeerdhof
                    @ Bart Braam, ik ben er 100% zeker van dat die een bruine is.
                    Maar... jij bent COM keurmeester en ik niet....

                    @Henk3, vuistregeltje voor de herkenning is de kleurtint, een bruine is zeg maar melkchocolade, een isabel is beige (stuk lichter)
                    De keelvlek en broek kunnen zowel bij een bruine (man) als een isabel (man) heel dicht bij 'zwart' komen, maar niet zo zwart als de wildkleur want daar is het echt zwart, bij beide mutanten is dit donker donkerbruin in sommige gevallen
                    Bruin is een omzetting van alle zwarte kleurstoffen (zwart eumelanine) in bruine kleurstoffen (bruin eumelanine)
                    Bij isabel is het een opbleking van zowel het eumelanine als het roodbruine phaeomelanine, resulterend in een lichte beige vogel.
                    Zoals gezegd kun je door selectie wel bereiken dat je donkere tekening overhoudt, tegen zwart aan.

                    Beste Hans

                    Ik weet niet wat de opmerking COM keurmeester hiermee heeft te maken?

                    Ik stuur even een stukje mee uit de standaardeisen.
                    Dan zal het voor ieder duidelijk zijn denk ik.

                    Vriendelijke groeten
                    Bart Braam

                    GORDELGRASVINK BRUIN (WITSTUIT) MAN

                    KLEUR MAN:

                    Kop/nek : Vanaf de snavelinplant, voorhoofd en kruin lichtbruin met een zilver waas overgoten.
                    Achterkop en nek licht bruin, egaal vloeiend van kleur zonder lichte vlekken.
                    Wangen : Lichtbruin met een zilver waas overgoten.
                    Rugdek : Mantel en rugdek warmbruin.
                    Vleugeldek : Vleugeldekveren warmbruin. Vleugelpennen warmbruin, met een iets lichtere buitenvlag.
                    Stuit : Wit.
                    Staart : Staartpennen donkerbruin. Boven¬staartdekveren wit. Onderstaartdekveren crème.
                    Borst/buik: Borst egaal bruin. Onderlichaam en Anaalstreek crèmewit.
                    Poten : Oranjerood. Nagels vleeskleurig.
                    Snavel : Egaal zwart.
                    Ogen: : Donkerbruin.

                    TEKENING MAN:

                    Teugel : Donkerbruin, tussen oog en snavelinplant ter breedte van het oog, deze moet scherp aftekenen.
                    Oogring : Donkerbruin, rondom het oog even breed en strak afgete¬kend.
                    Flanken : Egaal bruin, ter plaatse van de broekbevedering loopt van pootinplant naar pootinplant via de
                    rug een donkerbruine band waar zij een afscheiding vormt tussen de warm bruine rug en de witte
                    stuit. Deze dient een scherp en regelmatig verloop te hebben.
                    Kin/Keel : Donkerbruine peervormige bef aansluitend aan de ondersnavel, deze moet scherp aftekenen.

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Bart Braam
                      Beste Hans

                      Ik weet niet wat de opmerking COM keurmeester hiermee heeft te maken?
                      Zie de smilies die erbij staan, beetje plagen moet kunnen.
                      kijk hier ook eens: http://zebraforum.tropenkweker.nl/

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Ger
                        Hallo
                        Toch nog even een vraagje.
                        Langs de twee bekende gordel grasvinken de gewone zullen we maar zeggen,en de Diggles,de zwartstuit gordelgrasvink,word er nog in de Australische vogel literatuur nog melding gemaakt, van een tweede ondersoort.Poephila Cinta Nigritecta {Hartert]in het noorden van Kape York schijnt deze voor te komen.
                        Een donkere bruine bevedering zou het verschil maken met de door ons gekende Gordelgrasvink.
                        Misschien is de Heren keurmeesters hier iets meer van bekend ?
                        Ger.
                        Ger, was je het met mijn antwoord eens?
                        Of zeg je: Nee, da's nix....
                        kijk hier ook eens: http://zebraforum.tropenkweker.nl/

                        Opmerking


                        • #13
                          Beste Hans.Mijn vraag was of de tweede ondersoort,meerdere malen in de Literatuur omschreven als de donkere Cocolade kleur iets van doen kan hebben met de met de donkere kleur bruin in domistatica.
                          Het klinkt gek maar een eventuele terug mutatie.Als gevolg van onderlinge kruising in de wildbaan,wat een veel voorkomende gebeurtenis is in Australie,zie beschrijvingen in de boeken van Immelman.Hoffman Vriends en andere,Bv Gele rietvink-Bruinborst rietvink
                          In de Bichenows Witstuit-Zwartstuit.
                          Wij willen absoluut niet beweren dat het zo is,en we weten ook dat er van de tweede ondersoort geen bekende importen hebben plaats gevonden.
                          Het klinkt onwaarschijnlijk naar wij dachten aan een terug mutatie die wel eens voor te schijnt komen,al is het uiterst zelden.
                          Daarom dachten we de vraag te stellen,Gaarne indien mogelijk een nadere toelichting.
                          Ger.

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Ger
                            Beste Hans.Mijn vraag was of de tweede ondersoort,meerdere malen in de Literatuur omschreven als de donkere Cocolade kleur iets van doen kan hebben met de met de donkere kleur bruin in domistatica.
                            Het klinkt gek maar een eventuele terug mutatie.Als gevolg van onderlinge kruising in de wildbaan,wat een veel voorkomende gebeurtenis is in Australie,zie beschrijvingen in de boeken van Immelman.Hoffman Vriends en andere,Bv Gele rietvink-Bruinborst rietvink
                            In de Bichenows Witstuit-Zwartstuit.
                            Wij willen absoluut niet beweren dat het zo is,en we weten ook dat er van de tweede ondersoort geen bekende importen hebben plaats gevonden.
                            Het klinkt onwaarschijnlijk naar wij dachten aan een terug mutatie die wel eens voor te schijnt komen,al is het uiterst zelden.
                            Daarom dachten we de vraag te stellen,Gaarne indien mogelijk een nadere toelichting.
                            Ger.
                            Terugmutatie? wie zal het zeggen? maar ik geloof er in dit geval niet zo in.
                            De bruin mutant bij een bruine vogel als de Gordel gaat een nog veel warmer bruine vogel opleveren dan de wildkleur al is.
                            Bruine Gordels kunnen buitengewoon warm bruin van tint zijn, diep chocolade bruin, maar 't blijft een mutant, als je de splitten van deze mutatie ziet dan zie je geen verschil met normale wildkleuren.
                            Als het een terugmutatie was dan zou je het bij de splitmannen ook moeten kunnen zien.

                            Meestal zijn splitvogels geen TT vogels, maar bij Gordels kun je met split bruine mannen heel hoog scoren.

                            Of die derde ondersoort ooit geimporteerd is geweest dat weet ik niet, maar het probleem met ondersoorten is vaak dat die ten onder gaan in de massa. Behalve als die ondersoorten echt anders zijn.
                            Maar er zijn in die dikke 40 jaar zonder import heel veel mensen zonder veel kennis van ondersoorten etc. aan het kweken geweest, man van de ene tegen de pop van de andere, jongen weer tegen andere ondersoort etc. en maar mengen, dus meestal eindigt dat in het soepje dat "domestica" heet.
                            kijk hier ook eens: http://zebraforum.tropenkweker.nl/

                            Opmerking


                            • #15
                              vererving gordelgrasvink

                              nogmaals de vraag bij gordelgrasvink,is bij deze vogels ,bruin en creme-ino de vererving geslagsgebonden? zo ja wat is de uitkomst bruin of splitbruin x creme-ino? is de vererving van de isabel recensief? wie weet het.

                              Opmerking

                              Working...
                              X