Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 15

Onderwerp: Welke bewoners moeten er in mijn nieuwe voliére?

Senior lid alexd's Avatar
    Thanks
    0

Question Welke bewoners moeten er in mijn nieuwe voliére?

Volgend jaar ga ik verhuizen, en uiteraard een nieuw vogelverblijf bouwen. Het ontwerp is al klaar en alle vogels die ik nu heb kunnen rekeken op een mooi plaatsje.

Als extra maak ik aan mijn binnenverblijf een buitenvlucht van 1 x 3 meter die aan twee zijden open is. Deze vlucht is geheel overdekt. Het is de bedoeling in het voorjaar en zomer geen binnenverblijf te gebruiken en in de winter de vogels een binnenverblijf te bieden van 0,75 x 2 meter. Ook heb ik dan broedkooien leeg waarin eventueel ook wat koppels kunnen overwinteren.

Het is de bedoeling van de vlucht een leuke gezelschapsvoliére te maken waarin enkele koppels vogels kunnen broeden. Ook wil ik graag een beetje beplanting aanbrengen. Veel mooie kleuren en / of mooie zang heeft natuurlijk mijn voorkeur. (kanaries, zebravinken en diamantduiven heb ik al of al gehad dus die zijn niet welkom) Op dit moment heb ik een koppel kleine goudvinken zitten die er eventueel bij in mogen.

Mijn vraag aan u is;

Welke en hoeveel vogels en planten zou u nemen?
    Wat een leuke hobby hebben wij toch!

Sommige vogelsoorten slapen het hele jaar door liever in het nachthok, ik zou het zeker niet afsluiten zomers.
    Voor ideetjes over geschikte soorten, beplanting en inrichting, kijk eens op www.vogels.jotoweb.nl.

Hallo,

Het is de bedoeling van de vlucht een leuke gezelschapsvoliére te maken waarin enkele koppels vogels kunnen broeden.
    Soms valt het "met succes kweken van vogels" wat tegen in een zgn. Gezelschapsvlucht.
    Ik zou dáár toch wel wat rekening mee houden.

Ook wil ik graag een beetje beplanting aanbrengen.
    Misschien is het verstandig om eventuele beplanting in potten te gebruiken, je vlucht wordt niet zo héél groot, dus grotere planten worden vlug té groot.
    Omdat je het geheel óók nog overdekt, zul je je beplanting tóch moeten besproeien en water geven.
    Probeer het eens met Pieris soorten http://www.lotf.com/plants/shrubs/pierus.htm
    Mijn ervaring is; dat mijn vogels deze plant niet zo "strippen" als veel andere beplanting.

Mijn vraag aan u is;
    Welke en hoeveel vogels en planten zou u nemen?
    "Schot voor open doel" Alex....
    Zet bij je koppel Goudvinken een mooie Cini-soort, voor de zang.
    Verder zou ik er niet té veel bij zetten, blijkt het dat je met beide soorten zou kweken raakt de ruimte vlug te vol.....
    Misschien een koppeltje Chinese Dwergkwarteltjes?

Groeten, Serinus

Ps; Mooie collectie vogels heb je Ton!
    De foto's óók trouwens!

Thanks
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Serinus Bekijk Bericht
    "Schot voor open doel" Alex....
    Nou, ik heb deze vraag met opzet geplaatst om op ideën te komen waar ik zelf misschien nog niet op gekomen was. daarom geef ik ook niet echt een voorkeur aan van mijn eigen smaak. Want het blijft natuurlijk ook een kwestie van smaak wat je leuk vind.
    Jullie horen vanzelf wat het is geworden.

Kweek is niet het allerbelangrijkst maar moet liefst wel mogelijk blijven.

Klein detail, de vlucht waarin ik de vogels 's winters in wil laten zit gekoppeld aan de buitenvlucht. De vogels kunnen dus binnen slapen.

@ Serinus: Mooie planten trouwens!
    @ Ton; mooie samenstelling in de voliére

Dus wie een idee heeft, zeg het maar! Alle tips zijn welkom!

Thanks
    0
    niemand een idee?
    jammer.........

Lid
    Thanks
    0

nieuwe bewoners

We hebben een buitenvoliere(vlucht) en binnenvoliere aan elkaar gekoppeld. Inmiddels hebben we van allerlei vogels erin zitten. 's-morgens als ik wakker word dan hoor ik het gekwetter en gezang van de vogels.
    e hebben zebravinken, japanse meeuwtjes, spitsstaartamadines, goldamadines verschillende kleuren (sinds kort), splending parkieten, diamantduiven, napoleonwevers, blauwfazantje, goudbuikjes, rijstvogels, oranjekaakje, donkerbruinezilverbekjes, bruinrug/wittebuikrietvogels, nog een stlletje waar ik zo vroeg niet op de naam kan komen maar de z=hebben een zwarte rug en zwart,wit gespikkelde buik, vrij klein maar schitterend mooi koppeltje (piepend geluid van jonge zebravinken). In totaal hebben we nu 42 vogels in een voliere van 3,50 x 1,5 x 2 m. Die weer gekoppeld zit aan een binnenvoliere van 2 x 2 x 2m. Tja als ik al die geluiden dan hoor dan wordt je er toch weer blij van binnen. We zijn gezegend dat we de natuur zo dicht bij mogen meemaken. We mogen ze verzorgen en als ze zelf willen kunnen ze broeden en een gezinnetje stichten, maar het hoeft niet. Ik hoop je vraag hiermee beantwoord te hebben.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door alexd Bekijk Bericht

Dus wie een idee heeft, zeg het maar! Alle tips zijn welkom!

Stamgast
    Thanks
    6
    als je mooie kleuren wil vind ik grasparkieten altijd het algauw erg goed doen. of misschien gould amadines? het is maar net waar je van houd. die goudbuikjes van Ton vind ik ook heel erg mooi. maar ik heb geen verstand van wat bij goudvinken kan sorry..

ik ga trouwens in het voorjaar/ zomer ook opnieuw beginnen i.v.m. verhuizen. en wil graag grasparkieten gaan houden ook in een gezelsschaps voliere. wat is hiervoor geschikt?

veel succes Alex

Hoe groot is straks je buitenvlucht?

als je de goudvinken er in doet zou ik er nopg een koppel Putters en (barm)sijsjes bij doen.
    mooi vol beplanten met planten die ook ongedierte aantrekken en planten die in de winter groen zijn.
    ik kan je er wel een lijst van maken voor beplanting van Wildzang.
    alleen zou ik dan niet de gehele vlucht overdekken.

Thanks
    0
    Ik zat zelf ook al in die richting te denken
    De vlucht is inmiddels wat groter geworden; 2 x 2 meter met een binnenhok van nog steeds 0.75x2x2 meter. Waarschijnlijk wordt de helft van de buitenvlucht overdekt, of ga ik een beregeningsinstallatie aanleggen.

@ M Pieper: De lijst met planten heb ik wel belang bij.

daar komt het dan.

Winter groene planten,

hedra helix Arborescens, skimmia,viburnum,pieris forestii,pinus mugo.
    vuurdoorn

planten voor insecten (belangrijk tijdens de kweek)

buddleja davidii,rosa rubiginosa, sorbus,spirea, cytisis,helenium hybride, hypericum.

bloeiende vaste planten.

phlox,thym, veronica, rudbeckia,meconopsis, pulsatilla,saxivraga.

bloembollen die kunnen overwinteren.

Narcissus, tulp roodkapje, hyacintus, muscari,iris.

verder zijn er nog diverse sier gras soorten en laag blijvende coniveren.

ook de bruidsluier is een zeer goede klimplant die veel insecten zal aantrekken net als de vlierbes.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten