Resultaten 1 tot 5 van de 5

Onderwerp: grijzen roodstaart

Junior lid
    Thanks
    0

Question grijzen roodstaart

:confused hoe kan ik mijn grijze roodstaarten in broedconditie te krijgen,de man is van 2000 pop is van 2002

Junior lid
    Thanks
    0
    Eivoer en verse wilgentakken zijn onmisbaar om je vogels in broedconditie te krijgen. Ook het veranderen van eten kan leiden tot broedconditie. Veel vers fruit ed.

Voor de rest is het maar afwachten en o ja kiemzaad is ook heel goed

Senior lid Birdfarm's Avatar
    Thanks
    0

Question

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door karel
    :confused hoe kan ik mijn grijze roodstaarten in broedconditie te krijgen,de man is van 2000 pop is van 2002
    Dienen we toch wel meer informatie te krijgen van jou.
    Wat is de conditie van de vogels en zijn ze van hetzelfde ras, hoe zijn ze gehuisvest, vrije of gedwongen partnerkeus en hoelang zijn ze al bij elkaar, wat voor nestblok en welk nestmateriaal ligt daarin, hoe is de onderlinge band tussen beide vogels, wat is het klimaat van de ruimte waar de vogels verblijven, wat is de voeding en hoe word dit aangeboden, welke voedingssuplementen word er verstrekt, kunnen ze gebruik maken van een douche (regen of sproeiinstallatie) krijgen ze knaagtakken (welke en hoe vaak) of andere afleiding. Laat maar horen.

Greetzzz

Senior lid
    Thanks
    0
    Hallo Karel, misschien kun je met het onderstaande wel wat. Let vooral op de laatste zin.
    Eén van de grootste problemen waarmee de aspirant-fokker van grijze roodstaarten wat te maken krijgt is het vinden van een harmoniërend fokstel. Het geslachtsonderscheid is slechts minimaal. Over het algemeen is de schedel van de man iets breder dan die van de pop. Ik wil er echter aan toevoegen dat deze wijze van geslachtsbepaling lang niet in alle gevallen opgaat. Absolute zekerheid over de aard van het geslacht kan men verkrijgen wanneer men de vogels endoscopisch laat onderzoeken of een DNA-test laat uitvoeren. De kosten die men hiervoor moet betalen wegen ruimschoots op tegen de teleurstelling van een verloren broedseizoen.

Het is niet om je te ontmoedigen, maar alleen het feit dat je over een man en een pop beschikt, is nog geen garantie voor het welslagen van de fok. Lang niet alle grijze roodstaarten accepteren de partners die wij voor hen hebben uitgezocht. De beste methode is de zogenaamde vrije partnerkeuze. Daartoe zetten we een man bij een aantal poppen en laten hem zelf een keuze maken. Gezien de huidige aanschafprijzen van de vogels is dit echter een vrij kostbare zaak en dit is waarschijnlijk dan ook wel de reden dat deze methode weinig wordt toegepast. De meeste liefhebbers proberen derhalve door ruiling een geschikt broedkoppel in handen te krijgen. Tot het zover is, zijn er gemiddeld wel enkele jaren verstreken. Ja mensen, wie voornemens is met deze vogels te fokken, moet wel geduld op kunnen brengen. Veel liefhebbers kunnen niet afwachten. Men verplaatst de vogels of verhangt het broedblok. Anderen proberen verbeteringen aan te brengen en bereiken slechts dat de vogels van streek raken en niet in broedstemming komen. Grijze roodstaarten zijn erg achterdochtig en hebben een hekel aan elke verandering. Wijzig dus in principe niets in en aan het verblijf en laat ook gedurende de wintermaanden het broedblok op zijn plaats.

Een vriend van mij boekt reeds enkele jaren uitstekende resultaten met zijn grijze roodstaartpapegaaien. Van zijn fokresultaten waarover ik veel met hem sprak, maakte ik onderstaande notities.

De vogels zijn ondergebracht in een afgetimmerd gedeelte van de berging, vloeroppervlakte 1 x 1 m, hoogte 2 m. Op het houtwerk zijn metalen strippen aangebracht, het geheel is bespannen met nertsengaas. Het door de eigenaar zelf gemaakte broedblok meet 40 x 37 cm en heeft een hoogte van 80 cm. Het invlieggat heeft een diameter van 10 cm. Als materiaal gebruikte hij 2,5 cm dik merantihout. De nestkast hangt op een hoogte van 1,70 m aan de buitenkant van de kooi. Door de berging lopen enkele verwarmingsbuizen waardoor er ’s winters een vrijwel constante temperatuur heerst van ongeveer 15 graden Celsius. In de zomermaanden wordt de temperatuur beďnvloed door het weer en is het binnen vaak erg warm, soms wel 35 graden Celsius. Het eerste legsel in september bestond uit drie eieren. Twee ervan waren bevrucht en kwamen na 30 dagen uit, Eén jong werd door de ouders grootgebracht, het andere werd na enkele weken uit het nest genomen en met de hand grootgebracht. Het ouderpaar verzorgde het jong goed en na negen weken vloog het uit.

In april van het daarop volgende jaar werden er opnieuw eieren gelegd. Dit keer vier eieren. Alle eieren waren bevrucht en kwamen uit. Dit keer werden de jongen bij de ouders gelaten.

Tijdens het broedperiode voert de man de pop op het nest. De pop broedt alleen en komt alleen ’s avonds een ogenblik van het nest voor het doen van haar behoefte en om iets te eten en te drinken. Vaak zit de man gedurende langere tijd in het broedblok en houdt de pop gezelschap.

Wanneer de jongen uitkomen zijn ze bedekt met een laag wit dons, dat na een week verandert in grijs dons. Na een dag of veertien gaan de ogen open. Omstreeks dezelfde tijd komt de pop ’s nachts niet meer op het nest. Op een leeftijd van 17 ŕ 18 dagen worden de jongen voorzien van een vaste voetring; ringmaat 12 mm. Na een maand komen de vleugel- en staartpennen door. De vier jongen van het tweede nest verlieten het broedblok tussen de tiende en elfde week.

Eind september vorig jaar begon de pop opnieuw te leggen. De eieren worden met een tussenpoos van enkele dagen gelegd. Dit keer drie in totaal.

Het broedbegin verschilt per keer. De pop gaat na het eerste, tweede of derde ei zitten. De broedduur bedraagt precies 30 dagen. Ook van het derde legsel zijn alle drie eieren uitgekomen en de jongen door de ouders grootgebracht. De jongen vlogen ook dit keer tussen de tiende en elfde week uit.

Als basisvoer krijgen de vogels het bekende Witte Molen papegaaienmengsel. Het weekvoer bestaat uit een mengsel van 1 kg universeelvoer met gedroogde insecten. Hiervan wordt elke dag een portie gegeven. Voordat het weekvoer verstrekt wordt, wordt er een afgestreken eetlepel Gistocal aan toegevoegd. Tijdens de broedperiode wordt dit weekvoer dagelijks aan de vogels aangeboden, daarbuiten tweemaal per week. Bovendien wordt in de broedtijd dagelijks een aminozurenpreparaat aan het drinkwater toegevoegd. Gekiemd zaad behoort eveneens tot het dagelijkse menu. Hiervoor wordt eenderde deel tarwe, eenderde deel haver en eenderde deel katjang idjoe gebruikt. Als de jonge vogels uitgevlogen zijn, worden ze dadelijk bij de ouders weggehaald. In plaats van hardvoer wordt de eerste veertien dagen gekookte zonnebloempitten en maďs gegeven. Nadien wordt geleidelijk aan overgeschakeld op het normale papegaaienmengsel.

Gedurende de eerste week worden de jongen alleen door de pop gevoerd. Na ongeveer een week voert de man ook.

Jonge grijze roodstaarten lijken op de ouders, maar zijn nog een stuk kleiner. De staartkleur is doffer en donkerder rood, vooral aan de uiteinden. De onderstaartdekveren zijn rood met een mengeling van grijs. De iris is grijs. Deze verkleurt pas na een jaar. Om met deze vogels te kunnen fokken moeten ze tenminste vijf jaar oud zijn.
    Harrie

Junior lid
    Thanks
    0

Wink grijze roodstaarten

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door karel Bekijk Bericht
    Ik denk dat de pop nog aan de jonge kant is. Gewoon nog geduld hebben.

Forum Rechten