Mededeling

Collapse
No announcement yet.

De misty grasparkiet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • De misty grasparkiet

    De grasparkiet kent weer een nieuwe mutatie: de misty. Het is een autosomaal verervende mutatie met een dominante kenmerkvorming en ze kan derhalve zowel enkel- als dubbelfactorig aanwezig zijn. De misty-factor veroorzaakt een gedeeltelijke reductie van het zwarte eumelanine in de bevedering. Bij de enkelfactorige misty is de reductie van het melanine slechts zeer beperkt. M.a.w. tussen een misty groen (lichtgroen) en normaal groen (lichtgroen)is het kleurverschil slechts minimaal, hetzelfde kan gezegd worden van de misty blauw (hemelsblauw) en de kleurslag normaal blauw (hemelsblauw). De dubbelfactorige misty groen en misty blauw zijn echter wel duidelijk van de normaalvogels groen en blauw te onderscheiden. Het symbool voor deze mutatie is Mt, de ongemuteerde factor wordt met Mt+ aangeduid.

  • #2
    Hallo Harrie

    Erg leerzaam, ik snap het bijna.
    Alleen het laatste stukje: de ongemuteerde factor wordt met Mt+ aangeduid Wil je dat iets verder uitleggen?
    Wat is de "ongemuteerde factor"?
    Groet Ton,
    www.allevogels.nl

    Opmerking


    • #3
      Hallo Ton,
      Met de ongemuteerde factor wordt de wildkleur bedoeld, dus de niet-misty.
      Paren we een dubbelfactorige misty aan een normale, dan schrijven we in formules Mt/Mt x Mt+/Mt+. De hieruit voortkomende nakomelingen zijn allemaal enkelfactorig misty, ergo Mt/Mt+. Het ene allele toont de misty-factor, het tegenoverliggende allele toont de ongemuteerde vorm
      In de erfelijkheidsleer geven we de mutaties een naam. Men heeft ooit afgesproken dat in het Engels te doen. De blauwe grasparkiet is een mutant en krijgt de naam blue, in de formuletaal bl. Aangezien we twee blauwmutaties kennen noemen we de ene bl1 de andere bl2. De wildkleur is groen, hiervoor schrijven we bl+. Met het +teken geven we dus altijd de ongemuteerde vorm aan. Ik hoop dat het met deze voorbeelden wat duidelijker is wat duidelijker is geworden.
      Harrie

      Opmerking


      • #4
        misty

        Hallo Harrie,
        Heb je mischien ook een foto van deze kleurslag?

        vriendelijke groet,

        Laurent
        Meer weten over de kleurslag Texas clearbody:

        http://clearbody-grasparkieten.webnode.nl/

        Opmerking


        • #5
          Het wordt een stuk duidelijker, dank alvast. Maar toch mis ik een stukje begrip om het echt door te krijgen.
          Een misty-man, enkel- of dubbelfactorig, met een wildkleur pop, dat is MT x Mt+ voor zover ik het snap.
          Wildkleur lijkt echter de ene keer Mt+ te heten en als je ze samen zet met bijvoorbeeld een blauwe wordt de ongemuteerde bl+ genoemd.

          Daar gaat het bij mij mis, waar zit mijn denkfout?
          Groet Ton,
          www.allevogels.nl

          Opmerking


          • #6
            waar gaat het mis Ton??

            Je moet alle erfelijke faktoren als losse stukjes zien. Voor elke bekende faktor is een benaming in het leven geroepen dus elke vogel heeft in zijn genen pakket o.a. bl en MT.
            Indien de faktor ongemuteerd is staat hier een plusje bij.

            een groene is dus bl+ MT+ / bl+ MT+
            een groene ef misty bl+ MT / bl+ MT+
            en een blauwe df misty bl MT / bl MT

            mvg Coert.

            Opmerking


            • #7
              Donkerfaktor en misty ??

              Harry,

              Kun je iets zeggen over de misty in kombinatie met de donkerfaktor?
              Bij de misty fischerie heb ik van horen zeggen dat dit in combinatie met de donkerfaktor niet zichtbaar is, is dit het geval bij deze mutatie?

              Coert

              Opmerking


              • #8
                Laurent,
                Als je mij je emailadres opgeeft mail ik je enkele foto's
                Harrie

                Opmerking


                • #9
                  Ton,
                  Je vraagt waar je denkfout zit?
                  Coert heeft het denk ik al opgelost, zijn verklaring is in ieder geval correct.
                  Harrie

                  Opmerking


                  • #10
                    Coert,
                    De enkelfactorige misty is in combinatie met de donkerfactor bij de fischeri's inderdaad wat lastiger te herkennen. Een kenner haalt de factor er echter wel uit.
                    Hoe zich dat bij de grasparkiet uit, weet ik (nog) niet, daarvoor is de misty verschijningsvorm bij de grasparkiet nog te nieuw. Als ik er meer van weet laat ik het via deze site weten.
                    Harrie

                    Opmerking


                    • #11
                      blue1 en blue2

                      Hallo Harrie,

                      In een eerder berichtje had je het over twee soorten blauw: blue1 en blue2. Ik kweek al 15 jaar grasparkieten en ik heb daar nog niet eerder over gehoord. Is dit ook een nieuwe mutatie en wat moet ik me daarvan voorstellen.

                      Vriendelijke groet,

                      Laurent.
                      Meer weten over de kleurslag Texas clearbody:

                      http://clearbody-grasparkieten.webnode.nl/

                      Opmerking


                      • #12

                        Opmerking


                        • #13
                          samenvatten

                          Hallo Harrie,

                          Het is inderdaad een lastige materie.
                          Als ik het goed begrijp is er tussen de twee verschillende blauwfactoren geen verschil in verschijningsvorm en hebben ze niets te maken met de geelmaskers. Maar als je de twee verschillende blauwfactoren onderling kruist dan krijg je een blauwe vogel met een heel licht geel masker en heel licht gele dwarsbanden in de secundaire staartpennen (dus niet in de vleugelpennen).

                          Laurent
                          Meer weten over de kleurslag Texas clearbody:

                          http://clearbody-grasparkieten.webnode.nl/

                          Opmerking


                          • #14
                            Laurent, dat is juist!
                            Harrie

                            Opmerking

                            Working...
                            X