Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 21

Onderwerp: Drinkwater

Senior lid
    Thanks
    0

Drinkwater

Vogels drinken op een aantal uitzonderingen na in het algemeen vrij veel. Het zal dan ook duidelijk zijn dat een zo belangrijke stof als water nimmer mag ontbreken. Water vormt een wezenlijk bestanddeel van het dierlijk organisme. Meer dan de helft van het vogellichaam bestaat uit water. Pas uitgekomen jongen bestaan voor 70 à 80% uit water. Het ei bevat ongeveer 65% water.

De functie van water is veelzijdig; praktisch alle levensprocessen hebben water nodig. Water speelt een belangrijke rol bij de vertering, afbraak en wederopbouw van de verschillende voedingsstoffen. Voorts dient het als transportmedium van de voedings- en afvalstoffen in het lichaam. Water is tevens een belangrijk bestanddeel van het bloed en andere lichaamsvloeistoffen. Water dient ook als medium waarin zich ingewikkelde chemische reacties afspelen en als structuurelement in de cellen. Ook speelt het een rol bij het regelen van de lichaamstemperatuur.

Bijna alle voedingsstoffen bevatten vocht. Bij de verbranding van die stoffen ontstaan behalve energie de afvalproducten koolzuur en water. Het in de voedingsstoffen aanwezige vocht zal door de vogel voor een gedeelte worden benut; daarnaast zal de vogel nog behoefte hebben aan extra vocht dat in de vorm van drinkwater moet worden aangeboden. De wateropname van een vogel verschilt van soort tot soort. De hoeveelheid is van talrijke factoren als omgevingstemperatuur, lichaamstemperatuur, voeding, vochtuitscheiding, enz. afhankelijk. Tijdens warme dagen bijvoorbeeld, is de wateropname ineens beduidend hoger. Een opvallende stijging van de waterbehoefte zien we eveneens als er jongen zijn. Bijzonder groot is de wateropname als geen groenvoer of gekiemd zaad wordt verstrekt.

Het aangeboden water moet van drinkwaterkwaliteit zijn, d.w.z. uit de kraan en elke dag vers. Omdat verontreinigd drinkwater als een potentiële ziekte-overbrenger kan worden beschouwd, moet bijzondere aandacht worden besteed aan de waterhygiëne. Open drinkbakken zijn snel verontreinigd, vooral door ontlasting. De bekende drinkwaterfonteintjes kunnen eveneens gemakkelijk verontreinigd worden. Watermonsters uit drinkfonteintjes blijken al na 24 uur ongelooflijke hoeveelheden ziekte verwekkende micro-organismen te bevatten. Na 48 uur is het aantal micro-organismen in het water dermate toegenomen dat het de gezondheid van de vogels in zeer ernstige mate bedreigt. Het gezondheidsrisico dat vogels lopen door van twee dagen oud water uit open drinkbakken te drinken, is eenvoudig af te leiden uit het voorafgaande: absoluut onaanvaardbaar.

Ideaal is het gebruik van een drinkfles met een roestvrijstalen drinktuit met daarin een kogeltje waar aan de onderzijde steeds een druppel hangt.
    Harrie

Hallo Harrie

Een leuk informatief stuk, dank. Ik vind een risico van dergelijk geschreven stukjes echter dat met name beginnende liefhebbers het als enige waarheid gaan zien.
    Op een forum kun je, anders dan als je in tijdschriften publiceert, ook weerwoord verwachten. Ik hoop dat je deze reactie ook ziet als een positief bedoelde bijdrage.

Waarom zou je de vogels overmatig willen beschermen tegen volkomen natuurlijke bacteriën? Als de bezettingsgraad van kooi of volière niet te hoog is, heeft elk dier voldoende weerstand tegen "schadelijke" bacteriën. Het zure mileu in maag- darmkanaal zorgt voor regulering.
    Ik zorg voor lichtzuur drinkwater (net als in de natuur) en ik heb zelden uitval, al vele jaren.

Het kan dus ook anders, de ene manier is niet per sé beter dan de andere, naar mijn mening.

Senior lid
    Thanks
    0

drinkwater

Ik voorzie mijn vogels als jaren van water dat door een rietveld gefilterd wordt. Ze kunnen er van drinken waar wanneer en zoveel ze willen, en ik heb er tot hiertoe nog nooit problemen mee gehad. Vogels in gemeenschapsvoliere en in kweekboxen worden door dit watersysteem voorzien. In het vijvertje leven zelfs verschillende steltlopers, zonder enig probleem.
    Wel zorg ik voor voldoende water en voldoende filtering, en een normaal aantal vogels in de voorziene ruimte.

Dus hier verloopt het zonder één drup kraanwater voortreffelijk.

Junior lid Jos van Valkenburg's Avatar
    Thanks
    0

Drinkwater

Natuurlijk ben ik met Harrie eens dat drinkwater dagelijks ververst moet worden.
    Dit verversen echter is ook niet geheel van gevaren ontbloot.
    De meeste liefhebbers moeten dagelijks soms tientallen flesjes en badjes verschonen.
    Hierbij wordt vaak gebruik gemaakt van twee emmers water.
    In de ene emmer gaat het vuile water en uit de andere emmer wordt het flesje gevuld met schoon drinkwater. Helaas heeft niet elke liefhebber stromend water in zijn vogelverblijf.
    Mocht bij de éérste kooi het water verontreinigd zijn door bacterien dan nemen we die ampasant mee naar de volgende kooi.

Ik maak gebruik van aangezuurd drinkwater hetgeen bacterien al wat minder kans geeft te overleven.
    Daarnaast worden al mijn flesjes en badjes wekelijks in een bad met chloorwater gezet en na 24 uur uitgespoeld en op een rek weggezet om uit te dampen.
    Hierbij heb je natuurlijk wel twee sets flesjes en badjes nodig.

Overigens worden de badhokjes één uur na het verstrekken weggehaald en schoongespoeld. De volgende dag krijgen ze pas weer badwater.

Reinheid op het gebied van voeding is noodzakelijk dus probeer ik alles, dus ook de voederbakjes, schoon te houden.
    Restanten van eivoer, gekiemde zaden etc. niet op de bodem van de kooi deponeren maar beter is weggooien in de afvalbak.

Jos van Valkenburg

Senior lid
    Thanks
    0
    De watervoorziening zoals die ik hier beschreven heb is eigenlijk bedoeld voor broedkooien e.d. Ik geeft toe dat staat er niet bij, maar men moet bepaalde tips nu eenmaal ook op de eigen situatie kunnen projecteren. Het is ook ondoenlijk om in een gezelschapsvolière dit systeem toe te passen.
    Wel is het zo dat in de vogelhouderij de hygiëne bovenaan dient te staan. Een minuscuul poepje met daarin coccidiën in open drinkwater kan het hele bestand besmetten en zelfs totaal uitroeien als men er niet op tijd bij is.
    In de fokkerij van Marcos Diaz op de Filippijnen kun je letterlijk van de vloer eten. Bij een bezoek krijg je witte kleren etc aan. Er heerst daar een grotere hygiëne als in menig ziekenhuis. Diaz fokt hier wel spix ara's in de vijfde generatie en heeft veruit de grootste aracollectie van de wereld. Maar ook wat dichter bij huis kun je zien dat de hygiëne voorop staat. Kijk maar eens rond in de volières van het vogelpark Walsrode. De hierin gebouwde drinkgelegenheden worden meerdere keren per dag ververst. In de broedruimtes, die niet voor het publiek toegankelijk zijn, maar waar ik via een goede relatie al enkele keren mocht rondkijken is de waterhygiëne tiptop in orde.
    Het is natuurlijk zo, dat er veel wegen naar Rome leiden. Wat ik hier heb willen aangeven is dat in broedkooien, maar ook in TT-kooien (dat komt misschien nog wel eens) de manier die ik heb beschreven de meest veilige is.
    Ieder voor zich moet zelf maar uitmaken wat hij met de aangereikte informatie
    doet.
    Harrie

Heb je bij Hooijmeier uit Meppel gezeten .
    Niet om kwaad willend te doen maar is gewoon en vraag.

Senior lid
    Thanks
    0
    Hallo Peter,
    Ik ben nog nooit in Meppel bij de heer Hooijmeier geweest. Ken hem alleen van zijn publikaties.
    Groet,
    Harrie

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harrie van der Linden Bekijk Bericht
    De watervoorziening zoals die ik hier beschreven heb is eigenlijk bedoeld voor broedkooien e.d. .......
    .....
    Ieder voor zich moet zelf maar uitmaken wat hij met de aangereikte informatie
    doet.
    Harrie
    Voilà, dat is maar zo.
    En hoe kleiner de fontein, des te vlugger is het oppassen geblazen.
    En bij twijfel wat het éénzijdig "ecologisch" evenwicht van een drinkwaterfontein kan opleveren bij een omgevingstemperatuur van pakweg 20°-25°C, luttele uren na bevuiling door zelfs alleen maar wat zaadkafjes en/of voedselrestanten van een vogelbek, volstaat het om es een druppeltje onder de microscoop te leggen. Je weet niet wat je ziet.
    Ogenblikkelijk heb je jezelf overtuigd.

Anderzijds is "bacteriële naaktheid" van drinkwater als resultaat van permanent en overmatig ontsmetten, op termijn een even kwalijke zaak.
    Meestal verdient het aanbeveling om het drinkwater "proper uit de kraan" aan te bieden, zonder verdere zgn "drinkwaterontsmetters", en vervolgens op de gepaste momenten (en met intervallen) binnen het seizoensverloop lichtjes tot matig aan te zuren.
    Maar dan nog, elk moet voor zichzelf maar uitmaken wat hij/zij met de verstrekte info doet.

Lester

Senior lid
    Thanks
    0
    Lester, je hebt mijn bijdrage denk ik niet goed gelezen. Uit mijn verhaal kun je opmaken dat ik bij het gebruik van open drinkbakjes en waterfontijntjes om de ook de jou vermelde redenen niet zo zie zitten, het niet met zoveel woorden zeg, maar het gebruik van beide eigenlijk afwijs. In mijn laatste alinea schreef ik daarom: "Ideaal is het gebruik van een drinkfles met een roestvrijstalen drinktuit met daarin een kogeltje waar aan de onderzijde steeds een druppel hangt." Het is de meest hygienische vorm van waterverstrekking die ik ken.
    Maar nogmaals eenieder moet zelf maar weten wat hij/zij met de aangerijkte informatie doet.
    Harrie

Junior lid
    Thanks
    0

Drinkwater

Harry,

Hoelang duurt het voordat de vogels eraan gewend zijn.

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Forum Rechten