Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kuren en voeding

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Kuren en voeding


  • #2
    Meer dan beginnersgeluk.

    Wildzanger ik kuur al jaren niet mijn europese cultuurvogels heb er niet meer of minder jongen door dan andere liefhebbers bij onze vereniging.Bedenk wel als je er aan begint moet je het wel blijven doen,bij een open voliere heeft het niet veel nut omdat ze toch besmet kunnen worden,ze kunnen beter eigen weerstand opbouwen.Het ligt ook aan ieders ervaring,de kweek van jouw hoeft geen beginners geluk te zijn als koppels zich goed pakken de jongen daardoor goed voeren en jij voor goed voedsel hebt gezorgd heb je zelf veel bijgedragen om gezonde jongen te kweken veel plezier nog met je hobby groeten Rob

    Opmerking


    • #3
      Ik vind niet dat je moet veranderen, ik vind je juist een voorbeeld voor velen.

      Veel te vaak wordt gedacht dat preventief kuren noodzakelijk is, terwijl het werkelijk nut nog nooit wetenschappelijk bewezen is.

      Ga zo door en zegt het voort.
      Groet Ton,
      www.allevogels.nl

      Opmerking


      • #4
        Wat goed is moet je niet veranderen. Laat diegene die willen kuren maar kuren, houd jij je aan hetgeen je bezig bent zou ik zeggen.
        Het is en blijft natuurlijk een eeuwige discussie van voor of tegen kuren, maar ik probeer het ook zo te doen dat je de vogels een zo breed mogelijk gevarieerde voeding geeft en zo een bestand opbouwt dat volgens mij het kuren niet nodig heeft. De kuurders zullen nu zeggen, ja maar, hetgeen vogels te kort komen enz...; wel laat hun maar kuren, ik niet.
        Verder veel succes met de manier waarop je bezig bent.

        Opmerking


        • #5
          Kuren en Voeding

          Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik weet nu in ieder geval meer en ga gewoon op de ingeslagen weg verder.

          Wildzanger

          Opmerking


          • #6
            kuren of niet?

            Net als jij had ik in het eerste kweekjaar goed gezonde vogels die zonder problemen door de rui kwamen. Nu in het tweede kweekjaar heb van de 11 jonge groenlingen er reeds 7 verloren.
            Momenteel kuur ik met finicoc om erger te voorkomen.
            Zou het kunnen dat een besmetting niet of nauwelijks kan voorkomen in een splinternieuw omgeving?

            Opmerking


            • #7

              Opmerking


              • #8
                Kuren of niet

                Hallo allemaal, deze vraag is reeds enkele keren ter sprake geweest op dit forum. Hoewel steeds anders geformuleerd.
                Ik heb hier ook mijn mening over en deze houd in dat het "kuren wel of niet" sterk afhangd van de omstandigheden en de vogelsoorten welke gehouden worden. Men moet weten wat men wil voorkomen dus waar tegen men kuurd. (Want het veel gebruikte ESB3 is geen wondermiddel dat tegen alle ziektes beschermd. Het maakt vogels namelijk niet imuun tegen welke ziekte dan ook. Hoogstens bij foutief of veelvuldig gebruik de ziekte verwekkers resistent tegen antibiotica.)
                Waar worden vogels gehouden in een afgesloten ruimte of in een open voliere? Het spreekt van zelf dat bij de een de besmettings factor vele malen groter is dan bij de ander. Met de nodige tussen vormen van vogelverblijf en besmettings risiko. Is er een groot verloop of aankoop in uw vogelbestand? Gaan we nieuwkomers kuren ja of nee?
                Zo heeft het regelmatig kuren tegen wormen bij zangvogels geen zin. Bij papegaaien en grote parkieten ligt dit heel anders. Bij haakbekken kuren tegen cocidiose is vrijwel niet nodig. Bij groenlingen sterk aan te bevelen. ect. ect.

                Het wel al dan niet kuren is volgens mij van een hele hoop factoren afhankelijk. Ieder moet zijn voor en tegens afwegen en dan zelf een besluit nemen. Als dit besluit maar in het voordeel van de vogels is. Want uit principe niet kuren en dan div. vogels verliezen kan niet de bedoeling van ons allen zijn.

                Greetings Lucky.

                PS Een open buiten voliere met groenlingen zonder cocidiose?
                Dat gaat niet lang goed vrees ik.

                Opmerking


                • #9
                  Het blijft lastig

                  Ook ik heb tot nu toe nooit hoeven kuren. Toch zijn er in korte tijd 3 goudvinken bezweken aan..?
                  Kenmerken: Bol zitten, sterk vermageren, scherp op de borst en veel te vinden op de rand van de voerbak. Ongeveer 4 dagen na de eerste symptomen liggen ze dood onder in het hok.
                  Had ik dan toch met esb3 of iets dergelijks moeten kuren? Ik weet het echt niet, een dierenarts vertelde mij dat wanneer een vogel eenmaal besmet is met coccidiose deze afgeschreven is omdat het vrijwel nooit helemaal te genezen is.
                  Wat een leuke hobby hebben wij toch!

                  Opmerking


                  • #10
                    Het is toch algemeen bekend, zelfs bij mij als niet Eur.Cultuurvogelkweker, dat met name Groenlingen en Goudvinken zeer gevoelig zijn voor coccidiose besmettingen.
                    Coccidiose komt met name tot ontwikkeling bij vochtig weer en met name de jonge vogels van die zomer zijn er gevoelig voor, die hebben er wat minder weerstand tegen.
                    In feite is coccidiose maar een simpele darmstoornis veroorzakende ziekte die heel makkelijk te bestrijden is door vooral tijdens de vochtige perioden van het jaar even een keer te kuren. Te beginnen tijdens de eerste langdurig natte periode van de nazomer of herfst. Dit jaar is dat dus nu al, want de herfst is al vroeg begonnen dit jaar.
                    Ik begrijp dan ook nooit waarom er zo vreselijk moeilijk gedaan wordt over, afhankelijk van het gebruikte medicijn, in totaal 2 dagen tot een dag of 10 een kuurtje verstrekken en dan verder geen problemen meer hebben. Of anderzijds bij niet kuren het risico te lopen om het zorgvuldig opgebouwde kweekbestand te zien decimeren tijdens of net na de eerste regenperiode.
                    Eigenlijk is het het verstandigst om in het najaar tijdens iedere langdurige regenperiode van aug tot medio november je vogels goed te observeren en bij de geringste twijfel handelend optreden. 's winters is het meestal geen probleem, zeker niet als het vriest, en in het voorjaar moet je weer even oppassen rond de intrede van de maartse buien.
                    Ik noem vooral regen als oorzaak, want dat is het ook vaak, maar waar je wel op moet passen is met vochtige kooi of voliere bodems rondom je waterbakken en badwaterschotels, zorg dat je die plaatsen bij soorten die er gevoelig voor zijn, regelmatig schoongemaakt worden, of zorg voor bakken waar weinig of niet uit geknoeid kan worden.

                    Een vogel die al te ver heen is kun je niet meer redden, maar als je ingrijpt voorkom je wel dat je andere vogels het ook krijgen.
                    Want met coccidiose is het zo dat als je eenmaal besmette vogels hebt en dat gaat heel makkelijk in buitenvolieres, dan kun je er wel van uitgaan dat al je vogels drager zijn, want het is redelijk besmettelijk, in kleinere hoeveelheden en bij droog weer zal er geen probleem komen, omdat coccidiose een vochtige bodem nodig heeft om te kunnen overleven als het zich buiten het lichaam bevindt, bij droog weer zullen veel coccidien die zich buiten het lichaam bevinden niet overleven.
                    Maar als de vochtigheid buiten toeneemt (regen) dan komt er opeens een gunstig (over)leefklimaat en dus een explosieve toename van ziekmakers en worden als eerste de vogels met de minste weerstand ziek. Deze veroorzaken veel mest die vol zit met coccidien waarmee de nog niet zieke vogels ook in aanraking komen. En zo verspreid zich de ziekte dan door je hele bestand, met soms desastreuze gevolgen als je niks doet. En zo te zien zijn er nog steeds heel wat die niks doen.
                    365 dagen per jaar kuren met van alles en nog wat, is ook onzin, maar met beleid inzetten van medicijnen, ook preventief, is niks mis mee.

                    Ik was eens op een tafelkeuring en daar vertelde een beginnend liefhebber vol trots dat hij 10 jonge Goudvinken had gekweekt van 1 koppel, hij had er de hele zomer heel veel tijd aan besteed, onkruiden gezocht, bessen geplukt, noem maar op. Hij had er ook 2 bij zich, prachtige vogels, mooi fors, goed van kleur.
                    Ik zei tegen hem, zorg nou dat je ze straks ook nog hebt, want als de regen begint, enz, enz.
                    Heb hem gewezen dat hij er verstandig aan deed om in ieder geval 1 keer te kuren tegen cocs. Ik werd getrakteerd op een schamper lachje, nee dat was hij niet van plan. Op de TT in november sprak ik hem weer, hij had er vier ingeschreven, drie absent en 1 zat bol in de kooi. Ik vroeg hem, hoeveel heb je er nog van die 10, nog 3 van de 12 was zijn antwoord, hij had de vader nog en 2 van de jonge mannen. Dus die meneer was ook weer klaar met zijn Goudvinken avontuur.
                    Ik moet wel eens zeggen dat ik een beetje moedeloos wordt van dit soort figuren, ze lopen er gewoon met open ogen in.
                    En waarom? Omdat ze a. niet willen luisteren en b. te principieel zijn en het gebruik van medicijnen afwijzen.
                    kijk hier ook eens: http://zebraforum.tropenkweker.nl/

                    Opmerking


                    • #11
                      Op zich ben ik het helemaal met je eens. Maar wat ik probeer aan te geven is het volgende:
                      Er word veel gesproken over de voors en tegens van kuren. Ik heb het nog nooit nodig gehad en heb blijkbaar altijd enorm geluk gehad. Daardoor heb ik altijd het idee gehad van 'het valt wel wat mee'. Daarnaast zijn er een aantal lieden die nooit kuren en weinig uitval hebben. Ik heb altijd gedacht;zolang het niet nodig blijkt doe ik het ook niet, waarom onnodig medicijnen gebruiken?? Nu blijkt echter keihard dat het bij mijn vogels wel nodig is en kost het een paar vogels. Erg jammer maar het zij zo. Vandaar mijn kop boven het bericht "het blijft lastig"
                      Wat een leuke hobby hebben wij toch!

                      Opmerking


                      • #12
                        kuren

                        Hallo,ik ben het helemaal met Hans eens, prefentief kuren kan absoluut geen kwaad. Dit natte weer kan funest zijn voor de jonge putters en goudvinken. een preventieve kuur van baycox 3ml. op een liter eenmaal in de 3 of 4 weken kan vele jonge en oude vogels het leven redden. Dit is ook het advies van dierenartsen Aerts-Bosch en Couteel. Ik volg hun advies al jaren en heb nog nooit uitval gehad door coccidiose . Maar ja, je hebt altijd mensen die het beter weten , jammer is dan dat de VOGELS de dupe zijn .Onze vogels leven in onze vollieres op kleine ruimtes, de besmettingsdruk is dan ook optimaal, een klein kuurtje op zijn tijd kan mijns inzien dan ook geen kwaad. Zoals zovaak kan het lang goedgaan maar eensben je (vogels) aan de beurt, groetjes en succes

                        Opmerking


                        • #13
                          Kuren?

                          Denk dat het ook ligt aan de ervaring die een ieder hier mee heeft.Heb jaren geleden geregeld gekuurt met ESB3 30% maar alleen vogels waar ik wat aan zag,ze knapten lekker op en in het voorjaar werden de kweekkoppels uitgezocht.De poppen die meestal met het leggen problemen kregen waren vaak de gekuurde vogels.Ben nu wel eens een enkel jong in de rui verloren nu ik niet meer kuur, maar met het leggen van de eieren heb ik geen problemen meer.Als je er baat bij hebt moet je gewoon blijven kuren groetjes Rob.

                          Opmerking


                          • #14
                            Inderdaad, wie er baat bij heeft moet gewoon doorgaan met kuren, wie er tegen is doet het toch lekker niet. Het is maar net aan welke voors of tegens je de grootste waarde toekent. Laten we er vanuit gaan dat iedereen doet wat hem of haar de beste manier lijkt. En eigen ervaring is nog altijd de beste leermeester, wat trouwens niet wil zeggen dat je niet open moet staan voor ervaringen van een ander.

                            Maar nu even wat anders;
                            Volgens de dierenarts uit de buurt zijn mijn goudvinken zeer waarschijnlijk niet aan coccidiose gestorven maar aan een bacteriële infectie in de darmen.
                            Kan zo'n infectie weer een gevolg zijn van coccidiose of heeft dit er totaal niks mee te maken?
                            In het laatste geval zou kuren met een middel als esb3 dus in mijn geval geen redmiddel zijn...Maar wat doe je dan aan een bacteriële infectie?
                            Wat een leuke hobby hebben wij toch!

                            Opmerking

                            Working...
                            X