Resultaten 1 tot 3 van de 3

Onderwerp: nestblok ara

Junior lid
    Thanks
    0

nestblok ara

Hoi allemaal,
    Dit jaar heb ik voor het eerst 3 jongen gehad van mijn blauwgele ara's. We hadden zelf een nestblok gemaakt van 40 cm. bij 40cm. bodemoppervlak. Hier een flinke laag vermolmde houtbrokken erin en dat was helemaal een succes.
    Met 7 weken zijn de jongen eruit gegaan om met de hand grootgebracht te gaan worden.
    Persoonlijk ben ik daar niet een enorme fan van en wil ze heel graag de volgende keer laten zitten om volledig door de ouders groot te laten brengen.
    Nu ben ik net de nestkast aan het schoonmaken en daar komt me toch een modder uit!! De maden kruipen er in rond. Ik denk niet dat het voor de jongen zo geweldig was geweest om daar nog 4 á 5 weken in rond te blubberen! STINKEN deden ze toen ze eruit kwamen!!
    Hoe zou ik dat een volgende keer kunnen voorkomen?? Ander nestmateriaal?? Een ander broedblok die ik makkelijker ( ?) tussendoor kan verschonen?? Of halverwege de jongen eruit halen om het blok te verschonen??
    Wie heeft hier ervaring in en kan mij daarin helpen??
    Vast bedankt!!

Onder andere door gaten in de bodem te boren kan het blok ventileren, dat scheelt al enorm.
    Bij erg warm weer kun je daar dan weer een schaal water onder hangen/zetten, zodat ook de luchtvochtigheid op peil blijft.

Senior lid Birdfarm's Avatar
    Thanks
    0
    Inderdaad gaten onderin boren opdat eventueel vocht kan worden afgevoerd.
    Regelmatig een nieuw laagje beukenhout strooien, naarmate de jongen groeien zal er ook meer ontlasting geproduceerd worden en dus vaker worden gestrooid. Of regelmatig even de jongen eruit en schoonmaken, probleem bij deze is dat je mogelijk de ouders zodanig verstoord dat zij hun jongen in de steek laten of verwonden. Het stel bij mij was zodanig fel dat ik met grote moeite de jongen kon ringen laat staan de kans kreeg het blok te verschonen. Vandaar het regelmatig bijvullen met beukehout.

Greetzzz

Forum Rechten