Mededeling

Collapse
No announcement yet.

voer voor lories

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • voer voor lories

    het is heel jammer dat de mooiste vogels toch relatief weinig gehouden worden. ze zijn zeer kleurrijk en de meesten zijn zeer goed kweekbaar. het enige waar veel mensen tegenop zien dat is hun vloeibare voeding. in de tijd dat ik met deze vogels kweekte, gaf ik eerst zelf gemaakte pap op basis van kindermeel met honing en wat vit. hier door heen, kreeg de jongen hierop ook goed groot. op advies van sommige kwekers ben ik toen lorie nectar gaan voeren van een bekende firma. wat ik wel vond, dat het verschrikkelijk duur was. je moest minimaal 10 zakken van 900 gr kopen wilde je het porto vrij toegestuurd krijgen. op een keer had deze man zijn samenstelling waarschijn-lijk niet goed gemengd en bleek de samenstelling te bestaan uit 50% witte suiker en 50% tarwebloem toen nog wat druivensuiker en als eiwit bron sojalecithine poeder. meer bevatten het niet. bij hem kostten toen destijds 900gr 10 gulden en ik maakte het zelf voor 3,50 per kg als bindmiddel gebruikte ik wijko loit, wat je kon aanmaken met koud water zelfs. ik raad alleen dit voer voor de kweek niet erg aan omdat er bij jongen vogels toch wat lang meel resten in de krop achter bleven, wat kropverzuring gaf en dus ook doden jongen. in de tijd dat ik jongen had gaf ik zelf gemaakte lori pap. voor de volwassen vogels is het prima.
    met als toe voeging stuifmeel korrels en daar doorheen baby kinder melkpoeder of sojalecithine en dat ging heel goed, nu zou ik er ook spirulina doorheen doen voor de kleur te versterken en erg vit. rijk
    ik popel weer om deze vogels te gaan houden ze blijven mij boeien, alleen zijn de prijzen nu nog hoger dan wat er in guldens voor gevraagd wordt. viooltjes lories kosten toen een paar jaar terug 300 gulden maar nu zijn dit euro's
    en dit vind ik toch echt te gek.

  • #2

    Opmerking


    • #3
      Help?

      Oorspronkelijk geplaatst door Iggino
      het is toch normaal dat lori's niet meer zo goedkoop zijn als toen,
      ten vierde: doordat lori's duurder worden is er ook terug wat meer vraag achter en stijgt de prijs,


      ----------------------

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Birdfarm
        ----------------------
        Ik bedoel maar, er is veel meer vraag dan aanbod, waardoor de prijs blijft stijgen en voor sommige soorten zelfs nog heel hard. En zoveelste harder dat ze stijgen, wil nog meer kwekers ze hebben en blijven ze stijgen.

        Als ik kijk op de richtprijzen die ik op Fokke Beswerda zijn site heb helpen zetten een half jaar geleden. Er zijn nu al soorten die 250 euro meer kosten dan toen.

        Opmerking


        • #5
          Hoogconjunctuur?

          Het vraag en aanbod verhaal is goed aannemelijk, ik bedoel zo werkt de markt.
          Maar dat de vraag gaat stijgen omdat een vogel duurder word?
          Dan zouden een aantal lorisoorten explosief stijgen, maar zouden ook een aantal soorten flink kelderen bij gebrek aan afzet, omdat daar geen markt meer voor is want men richt zich op de duurdere soorten, dit bedoel je toch?


          Greetzzz

          Opmerking


          • #6

            Opmerking


            • #7
              prijzen vogels

              Het gekke is altijd dat ik de jackpot moet betalen en als ik dan jongen gekweekt heb, dan zijn die zelfde vogels toevallig altijd weer gezakt in prijs.
              Dit heb ik toen ik zelf met lori's kweekte altijd ondervonden. Ik wilde zelf ook weer aan lori's beginnen maar ik vertik het om dergelijke belachelijke prijzen te betalen. Men moet juist blij zijn dat deze tak van liefhebberij weer wat aantrekt. En wat is in deze de beloning, men vraagt direkt woeker prijzen. Dit is zeker niet deze hobby stimuleren. Het clubje mensen zal in deze groep vogels altijd beperkt blijven. Een hoop bekende lori's zijn goed kweekbaar dus er is absoluut geen aanleiding om direkt met de prijzen om hoog te gaan. Ik pas dus voorlopig met het aanschaffen van deze vogels.

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door louis polane
                Het gekke is altijd dat ik de jackpot moet betalen en als ik dan jongen gekweekt heb, dan zijn die zelfde vogels toevallig altijd weer gezakt in prijs.
                Dit heb ik toen ik zelf met lori's kweekte altijd ondervonden. Ik wilde zelf ook weer aan lori's beginnen maar ik vertik het om dergelijke belachelijke prijzen te betalen. Men moet juist blij zijn dat deze tak van liefhebberij weer wat aantrekt. En wat is in deze de beloning, men vraagt direkt woeker prijzen. Dit is zeker niet deze hobby stimuleren. Het clubje mensen zal in deze groep vogels altijd beperkt blijven. Een hoop bekende lori's zijn goed kweekbaar dus er is absoluut geen aanleiding om direkt met de prijzen om hoog te gaan. Ik pas dus voorlopig met het aanschaffen van deze vogels.

                Opmerking


                • #9
                  Door het dure voer hebben de mensen ook de neiging meer te vragen voor hun nakweken. Pollen kosten eerst onder de 6 euro per kilo, nu richting 12 euro per kilo. Hun voerkosten zijn dus verdubbeld.

                  Echter niet alle prijzen zijn schrikbarend gestegen. Oa blauwkoppen, groennekken en blauwe bergen zijn nog steed redelijk normaal geprijst. Via deze nakweken kun je later van de nakweken duurdere loris kopen. Je werkt je zelf op deze manier aan de duurdere soorten als je nu te weinig geld hebt.

                  Vooral in het buitenland wordt veel meer betaald dan in Nederland, Nederland is eigenlijk altijd relatief goedkoop geweest omdat er veel kwekers zijn. Door het internet ontdekken ze dat ze gemakkelijk voor hogere prijzen in het buitenland kunnen verkopen. De binnenlandse markt betaald hierdoor indirect ook een hogere prijs. Internet heeft dus gezorgd voor een stijgende prijs.

                  Ook de importstop heeft veel meer bijgedragen aan de prijsstijging, Opzich goed dat de import stopt, maar voor een beginnende loriliefhebber of herstarter wordt het hierdoor extra duur.

                  Ik kweek inmiddels 20 jaar lori's, mijn eerste groenstaarten in 1992 bv kosten 1500,= Euro per koppel, later 550,= Euro per koppel, door de massale export en dat is ook niet leuk. (maar je bent liefhebber of niet)

                  Ook zijn er mensen die 10 jaar geleden amper 150 euro uitgaven voor een schubbenlori. (het was maar een "groene vogel") Een Italiaanse kennis vandaag mailde me dat hij blij wat dat hij 2 losse poppen had kunnen kopen voor 750,= per stuk.

                  Je kunt de liefhebbers moeilijk kwadelijk nemen dat ze hun nakweken duur verkopen, als ze zelf nieuw bloed moeten hebben betalen ze immers ook duur.

                  Hoe vervelend het ook is, als je zelf duur moet betalen laat je de kopers ook duur betalen.

                  Zelf hanteer ik de volgende regel. Kan ik redelijk kopen bij een collega dan kan hij ook redelijk kopen bij mij. Echter merk ik dat deze binnen een korte tijd de vogels doorverkoopt voor een duurdere prijs omdat ze hem "niet bevallen" dan betaald hij de volgende keer ook de volle mep.

                  Ik heb pas een kennis viooljes verkocht 8 weken geleden voor 250 euro, en hebben nu al 2 jongen. Wat is dan duur? Kwaliteit is ook wat waard.
                  Gert

                  Opmerking


                  • #10
                    Die schubbenlori's zijn wel wat overdreven hoor.
                    Zelf verkoop ik schubbenlori's momenteel voor 400 euro het koppel.
                    Ik merk wel dat ze tegenwoordig 500 euro voor een koppel kosten (ik heb net een aantal nieuwe koppels opgezet), dus mischiens in de toekomst dat ik dit ook ga vragen. Maar al degene die nu nog op de wachtlijst staan die zullen ze nog zeker voor 400 euro hebben.
                    750 euro is de prijs van een olijf, maar zeker niet voor een wildkleur.
                    Als hij toch zo graag een schubben pop heeft ik heb er hier nog 1 zitten. Maar de snavel is niet 100% dus die zou hij zelfs gratis kunnen hebben.

                    Bij mij is iedereen gelijk, bekende of minder bekende, ik vraag voor iedereen het zelfde. Zodat er geen ruzie van kan komen.
                    Zelf heb ik er ook geen probleem mee dat ik de volle pot moet betalen.
                    Het is zoals je zegt met de goedkopere beginnen en met dat geld dat je kweekt kan je duurdere kopen.

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Iggino
                      Zelf verkoop ik schubbenlori's momenteel voor 400 euro het koppel. Ik merk wel dat ze tegenwoordig 500 euro voor een koppel kosten dus mischiens in de toekomst dat ik dit ook ga vragen.
                      -----


                      Oorspronkelijk geplaatst door Iggino
                      ik heb net een aantal nieuwe koppels opgezet

                      Opmerking


                      • #12
                        Ik vind dat je eigenlijk wel onderscheid moet maken in prijs.

                        1. Bij een echte liefhebber waarvan je weet dat je kunt samenwerken (en ruilen) en waar de vogels een goed verblijf krijgen, heb ik mijn nakweken liever zitten, dus een lagere prijs. (ik verkoop ook niet voor huiskamers)

                        2. In het buitenland waar je maar moet afwachten waar ze terecht komen en (of je nog ooit iets terug kunt kopen voor je normale prijs) waar sowieso hogere prijzen worden gevraagd, moeten ze maar "hun eigen gekke" marktprijzen hier ook maar betalen.

                        Ik vind behoud en samenwerken belangrijker dan een snelle verkoop aan een of ander land. In het najaar komen hier weer busladingen vol buitenlanders alles opkopen wat los en vast zit. Dit geeft een prijsopdrijvend effect. Een beginnende loriliefhebber zal hier op deze plaatsen vaak ook meer betalen.

                        Met lori's kweken verdien je geen ene cent om je kosten te kunnen dekken. Koppels opzetten om er mee te verdienen, vergeet het.

                        Met het handelen ervan misschien wel, maar ook hier kan veel misgaan.

                        Opmerking


                        • #13
                          Zoals ik al zei, ik heb net een aantal schubbenlori's gekocht voor koppels op te zetten. En ik moet overal 250 euro per stuk betalen.
                          Ook heb ik in het begin van het jaar aan iemand er verkocht welke ze nu een maand geleden ook verkocht voor 500 euro.
                          Waarom zou ik in de toekomst dan ook geen 500 mogen gaan vragen???
                          Vraag achter schubbenlori's heb ik genoeg, want met vorige week een paar koppels op de lorishow te zetten zijn er een aantal kwekers die er al besteld hebben. En nog een aantal die er in de toekomst ook gaan houden, maar niet besteld hebben omdat ze anders te lang moeten wachten, aangezien ik zeker dit jaar er geen meer kan verkopen buiten degene die besteld zijn, tenzij mijn 2 andere koppels ook gaan beginnen.
                          Het kan goed zijn dat over een aantal jaren, de vraag terug gezakt is en de prijs terug wat gedaald. Het maakt mij niet uit hoor of de prijs dan gedaald is.
                          Ik kweek voor het instandhouden van soorten en niet voor het geld (want dan was ik zeker niet met lori's begonnen)

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door gert
                            Ik vind dat je eigenlijk wel onderscheid moet maken in prijs.

                            1. Bij een echte liefhebber waarvan je weet dat je kunt samenwerken (en ruilen) en waar de vogels een goed verblijf krijgen, heb ik mijn nakweken liever zitten, dus een lagere prijs. (ik verkoop ook niet voor huiskamers)

                            2. In het buitenland waar je maar moet afwachten waar ze terecht komen en (of je nog ooit iets terug kunt kopen voor je normale prijs) waar sowieso hogere prijzen worden gevraagd, moeten ze maar "hun eigen gekke" marktprijzen hier ook maar betalen.

                            Ik vind behoud en samenwerken belangrijker dan een snelle verkoop aan een of ander land. In het najaar komen hier weer busladingen vol buitenlanders alles opkopen wat los en vast zit. Dit geeft een prijsopdrijvend effect. Een beginnende loriliefhebber zal hier op deze plaatsen vaak ook meer betalen.

                            Met lori's kweken verdien je geen ene cent om je kosten te kunnen dekken. Koppels opzetten om er mee te verdienen, vergeet het.

                            Met het handelen ervan misschien wel, maar ook hier kan veel misgaan.
                            Hey Gert

                            Aan een goede kweker waar je mee kunt samenwerken, kan je net zo goed de prijs vragen wat de vogel waard is. de prijs maakt het verschil niet of je kunt samenwerken of niet. Daar spelen andere factoren in mee.
                            Wat betreft het buitenland. Ik heb ook enkele heel goede contacten in het buitenland, welke voor mij ook vogels zoeken als ik dat wil. Ik laat regelmatig wat meebrengen naar zwolle, nu ook een koppel musschenbroeken en mischiens meyer lori's.
                            Je moet niet enkel verkopen maar je moet ook ruilen, anders blijft er inderdaad hierachter niets over.
                            En hier in belgië en Nederland zijn ook een aantal kwekers waar ik ze liever niet zitten heb, dit is niet alleen in het buitenland.
                            Wat betreft de gekke marktwaarde vind ik dat in Nederland stilaan zeker niet moeten onderdoen, maar dit heeft dan weer te maken door de vele verkoopsites op internet, en de europese lorilijst.
                            Want het is zoals je zelf ooit gezegd heb, dat we moeten samenwerken, europees gezien en niet enkel landelijk want dan is het snel gedaan met lori's. Als die buitenlanders (bv. Italianen) ook allemaal gaan denken we verkopen webers enkel hier in Italië bv. wat ben je er dan mee dat al je "vrienden" jongen hebben welke dan allemaal verwant zijn? Samenwerken moeten we doen! en geen vrienden clubje maken. Voor mij is iedereen gelijk, wie eerst besteld eerst jongen krijgt, ongeacht een bekende of onbekende, die onbekende kan later ook van pas komen als hij wat zitten heeft wat je wil of als hij ergens kan aangeraken.

                            Ik heb ook nooit beweerd dat ik er geld mee verdien, maar ik kom wel mooi uit de kosten van het voer en kan met de rest regelmatig wat nieuws kopen. Meer moet dat niet zijn voor mij.

                            Wel even bijvermelden dat ik in het begin wel veel geld erin gestokken heb.
                            Voor ik er goed mee kweekte.
                            Maar dat had ik dan weer verdient van de jongen van mijn andere vogels.

                            Opmerking


                            • #15
                              Hoi Iggino,
                              Zoals je weet verkoop/ruil ik ook in het buitenland, maar dan wel met kwekers waarvan ik weet dat we hiervan ook vogels kunnen kopen.

                              In het voorjaar heb ik bv. ook een rosenberg geruild tegen een weber van een Italiaan en 2 webers daar gekocht. Dit soort mensen help ik wel omdat ze wat voor je terug doen. (precies wat jij ook doet)

                              Dit is ook wat de European Loribreeders beoogt, namelijk samenwerken zoals je eerder schreef.

                              Echter je moet wel opletten aan wie je ze verkoopt. Een aantal buitenlandse kwekers is hier puur voor de koop en wederverkoop, een onderscheid hierin is wenselijk. (je weet immers niet waar je nakweken blijven, hetgeen belangrijk is bij bloedverversing in onze kleine soorten groepen van lori's)

                              Zolang de vogels voor hun zelf zijn en goed gehuisvest, en hierdoor bijdragen in het kweken ervan vind ik het geen probleem.

                              Maar in je eigen kennissenkring van lori's van 20 jaar oud waar men andere hobby-prijzen hanteerd kun je moeilijk frans/italiaanse prijzen gaan rekenen.
                              (dat is not done)

                              Daar integen als je veel in het buitenland moet betalen voor wat nieuwe bloedlijnen mag je ook gerust hoger rekenen voor je eigen kweken.
                              Gert

                              Opmerking

                              Working...
                              X