Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Poll (stemmen)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Poll (stemmen)

    Heeft u angst (gehad) voor de vogelgriep of de consucenties hiervan voor onze hobby?

    Doe mee aan de stemming en geef eventueel je mening hier in het forum.
    6
    Ja
    0%
    4
    Nee
    0%
    2

    The poll is expired.


  • #2
    Nogal vage vraagstelling als je het mij vraagt.

    Welke consequenties? Op welke manier bang?
    Bang om zelf vogelgriep te krijgen? Bang voor het niet door gaan van vogelshows of vogelmarkten? Bang voor het nooit meer opengaan van de import? Bang voor gevolgen voor de vogel export, zodat de afzet van jonge vogels moeilijk wordt? Bang dat we elk najaar hetzelfde gezeur krijgen als de vogeltrek begint en de paniek weer toeslaat en de activiteiten met vogels van hogerhand aan banden worden gelegd?
    Bang voor het "ruimen" van vogels....?

    kijk hier ook eens: http://zebraforum.tropenkweker.nl/

    Opmerking


    • #3
      Tja,
      Bang dus, het is niet in 1 zin te omschrijven.
      Iedereen heeft er een eigen gevoel bij denk ik en daar komt het forum weer goed van pas.

      Persoonlijk ben ik niet bang, maar denk wel dat het gevolgen kan hebben voor de hobby, denk maar eens aan de beurzen en tentoonstellingen.

      Opmerking


      • #4
        vogelgriep

        Bang voor vogelgriep???

        Nou ik niet.

        De neve gevolgen en consuqentie's zijn wel groter dan de meeste denken.
        De vogelhandel met name import-export van en naar andere landen zit tot augustus dicht.
        Wat er nu voor prijzen gevraagd worden voor een koppel vogels, vergeleken met vorig jaar! (aanschafprijzen).
        In het najaar geld de ophok plicht weer.
        En inderdaad als dit slecht uitpakt, geen tentoonstellingen, vogelmarkten c.q. beurzen.
        Met gevolg dat de handelaren onze jonge vogels niet aannemen of tegen weggeef prijzen.

        Groeten P.P.

        Opmerking


        • #5
          Vogelgriep

          Oorspronkelijk geplaatst door webmaster
          Heeft u angst (gehad) voor de vogelgriep of de consucenties hiervan voor onze hobby?

          Doe mee aan de stemming en geef eventueel je mening hier in het forum.


          Hallo
          Naar mijn mening zal het niet zo'n vaart lopen met die vogelgriep. De vogelgriep word voor zover ik weet alleen verspeid via uit werpselen van wilde trekvogels. Ik heb mijn vogels buiten zitten maar wel in geheel overdekte kweekboxen.Voor mijn kweekboxen loopt ook nog eens een gang van ongeveer 65 cm. Op deze manier komen er geen uitwerpselen van wilde vogels in mijn kweekboxen. Het kan natuurlijk wel gevolgen hebben voor de tentoonstellingen en vogelbeurzen. Maar voor mijn eigen vogels ben ik niet bang
          Groet Goudvink

          Opmerking


          • #6
            Ik denk dat de meeste mensen er zo over denken. Niet speciaal bang voor hun eigen vogels, want daar hebben ze controle over, maar juist bang voor de gevolgen voor vervoer (beuzen TT enz).

            Even een balletje opgooien...

            Zou inenten een optie zijn zoals bij de kippen??

            Opmerking


            • #7
              Inenten schijnt duur en omslachtig te zijn. Daarnaast loop je nog de kans dat er geruimd gaat worden. Voor mij zijn dit redenen om (nog) niet te enten.

              Aangezien ik alles overdekt heb ben ik voor besmetting niet echt bang. Maar toch, wat je ook doet, als het virus maar besmettelijk genoeg is loop je gewoon een kans het in je hok te krijgen..zo ging het immers toch ook met mkz en varkenspest.

              Veel meer gevaar lopen markten, TT's en dergelijke. Ook heeft het niet meer importeren en exporteren van vogels een invloed op de markt. Onze jonge vogels zullen in waarde dalen, en moeilijk te kweken soorten worden zeldzamer en dus duurder. Misschien zullen soorten die nu nog voornamelijk worden ingevoerd wel uit onze hokken verdwijnen.
              Hierbij moet ik wel de opmerking maken dat ik de vogels niet voor de handel heb maar voor het plezier, ik geef nog liever 10 weg aan een echte liefhebber dan dat ik er 1 aan de handel verkoop.

              Conclusie: bang ben ik niet echt, maar er zullen waarschijnlijk een aantal dingen gaan veranderen.
              Wat een leuke hobby hebben wij toch!

              Opmerking


              • #8
                Enten tegen vogelgriep

                Persoonlijk ben ik niet bang voor de vogelgriep.

                Het moeten in enten van onze vogels die we met z'n alle in ons bezit hebben?? Mocht dit wettelijk worden dan zal het moeten, maar de kanzen dat kwekers met open (niet afgedekte) kooien de vogelgriep oplopen is wel heel klein. Verplichten om te enten is niet de oplossing. Wat dan wel weet ik ook niet. Het grootste percentage van de vogelliefhebbers houden hun vogels al binnen, in afgesloten ruimte. Bij een jaarlijks terugkeer probleem is het misschien wel de oplossing. (geen beurzen-markten tentoonstellingen)
                Maar bij boeren is op hun bedrijf meer bewegingen en verplaatsingen, met het gevolg dat de kans hier wel groter is dan bij ons liefhebbers.
                Maar is enten eigenlijk wel een probleem onder ons?? Terwijl de hoenderachtige onder de liefhebbers toch ook al enige jaren geent moeten worden.
                Maar ook onze kanarie liefhebbers enten hun vogels jaarlijks tegen de pokkenen hapziekte.

                We kijken er nu zo vreemd tegen aan. Maar mochten ze van overheidswege
                besluiten om een entplicht, weten we na enige jaren ook niets anders meer dan dat het een gewoonte is.

                Wat mij wel opvalt de laatste jaren, is dat we te maken krijgen met:
                1) M.K.Z
                2) varkenspest
                3) pseudo-vogelpest
                4) vogelgriep
                5) gekke koeienziekte

                Het ene jaar is het deze (ziekte) het volgende jaar is het wel weer een andere. Misschien is dit ook wel het gevolg van hoe wij mensen leven (milieu en hygiene)

                Groeten P.P.

                Opmerking


                • #9
                  Vorig jaar zijn we wat TT's betreft de dans ontsprongen.
                  Maar je kunt er gif op innemen dat we nog lang niet van de vogelpest af zijn.
                  En dan zijn we overgeleverd aan de regels die door die lieden in Den Haag worden opgesteld. Het is niet anders.... Maar we blijven positief.
                  Onze vogels enten?
                  Als die mogelijkheid bestaat zal ik dat zeker doen!
                  Tomorrow is the first day of the rest of your life...

                  Opmerking


                  • #10
                    [QUOTE=Hans de Vries]Vorig jaar zijn we wat TT's betreft de dans ontsprongen.


                    Zeker de C.O.M. WK te Zutphen vergeten?

                    Greetings Lucky

                    Opmerking


                    • #11
                      Lucky.

                      Wat te denken van de Com tt dit jaar in Spanje,Geruchten gaan al dat deze ook niet doorgaat,GERUCHTEN DUS !!!!!!!!!
                      De overheid heeft nog geen toestemming gegeven,aan de organisatie.
                      Ger.

                      Opmerking


                      • #12
                        Ruimen van vogels.

                        Voor het ruimen van de vogels ben ik het meest bang,als je binnen het besmettingsgebied zit worden de vogels waarschijnlijk geruimt maakt niet uit of ze buiten of binnen zitten toch?Was het niet zo dat de meeste kippen die geruimt zijn binnen zaten,op zo'n moment hebben we niks te willen helaas dat was met de grondvogels op de TT vorig jaar al goed te merken groeten Rob.

                        Opmerking


                        • #13
                          Ja Ger, Heb ook zo iets gehoord. Ik denk dat we in de toekomst grote int. wedstrijden kunnen vergeten. Mits er niet anders met deze materie wordt omgegaan.

                          Greetings Lucky

                          Opmerking


                          • #14
                            GELUKKIGhttp://www.scapnl.com/
                            The proof of the pudding is in the eating

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door p.p.
                              Het moeten in enten van onze vogels die we met z'n alle in ons bezit hebben?? Mocht dit wettelijk worden dan zal het moeten, maar de kanzen dat kwekers met open (niet afgedekte) kooien de vogelgriep oplopen is wel heel klein. Verplichten om te enten is niet de oplossing. Wat dan wel weet ik ook niet. Het grootste percentage van de vogelliefhebbers houden hun vogels al binnen, in afgesloten ruimte. Bij een jaarlijks terugkeer probleem is het misschien wel de oplossing. (geen beurzen-markten tentoonstellingen)
                              Maar bij boeren is op hun bedrijf meer bewegingen en verplaatsingen, met het gevolg dat de kans hier wel groter is dan bij ons liefhebbers.
                              Maar is enten eigenlijk wel een probleem onder ons?? Terwijl de hoenderachtige onder de liefhebbers toch ook al enige jaren geent moeten worden.
                              Maar ook onze kanarie liefhebbers enten hun vogels jaarlijks tegen de pokkenen hapziekte.

                              We kijken er nu zo vreemd tegen aan. Maar mochten ze van overheidswege
                              besluiten om een entplicht, weten we na enige jaren ook niets anders meer dan dat het een gewoonte is.

                              Wat mij wel opvalt de laatste jaren, is dat we te maken krijgen met:
                              1) M.K.Z
                              2) varkenspest
                              3) pseudo-vogelpest
                              4) vogelgriep
                              5) gekke koeienziekte

                              Het ene jaar is het deze (ziekte) het volgende jaar is het wel weer een andere. Misschien is dit ook wel het gevolg van hoe wij mensen leven (milieu en hygiene)

                              Groeten P.P.
                              Over je eerste punt. Het verplichten om vogels in te enten voor vogelpest...
                              - Dat gaat in de vele komende jaren niet gebeuren in mijn ogen. De EU heeft besloten om niet preventief te enten voor besmettelijke dierziekten. Alleen bij uitzonderingsgevallen (dat is dus wanneer de ziekte voorkomt in een gebied, of bij speciale instanties (dierenparken e.d.)) mag tot inenten worden overgegaan en dan alleen nog nadat officieel toestemming is verleend door de EU.

                              Je opmerking bij de boeren is meer bewegingen en verplaatsingen dan bij liefhebbers...
                              - Daar ben ik het absoluut mee oneens. Mensen met vogels voor de hobby kopen bij de ene handelaar een koppeltje, bij een andere liefhebber nog een koppeltje, op de vogelmarkt nog een koppeltje en gooien die direct bij elkaar in de voliere waar je eigen vogels ook al zaten (ik generaliseer nu even, maar denk dat de meeste mensen niet eens een aparte kooi aanhouden om de vogels een poosje apart in te zetten om te kijken of ze wel in orde zijn en ik denk dat behalve bij de papegaaien liefhebbers niemand bang is voor de insleep van nieuwe vogels in de bestaande groep). Veehouders kiezen eerste uit wat voor dier ze nodig hebben, kijken dan naar wat voor status hun bedrijf heeft (na tests officieel vrij van bepaalde dierziektes) en zoeken dus naar een bedrijf dat minimaal dezelfde status heeft, anders gaan ze er op achteruit. Het merendeel van de melkveebedrijven koopt echter enkel sperma aan, geen volwassen dieren. De pluimvee bedrijven gaan in 1 keer leeg om vervolgens, na alles gedesinfecteerd te hebben en verschoond, weer in 1 keer vol te zetten met jonge dieren die 1 enkel bedrijf komen. Vermeerderingsbedrijven van varkens kopen meestal enkel dieren van 1 en hetzelfde bedrijf aan. Vleesvarkensbedrijven mogen binnen een bepaalde tijd maar van een beperkt aantal vermeerderingsbedrijven hun biggen aankopen.

                              Over het punt dat er ieder jaar een andere ziekte voorkomt...
                              - Door de economische belangen die er spelen is een besmettelijke dierziekte van groot belang voor een land, wanneer deze aanwezig is. Het zijn ziektes die al heel lang voorkomen (behalve BSE, dat bestaat pas sinds begin jaren 80 meen ik). Deze ziektes zijn er altijd al geweest, alleen is er door de media nooit zo veel aandacht aan besteeds. Sinds in 1997 echter Klassieke Varkenspest is uitgebroken in Nederland, staat iedereen de beelden nog voor van grijpers met dieren erin, destructiewagens, mannen in witte pakken en met landbouwplastic afgedekte veehouderij bedrijven. Hier is de media vol op gesprongen. En daardoor is de publieke opinie omgeslagen. Aangezien alle besmettelijke dierziekten nu een nieuwswaarde hebben, blijft het voor de media aantrekkelijk om er over te blijven berichtgeven. Hierdoor bestaat de indruk dat er nu opeens allemaal 'enge' dierziektes bij komen. Dat is echter niet het geval. Door de steeds meer opengestelde grenzen is de kans echter verhoogd om een ziekte opnieuw in te voeren in een land. En dan moet je nog na gaan dat er nog behoorlijk gecontroleerd wordt bij de import en export van dieren. Dat is bij mensen wel anders. Denk maar eens aan de massa hysterie die ontstond toen SARS uitbrak. Overal paniek, en dat om een ziekte met een overlevingspercentage van 98%. Natuurlijk blijft het heel vervelend voor die 2% die sterft.

                              Sorry p.p. ik probeer je hier helmaal niet af te kraken, maar heb wel mijn bedenkingen bij enkele van je opmerkingen en wilde deze graag even van een andere kant bekijken. Bovenstaande stuk van mij is gewoon een mening van een andere persoon op hetzelfde onderwerp. Niet meer en niet minder.

                              Opmerking

                              Working...
                              X