Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe jeugd liefhebbers

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Nieuwe jeugd liefhebbers

    Ik denk dat het probleem van het bijwinnen van jeugdige liefhebbers een probleem is van ons allemaal!

    Er zij velle liefhebbers, zelfs in je eigen vereniging die bang zijn dat een jeugdlid wel eens beter kan worden dan hijzelf. Heb ikzelf mee gemaakt hoor zo kwam ik bij een een liefhebber om vogels aan te schaffen die ik wilde gaan kweken en het eerste dat hij vroeg ga je tentoonstellen? ik zij ja dat is wel de bedoeling , hij antwoorde mij dat hij dan niets heeft zitten nochtans hij bijna 300 vogels had toch raar he vind je niet.
    En als dan zo'n misschien toekomstig lid komt, dan zijn er ook vele die denken die kent er toch niets van zal zijn spaarboekje eens plunderen met vogel's die hij dan normaal aan een opkoper amper kwijt kan, en geloof me het gebeurd dikwijls zo hoor, ik spreek uit ervaring.

    Ik zou zeggen als zo iemand bij je komt aankloppen staat hem dan bij met raad en daad en ik zeg niet dat je je kampioenen moet geven maar geeft hem wat vogels waarvan je denkt als hij een liefhebber is en een beetje van goede wil kan hij er zeker komen, trouwens hij moet ze dan nog zelf kweken en dat moet hij zelf doen want ik vind dat je beter een kampioen in de A klasse kan halen dan eentje in de C of open klasse die je voor veel geld en de eer van een ander kan behalen, en hij zal het zeker niet na de eerste of tweede tt opgeven.

    Met sportieve groeten

    Peter

  • #2
    jeugd leden helpen aan bruikbare vogels

    tijdens tafel keuringen maak ik vaak mee dat er zebravinken zitten van winkel kwalitiet, als je dan vraagt van wie deze vogeltjes zijn dan zijn ze dikwijls van jeugd liefhebbers. Je ziet ze dan vaak trots kijken en het is dan werkelijk heel sneu als je moet vertellen dat het niets is, ook niet na jaren van selekteren. Ik wijs dan meestal het bestuur van de vereniging aan die ik toch een klein beetje verantwoordelijk hou voor deze kwaliteit van de jeugdleden. Want heel vaak gebeurd het dat er wel top kwekers van zebravinken in de club zitten maar die willen echt niet de jonge lui helpen, hier in vind ik moet het bestuur bij helpen bemiddelen in goede vogels. Wordt dit niet gedaan dan is het met de liefhebberij vlug gedaan van deze jongens of meisjes. De hobby zit helaas vol wangunst ook naar de jeugd toe en ik denk dat de totale mentaliteit moet veranderen, zeer zeker voor jeugd leden. Men vindt jeugdleden prima als ze maar vogeltjes brengen van 88 punten op de tt want anders missen ze dat bekertje. Ik spreek uit ervaring want mij is precies het zelfde gebeurd toen ik ook jeugdlid was. De grote kwekers kregen klop en men vond je opeens niet aardig meer de lol was er voor hun vanaf. Dit is helaas maar al te vaak de praktijk. Hier zou het jeugd promotie team iets aan kunnen doen. Door verenigingen te belonen welke goed jeugdleden hebben welke op div. shows goed meespelen.

    Opmerking


    • #3
      Jeugdlleden

      Louis Je hebt volkomen gelijk,maar er is meer eigenbelang me gemoeid, en van sportivitijd is dan geen spraken meer.

      groetjes

      Peter

      Opmerking


      • #4
        gelukkig is dat niet overal zo.
        bij ons op de club worden ze zeer goed geholpen.
        en dat door iedereen.
        http://members.home.nl/maurice.pieper

        Opmerking


        • #5
          promoten van de jeugd is denk ik een zaak van de vereniging.
          de vereniging moet natuurlijk aantrekkelijk zijn voor de jeugd.
          maar ook het voort helpen van de jeugd licht bij de leden en hun vereniging.
          gelukkig zijn wij lid bij een vereniging waar ze de jeugd als toekomst zien en niet als concurent.
          maar ook de ouders nemen een zeer belangrijke plaats in dit geheel.
          want niet iedereen heeft een knip waarmee je toppers kunt kopen.
          en als de kweek dan tegen valt is het al snel weer terug na een mindere vogel
          die goedkoper is.

          de district jeugddag is natuurlijk de dag voor de jeugd om te leren.
          maar ook om vriendschap te sluiten tussen elkaar.
          hier worden de contacten gelegt voor de toekomst.
          afgunst kennen ze ja niet en dat moet zo blijven.
          helaas zie je op die dagen "haast nooit eens een "volwassen" kweker komen kijken.
          en dat is jammer.
          laten we eerlijk zijn dat complumentje van die kweker doet ze goed.

          wat betreft de promotie van de jeugd is dat dit jaar zeer goed in het district Overijssel.
          Door een schenking van een vereniging aan het jeugdfonds van het district kunnen de jeugd leden dit jaar gratis in sturen na de district TT.
          hopelijk word er goed gebruik van gemaakt door elk jeugdlid.
          en kunnen ze het geleerde van de jeugd districtdag toe passen voor deze TT.
          http://members.home.nl/maurice.pieper

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Piwaaw
            Ik denk dat het probleem van het bijwinnen van jeugdige liefhebbers een probleem is van ons allemaal!

            Er zij velle liefhebbers, zelfs in je eigen vereniging die bang zijn dat een jeugdlid wel eens beter kan worden dan hijzelf. Heb ikzelf mee gemaakt hoor zo kwam ik bij een een liefhebber om vogels aan te schaffen die ik wilde gaan kweken en het eerste dat hij vroeg ga je tentoonstellen? ik zij ja dat is wel de bedoeling , hij antwoorde mij dat hij dan niets heeft zitten nochtans hij bijna 300 vogels had toch raar he vind je niet.
            En als dan zo'n misschien toekomstig lid komt, dan zijn er ook vele die denken die kent er toch niets van zal zijn spaarboekje eens plunderen met vogel's die hij dan normaal aan een opkoper amper kwijt kan, en geloof me het gebeurd dikwijls zo hoor, ik spreek uit ervaring.

            Ik zou zeggen als zo iemand bij je komt aankloppen staat hem dan bij met raad en daad en ik zeg niet dat je je kampioenen moet geven maar geeft hem wat vogels waarvan je denkt als hij een liefhebber is en een beetje van goede wil kan hij er zeker komen, trouwens hij moet ze dan nog zelf kweken en dat moet hij zelf doen want ik vind dat je beter een kampioen in de A klasse kan halen dan eentje in de C of open klasse die je voor veel geld en de eer van een ander kan behalen, en hij zal het zeker niet na de eerste of tweede tt opgeven.

            Met sportieve groeten

            Peter



            Ik ben het hier helemaal mee eens al vind ik het schandalig dat dit gebeurt. Er zijn altijd mensen die het eerst aan de euro's denken en dan aan de vogels. Het enige advies wat ik hier kan geven aan jeugdige en beginnende vogelliefhebbers is; probeer iemand mee te vragen die ervaring heeft met vogels. Als dit niet kan ga dan op je gevoel af en laat niet merken dat je er weinig of geen verstand van hebt. Ik kan je wel een paar tips geven.
            1) Bekijk de vogel van een afstand (hij voelt zich dan vrijen) is hij levendig en schoon of plakken zijn veren rond de cloaca aan elkaar.
            2) Als hij alleen zit kijk dan naar zijn mest op de bodem van de kooi. Zijn dit vaste poepjes of is zijn mest dun.
            3) Neem de vogel in de hand en blaas de buik veren op. Is de buik mooi en egaal van kleur of zie je de wegenkaart van nederland.
            4) Kijk ook naar zijn ogen zijn deze mooi helder of zijn ze dof.
            Als je een van deze dingen ziet laat hem dan zitten waar hij zit hoe mooi hij ook uitziet en kijk op een andere plaats
            Hoe ziet een gezonde vogel uit.
            1) De vogel zit mooi in de veren is schoon en heeft geen kale plekken en is levendig
            2) De mest van de vogel is vast.
            3) De buik van de vogel is boterkleurig (vet) en laat geen darmen of lever zien
            4) Zijn ogen zijn mooi helder en helemaal open.
            Ik hoop dat de jeugdige en de beginnende vogeliefhebber iets aan mijn tips heeft. Denk beter voorkomen dan genezen
            Groet Goudvink

            Opmerking


            • #7
              standaardeisen gratis downloden

              ook raad ik beginners aan zich eerst te verdiepen in de vogels die men wilt gaan aanschaffen. kijk ook op de site van de nbvv bij de standaardeisen of jouw vogels daar ook in vermeld staan, zo ja dan heeft de nbvv als gratis service dat je zo kunt overnemen. als je dan goed weet hoe jouw aan te schaffen vogels eruit moeten zien, ga dan pas tot aanschaf over. als je nog meer vragen omtrend de vogels heb schroom dan ook niet om contact op te nemen met een keurmeester van de nbvv en aan hem/haar advies te vragen ook daar zijn wij voor.

              Opmerking


              • #8
                Het kan anders..

                Dat het anders kan is zeer zeker bewezen bij onze vereniging. Een jeugdlid (wat inmiddels al geen jeugdlid meer is) is goed op weg geholpen met tropen zoals spitsstaartamadines en gordelgrasvinken. Hierdoor gelijk het tweede jaar dat hij lid was jeugdkampioen, en nu hij met de volwassenen meedoet al zeker twee keer achter elkaar kampioen tropen geweest. Natuurlijk zit hier een hoop geluk bij maar neem van mij aan dat deze jongen ook zeer goed geholpen is door de oudere garde.
                Wat een leuke hobby hebben wij toch!

                Opmerking


                • #9
                  jeugd helpende hand bieden.

                  Men kan als bestuur zoveel willen als er jeugd leden zijn zouden ze zelf ook aktief contact moeten zoeken.Vaak is het houden van vogels een hobby naast alle andere hobby's die ze tegenwoordig al dan niet hebben.Bij onze vereniging zijn vaak vogels naar jeugd leden gegaan met dichte portmonee,als er na een tijdje word gekeken hoe de kweek vordert zijn de vogels verkocht,dat is toch moeilijk te voorkomen.Het moet van twee kanten klikken,soort vogels en de genen die begeleiden dan zie je de jeugdleden opbloeien en daar doe je het voor.Een echte broodkweker zal ook wel niet zo snel in een FORUM als dit deelnemen groetjes Rob.

                  Opmerking


                  • #10
                    Ook ik heb mijn weg nu gevonden naar dit forum. Ik vind het een zeer goed onderwerp en wil er dus ook even een zegje op doen net als iedereen. Ik ben zelf 20jaar en dus nog niet zo lang geleden dat ik jeugdlid was. Ik heb nu al 10 jaar lang vogels ongeveer. Ik ben het met jullie eens dat er op een hoop gebieden veranderd zou moeten worden. De volwassenen vinden het zeker niet leuk als er een jeugdlid vandoor gaat met de prijzen. Ik heb zelf wel verschillende keren als jeugdlid een mooie prijs weggehaald voor de volwassenen. En dat vinden de meeste inderdaad niet al te leuk dat ze moeten vertellen dat ze van een "kind" verloren hebben. deze mensen zouden het gewoon moeten accepteren. Zelf heb ik zo'n 4jaar meegedaan aan de jeugddistrictdag van provincie utrecht en daar heb ik ook wat meegemaakt wat absoluut niet klopt. Een keurmeester (we gaan geen namen noemen) die werkelijk alle vogels van iedereen afkraakte. tegen mij heeft hij ook gezegd dat ik er beter mee kan kappen. Dat mijn vogels niet waren. uiteindelijk werd ik kampioen met een vogel van 89 punten (meende ik, weet niet helemaal zeker) uiteindelijk word ik op de lokale tt met deze vogels makkelijk kampioen. Er daar zat zelf een vogel van 92 punten bij toen!! is dat dan het stimuleren van de jeugd? Ik heb mijn vogels gelukkig gehouden maar weet van sowieso 1 iemand die er daarna mee gestopt. Dan denk ik echt (en nog steeds) waar zijn die mensen nou helemaal mee bezig??? "jeugd promoten"????nou....zeg maar zelf...

                    Groetjes,
                    Marco

                    Opmerking


                    • #11
                      bij ons op de vereniging (net als bij vele verenigingen) is er een jeugd klasse.
                      de vogels van de jeugd worden tussen die van seniorleden.
                      ook worden ze op de zelfde strakke manier gekeurd als die van de seniorleden.
                      waar overigens ook mijn persoonlijke voorkeur na uitgaat.(weet je wat je hebt)
                      we kennen 5 jeugdkampioenen en wel,
                      1) zang kanarie
                      2) kleur kanarie
                      3) postuurkanarie
                      4) tropen incl duiven,kwartels en cultuurvogels
                      5) kromsnavels

                      dit geld voor zowel enkeling, stel en stam.
                      ook hebben ze kans op de BM en het bondskruis
                      http://members.home.nl/maurice.pieper

                      Opmerking


                      • #12
                        Ik denk dat veel jeugdleden zich ook actiever moeten opstellen. Het is niet dat je alles gaat moeten krijgen omdat je een jeugdlid bent. Mijn ervaring is(ben ook jarenlang een jeugdlid geweest) dat wanneer je een gezonde interesse vertoond voor een bepaalde vogelsoort en laat merken dat je je in enige mate hebt ingelezen je echt wel wordt geholpen. Wat wel meehelpt is dat je toch een keer bij een vergadering komt kijken en eens op een show rondkijkt. Dan kennen ze jouw en jij kent hen. Dat is voor iedereen prettig.

                        Verder ben ik blij dat ik nooit in een jeugdklasse heb meegespeeld. Nu ben ik misschien de uitzondering die de regel bevestigd, maar ik heb er een hekel aan als ik met een 89 punten vogel kampioen kan spelen (en dat kan in een heel aantal jeugdklassen). Daarbij is de concurrentie vaak zeeeer beperkt. En zit er een keer een jeugdlid met goede vogels, dan is het meestal ook heeeeel toevallig dat vader dezelfde vogels kweekt als het jeugdlid. En dan wordt het enigste jeugdlid dat zelf alles heeft op moeten bouwen alsnog verslagen door het zoontje van ..., die eens in de week in het vogelhok komt, maar toch kampioen wordt. Nee ik ben geen fan van de jeugdklasse. (Sorry dat ik weer enkele dingen generaliseerd het is natuurlijk niet overal zo, maar ik spreek ook niet van alle jeugdklassen zijn slecht en ik spreek ook niet slecht over alle jeugdleden en ook niet over alle jeugdleden van vaders die ook vogels houden)

                        Opmerking


                        • #13
                          Ik vind dat Stefan het hierboven zeer goed heeft omschreven, ik ben zelf ook ooit eens jeugdlid geweest en ik ben er heel snel mee gekapt om in de jeugdklasse in te sturen. Ik vond er niks aan. En vergeleken met de gewone wedstrijdklasse (volwassenen) kwam ik er maar bekaaid af met de punten.
                          Ik ga niet voor de prijzen naar een TT, maar om me te meten met andere kwekers van die soort en dat kun je nu eenmaal beter als je aan de gewone wedstrijdklasse meedoet.
                          Alhoewel ik me ook wel kan voorstellen dat bepaalde jeugdleden het geweldig vinden om zich met mensen van hun eigen leeftijd te meten.

                          Maar ik verbaas me altijd wel over de leeftijd waarop je jeugdlid af bent.
                          Als je aan voetbal doet dan ben je t/m 18 jaar jeugdlid, op je 18e krijg je pas stemrecht, kun je je rijbewijs halen, mag je je aanmelden als aspirant keurmeester, etc.
                          Als vogelliefhebber ben je al jeugdlid af als je 16 wordt.
                          Ondanks dat ik zelf niet zo kapot ben van een jeugdklasse, maar zou het niet beter zijn om tot 16 jaar te veranderen in t/m 18 jaar
                          En de jeugdleden zelf te laten kiezen of ze als jeugdlid willen meedoen of als volwassene, want ik begrijp dat dat laatste in Apeldoorn in principe niet mogelijk is.
                          kijk hier ook eens: http://zebraforum.tropenkweker.nl/

                          Opmerking


                          • #14
                            t/m 18 jaar is een goed idee Hans.
                            keuze om te spelen in jeugdklasse of niet ook.
                            bij ons worden de jeugd vogels tussen de andere vogels geplaatst en op de zelfde manier gekeurd.
                            zo meten ze zich met de vogels van de andere kwekers.
                            na de keuring worden de keurbriefjes van de jeugd leden apart gehouden en komt daar de kampioen uit voort.
                            het gaat hier voor 90% om vogels van 90 pnt en hoger.
                            http://members.home.nl/maurice.pieper

                            Opmerking


                            • #15
                              ik ben nu 20 en op de ene TT speel ik ik mee met de jeugd omdat het gaat tot 25 en op andere plaatsen is het tot 18. Er wordt geen aparte klasse gemaakt, je bent jeugdlid maar speelt tussen de rest, er zijn geen extra kampioenen voorzien voor jeugdleden ook. Er wordt wel een apart klassement voor de jeugd gemaakt maar het heeft niet echt iets te betekenen.
                              Ik vind het systeem zo wel goed want je wordt niet voorgetrokken als jongere, je kunt je meten met de volwassenen en je kan zien hoever je staat in vergelijking met andere jongeren.

                              Jurn

                              Opmerking

                              Working...
                              X