Mededeling

Collapse
No announcement yet.

de kleine graspakiet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • #76
    Is er al iets meer bekend inmiddels?
    Kunnen ze komend TT seizoen ingestuurd worden op een NBvV tentoonstelling en waar ze ook op een fatsoenlijke wijze beoordeeld worden, dus niet met 78-82 pnt?
    Of is het nog niet zeker? Moet er nog over overlegd worden?
    Hoe schat men de kansen in dat het komend jaar al kan? Klein? Groot? Twijfelachtig? Vrijwel zeker?

    Henk?

    Ik zag er pas wat zitten bij de handel en ik denk er over om er voor de gein wat van te gaan kweken, maar alleen als ik er ook mee naar de TT kan.
    Welke ringmaat moet er eigenlijk omheen bij die kleine parkietjes? 4,3mm ?
    kijk hier ook eens: http://zebraforum.tropenkweker.nl/

    Opmerking


    • #77
      kleine grasparkieten

      Het besluit om de kleine grasparkieten toe te laten is in principe door de bondsraad vAN de NBvV genomen.
      In het komende vraagprogramma dat voor 3 jaar gaat gelden worden ze dan ook opgenomen, althans daar ga ik van uit. De KMV zal nog wel moeten vaststellen op basis waarvan ze moeten worden gekeurd.

      Opmerking


      • #78
        Oorspronkelijk geplaatst door HansvdWeerdhof
        Welke ringmaat moet er eigenlijk omheen bij die kleine parkietjes? 4,3mm ?
        Ik denk 4 mm. Toen ik mijn eerste grasparkieten kreeg (ik praat nu over ong. 30 jaar geleden) was de ringmaat 4,0 mm. Momenteel gebruik ik 4,5 mm voor de "Engelse" grasparkieten.

        Gr. Wim

        Opmerking


        • #79
          nou de eisen zijn nu ook bekend zag ik in "onze Vogels" goed en duidelijk stukje dacht ik zo
          Gr Marcel Levers

          Opmerking


          • #80
            kleine grasparkieten

            Het tt seizoen zit er zowat weer op en ik kan zeggen dat ik div. keren kleine grasparkietjes te keuren heb gekregen. Wat je wel aan de ingezonden vogels merkt is dat de mensen die deze vogels inzenden, niet precies weten aan welke criteria de vogels moeten voldoen.
            Veel vogels zijn te groot of niet mooi slank, hebben zware borstpartijen en dat geeft de vogel nu eenmaal minder dat slanke en sierlijke uiterlijk mee die we graag willen zien. De vogels moeten eigenlijk zo klein mogelijk zijn met dat sierlijke uiterlijk. Hoe groter het type des te minder sierlijk de verschijning wordt.
            Ook denken sommige liefhebbers dat het kleine standaard-of Engelse grasparkieten mogen zijn. Ik kan hier heel duidelijk in zijn dit is absoluut FOUT.
            Deze vogels moeten dan ook zwaar bestraft worden. Het verschil moet er in formaat duidelijk zijn, maar nog belangrijker moet het verschil in type zijn.

            Ook de kleine grasparkiet is een postuurvogel en kleur vogel te gelijk. Alleen met geheel ander uiterlijke verschijningkenmerken, dan de huidige standaard grasparkiet.
            We zullen als keurmeesters de komende jaren hier streng op moeten keuren, en natuurlijk ook heel kritisch moeten blijven op de kleur. De kleine grasparkiet moet eigenlijk veel mooier en dieper van kleur worden dan de standaard grasparkiet. Er valt dus best nog wel veel te verbeteren de komende jaren. Gelukkig staan veel collega keurmeesters behoorlijk positief tegen de kleine grasparkiet, en zullen we dus de komende jaren via het keurbriefje de boel moeten begeleiden. En dan hopen dat de mensen hier met deze opmerkingen serieus aan de gang gaan.

            Ik kan heel kort over deze vogeltjes zijn, als je niet serieus op kwaliteit kweekt dan kom je er ook niet. Je zult heel selectief te kweek moeten gaan, op zowel kleur en het uiterlijke type. Dit houdt dus in dat je gericht moet gaan kweken, dus paars gewijze. Een hele volière vol doen met deze vogeltjes in alle kleuren zal je geen top vogels gaan opleveren.
            Mensen moeten als ze hoog willen scoren op de tt's gaan beginnen met kweken in de normale kleuren, zoals grijsgroen en licht groen, grijs en hemels-
            blauw. Zo veel mogelijk vogels gebruiken zonder donker factor omdat deze kleuren altijd wat minder goed egaal te krijgen zijn. Pas deze kleuren gaan gebruiken als je met de kleuren als hierboven genoemd pas op een heel hoog niveau staat.


            De grootste fout die vogelverenigingen kunnen maken is alle grasparkieten op een hoop te gooien tijden hun tt. Dus de grote en de kleintjes samen. Zelfs niet als er maar enkele of zelfs maar een zit . Je doet immers ook geen kleurkanaries bij postuur kanaries samen in een groep.
            Dit geeft terecht bij kwekers van grote grasparkieten en gevoel van onbehagen.

            De standaard grasparkiet is denk ik de MOEILIJKSTE vogel om te kweken naar de standaardnorm. Daarom mogen deze twee vogel nooit in een klasse uitkomen. Ik heb zelf tijdens keuringen waar dit wel zo was direct geageerd tegen deze samenvoeging. Iedere vogel moet naar zijn waarde beoordeeld worden.

            Zelf ben ik wel positief gestemd over de toelating van de kleine grasparkietjes op de tt's. Dat dit voorlopig alleen op onderlinge- en regioshows is vind ik zelf absoluut geen probleem. Ik ben ze toch met grote regelmaat tegen gekomen tijdens keuringen. Wel moet ik eerlijk bekennen dat ik de grote grasparkieten zeker niet veel meer ben tegen gekomen op de onderlinge tt's dan de kleintjes. De kwekers van de standaard-of engelse grasparkiet zijn mensen die nu eenmaal graag deelnemen aan wedstrijden van de speciaalclubs, waar dus de landelijke krachtmeting plaats vindt. Veel van dit soort kwekers nemen niet of nauwelijks de moeite om mee te doen aan de onderlinge shows. Het verschil met de kleintjes is dat de kwekers hiervan dit nu juist wel graag doen en deze absoluut niet landelijk denken.

            Mijn toekomstbeeld is gunstig gestemd, ik ben er stellig van overtuigd dat dit in de loop der jaren moet groeien. En zeker nu voor het eerste jaar vind ik het een succes.

            Opmerking


            • #81
              Vriendelijke groeten,
              Henk3.

              Mijn website:

              Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

              Opmerking


              • #82
                de kleine grasparkiet

                ik denk dat de kleine grasparkiet gewoon een heel populer vogeltje is en dat het goed is om deze op de tt te vragen. wij beleven er veel plezier aan.

                toevallig heeft de heer polanen bij ons wezen keuren. ik hoop dat er volgend jaar op de verschillende tt nog meer te zien zijn.

                dat de heer polanen een aantal fouten beschrijf en een kleinbeetje uitlegt hou we de kweek seriues moeten gaan nemen ben ik zeer blij mee.

                mijn vraag aan hem is hou krijg je nu weer goede vogels er is namelijk heel veel inteeld en heel veel vogels zijn niet zuiver,(ik bedoel er zitten heel veelverschillende kleuren 1 vogel)
                ik ben net met mijn dochtertje van 7 begonen met het kweken van de kleine grasparkiet maar wildit wel serieus gaan doen mogt u nog tips hebben of nog mensen weten die dit ook seriues willen gaan aanpakken wil ik dit graag weten 2 weten meer dan 1.
                groeten wilfred

                Opmerking


                • #83
                  kleine grasparkieten

                  Ik wil best wat kweekadvies geven omtrent de kleuren. Als je uitgaat van vogels zonder donkerfactor kunnen ze hier ook niet split voor zijn. Dus uit een hemelsblauwe of een lichtgroene kunnen geen jongen komen met een donkerfactor. Dus geen kobaltblauw of donkergroen. Door ze paars gewijze te kweken kun je ook goed de kwaliteit van de jongen controleren. Ga natuurlijk uit van redelijk goed basis materiaal, Dus mooi egaal van kleur in borst en buikstreek, en natuurlijk hele scherpe vleugeltekening. Bij de vol kleuren mag dus geen enkel kenmerk van een opaline voor komen. Dit verschijnsel zie je nog wel vaak bij de grote grasparkieten, maar bij de kleintjes moet dit uit den boze zijn. Dit moet zo, omdat het dus puur een kleurparkietje moet zijn met daarnaast een slanke verschijningsvorm.


                  Wat ook heel erg mooi is om mee te beginnen zeker voor kinderen zijn de gele met rode oogjes of lutino grasparkietjes. Hier moet je dus kweken op de diepst gekleurde gele exemplaren. Het liefste zo geel dat ook de buitenste slagpennen ook mooi diepgeel doorgekleurd zijn. Deze kleurslag zijn werkelijk pareltjes om te zien. Het grote voordeel heb je dan dat je niet hoeft te selecteren op de vleugeltekening, maar alleen op de intensieve kleurdiepte en egaliteit. Er valt dus en hele moeilijkheidfactor weg. De beste kweek die je hiervoor kunt volgen is steeds met de diepst gekleurde exemplaren verder te kweken, netzo lang totdat je geheel egale diep gele vogeltjes hebt.

                  Deze kweek kun je alleen maar bereiken door ze paars gewijze te houden, met de kweek. Mijn advies is zeker te beginnen met niet zo veel kleuren in het hok. Je kunt het beste een kleurkanarie liefhebber nemen als voorbeeld. Mensen die hiermee aan de top zitten hebben ook maar een beperkt aantal kleuren.

                  Ook moeten de vogeltjes mooie ronde stippen of spots genaamd hebben. Ik ben dit seizoen veel vogeltjes tegen gekomen met of te veel spots, welke natuurlijk weg te epileren zijn, maar ook spotjes die niet mooi rond zijn maar meer halve maantjes, wat natuurlijk fout is.
                  Hierop selecteren is natuurlijk van groot belang, daarom zijn lutino's de ideale vogeltjes om mee te beginnen, hierbij heb je dus deze opstakels niet.
                  De albino's zijn ook prachtig maar deze zijn moeilik te brengen zonder blauwe waas, de meeste vogels laten een blauwe zweem zien, wat natuurlijk fout is.
                  Je kunt natuurlijk wel mooie witten kweken, maar hiervoor zal de selectie langer duren alvorens je mooie zuiver witte vogels overhoud.

                  Mijn advies is om de standaardeisen te downloden van de NBVV van de standaardgrasparkiet en die kleuren en vererving aan te houden met ook de keurtechnische aanwijzingen, die bij elke kleur vermeld staan. Alleen ipv grote moet je dan kleintje denken. Maar de kleuren maken niets uit of je met grote of kleintjes te doen hebt.

                  Opmerking


                  • #84
                    de kleine grasparkiet

                    bedankt louis
                    voor je adviezen

                    nog een vraag.
                    ik weet niet of je de andere topic heb gelezen , wat doen we met de jeugd.

                    mischien heb je hier voor mij nog nuttige tips
                    groeten wilfred

                    Opmerking


                    • #85
                      Louis wat vind je van de kleur van deze twee

                      Opmerking


                      • #86
                        kleine grasparkieten

                        Als je op de foto kijkt dan zie je dus bij de linker foto een vogel die teneerste te zware borstpartij heeft en ten tweede dus mijn aangehaalde opaline effect heeft in het rugdek. Je ziet dus heel duidelijk groen in de gele rugomzoming er tussendoor, daarnaast is de gehele rugomzoming niet scherp, de gele tekening is verre van ideaal, en niet mooi intensief van kleur. Gehele rugdek ziet er rommelig uit. De rechter vogel is qua type beter alleen kun je het rugdek niet beoordelen.

                        Het valt echt nog niet mee om hele goede kleintjes te kweken. Men denkt hier zo gemakkelijk over, maar wil je sublime vogeltjes kweken zul je verlopig streng moeten selecteren. Bij de linker vogel praten we over en vogel van 26 p. in de bovenste rubriek, dan voor kleur zo op het eeste gezicht 17 p, niet bijzonder mooi dus, en voor tekening 26 p. Deze vogel zou op een keuring zo rond de 87 p. schommelen, eerder minder dan meer.

                        Opmerking


                        • #87
                          kleine grasparkieten

                          Vandaag het vogelblad "Vogelvreugd"van de ANBVV binnen gekregen en daar stond op blz.446 dat ze ook het komende seizoen in hun vraagprogramma de kleine grasparkiet gaan vragen. Dit beste mensen is alleen maar toe te juichen dat ook onze zusterbond deze vogeltjes gaan vragen.
                          Een teken dat dit voorstel leeft, en er positief wordt gereageerd, zoals hun dit noemen de ECHTE GRASPARKIET.
                          Eindelijk wordt er dus landelijk erkenning gegeven aan een vogelsoort die nooit had mogen verdwijnen ten kosten van de zgn. Engelse grasparkiet.
                          Uiteraard wordt dit bij hun wel een aparte klasse, en zo hoort het ook. De beide vogels mogen immers nooit met elkaar vergeleken worden. Het moeten echt twee aparte verschijningsvormen blijven.

                          Hulde aan het hoofdbestuur van de ANBVV.

                          Opmerking

                          Working...
                          X