Mededeling

Collapse
No announcement yet.

de kleine graspakiet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • de kleine graspakiet

    zou het voor de jeugd nou niet leuk zijn dat ze een eigen vogelsoort krijgen. ik bedoel hiermee het grasparkietje (nu winkel grasparkietje) genoemd. Dit zijn vogeltjes die nu nergens gekeurd worden en als ze ingezonden worden dan behalen ze 75 punten omdat ze gekeurd worden volgens de standaardeisen van de grote postuur grasparkiet. nee het moeten dan ook kleurgrasparkieten genoemd gaan worden en net zoals de kleurkanarie en de postuurkanarie duidelijk twee verschillende soorten. hier moet dus kleur de voornaamste putenschaal worden. We willen wel mensen die deze vogeltjes houden als lid, maar op de tt worden ze nu finaal afgebrand en meestal eide hobby, is dit nu de bedoeling. geef de jeugd met deze vogeltjes een kans en erken het kleurgrasparkietje, al is het alleen voor hun. deze vogeltjes zijn voor hun betaalbaar en zeer belangrijk ook goed kweekbaar. Waarom kan dit bij kanarie soorten wel en waarom is dit niet bespreekbaar binnen de parkieten wereld? om de kleur en postuur vogel te vragen met totaal een ander keurbriefje. Of speelt hier de commercie hier nu zo'n grote rol. De jeugd is het volgens mij waard. Geef hun ook een eigen vogel soort.

    louis polane (een echte hobbyist)

  • #2
    Waarom een vogel alleen voor de jeugd?
    misschien is dit inderdaad wel een aan winst voor de TT maar ik zie er niets in om deze leuke vogel alleen voor de jeugd te houden.

    hoeveel kleuren zijn er nu al?
    hoelang gaat een standaard duren? een jaar of 5?

    er zijn zoveel vogels die gemakkelijk kweken!
    en zeer geschikt zijn voor de jeugd.
    http://members.home.nl/maurice.pieper

    Opmerking


    • #3
      kleine grasparkiet

      het zou natuurlijk nog veel beter zij als deze vogel voor een ieder aan de vogelsport toegevoegd zou worden. maar de meeste parkieten mensen zijn net zo meegaand als de orthodoxe kerk. en als ik opmerkingen krijg van collega keurmeesters dat zij helemaal niet van plan zijn deze vogeltjes te keuren omdat hun ze niet mooi vinden, dan weet je al hoe veel steun dit plan krijgt binnen de nbvv. men houdt helaas te veel rekening met zijn eigen liefhebberij en niet die van een ander, als keurmeester moet je je eigen smaak bij een keuring uitschakelen en objectief zijn, maar dat is uiteraard mijn mening. En misschien dat het plan dan alleen voor de jeugd wel eens van de grond komt. De kleur standaard kan zo overgenomen worden van de postuur graspakiet, dus geen jaren werk. Alleen de fysieke eigenschappen moeten totaal anders worden.Dus niks grote koppen en lange bevedering, maar alles strak en zeer goed van kleur en natuurlijk met een heel klein formaat.

      Opmerking


      • #4
        Enige jaren geleden is vanuit enkele verenigingen reeds een voorstel ingediend om deze kleine grasparkiet weer op ons vraagprogramma te zetten.Op de jaarvergadering van de NBvV(AV)is hier over gestemd.
        en is dit voorstel door een meerderheid verworpen.
        Een gemiste kans.

        Opmerking


        • #5
          Ik ben het hier van harte mee eens, maar niet alleen als vogel voor de jeugd, ik zou dit dan ook voor volwassenen in willen voeren.
          Alhoewel ik ook de argumentatie van Louis Polane wel begrijp, omdat het een uitermate geschikte vogelsoort is voor jeugdleden, jeugdleden zonder "vader met vogels" e.d.
          We zijn echt veel te star met dit soort zaken.
          De organisaties hebben wel de mond vol over de jeugd en het stimuleren er van, maar dit invoeren, wat voor met name jeugdleden een enorme stimulans zou kunnen zijn, wordt gewoon tegengehouden, inderdaad een gemiste kans.

          Een klein grasparkietje qua model gelijkend op de wildvorm, dus een kleine slanke parkiet kort en strak bevederd en dus zonder kop als een bouvier is zeer goed herkenbaar t.o.v. de grote "Engelse" standaard grasparkieten. Inderdaad zoals Louis zegt: "er zijn ook postuurkanaries en kleurkanaries" dus waarom ook niet hier dit onderscheid.
          Deze kleine parkietjes beoordelen op conditie en kleur/tekening. En zorgen voor duidelijk onderscheid in het model, te grote "kleintjes" bestraffen en te kleine "grote" idem dito.

          Ik kan me voorstellen dat de (gras)parkieten keurmeesters hier niet op zitten te wachten, maar men zou er ook voor kunnen kiezen om deze kleine parkietjes door de 'tropen' keurmeesters te laten keuren, ik denk niet dat die daar erg veel problemen mee zouden hebben.
          kijk hier ook eens: http://zebraforum.tropenkweker.nl/

          Opmerking


          • #6
            opnieuw dan maar weer voorstellen zou ik zeggen.

            groet,

            Maurice
            http://members.home.nl/maurice.pieper

            Opmerking


            • #7
              Kleine grasparkiet

              Ik vind dat ze de kleine grasparkieten ook moeten keuren.
              Er is toch niets mis mee dat het iets kleiner is en de kop niet zo groot.
              Ik vind die slanke vogels eigenlijk best nog wel mooi.

              Groetjes

              Martin

              Opmerking


              • #8
                Grasparkiet

                Louis de jeugd moet een vogelsoort kiezen die ze zelf leuk vinden komt de hobby meer ten goede.Dat de kleine grasparkiet zo ondergewaardeerd word is een gemiste kans voor de liefhebber, misschien is men bang voor kruisingen dat er dan te veel gerommelt word HELAAS.Groeten Rob

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door M.Pieper
                  opnieuw dan maar weer voorstellen zou ik zeggen.
                  Ja dat kan, maar het mag als een algemeen bekend verhaal verondersteld worden dat het doorvoeren van welke wijziging dan ook in de o zo conservatieve vogelwereld nu niet bepaald een makkie is.
                  Ik denk dat hier eerder een schone taak voor personen uit de hogere regionen van de NBvV is weggelegd, dit is een uitgelezen mogelijkheid om met daden hun woorden, t.b.v. de promotie van de jeugd, kracht bij te zetten.
                  Want een afdelingsvoorstel indienen kan iedereen, maar de keren dat een afdelingsvoorstel uiteindelijk ook daadwerkelijk werd aangenomen (lange weg via de districten) op de Algemene Jaarvergadering, die voorstellen zijn volgens mij uiterst zeldzaam. Maar ik kan me vergissen.

                  Een wijziging, een idee of een mening die 'bovenin' breed gedragen en gepropageerd wordt heeft meer kans van slagen, het lijkt me dan ook een mooie taak voor Henk, Henk, Henk, Loek en Hans om zo'n discussie eens aan te gaan met de betrokkenen.
                  Er zal best uit bepaalde hoek wat tegenwind komen, maar ik vind dat de NBvV er voor elke vogelliefhebber moet zijn, een deel van de liefhebbers buitensluiten lijkt mij gezien de huidige stand van zaken m.b.t. de ledenaantallen niet zo verstandig.
                  Om een voorbeeld te geven: op lachduiven zat toen ook niet iedereen te wachten en nog steeds niet trouwens, maar het is toch inmiddels tot een groep vogels uitgegroeid die een behoorlijk aantal liefhebbers aantrekt, dus waarom niet?
                  kijk hier ook eens: http://zebraforum.tropenkweker.nl/

                  Opmerking


                  • #10
                    Hans, dan moeten we er ons met z'n allen sterk voor maken

                    en BV via de vereniging een voorstel indienen bij het district en dan deze weer tezamen op de bondsvergadering aan de bond.


                    groet,

                    Maurice

                    en dan maar hopen.
                    http://members.home.nl/maurice.pieper

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door HansvdWeerdhof
                      Ik ben het hier van harte mee eens, maar niet alleen als vogel voor de jeugd, ik zou dit dan ook voor volwassenen in willen voeren.
                      Alhoewel ik ook de argumentatie van Louis Polane wel begrijp, omdat het een uitermate geschikte vogelsoort is voor jeugdleden, jeugdleden zonder "vader met vogels" e.d.
                      We zijn echt veel te star met dit soort zaken.
                      De organisaties hebben wel de mond vol over de jeugd en het stimuleren er van, maar dit invoeren, wat voor met name jeugdleden een enorme stimulans zou kunnen zijn, wordt gewoon tegengehouden, inderdaad een gemiste kans.
                      Helemaal mee eens, een vogel alleen voor de jeugd zal niet echt gaan werken, wanneer een jeugdlid volwassen is en een mooi bestand grasparkieten heeft opgebouwd mag hij deze niet dan niet meer inzenden??

                      En inderdaad, invoering van de grasparkiet zou een stimulans kunnen zijn. Relatief gemakkelijk te kweken en een grote variatie in kleur. Zeg nou zelf, velen van ons zijn o.a met de grasparkiet begonnen.
                      Binnen onze vereniging is ook een jeugdlid bezig met grasparkieten en jaar op jaar 83 t/m 86 punten... Ik snap niet dat hij gemotiveerd blijft...
                      En nog erger, zelfs binnen de club zijn er maar weinig mensen die hem willen helpen aan b.v engelse parkieten zodat hij ook eens kans maakt om in de prijzen te vallen.
                      Wat een leuke hobby hebben wij toch!

                      Opmerking


                      • #12
                        dan redt je het niet

                        als het hoofdbestuur niet wil dan wordt ieder nieuw voorstel verworpen dit is de hastarrige opstelling. niemand die het nieuwe keursysteem op de bonds show een aanwinst vindt, het hoofdbestuur wilde dit en verder einde discussie.
                        ook hun luisteren niet wat de hobbyisten willen. ik vind dat ze zich veel meer moeten inzetten voor nieuwe voorstellen wat er bij de liefhebbers leeft en dan een pozitieve reaktie geven of advies als zo iets voorgesteld wordt. dan alleen slaagt er iets anders komt er niets nieuws doorheen.

                        Opmerking


                        • #13
                          ik wil dit best voorstellen op de leden vergadering.
                          zo dat ons bestuur dit kan me nemen naar de district vergadering.
                          als er dan daar genoeg mede standers zijn zal het distict het mee moeten nemen naar de Bonds vergadering.

                          Maar als ik dit alleen doe sta ik niet sterk net als ons district.

                          wie wil dit voorstellen aan zijn vereniging om dit mee te nemen naar het district zo dat deze het mee kan menen naar de Bonds vergadering?
                          http://members.home.nl/maurice.pieper

                          Opmerking


                          • #14
                            voorstel bondsbestuur

                            ik denk dat het hoofdbestuur ook deze site goed erop naleest en zo te weten komt wat er bij onze liefhebberij leeft. naar aanleiding van onze reacties op deze site denk ik dat het hoofdbestuur dit mee kan nemen in hun vergaderingen en hier zich over beraadslaagd. dan bereikt deze site zijn doel omdat we met dit medium vlug kunnen communiceren en er in mijn ogen heel wat fasen overgeslagen kunnen worden. vandaar dat ik ook voorgesteld heb een post te openen waar leden van de NBvV nieuwe ideeen kunnen opperen. natuurlijk heeft dit nog even zijn tijd nodig maar ik denk als deze site eenmaal goed draait het zijn nut oplevert. en er hopelijk voorstellen van ons liefhebbers overgenomen worden zonder die lange weg te moeten belopen wat nu nog de gebruikelijke procedure is.

                            Opmerking


                            • #15
                              Een briljant idee. Ik heb jaren geleden toen ik begon met veel liefde kleine grasparkieten gehad en vind ze nog steeds veel mooier dan Engelse.
                              Laten we ons sterk proberen te maken voor het accepteren van de kleintjes.

                              Opmerking

                              Working...
                              X