Pagina 2 van de 9 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 87

Onderwerp: de kleine graspakiet

Senior lid alexd's Avatar
    Thanks
    0

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HansvdWeerdhof
    Ik ben het hier van harte mee eens, maar niet alleen als vogel voor de jeugd, ik zou dit dan ook voor volwassenen in willen voeren.
    Alhoewel ik ook de argumentatie van Louis Polane wel begrijp, omdat het een uitermate geschikte vogelsoort is voor jeugdleden, jeugdleden zonder "vader met vogels" e.d.
    We zijn echt veel te star met dit soort zaken.
    De organisaties hebben wel de mond vol over de jeugd en het stimuleren er van, maar dit invoeren, wat voor met name jeugdleden een enorme stimulans zou kunnen zijn, wordt gewoon tegengehouden, inderdaad een gemiste kans.
    Helemaal mee eens, een vogel alleen voor de jeugd zal niet echt gaan werken, wanneer een jeugdlid volwassen is en een mooi bestand grasparkieten heeft opgebouwd mag hij deze niet dan niet meer inzenden??

En inderdaad, invoering van de grasparkiet zou een stimulans kunnen zijn. Relatief gemakkelijk te kweken en een grote variatie in kleur. Zeg nou zelf, velen van ons zijn o.a met de grasparkiet begonnen.
    Binnen onze vereniging is ook een jeugdlid bezig met grasparkieten en jaar op jaar 83 t/m 86 punten... Ik snap niet dat hij gemotiveerd blijft...
    En nog erger, zelfs binnen de club zijn er maar weinig mensen die hem willen helpen aan b.v engelse parkieten zodat hij ook eens kans maakt om in de prijzen te vallen.
    Wat een leuke hobby hebben wij toch!

Senior lid
    Thanks
    0

dan redt je het niet

als het hoofdbestuur niet wil dan wordt ieder nieuw voorstel verworpen dit is de hastarrige opstelling. niemand die het nieuwe keursysteem op de bonds show een aanwinst vindt, het hoofdbestuur wilde dit en verder einde discussie.
    ook hun luisteren niet wat de hobbyisten willen. ik vind dat ze zich veel meer moeten inzetten voor nieuwe voorstellen wat er bij de liefhebbers leeft en dan een pozitieve reaktie geven of advies als zo iets voorgesteld wordt. dan alleen slaagt er iets anders komt er niets nieuws doorheen.

Smile

ik wil dit best voorstellen op de leden vergadering.
    zo dat ons bestuur dit kan me nemen naar de district vergadering.
    als er dan daar genoeg mede standers zijn zal het distict het mee moeten nemen naar de Bonds vergadering.

Maar als ik dit alleen doe sta ik niet sterk net als ons district.

wie wil dit voorstellen aan zijn vereniging om dit mee te nemen naar het district zo dat deze het mee kan menen naar de Bonds vergadering?

Senior lid
    Thanks
    0

voorstel bondsbestuur

ik denk dat het hoofdbestuur ook deze site goed erop naleest en zo te weten komt wat er bij onze liefhebberij leeft. naar aanleiding van onze reacties op deze site denk ik dat het hoofdbestuur dit mee kan nemen in hun vergaderingen en hier zich over beraadslaagd. dan bereikt deze site zijn doel omdat we met dit medium vlug kunnen communiceren en er in mijn ogen heel wat fasen overgeslagen kunnen worden. vandaar dat ik ook voorgesteld heb een post te openen waar leden van de NBvV nieuwe ideeen kunnen opperen. natuurlijk heeft dit nog even zijn tijd nodig maar ik denk als deze site eenmaal goed draait het zijn nut oplevert. en er hopelijk voorstellen van ons liefhebbers overgenomen worden zonder die lange weg te moeten belopen wat nu nog de gebruikelijke procedure is.

Senior lid
    Thanks
    0
    Een briljant idee. Ik heb jaren geleden toen ik begon met veel liefde kleine grasparkieten gehad en vind ze nog steeds veel mooier dan Engelse.
    Laten we ons sterk proberen te maken voor het accepteren van de kleintjes.

Senior lid
    Thanks
    0

kleine grasparkiet

je ziet maar weer hoe "veel"er weer gereageerd wordt door de andere liefhebbers als het hun vogels niet betreft, ze slapen rustig verder, en toch vinden ze altijd maar dat het moet veranderen binnen de vogelsport. ze hebben hun mond vol over de jeugd, maar zetten ze zich er voor in ,
    nee dus!
    je moet eens zien hoeveel belangstelling een nieuwe mutatie meteen krijgt, hoe mooi of lelijk dan ook, als het maar dik poen opbrengt dan is men als de kippen erbij.
    het is toch een kleine moeite om positief te reageren ook al zijn het niet de vogels die je zelf heb, iedere vogel maakt deel uit van een liefhebberij en dit is op zijn beurt weer onderdeel van de vogelsport en van de NBvV.

Moderator henk's Avatar
    Thanks
    2

kleine grasparkiet

Ik heb de verschillende pleidooien voor de kleine grasparkiet gelezen.
    Ik begrijp ook dat erkenning door de NBvV zou moeten betekenen dat er standaardeisen zouden moeten komen. Inzending naar een tentoonstelling kan dan gepaard gaan met een objectieve keuring aan de hand van die eisen en een dito toekenning van punten.

Mijn vraag is hoe zouden die standaardeisen er dan uit moeten zien. De kleine grasparkiet komt voor in heel veel kleurscharkeringen. Moeten al die kleuren dan ook weer gaan worden beschreven of zou je kunnen volstaan met de gebruikelijke standeisen t.a.v. grootte, model, kop,poten, bevedering enz. en algemene opmerkingen over de kleur?
    Als deze kleine parkietjes voor een belangrijk deel door beginners worden gehouden dan moeten we die naar mijn gevoel niet afschrikken met allerlei ingewikkelde eisen en kleurformuleringen.

Ben benieuwd naar de reactie.

Henk, moderator

Senior lid
    Thanks
    0

kleine grasparkiet

de kleurstandaard is het zelfde als die van de nu huidige grasparkieten, de kleuren zijn totaal het zelfde, zo ook de kleurstoffen. maar wat wel totaal anders moet zijn dat is het postuur en natuurlijk het formaat. de kleine grasparkiet zal denk ik rond de 16 cm zijn, de meesten van de nu voorkomende "kleine grasparkieten" zijn tussen maten ergens tussen de grote en de kleine in. dit is dus absoluut fout. er moet niet naar gestreeft worden om op deze vogels lange bevedering te krijgen net zoals bij de grote vogels nu. het moeten kort bevederde vogels blijven, welke een strak aaneensluitend verenpakje moeten hebben. we moeten dus hier puur een kleurvogeltje creeren, waar dus ook de meeste punten voor kleur gegeven moeten worden. laten we het maar gewoon de kleurgrasparkiet noemen net zoals de kleurkanarie. ik denk dat het keurbriefje ook erg veel op het keurbriefje zou moeten lijken op die van de kleurkanarie, de grote grasparkiet zoals die nu gevraagd wordt is al puur een postuur cq houding vogel, welke en formaat heeft van 21 cm, dit formaat verschil moet ook heel duidelijk blijven tussen beiden. ze moeten dus een klein kopje hebben en geen brede kop zoals die nu gevraagd wordt. het enige waar wat discussie over zal zijn dat is over de snavelstand, moet deze vooruit blijven steken wat nu vaak het geval is bij de kleine of moeten we in de toekomst toch wel gaan eisen dat de snavel ietsje meer naar binnen komt te staan als dat nu het geval is. mijn advies is ook om als er standaardeisen gemaakt worden omdat geen huidige grasparkieten keurmeesters te laten doen omdat hun kwa denken zich teveel laten beïnvloeden door de grote graspakiet en die richting moeten we juist niet op. en postuur cq houdingrassen keurmeester bemoeit zich ook niet met kleurkanaries. standaardeisen maken is dus voor de kleine grasparkiet een fluitje van een cent, alleen moet er een wil zijn en dat is in deze de belangrijkste factor

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door henk
    Ik heb de verschillende pleidooien voor de kleine grasparkiet gelezen.
    Ik begrijp ook dat erkenning door de NBvV zou moeten betekenen dat er standaardeisen zouden moeten komen. Inzending naar een tentoonstelling kan dan gepaard gaan met een objectieve keuring aan de hand van die eisen en een dito toekenning van punten.

Mijn vraag is hoe zouden die standaardeisen er dan uit moeten zien....
    Nou, even een kleine nuancering, er worden legio vogels ter keuring aangeboden waar geen standaardeisen van zijn.
    Dus het is niet noodzakelijk om een standaard te maken.
    Het enige wat er beschreven moet worden is dat er een bepaald (klein, slank) model vereist is en een beperking in de lengte, zodat een 'slechte' postuur grasparkiet bij de kleurparkietjes kan meedoen en andersom.
    Verder heeft Louis Polane het heel aardig weergegeven hoe het zou moeten cq zou kunnen.
    Waar een wil is, is een weg.

Senior lid alexd's Avatar
    Thanks
    0
    Louis geeft het naar mijn idee wel aardig goed weer. De nadruk moet liggen op de kleur, en het postuur en formaat van de vogel mag vooral niet te grof en groot zijn. Voor het maken van een standaard zou je de kleurslagen rechtstreeks over kunnen nemen van de standaard voor de engelse parkieten/grote grasparkieten. Er hoeft natuurlijk niet van het een op het andere jaar een standaard te zijn. Je zou kunnen beginnen op de manier die hans vd weerdhof beschrijft, de vogels keuren in 2 formaatklassen.
    Aangezien de kleine grasparkiet het meest op de in het wild levende grasparkiet lijkt zou het leuk zijn om ook het kweken van de kleine grasparkiet in z'n oorspronkelijke groene wildkleur te stimuleren.
    Wat een leuke hobby hebben wij toch!

Pagina 2 van de 9 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste

Forum Rechten