Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Voeding voor insecteneters

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Voeding voor insecteneters


  • #2
    Universeel voer

    Hallo,

    Het zelf maken van universeel voer is vrij lastig, de bestandsdelen zijn per producent verschillend. Als je een voer hebt wat goed wordt gegeten laat het zo.

    Alle insekten kan je voeren indien ze door de vogels worden gegeten.
    De angel hoef je niet te verwijderen, maar de meeste vogels eten geen bijen en wespen. Vliegenvanger ed natuurlijk wel.
    vr gr Wil

    Opmerking


    • #3
      universeelvoer

      Er zijn tegenwoordig goede universeelvoeders in de handel. Maar waar je naar moet kijken is de ppm waarde. ( ijzer gehalte ) in het universeel. De vruchten-insekten eters dien je een voer voor te zetten met een zo'n laag mogelijk ijzergehalte. Omdat vruchten-insekteneters gevoelig zijn voor je raad het misschien al, voor de ijzerstapelingsziekte.
      De beste merken voor universeel met een laag ppm;
      TOVO-universeel
      ORLUX

      groeten p.p.

      Opmerking


      • #4
        insektenvoer

        inderdaad hele goede merken, en ijzerarm is zeer belangrijk, ik heb twee beos en er veel meer gehad in het verleden die allen zijn overleden aan ijzeropstapelingsziekte ( leververvetting) door gebrek aan goede voeding.

        In beide merken zitten al wat insekten verwerkt, zoals kreeftjes en garnaaltjes,mierren eieren, zelf kun je nog een heleboel uit de natuur halen, b.v. sprinkhanen, maar ook uit de diepvries bij de dierenspeciaalzaken en hengelsportzaken meelwormen en maden (pinkies)
        Meelwormen zijn ze echter dol op en die worden het eerste gegeten dus die voer ik matig.
        Ik weet niet wat voor vogels je hebt maar eventueel een eendagsmuisje lusten ze ook

        Bij gebrek aan de benodigde voedingsstoffen, vitamines en mineralen zou je nog AVES carmix over het voer kunnen strooien . ook als voeding voor de meelwormen.

        marianne.

        Opmerking


        • #5
          bedankt,
          Vogels die ik heb: Afrikaanse Baardvogel(D'Arnauds).

          Opmerking


          • #6
            insectenvoer

            Ik denk dat je het maken van universeel moet vergeten omdat je met je kosten niet wegkomt plus het feit dat er volgens mij bepaalde ingredienten in zitten waar je als particulier niet aan kan komen.
            Zelf voer ik een goed rul universeel gemengd met wat Claus bruin en een stukje tahoe of tofu(is hetzelfde) dat je in stukjes er door heen snijdt of prakt.Kijk wel of je ijzerarm universeel kan krijgen i.v.m ijzerstapelingsziekte.
            De rest in een bakje met water in de koelkast bewaren.
            Verder wat miereeieren en wat buffalo's of meelwormen of morio's(alnaargelang de grootte van je vogels) erdoorheen.
            Zo heb ik een robinchat en een niltavavliegenvanger die ik al vijftien jaar op dit voer (heb naast wat stukjes fruit)
            Ik hoop dat je er wat aan hebt
            mvg,
            Kingfisher
            Mvg,
            Kingfisher.

            Opmerking


            • #7

              Opmerking


              • #8
                universeelvoer

                Hallo ikke,

                Om er uiteindelijk achter te komen wat er zo al aan verschillende grondstoffen in het universeelvoer zit, lijkt mij het beste dat je eens bij een grootte dierenspeciaalzaak gaat rondkijken naar de verschillende soorten voer.
                En vergelijk per soort wat er zoal aan ingredienten in zitten. De leveranciers zullen jou de exaten ingredienten nooit geven. Het is veel te omslachtig om het zelf gaan te maken. Je zit met de hoeveelheid-koken en drogen van je toe gevoegde insekten-hoeveelheid fruit-nodige vitaminen.
                Met het eene koppel wat je hebt, is dit veel te omslachtig. Koop een goed voer en geef af en toe vers fruit en het nodige levendvoer.
                En mocht je toch de nodige vrije tijd hebben kan je ook weidplankton gaan scheppen in het vrije veld.

                Groeten P.P.

                Opmerking


                • #9

                  Opmerking


                  • #10
                    Arjan,
                    Dank u, maar wat ik graag zou willen weten is: wat zit er in zo een "korrel" dan?

                    Opmerking


                    • #11
                      Nou daar vraag je me wat daar zit zo veel in ik heb het pak er even bijgepakt maar dat is een dusdanige waslijst ik denk dat je dat het beste op de site van de fabrikant kan lezen.
                      Wat ik mijn vogels voer is Unikomplet van Nutribird en dat is op het internet heel goed te vinden

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Ikke
                        Arjan,
                        Dank u, maar wat ik graag zou willen weten is: wat zit er in zo een "korrel" dan?
                        Jouw nieuwsgierigheid is net zo groot als jouw luiheid.
                        Gebruik de knop google, en voila!
                        Dagelijks insecten vangen ala weideplankton en je hebt het beste universeelvoer ter wereld.
                        Determinatieboekje erbij over insecten en je weet precies wat erin zit.

                        Opmerking


                        • #13
                          Birdfarm
                          Jouw nieuwsgierigheid is net zo groot als jouw luiheid.
                          Gebruik de knop google, en voila!
                          Dagelijks insecten vangen ala weideplankton en je hebt het beste universeelvoer ter wereld.
                          Determinatieboekje erbij over insecten en je weet precies wat erin zit.
                          Uhmm, ik denk dat je het verkeerd hebt, ik vraag dus wat er zo al in die korrel zit, dus precies wat en hoeveel(staat volgens mij ook in de vraag toen ik de topic starte).
                          En op google kan ik DIE info niet vinden, vandaar dus de vraag hier. het gaat er mij om dat ik het universeel zelf wil maken, dus moet je ook weten hoeveel van wat er in moet.

                          Dus: Jouw nieuwsgierigheid is net zo groot als jouw luiheid., in niethelemaal waar....sorry.

                          Opmerking


                          • #14
                            insectenvoer of zelf maken

                            wat ik een keer ge daan heb is het volgende insecten vangen met een net zoveel als mogelijk je doet ze in een potje in de vriezer na een dag haal je ze er uit en voordat het ontdooit is maal je het in een mixer tot poeder dit doe je door je ei universeel voer en ze kunnen geen voorkeur meer hebben voor be paalde insecten werkt perfect ijzerstapeling krijg je meer door het fruit wat je voert dan door het universeelvoer in citrusfruit zit veel ijzer ik lees dat veel mensen meelwormen voeren dit brengt wel een groot gevaar met zich mee de meeste vogels vooral de mannen worden veel te broeds door de wormen met als gevolg steeds jongen eruit gooien en overnieuw nestelen en eieren leggen groeten wim

                            Opmerking


                            • #15
                              Als de mannen van teveel meelwormen broeds worden beginnen te nestelen en eieren leggen is dit een wondervoer bij sommige vogelsoorten is er gezien de vraag een gebrek aan poppen dan is dit mischien de oplossing groeten eddie

                              Opmerking

                              Working...
                              X