Mededeling

Collapse
No announcement yet.

major putters

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • major putters

    Als kweker van Europese cultuurvogels zit ik met het volgende probleem.
    Een van mijn Putterpopjes gedraagt zich nogal opvallend bij het maken van haar nest.
    In de kweekvlucht hangen verschillende nestkastjes/ huisjes.
    Betreffende pop bouwt steeds een nestje in een ander nestkastje zonder dit af te maken en over te gaan tot het leggen van eieren. Ook trekt zij zichzelf veertjes uit de borst ondanks dat er verschillende soorten nestmateriaal aanwezig is.
    Wie kan mij zeggen waar dit aan kan liggen, is zij misschien nog niet broedrijp?
    Dank U voor uw antwoord.
    Harrie

  • #2
    te veel nesten

    Hoi Harrie
    Het is misschien mogelijk dat de putter pop geen keuze kan maken welke nest kast ze moet gaan gebruiken het beste is om alle nestgelegenheden weg te halen op een na.Als nestmatriaal gebruikt een putter veel watten of andere witte nestmatriaal.
    veel suc6

    Opmerking


    • #3
      ik heb altijd twee nesten bij mijn putters hangen maar wel aan de voorkant en zo hoog mogelijk omdat de pop graag alles wil overzien als je maar een nest hebt krijg je problemen met de man als die zich verveeld wil hij nesten bouwen ook moet je zorgen voor een goede ondergrond in je nestkast d.m.v een vastgebonden cocosnest

      Opmerking


      • #4
        De pop is broedrijp, anders legt ze geen eieren.
        Een half of geen nest bouwen en zich plukken duidt op te weinig of ongeschikt nestmateriaal, uit nood wil ze veertjes gaan gebruiken.
        Er kan toch veel nestmateriaal op bijvoorbeeld de grond liggen, maar dit zal ze vrijwel niet gebruiken.
        Geef dus meer en verschillend nestmateriaal en bevestig dit op veel plaatsen in bijvoorbeeld het gaas of ruifjes. (met name watten)
        Gaat de pop wel broeden?
        Je kunt gewoon met 1 nest werken, je kunt het altijd verhangen of meerdere aanbrengen als de pop niet aan de gang gaat.
        De man kun je het beste opsluiten als het broeden begint, dan kan hij geen schade aanrichten aan nest, eieren en broedt de pop rustiger...

        Succes...

        Opmerking


        • #5
          Hallo Harrie,

          Ik heb min of meer hetzelfde probleen met een koppel kapoetsensijzen.

          Bij mij sleept het popje wel met nestmateriaal naar het nest, maar neemt het vervolgens weer mee en laat het vallen.

          Dus altijd lege nesten, alleen het standaard cocosnestje gebruikt ze.

          Alle soorten materialen, ook kippeveertjes geef ik maar toch die borstveren plukken. Helemaal kaal

          1e jaar 30! eieren geen enkele bevrucht. (slechte conditie bij aankoop).
          2e jaar 2x2 nesten 2 jongen niet gevoerd. (jongen dood)
          3e jaar 1 nest 2 jongen weer niet gevoerd en weer dode jongen.

          En nu doen ze niets meer.

          Ik denk dat ze niet natuurbroed zijn geweest en waarschijnlijk zelf onder de kanaries vandaan komen. (Ik weet niet of dit kan bij kapoetsen).

          Maar ik heb nog nooit zulke prutsers meegemaakt.

          Ik weet ook niet of putters bij kanaries kunnen worden ondergelegd.

          Maar het lijkt er ook op bij jou.

          Je pop is harstikke broeds alleen weet ze waarschijnlijk niet hoe alles moet.

          Succes, geduld en de groeten.
          Groeten Michael

          https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

          Opmerking


          • #6
            Kan het erflijk zijn;

            Oorspronkelijk geplaatst door harrie
            Als kweker van Europese cultuurvogels zit ik met het volgende probleem.
            Een van mijn Putterpopjes gedraagt zich nogal opvallend bij het maken van haar nest.
            In de kweekvlucht hangen verschillende nestkastjes/ huisjes.
            Betreffende pop bouwt steeds een nestje in een ander nestkastje zonder dit af te maken en over te gaan tot het leggen van eieren. Ook trekt zij zichzelf veertjes uit de borst ondanks dat er verschillende soorten nestmateriaal aanwezig is.
            Wie kan mij zeggen waar dit aan kan liggen, is zij misschien nog niet broedrijp?
            Dank U voor uw antwoord.
            Harrie
            Beste Harrie;ik heb zelf een sijs pop die het kaal plukken al 3 jaar doet,alleen in het broedseisoen.Krijg er wel jongen van waarbij ik het nooit heb gezien,heb allerlij nestmateriaal geprobeerd zelfs katoen niets helpt.Heb je al eens meerdere mannen bij dit popje geplaatst zou je kunnen doen ,komt de paardrift ten goede waardoor er wel eieren gelegd worden.

            Opmerking


            • #7
              Probeer ook eens een kanarienestkastje met wat coniferentakjes er tegenaan.
              Dit is een vaak toegepaste methode voor de putter en met succes.

              Groeten,
              Eric

              Op onze website lees je alles over vogels en andere dieren. Bekijk snel onze laatste artikelen of wordt partner van cultuurvogels.nl!

              Opmerking

              Working...
              X