Mededeling

Collapse
No announcement yet.

vogelgriep jun 2016

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • vogelgriep jun 2016

    De media melden een milde vorm van vogelgriep op een bedrijf in Joure Friesland.

    Ook dit bedrijf zal geruimd worden.

    Naast het trieste gedeelte van dit nieuws hangt er ook een interessant deel aan het verhaal:

    Het wordt namelijk best lastig voor 'het Haagse segment' om in deze periode van het jaar de oorzaak opnieuw (en als vanouds) op te hangen aan trekvogels.

    We zijn dan ook zeer benieuwd waar ze nu mee komen.

    Mijn persoonlijk inschatting is dat het deze keer heel stil blijft!

    #
    Amigo de los Psittacidos

    Look deep into nature and you will understand everything better

  • #2
    Hebben we het hier over een pluimvee bedrijf?

    Ik moet even Pingjum bellen.

    gr kees

    Opmerking


    • #3
      Hallo Kees,

      Gaat inderdaad om een pluimveebedrijf.

      De afstand tussen Joure en Pingjum valt ruim buiten de hier doorgaans gehanteerde 'gevarenzones' van 3, 10 en zelfs die van 30km.

      Dat is in NL heel ver uit elkaar!

      Een risico zit in de onverhoopte situatie, waarin het bedrijf in Pingjum net toevallig eenzelfde leverancier, controleur (of enig andere bedrijfsmatige in- en uitloper) op hun bedrijf heeft ontvangen.

      Voor zover ik op dit moment weet is er geen groot (media)alarm afgegaan, maar ik ga er vanuit dat er intern (binnen de sector) wel een waarschuwing is uitgegaan.
      Amigo de los Psittacidos

      Look deep into nature and you will understand everything better

      Opmerking


      • #4
        Bedankt H. Had Google earth nog niet geraadpleegd. Ligt voor mijn gevoel allemaal zo dicht bij elkaar.

        gr Kees en Ingrid

        Opmerking


        • #5
          Correctie:

          Had het eerste bericht opgepikt via radio en daarbij is het audio-grafische verschil tussen Joure en Hiaure minimaal gebleken.

          Vervolgens even geen tijd gehad om te corrigeren, maar het gaat vooralsnog om een bedrijf in Hiaure i.p.v. Joure.

          voor wat betreft de afstand tot Pingjum bijna een keer verder (55 - 60 km geloof ik) dus in dat opzicht goed nieuws.


          #
          Amigo de los Psittacidos

          Look deep into nature and you will understand everything better

          Opmerking


          • #6
            Bedankt Rupicola.

            Ik had inmiddels ook al een berichtje uit Pingjum ontvangen.

            gr kees

            Opmerking


            • #7


              Gr ,Hubert

              Opmerking


              • #8
                Amigo de los Psittacidos

                Look deep into nature and you will understand everything better

                Opmerking


                • #9
                  (en door rupicola eerlijk gestolen van een ander forum)
                  in geval van belangrijke info zeg ik maar zo "beter goed gejat als slecht geschreven"
                  Henk Dijkkamp

                  Ik weet niet alles maar doe mijn best.

                  Opmerking


                  • #10
                    Zo is dat!


                    inmiddels is er officieel een ophokplicht afgekondigd voor commercieel gehouden pluimvee.
                    EZ geeft aan dat er geen handhaving zal worden gevoerd op hobbymatig gehouden collecties.
                    Het advies is echter wel gericht op het ophokken/binnen houden van vogels.
                    Amigo de los Psittacidos

                    Look deep into nature and you will understand everything better

                    Opmerking


                    • #11
                      laten we hopen voor de pluimveehouders, dat het erg mee gaat vallen.
                      groeten Ton
                      mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

                      Opmerking


                      • #12
                        "Eerlijk gestolen" gaat hier niet op.

                        Valt niet onder de definitie van diefstal zoals deze me in de jaren zestig is ingedreund(en nog steeds van kracht)
                        Overigens las ik op de plaats van "diefstal" een vermelding dat Rupi het deelt op andere media.

                        Gaat om het zo snel mogelijk verspreiden van de informatie.

                        Having said all this tongue in cheek, ziet er niet rooskleurig uit. Lees net vanmorgen (06.30 NZ tijd) in de Telegraaf dat er geadviseerd wordt ook de hobbyvogels binnenshuis te houden.

                        gr kees

                        Opmerking


                        • #13
                          Amigo de los Psittacidos

                          Look deep into nature and you will understand everything better

                          Opmerking


                          • #14
                            Natte vingerwerk?
                            Acteren voor het plaatje naar buiten?

                            meer een kwestie van: The blind leading the blind.

                            gr kees

                            Opmerking


                            • #15
                              Inderdaad, want ergens klopt er toch echt iets niet!

                              Als er een besmetting op een bedrijf wordt vastgesteld wordt dat betreffende bedrijf -en niet zelden de bedrijven in de directe omgeving daarvan- geruimd en in de wijde omgeving een vervoersverbod ingesteld.

                              In de huidige situatie dobberen kadavers van besmette vogels rond op open water en spoelen aan op recreatiestranden . . . . . en nu komt de overheid naast een ophokplicht voor commercieel gehouden pluimvee slechts met een oproep aan het publiek om de hond aan de lijn te houden en de kadavers niet aan te raken! (???)
                              Ik begrijp er in ieder geval HE-LE-MAAL niets meer van.
                              Amigo de los Psittacidos

                              Look deep into nature and you will understand everything better

                              Opmerking

                              Working...
                              X