Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe voliere, tips gevraagd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Nieuwe voliere, tips gevraagd

    Hallo,

    Ik ga hopelijk dit weekend beginnen met de bouw van mijn voliere. Heel lang geleden heb ik al eens een voliere gehad, maar beschouw me maar als een beginner.

    De afmetingen van de voliere zal ongeveer 11 meter bij 1,60 meter worden en 2 meter hoog.
    Voor een duidelijker beeld van de beginsituatie, bij deze een foto:




    De schutting zit aan de westkant. Het is de bedoeling dat ik deze aan de binnenkant bekleed met 13x13 gaas en daarna rietmatten.
    De naden rond de boom maak ik ook dicht met gaas.

    Aan de zuidkant staat een schuurtje, waarbij ik al rekening heb gehouden met een ingang voor de voliere. (zie foto) Dit zal de eerste sluisdeur worden. Aan de andere kant van de deur wilde ik een nachthok maken.
    En dan aan het einde van het nachthok de tweede sluisdeur.
    Het nachthok krijgt dan een lengte van ongeveer 2 meter en een breedte van 67 cm. Ik wil dit hok isoleren en eventueel wil ik er ook wel verwarming in aanleggen.

    De noordkant grenst aan onze veranda, en zou dus een mooie inkijk moeten opleveren in de voliere.

    De oostkant blijft helemaal open. Enige probleem dat ik aan de oostkant heb, is dat daar vlak tegenover een warmtepomp staat voor het zwembad, en deze blaast dus koude lucht de voliere in. Ik wilde dit oplossen met een rietmat, of een grote struik.

    Het dak wil ik gedeeltelijk open laten. (ongeveer de helft)

    Voor wat betreft het gaas zat ik te denken aan kunststof gaas en deze bevestigen met krammen.

    Beplanting staat er al voor een deel in. Er staat reeds framboos, kruisbes, druif en braam. Ik wil hier sowieso nog bruidsluier aan toevoegen. En wellicht nog rozen en een vlinderstruik. (probeer ik nu te stekken).

    Tot zover in grote lijnen mijn plannen.
    Qua vogels zou ik graag het volgende willen:
    - Rijstvogels
    - Zebravinken
    - Gould Amadines
    - Blauwgrijze roodstaartjes (nog niet zeker, aangezien ze nu stukken duurder zijn dan toen ik ze vroeger had)

    De vragen die ik heb zijn:
    - Is het nachthok groot genoeg?
    - Kan ik dit als een zwevende kast maken, of door laten lopen tot aan de grond?
    - Welke vogels (liefst met mooie zang en/of kleuren) passen hier nog goed bij?
    - Heeft iemand nog tips of valt er iets op dat misschien niet goed gaat? Ik hoor het graag!

    Groeten,
    Wim

  • #2
    Leuke plannen, 11 meter is wel mooi......
    groeten Ton
    mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

    Opmerking


    • #3
      Hallo Ton,

      bedankt! Ik heb er ook enorm veel zin in om te gaan bouwen!
      Eerste wijziging heb ik al gemaakt, ik heb vanmiddag gewoon gegalvaniseerd gaas opgehaald. Ik ga dit zwart schilderen. Ik vond het plastic gaas veel te slapjes, had verwacht dat het veel stugger was.

      Groeten,
      Wim

      Opmerking


      • #4
        Met wat foto's regelmatig doe je ons een groot plezier......
        groeten Ton
        mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

        Opmerking


        • #5
          Even een update.
          Het wordt allemaal net even anders dan ik het aanvankelijk had uitgedacht. Deels door voortschrijdend inzicht, en deels door het simpele feit dat de situatie niet geheel aansluit op de plannen. De schutting is bijv. aan de ene kant van de boom hoger dan er voor.
          Maar eigenlijk vind ik dat wel leuk, ik werk het liefste zonder een strakke planning.

          Dit is de situatie nu:




          Het binnenhok is reeds overdekt, alleen de overige zijmuren moeten nog. Ik zit nog even te wachten op een tweedehands raam/kozijn, die ik er aan de aan de grote zijde nog in wil maken.
          Voor het binnenhok heb ik nog een klein portaaltje gemaakt, had vooral te maken het hoogteverschil van de schuttingen.
          De boom had ik niet goed over nagedacht moet ik eerlijk bekennen. Omdat ik het niet zag zitten een nette ronde hap uit een hard plastic golvende plaat te halen heb ik het portaaltje nog wat verlengt tot na de boom. Daar komt dan nog een bitumen plaat op.
          Vanaf de boom worden het doorzichtige platen met gaas eronder.

          Een andere aanpassing is dat ik nu door het binnenhok de voliere in ga. Dan is het binnenhok iets groter, wat meer ruimte geeft voor de vogels, maar ook voor het schoonmaken en voeren.

          Opmerking


          • #6
            Mooi hoor zoveel lengte. Volgens mij kun je beter lengte dan breedte hebben. Ik ben benieuwd naar het eindresultaat. Als je Gouldamadines en Blauwgrijze Roodstaartjes er in wilt houden dan zou ik sowieso isoleren en verwarming aanleggen in het nachthok. Deze beiden kunnen niet zo best tegen kou en vocht.

            Succes verder met bouwen.

            Opmerking


            • #7
              Bedankt.

              Ik was inderdaad van plan om te isoleren... ben al behoorlijk tekeer gegaan met de pur-spuit bij de achterwand van het binnenhok. Erg verslavend spul.
              Verder isoleer ik het met 5cm piepschuim.

              De vloer wil ik ook isoleren. Ik moet alleen nog even kijken of dat wil met stoeptegels. (die heb ik nog liggen namelijk, ben ik daar ook weer vanaf)

              Qua verwarming zou er wel iets in kunnen. Vorstvrij is dan genoeg toch? Ik had ook ergens gelezen dat de overgang van binnen/buiten niet te groot moet zijn.

              Opmerking


              • #8
                Voor blauwgrijze heb je minimaal 10 graden nodig.

                Goed bezig met je bouw.....
                groeten Ton
                mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

                Opmerking


                • #9
                  Dat gaat heel mooi worden.
                  Ik zat me af te vragen of je piepschuimplaten ook aan de binnenkant van het nachthok kan gebruiken. Zouden de vogels hier niet aan gaan pikken?

                  Opmerking


                  • #10
                    Geen idee of ze er aan zullen pikken. Maar het lijkt mij niet praktisch. Al was het alleen maar om iets op te kunnen hangen.
                    Ik ga het van binnen nog wel afwerken met multiplex of playwood.


                    @Ton
                    Stel ik maak het binnenhok 10 graden. En het vriest buiten, wordt het temperatuursverschil dan niet te groot? Of moet ik de vogels 's winters dan binnenhouden?

                    Opmerking


                    • #11
                      Dan moet je ze binnen houden.

                      De meeste soorten hebben een vaste slaapplek.

                      Ook al gaat het hard vriezen, dan gaan ze daar slapen.

                      Met soms de dood tot gevolg.

                      Je moet ermee rekening houden, dat ze dan van oktober tot en met april binnen zitten.

                      Zou je dat willen ?
                      groeten Ton
                      mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

                      Opmerking


                      • #12
                        Liefst heb ik wel dat de vogels de mogelijkheid hebben om wanneer ze willen naar buiten te gaan. Maar natuurlijk niet als ze zichzelf in gevaar brengen.
                        Dan moet ik ook nog even kijken of het nachthok wel groot genoeg is om vogels binnen te houden.

                        Nu ik even terug denk... lang geleden toen ik eerder al eens een voliere had, had ik bandvinken en rijstvogels... die bleven ook altijd maar buiten. Hoe hard het ook vroor.
                        Ik ga er even goed over nadenken. Ze zijn wel verschrikkelijk leuk die blauwgrijze roodstaartjes.

                        Opmerking


                        • #13
                          Weer een update:

                          Inmiddels zit het dak erop, en zit het raam in het binnenhok.

                          Opmerking


                          • #14
                            Ziet er goed uit.....

                            Het zou mooi zijn als ze binnen zouden slapen en overdags naar buiten kunnen.

                            Dat is wel goed voor ze.

                            Je zou wat beschutte plekken kunnen maken, tochtvrij.
                            groeten Ton
                            mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Ton Bekijk Bericht
                              Ziet er goed uit.....

                              Het zou mooi zijn als ze binnen zouden slapen en overdags naar buiten kunnen.

                              Je zou wat beschutte plekken kunnen maken, tochtvrij.


                              Bedankt!
                              Als ik wil dat ze binnen slapen dan moet ik ze elke avond naar binnen "jagen". Ik weet niet of dat realistisch is.
                              Maar het zou wel ideaal zijn.

                              Qua beschutting... Ik was van plan bij de schutting het gaasdeel af te dekken met bijv. worteldoek, dan (fijn) gaas, en vervolgens rietmatten. Dat zal niet helemaal luchtdicht zijn, maar hopelijk voldoende?
                              Zo niet dan moet ik nog iets anders bedenken. Ik zou ook gewoon plastic zeil kunnen doen, maar ben bang dat dat te veel wind vangt en dan scheurt. En anders aftimmeren... maar ik ben al wat over mijn budget heen.

                              Als iemand daar nog tips voor heeft, hoor ik het graag. Ik ga nu toch eerst het binnenhok afmaken. (isoleren, tegels erin en aftimmeren)

                              Opmerking

                              Working...
                              X