Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Broedkooi 3 Delig Met Mannenverblijf

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Broedkooi 3 Delig Met Mannenverblijf

    Ik kwam in het boek van Rutgers (1970), onlangs aangeschaft, een broedkooi tegen, 3 delig (eigenlijk 4 delig) waarin boven elkaar een etage was voorzien voor de mannen. (en eventueel om de jongen apart te zetten.
    De tekening viel me op omdat ik deze versie nog niet eerder was tegengekomen en vroeg me dus af of iemand deze situatie toepast, er ervaring mee heeft.

    Op zich lijkt me natuurlijk heel geschikt om op deze wijze wisselbroed toe te passen. Heb de tekening iets aangepast naar mijn eigen visie maar in de basis gelijk aan in het boek.

    Peer


  • #2
    handig, ben je al een winkel tegen gekomen waar ze zulke kooien verkopen???
    zonder vogels kan ik niet leven, maar met mijn allergie wel;) :wave

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door jeffrey rahoens
      handig, ben je al een winkel tegen gekomen waar ze zulke kooien verkopen???
      Het boek is uit 1970 ,,en in die tijd maakte de vogelliefhebbers alles zelf.

      Opmerking


      • #4
        Het ziet er allemaal wat massief uit.
        In de praktijk werden de schuiven van hardboard of triplex en de tralieschuifjes zonder frame gemaakt.
        Bovenin zowel links als rechts een rond gat met blind schuifje,zodat je naar believen de man naar 1 van de 2 poppen kon sturen.
        Klepbakjes kenden we niet. De fronten hadden ringen waarin een voer-/drinkglaasje kon worden geplaatst.
        De middenkooi werd niet in 2 gedeeld.
        Vr.groeten van
        Antoni





        homepage:
        http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

        Opmerking


        • #5

          Opmerking


          • #6
            ik denk toch dat als ze de 2e versie in de winkel zetten dat die niet veel verkocht gaat worden dus ik zou toch voor de 1e versie gaan. ik ben benieuwd wat de ervaren mensen van de jongen kooi vinden. het lijkt mij vrij klein, als je ze eruit wil vangen dan zit je toch wel erg dicht op de naastgelegen kooien te vangen.
            zelf heb ik het idee dat dit vrijgoed in het van keulen kooien systeem maakbaar is.

            gr. Ben
            Groeten, Ben

            Opmerking


            • #7
              Hallo Peer !
              Misschien wil je de tekening nog wat aanpassen.
              De kooien,die ik zelf maakte bestonden uit 3 hokken van elk ca.40cm.
              Totale lengte dus 120 cm. De ruimte van 20 cm voor de middenkooi werd in het algemeen toch te klein bevonden. Uiteindelijk was het wel de bedoeling,dat er zo'n 8 jongen met evt.man moesten kunnen worden ondergebracht.
              De middenkooi was gewoon 1 kooi met zitstok. Dus zonder etage.
              De buitenkanten van de kooi had geen gaten.
              De 2 tussenschuiven hadden boven het midden elk 1 rond doorvlieggat voor de man. Hiervoor kon dan een rechthoekig schuifje worden geplaats van buitenaf.
              Onderaan 5 cm boven de bodem was in de schuiven een rechthoek uitgezaagd.
              Afm. 15 cm lang en 8 cm hoog. Hiervoor kon dan vanaf de voorzijde een tralierekje of blind schuifje worden geschoven.
              Zandladen werden niet gebruikt. Hiervoor in de plaats aan de voorzijde
              onder het front (front van 30 cm hoog) een lat.
              Met een stokje waaraan een schraper kon je dan het vuil naar je toehalen.
              Vr.groeten van
              Antoni





              homepage:
              http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

              Opmerking


              • #8
                Broedkooi Jaren 70

                Op verzoek van anthonie;

                Mochten er nog aanpassingen zijn hoor ik het graag.

                Peer



                Opmerking


                • #9
                  Fantastisch Peer !
                  Nog een kleine aanvulling.
                  De doorvlieggaten in de tussenschotten zaten wat hoger. Zeg maar ruim boven het midden.
                  De voedergaten in de fronten zaten tegen de onderkant met daaraan een halfronde
                  beugel. In deze beugel werd dan een voer-/drinkglaasje geplaatst,dat
                  voor de klep hing.
                  In het midden van elk van de 3 kooien werd een zitstok bevestigd(uitneembaar),zodat er genoeg ruimte was om de poppen te bevliegen.
                  Verder een voederstok (ook uitneembaar) zodat de vogels via het voedergat uit de glaasjes konden eten/drnken.
                  Als je eenmaal zulke kooien gewend bent,wil je niet anders.

                  Voor de echte doe-het-zelver zijn deze kooien met behulp van de
                  technische tekenaar op dit forum,zeg maar "onze Peer" zonder meer
                  eenvoudig te maken.
                  Er gaat m.i. niets boven eigen fabrikaat.
                  Vr.groeten van
                  Antoni





                  homepage:
                  http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                  Opmerking


                  • #10
                    Bijgaand de aanpassingen;

                    wel een strenge 'opdrachtgever' antoni



                    Opmerking


                    • #11
                      3-delige broedkooi

                      Geweldig Peer ! Bedankt.
                      Dat is hem helemaal. Zo maakte ik die kooien. Ver voor dat boek van Rutger
                      verscheen.
                      Geen zandladen,die lastig uit de kooien komen en waar toch vuil op de
                      bodem kwam.
                      Flinke ruimte voor de man c.q. de jongen.
                      Handgesneden stokken uit vierkante latten van 15 mm.
                      Ronde gaten werden gezaagd met een figuurzaag.
                      Spijlen werden gekocht bij de ijzerzaak en met nijptang en hamer
                      op maat afgeknepen. Solderen van de tralieschuifjes werd door een bekende
                      gedaan of men leende een soldeerbout.

                      Met de huidige gereedschappen toch een fluitje van een cent.
                      Vr.groeten van
                      Antoni





                      homepage:
                      http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                      Opmerking


                      • #12
                        Hallo Peer !
                        Daarstraks was er iemand aan de telefoon.
                        Hij wilde een paar 3-delige broedkooien maken,laatste versie.
                        Hij vroeg of hij de tekening mocht kopieeren of dat er een recht op zit.
                        Ik weet dat eigenlijk niet.
                        Hoe zit dat Peer?
                        Vr.groeten van
                        Antoni





                        homepage:
                        http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                        Opmerking


                        • #13
                          volgens mij is de eerst versie met de dubbele kooi in het midden (had ik nog nooit gezien) zeer geschikt voor de bastaard(putter)kweek. ben zelf nog al handig (timmerman) en mijn handen jeuken om zo,n kooi te maken. heb hier nog wat multiplexplaten. ook ik maakte mijn kooien vroeger altijd zelf. de latjes kon je kant en klaar kopen , dus met gaatjes voor de spijlen. vraag mij alleen af waar kun je nog spijlen kopen ? de dieren zaak waar ik ze vroeger haalde (35 jr.geleden ) heeft ze niet meer. je kunt natuurlijk ook kant en klare voorfronten kopen, maar voor het middengedeelte heb je korte tralies nodig van ong. 20 cm. of je moet van 2 fronten een gedeelte afknippen. wie weet waar je ze nog kan kopen in de omg. zwolle ?

                          gr. loxia

                          Opmerking


                          • #14
                            Wie goed doet......

                            vanzelfsprekend mag jouw kennis, en overigens iedereen met de tekeningen doen wat hij of zij wil. Ik vind het leuk om af en toe een tekening te plaatsen waardoor er discussie ontstaat en ik dus ook weer meer kan leren...win win situatie dus.

                            Uiteindelijk geldt ; wie goed doet goed ontmoet!

                            Bijgaand de tekening als PDF zodat hij in een wat betere resolutie te kopieren is.
                            Als er nog aanvullende wensen zijn hoor ik het graag!

                            Opmerking


                            • #15
                              Loxia,

                              Ik denk dat er meerdere mogelijkheden zijn;

                              1. spijlen, de betere metaalwaren zaak heeft wel losse draad, ik zou alleen niet gaan solderen e.d. dat wordt nix.
                              2. TT-fronten; de spijlen van een TT-front van de onderste horizontale tot de bovenste horizontaal zijn h.o.h. 22 cm, die kun je dus gebruiken, is denk ik ook goedkoper als losse spijlen. dan heb je natuurlijk geen deur en moet de vogels uitvangen in de kooien. (kan natuurlijk best), de jongen kun je eventueel plaatsen door het gehele front weg te nemen als je ze bevestigd in de frontclips.
                              3. een 'basis' front 40 cm kost 5-6 euro en die kapotknippen, klusje zo geklaard. De verticale knip je gewoon met een goede lange draadtang en de horizontale geef je even een halve zaagsnede en dan breek je het front af. Even schuren, klaar.

                              Opmerking

                              Working...
                              X