Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Statisch

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Statisch

    Omdat de leverancier waar ik mijn zaden altijd haal, er mee opgehouden is, heb ik mijn zaden elders gehaald.
    Ik mix dit nu met het zaad wat ik nog heb staan van de vorige leverancier.

    Wat mij op valt is, dat dit nieuwe zaad zo springerig is. Het lijkt wel statisch.
    Het plakt aan het schepje, aan de voerbakjes en aan de ton waar ik het zaad in heb gedaan.

    De vogels lusten het graag dat zit wel goed. Ze eten alles op.

    Het ruikt ook wel goed niet muf of zo.

    Waar ik dit zaad heb gehaald is een grote dierenspecial zaak waar alle zaden in grote zakken tentoon gesteld staan, het wordt er uit geschept.

    Is er iemand die mij kan vertellen waardoor dit zaad statisch lijkt en of dit dan minder van kwaliteit zou kunnen zijn is.
    groetjes
    Heidi

    Neem eens een kijkje op mijn site.
    http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

  • #2
    Hoi Heidi,

    Waren dat papieren zakken waar het nieuwe zaad werd uit geschept of van plastic?
    Groeten Michael

    https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

    Opmerking


    • #3
      Hoi Michael

      Het waren papieren zakken. Het werd overgeschept in plastic zakken.

      Ik heb het nu al een paar weken, maar het blijft "statisch".
      groetjes
      Heidi

      Neem eens een kijkje op mijn site.
      http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

      Opmerking


      • #4
        Vermoedelijk is dit zaad 'gepoetst'door de wrijving wordt het statisch.

        Opmerking


        • #5
          Ik heb zelf ook een nieuwe leverancier die het in plastic zakken verstuurd, deze zakken zijn qua plastic heel anders, ook het plastic is veel dikker en daardoor denk ik statischer, vroeger haalde ik het op de beurt zat ook in plastic maar had er ook nooit last van.

          Merk het ook aan het kaf van de zaden die allemaal aan mijn kunststof lades geplakt blijven zitten, erg irritant.

          Dat zou ook kunnen Jan.
          Last edited by populier; 19-02-2018, 15:49.
          Groeten Michael

          https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

          Opmerking


          • #6
            Dodelijk zaad

            Oorspronkelijk geplaatst door populier Bekijk Bericht
            Ik heb zelf ook een nieuwe leverancier die het in plastic zakken verstuurd, deze zakken zijn qua plastic heel anders, ook het plastic is veel dikker en daardoor denk ik statischer, vroeger haalde ik het op de beurt zat ook in plastic maar had er ook nooit last van.

            Merk het ook aan het kaf van de zaden die allemaal aan mijn kunststof lades geplakt blijven zitten, erg irritant.

            Dat zou ook kunnen Jan.

            [COLOR="#0000FF"]Er valt wel wat te zeggen over dit soort zaken.
            De leveranciers moeten het zo verpakken en labelen. ( verplicht )

            Dat daarmee het voer extra snel bederft beseffen de nietweters niet eens, die dit bedachten en die dit zo eisen.
            Zij zorgen ervoor dat ze onze vogels daarmee forse schade toebrengen.

            Voer in plastic gaat zweten, gaat stikken en bederven , zaad is levend materiaal ,dat vocht is dan de oorzaak van snel tot zeer snel bederf.
            Om die reden werd zaak verpakt in jute of papier.

            Dan de houdbaarheidsdatum erop zetten geeft een datum die niet juist kan zijn en nergens op stoelt.

            [/COLOR]

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Jan Vriend Bekijk Bericht
              Vermoedelijk is dit zaad 'gepoetst'door de wrijving wordt het statisch.
              [COLOR="#0000FF"]
              Als leveranciers zaden poetsen doen ze dat vaak met parafine of olie.
              Die zaden worden om die reden niet statisch maar gaan wel glimmen en geven de indruk van schoon te zijn.[/COLOR]

              Opmerking


              • #8
                Neem aan dat ze dit niet zaadje voor zaadje doen,door de wrijving worden ze statisch.

                Opmerking


                • #9
                  Oke verschil van mening dus.

                  Maakt voor mij niet uit, belangrijk is dat mijn nieuwe zaden kwalitatief goed zijn.

                  Wel vind ik het raar als zaden "gepoetst" worden met paraffine. Dit spul is schadelijk voor de gezondheid bij inname.

                  Olie (dat gebruikt wordt in het huishouden bv zonnebloem koolzaad of mais olie) kan ik me wel iets bij voorstellen. Dat gebruiken wij ooit bij de duiven om poeder (medicijn) te "plakken" aan het voer.
                  Door olie, voer en poeder te husselen in bv een grote emmer, blijft het poeder door de olie, aan het voer plakken.
                  (Dit zou bij grote hoeveelheden zaden ook kunnen gebeuren en dan machinaal mengen).
                  Maar dit zou het statisch worden van de zaden wegnemen denk ik dan.

                  Omdat de zaden die ik bij de nieuwe leverancier haal, die het in grote papieren zakken heeft staat, ga ik er vanuit dat de zaden statische worden doordat ze in plastic zakken worden overgeschept.
                  Wat Michael zegt. Het ene plastic is dikker dan het andere plastic en daar zal dan die wrijving ontstaan waardoor de zaden springerig (statisch) worden. En het is inderdaad irritant dat het plakt.
                  Mijn vorige leverancier verstuurde de zaden ook in plastic zakken en dan waren de zaden niet statisch.

                  Waar ik nog wel aan heb zitten denken is stof.
                  Als de zakken de hele dag open staan kan er stof bij komen. Misschien zou dat nog kunnen.
                  Of dit ten kosten gaat van de kwaliteit van de zaden, is dan de vraag.
                  groetjes
                  Heidi

                  Neem eens een kijkje op mijn site.
                  http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

                  Opmerking


                  • #10
                    Last edited by populier; 20-02-2018, 11:26.
                    Groeten Michael

                    https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

                    Opmerking


                    • #11
                      Last edited by loodje; 20-02-2018, 14:42.
                      groetjes
                      Heidi

                      Neem eens een kijkje op mijn site.
                      http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

                      Opmerking


                      • #12

                        Opmerking


                        • #13
                          Nadeel van pellets, nieuwe vogels er aan te wennen.

                          Daar gaat toch weer een tijdje overheen.

                          Plus dat je dan toch weer zaden moet kopen.

                          En daar hou je dan weer veel van over, wat weer niet lang houdbaar is.
                          groeten Ton
                          mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

                          Opmerking


                          • #14
                            Ik vertrouw de fabrikanten ook niet altijd op hun blauwe ogen hoor.

                            Echter de groenten pellets die ik door het eivoer doe, komen uit de duivenwereld.
                            In deze wereld is alles toch wel in en uit getest en afgestemd op de behoefte van duiven en ook vogels.

                            En er zit natuurlijk van alles een beetje in toch?
                            Het zou een goede aanvulling zijn.

                            Helemaal overstappen op pellets zou ik zelf nooit doen. Van alles wat is niet slecht denk ik.
                            Zaden blijft voor mij het hoofdmenu, maar dan moet ik er wel op kunnen vertrouwen dat het goede zaden zijn.
                            De leverancier waar ik mijn zaden nu haal heeft alles in die grote papieren zakken staan, daar staat een houdbaarheid datum op, dus ik mag hopen dat dit wel goed zit. Maar belazeren kunnen ze je altijd.
                            groetjes
                            Heidi

                            Neem eens een kijkje op mijn site.
                            http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

                            Opmerking


                            • #15
                              [COLOR="#0000FF"]Dat er wat goed zou zijn omdat het uit de duivenwereld komt zou je juist wakker moeten maken.
                              Kan er over verhalen met naam en toenaam.
                              Mag in herinnering brengen dat voedsel, graan dus en zaden, voordelig werd om het op te stoken als goedkope brandstof.

                              Voorbeelden te over dus als je er een tiental wilt, dan roep maar.
                              De redactie meende een keer te moeten ingrijpen op mijn schrijven.
                              Dat was omdat een fabrikant emaille in haar maag kiezel verwerkte.
                              Daar sneden de duiven die wel wat kunnen hebben zich de ingewanden mee kapot.
                              Ondanks dat er dierenartsen dit bevestigden bleef de firma ontkennen, was beslist niet waar.

                              Over de zaadboeren zelf zijn er ook wel wat zaken bekend met een zeer ruim geweten.

                              Controle is simpel voor vrijwel alle bekende zaden.
                              Proeven en er op kauwen is er eentje van.
                              Meeste zaden smaken nootachtig, beslist niet muf of nog erger ranzig.
                              Dit gaat op voor zaden met veel olie, de zogenoemde oliehoudende zaden zoals lijnzaad, negerzaad, hennepzaadetc.
                              De kiemproef een bovenste beste proef.
                              Onder de 80 % kiemen en beschouw het product maar als dubieus.

                              10 zaadje tellen en te kiemen leggen lukt iedereen wel.
                              Erna dan tot 8 tellen.

                              Welke vogels hebben jullie in de kooi die mais, tarwe, haver en aardappels als voer nodig hebben ???? Varkens X Kanarie[/COLOR]

                              Opmerking

                              Working...
                              X