Mededeling

Collapse
No announcement yet.

luis, luizen, bloedluis, mijt, mijten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • luis, luizen, bloedluis, mijt, mijten

    Enkele symptomen van bloedluis, luis, luizen (en bloedmijten, mijten) bij vogels: (ook in het wild levende vogels hebben er last van)

    - onrustige pikkende jeuk hebbende vogels (vooral ’s nachts zijn de luizen actief met als gevolg slaaptekort))
    - duffe vogels
    - dode jongen in het nest welke vooraf een witte huidskleur hebben (bloedtekort - armoede)
    - algemeen slechte conditie
    - vatbaar voor ziektes (bloedmijten kunnen ook ziektes overbrengen)
    - gewichtsverlies
    - eieren niet in de nesten
    - ruw verenpak

    Bestrijdingsmiddelen:Voorkom vergiftiging van jezelf en de vogels, gebruik het wijs.


    Enkele andere middeltjes:http://www.levendehave.nl/files/Bloe...praktijk_0.pdf of zelfde verslag andere link: http://edepot.wur.nl/35928


    Leuke sites over de bloedmijten:
    Voorkom omzetverlies door nietszeggende online marketing // Zorg dat je niet wegzakt in Google // Verlies nooit meer een klant aan je concurrent // Maak van je website een Money Maker!




    Met "leuke" foto's: http://www.provant.be/binaries/therm...tcm7-74473.pdf




    Aanvullingen hierop zijn welkom.

  • #2
    Die 2000 nakomelingen lijkt mij een wat aangezet aantal. Een vrouwtjesbloedluis legt volgens mij tussen de 6 en 10 eitjes per etmaal, dat 2 maanden lang is hooguit 600 eitjes.
    Mannetjes leggen geen eitjes. Maar dit terzijde.

    In het rijtje bestrijdingsmiddelen mis ik ivermectine. Dat is ook in redelijk veilige dosering voor vogels te verkrijgen onder de handelsnaam anti luchtpijpmijt. In Nederland gewoon te koop bij de dierenwinkel.

    Een iets natuurlijk manier is bestrijding via roofmijten, de zogenaamde Dutchy's. Deze eten de bloedluis op en vallen de vogels niet lastig.

    Nog een bijzonder milieuvriendelijke tip: hou wat goudbuikjes en/of oranjekaakjes, die eten alle luizen, zelfs de Dutchy's.
    Groet Ton,
    www.allevogels.nl

    Opmerking


    • #3
      @Ton
      Die 2000 nakomelingen lijkt mij een wat aangezet aantal. Een vrouwtjesbloedluis legt volgens mij tussen de 6 en 10 eitjes per etmaal, dat 2 maanden lang is hooguit 600 eitjes.

      En als uit die 600 eitjes 300 vrouwtjes geboren worden en die leggen in 2 maanden ook 600 eitjes, dan zijn er al 180.000...... Als je al de gastheer bent van een bescheiden kolonie - pakweg 4000 - wordt het dan geen tijd om te verhuizen?

      @Eelke
      Sinds enkele dagen begint het te kriebelen in m'n nek..... Zouden luizen ook via de mens verkassen?

      groetend
      Hans.
      Tomorrow is the first day of the rest of your life...

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Hans de Vries

        @Eelke
        Sinds enkele dagen begint het te kriebelen in m'n nek..... Zouden luizen ook via de mens verkassen?

        groetend
        Hans.

        Ik ga er van uit dat je ze allemaal hebt meegenomen
        Ze overleven niet op de mens, maar overbrengen kan natuurlijk wel.

        Opmerking


        • #5
          Ik heb het bericht gelezen en vind het er leerzaam, alleen vraag ik me nu af of je bv ook de kamille en tea tree in het badwater kan doen ter preventie?
          Groetjes Esther

          Opmerking


          • #6
            Het is natuurlijk een prachtige opsomming van alles en nog wat.
            Ook verboden middelen zijn daarin opgenomen.
            Maar wat moet een beginnende vogelliefhebber daarmee.

            Verdrijvende middelen? Luizen verdrijf je niet.Die lopen over elkaar heen
            om bij het bloed te komen.

            Bij een aanval van luizen kunnen we natuurlijk direct milieuvriendelijk
            denken en doelgericht Roofmijten inzetten. Als de roofmijten hun werk hebben gedaan vreten ze elkaar op.(Ik vraag me nog steeds af waar de laatste dan blijft). Omdat er inmiddels eitjes zijn gelegd zal er toch een 2de ronde met roofmijten nodig zijn of de 1ste partij roofmijten moet nog leven

            Effectief zijn zeker petroleum,terpentine(pas op deze 2 zijn zeer brendbaar)
            Decimite(immobiliseert de luizen). Voorts alle producten op basis van
            silicaten. Deze doen zowel de luizen als de eitjes uitdrogen,
            Vr.groeten van
            Antoni





            homepage:
            http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

            Opmerking


            • #7
              Maar wat moet een beginnende vogelliefhebber daarmee.
              Goede vraag, nog niet veel, maar...
              Volgens mij is het de bedoeling dat we een artikel met soort samenvatting krijgen bij onderwerpen waar veel naar gevraagd wordt.
              Dus een opsomming van de middelen, een deel van de reacties en dan een of meer globale adviezen waar ook de wat minder ervaren liefhebber iets mee kan.

              Iets als dit:
              wat is bloedluis?
              Wat zijn de gevaren voor de vogels?
              Wat zijn de chemische bestrijdingsmiddelen met voor- en mogelijke nadelen
              De alternatieve methodes
              Een of meer adviezen waarbij de gebruiker zelf een keuze kan maken.

              Dus lijkt het mij zinnig eerst een opzet te maken zoals Ele gedaan heeft, dan de reacties mee te nemen en de eerste opzet zo aan te passen dat een flink aantal leden het ziet zitten. Volgens mij zijn we daar stiekem al mee bezig.
              Groet Ton,
              www.allevogels.nl

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Bentley
                Ik heb het bericht gelezen en vind het er leerzaam, alleen vraag ik me nu af of je bv ook de kamille en tea tree in het badwater kan doen ter preventie?
                Het gaat om luizen Esther. Die zitten normaal overdag niet op de vogels,maar verstoppen zich in spleetjes en kieren. Dikwijls op de stokken.
                Als ze de stokken niet meer kunnen bereiken doordat de uiteinden met
                b.v. petroleum zijn behandeld dan is er niet echt een mogelijkheid meer om zich te verbergen en gaan ze naar de voerbakken of bakjes.
                M.a.w. ze zitten dus niet alleen maar in het donker.
                Dus bij constatering van luis elke dag de voerbakken leeg en afspoelen met heet water van 60 gr.C of meer.
                Vr.groeten van
                Antoni





                homepage:
                http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                Opmerking


                • #9
                  Ik zie in de meeste reacties op fora en in laden dat men over bloedluis praat voor zover ik weet zijn het bloedmijten.
                  In de laatste edities van OV staan verschillende opvolgende artikelen over bloedmijt.
                  Mvg,
                  Kingfisher.

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door kingfisher
                    Ik zie in de meeste reacties op fora en in laden dat men over bloedluis praat voor zover ik weet zijn het bloedmijten.
                    In de laatste edities van OV staan verschillende opvolgende artikelen over bloedmijt.
                    Inderdaad Bob.
                    Maar ja het woord bloedluis is zo ingeburgerd.
                    Ook de benaming vogelluis kom je nogal eens tegen.
                    Vr.groeten van
                    Antoni





                    homepage:
                    http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                    Opmerking


                    • #11
                      heb inmiddels weer het 1 en ander aangepast / uitgebreid

                      Opmerking


                      • #12
                        Kan iemand ook vertellen hoe die bloedluis eruit ziet, want de afb. die ik google zijn allemaal sterk vergroot.
                        Ik zie kleine zwarte beestjes kruipen, maar het is nu dag en ik lees hier dat ze 's nachts actief zijn.
                        Weet niet wat de beestjes zijn.
                        Wat adviseren jullie om te gebruiken ivm bloedluis, wil graag iets dat ik kan gebruiken terwijl de vogels in de voliere zitten.
                        Groetjes Esther

                        Opmerking


                        • #13
                          Hebben we het dan over een buitenvoliere?

                          De kans op bloedluis in een buitenvoliere is erg gering, wat je waarschijnlijk ziet lopen is houtluis, deze scharellen meestal in houten kanarie traliekooitjes maar is onschadelijk voor de vogels.
                          Groeten Michael

                          https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door populier
                            Hebben we het dan over een buitenvoliere?

                            De kans op bloedluis in een buitenvoliere is erg gering, wat je waarschijnlijk ziet lopen is houtluis, deze scharellen meestal in houten kanarie traliekooitjes maar is onschadelijk voor de vogels.
                            in het binnenhok heb ik ze nog niet gezien, zal voor de zekerheid toch maar iets doen of niet?
                            Groetjes Esther

                            Opmerking


                            • #15
                              Je hebt ze dus gezien in de buitenvoliere?

                              Dan is de kans klein dat je uberhaubt bloedluis hebt, ik denk dat je niets hoeft te doen.

                              Maar als je het niet vertrouwt dan kan je een van de middeltjes gebruiken die Elke heeft opgegeven in berichtje nummer 1.
                              Groeten Michael

                              https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

                              Opmerking

                              Working...
                              X