Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Zitstokken

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Zitstokken

    Ik ben bezig nieuwe broedkooien te maken. Heeft iemand een idee hoe de zitstokken in/ aan de achterwand bevestigd kunnen worden, zodat ze er makkelijk uit te halen zijn en toch stevig vastzitten. Alvast bedankt.

    groet
    Frans

  • #2
    Als je googled op zitstokhouder krijg je een goede oplossing.
    groeten Ton
    mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

    Opmerking


    • #3
      Waarom zit je eraan te denken dat te doen? Heb je a-typische kooien waardoor je creatief moet zijn?

      Ook omdat wij het fonteintje aan het frontje hebben hangen, zou ik adviseren gewoon zitstokken gebruiken die je in het frontje hangt.

      Als je de kooien zelf gebouwd hebt, en vierkant gaas hebt gebruikt, zou je kunnen kijken om niet gewoon een ligger aan de achterwand (plankje hout, zaag er een V in, lijm plankje op de achterwand, dan kun je een zitstok in de V leggen en aan de voorkant/front bevestigen met een haakje in het gaas (haakje in de stok schroeven) of een 2e ligger maken (in het gaas kun je ook zo'n metalen houder nemen)). Op deze manier kan je het nog goed afwerken (likje verf over het plankje + achterwand), zonder dat er kieren ontstaan.

      Standaard zitstokken zijn toch wel handig omdat je ze ook af en toe goed moet schoonmaken oid.

      EDIT, de houder van Ton kan inderdaad evengoed als het plankje met V, maar dan heb je wel kiertjes (bloedluis)

      Opmerking


      • #4
        bij standaard kooibouwers, wordt er ook wel eens een gat in de achterwand gemaakt en de stokken worden voorzien van een dikke schroef.
        De achterwand is dan natuurlijk vaak een dunne kunststof plaat
        Groeten, Ben

        Opmerking


        • #5
          Bedankt Ben.

          Dat is voor mij de goed oplossing. Inmiddels zitten ze erin. Perfect.

          Groet Frans

          Opmerking


          • #6
            HoiDefraans
            Hoe heb je exact kunnen bepalen waar je in de achterkant moet boren, zodat de stok niet scheef loopt
            En hoe heb je het gaatje in de achterwand gemaakt. Met een spijker en hamer? of met een boortje of....

            Opmerking


            • #7
              Een zitstokje op maat maken en aan de achterkant in de midden van het stokje een spijkertje slaan en daar de kop afknijpen zodat het spijkertje ongeveer een halve centimeter uitsteekt.
              Als je de zitstok nu op de plaats zet waar hij moet komen druk je de zitstok iets naar achteren en zal het spijkertje de plaats aan geven waar het gaatje moet komen , dit gewoon boren , iets groter dan het schroefje/spijkertje is.

              Mvg Theo

              Opmerking


              • #8
                Dank je wel

                Opmerking

                Working...
                X