Mededeling

Collapse
No announcement yet.

elektrolyten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • elektrolyten

    elektrolyten wat is het?
    waar is het zoon beetje voor bedoelt?

  • #2
    Met electrolyten, in de kontext van vogels, worden mineralen en sporenelementen bedoeld, die deelnemen aan bepaalde lichaamsprocessen bij vogels. Ze zijn levensnoodzakelijk en kunnen uitsluitend via de voeding worden opgenomen. Ze kunnen niet worden aangemaakt in het lichaam van de vogel.

    Als belangrijkste o.a. : natrium, chloor, zink, ijzer, calcium, fosfor, magnesium, koper, selenium, cobalt, jodium, mangaan en germanium.

    Zoals bij het toedienen van vitaminen heb je ook hier minimum concentraties nodig. Te weinig kan leiden tot een veelvoud aan "voedingsziekten". Teveel kan leiden tot vergiftigingen.

    Complexe materie.

    Opmerking


    • #3
      dus ik kan er van uit gaan dat het zeer belangrijk is in het imumsysteem!


      bedankt voor de uitleg.

      m.v.g eric

      Opmerking


      • #4
        Gelijk heb je, Eric : belangrijk voor de opbouw en het onderhoud van dat immuunsysteem.

        Opmerking


        • #5
          Ach je staat er natuurlijk nooit bij stil.
          Je geeft een goede zaadmengeling,compleet eivoer evt.aangevuld met
          insecten, schoon drinkwater.gemengd grit,groenvoer.

          Dit zegt WIKIPEDIA er over:

          Fysiologie

          In de fysiologie worden met elektrolyten kleine, meestal anorganische ionen bedoeld die zich opgelost in het bloed bevinden. Dit zijn de ionen die ontstaan bij het oplossen van (anorganische en organische) zouten, basen en zuren.

          In het menselijk lichaam zijn de belangrijkste elektrolyten: Ca2+, Mg2+, Na+, K+, Cl- en HCO3- en PO43 -. Deze elektrolyten spelen o.a. een rol bij de handhaving van de osmotische waarde en de zuurtegraad van het bloed.
          Bicarbonaat is een sterke buffer in het plasma.
          Bij zenuwcellen en spiercellen leidt verandering in verhouding tussen natrium en kalium tot activatie van de cel. Speciale kanalen die de elektrolyten de cel in laten zijn hiervoor verantwoordelijk.
          Bij een tekort aan bepaalde elektrolyten (bijvoorbeeld calcium) leiden tot een continue aanspanning van spieren: kramp. Ook de bloedstolling raakt ontregeld bij calciumtekort.

          Elektrolyten worden standaard opgenomen uit de voeding en hun concentraties worden nauw gereguleerd door hormonen, zoals het anti-diuretisch hormoon en aldosteron die ervoor kunnen zorgen dat we water of elektrolyten uitscheiden door de nieren in de urine. Bij ernstige verschuivingen in de elektrolytenbalans kunnen hartklachten of neurologische symptomen optreden
          Vr.groeten van
          Antoni





          homepage:
          http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

          Opmerking


          • #6
            In het verleden had ik mijn gedachten ook al eens die kant op laten gaan.
            Hoef je niet te zoeken Eric:


            mvg. Eelke

            Opmerking


            • #7
              dankje ele moest wel lachen om Animal prachtig

              maar het volgende zit mijn nu dwars als men heeft gekuurd uit preventie jaren gedaan wist niet beter. word er altijd gezegt gelijk de weerstand opbouwen oke maar alleen word er dan altijd alleen gezegt vitamine kuur ook tijdens ziekte!

              maar eigenlijk is het een en en verhaal kunnen de beter onderlegden dan ik niet eens precies op schrijven hoe het besten te handelen in geval van ziekte en bij preventief kuren wat nog meer word gedaan als men denk

              m.v.g eric

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door eric 008
                elektrolyten wat is het?
                waar is het zoon beetje voor bedoelt?
                Elektrolyten zijn zouten,glucose en mineralen.

                Het is bedoeld om na een zware inspanning (zoals een postduif) sneller te herstellen.

                Dit voedings-supplement zorgt voor een evenwichtige waterhuishouding in weefsels en organen, helpt de duiven snel te recuperen na de wedstrijd, voorkomt dehydratatie en bevordert het herstel na ziekte.

                Ik denk dat een multi-vitamine of zelfs Roosviscee door je eivoer voldoende is.
                Of leveren jou vogels de zelfde prestatie als postduiven.

                Opmerking


                • #9
                  ik weet dat als je goed voer dit verhaal overbodig is ,behalve bij ziekte,s is de inspanning van het lichaam misschien wel hoger als een enkeltje parijs kerk avezaath voor een duif zeker als ze de wind mee hebben .

                  Opmerking


                  • #10
                    En die arme duiven moeten ook nog voor nakomelingen zorgen. Bij jou vogels is de meeste inspanning het paren.

                    Opmerking

                    Working...
                    X