PDA

Bekijk de volledige versie : snavel

Laurenz
10-04-10, 15:03
Hallo,

Ik heb twee kanaries, waarvan het vrouwtje een snavel heeft waarvan het bovenste stuk veel langer is dan bij het mannetje. Toen ik haar kocht in de dierenwinkel waren haar nagels ook heel lang, maar die heb ik ondertussen geknipt. Ik heb ook een sepiasteen in de kooi hangen, maar daar lijkt ze niet geinteresseerd in. Er ligt wel schelpenzand op de bodem van de kooi. Hoe weet ik ofdat de snavel niet te lang wordt? Het schijnt dat ze dan niet meer goed kunnen eten en dat de dierenarts dat moet corrigeren?

Alvast bedankt voor jullie reacties,

Laurenz

Antoni Hopmann
10-04-10, 15:18
Hallo,

Ik heb twee kanaries, waarvan het vrouwtje een snavel heeft waarvan het bovenste stuk veel langer is dan bij het mannetje. Toen ik haar kocht in de dierenwinkel waren haar nagels ook heel lang, maar die heb ik ondertussen geknipt. Ik heb ook een sepiasteen in de kooi hangen, maar daar lijkt ze niet geinteresseerd in. Er ligt wel schelpenzand op de bodem van de kooi. Hoe weet ik ofdat de snavel niet te lang wordt? Het schijnt dat ze dan niet meer goed kunnen eten en dat de dierenarts dat moet corrigeren?

Alvast bedankt voor jullie reacties,

Laurenz

Laurenz, even met een goed scherpe schaar de snavel bijknippen.
Even de punt er af en klaar.

Laurenz
10-04-10, 17:40
misschien beter door de dierenarts laten doen dan want vorige keer bij het knippen van de nagels was er eentje een beetje te kort geknipt en het bloedde wat. En ik zou dat niet zo graag opnieuw hebben.

+ hoe dringend is het?

Laurenz

Antoni Hopmann
10-04-10, 19:33
misschien beter door de dierenarts laten doen dan want vorige keer bij het knippen van de nagels was er eentje een beetje te kort geknipt en het bloedde wat. En ik zou dat niet zo graag opnieuw hebben.

+ hoe dringend is het?

Laurenz

Laurenz,als je nageltjes knipt moet je de nagel tegen het licht houden.
Dus voor het rode adertje blijven. Zijn de nageltjes donkergekleurd,dan gewoon het scherpe puntje wegknippen.
De snavel bestaat uit hoorn en bij een puntje afknippen gebeurt er niets.
Moet je wel doen anders kan de vogel niet goed eten.
Alleen maar een klein stukje Laurenz. Mss 2-3 mm?

Laurenz
11-04-10, 09:55
Hoe moet je dan het gebruik van de sepiasteen promoten? Zodat de snavel niet opnieuw lang wordt.

Laurenz

Antoni Hopmann
11-04-10, 12:17
[QUOTE=Laurenz;90148]Hoe moet je dan het gebruik van de sepiasteen promoten? Zodat de snavel niet opnieuw lang wordt.[Laurenz/QUOTE]

De sepia wordt niet gepromoot als snavelslijper Laurenz ,maar als aanvulling voor mineralen/kalk. Ook slijpt de vogel er wel een beetje zijn snavel aan.
Zelf leg ik in de voliere een baksteen,die ik regelmatig afwas met schoon water. Hieraan zie ik de vogels regelmatig even hun snavel aanscherpen.
Bij overmatige groei zal je wel eens een snavel bij moeten knippen.

Laurenz
12-04-10, 08:28
ok, wel we gaan binnenkort toch naar de dierenarts, misschien kan zij dat dan doen, geen zin om verkeerd te knippen. Ook is er nog een nageltje een beetje te lang, kan de dierenarts misschien ook knippen.

Laurenz

XaNaX
12-04-10, 12:44
Klopt Antoni,

de volière hier is binnen en 1 hoek is ook tegen de gewone muur.
Heel vaak pikken de vogels aan de stenen, maar zeker zo veel ook aan de voegen tussen de stenen.
En ze doen dat allemaal.
't Zal wel zo geen vaart lopen dat ik na een jaar opnieuw zal moeten voegen zeker? :)

Antoni Hopmann
12-04-10, 16:20
Klopt Antoni,

de volière hier is binnen en 1 hoek is ook tegen de gewone muur.
Heel vaak pikken de vogels aan de stenen, maar zeker zo veel ook aan de voegen tussen de stenen.
En ze doen dat allemaal.
't Zal wel zo geen vaart lopen dat ik na een jaar opnieuw zal moeten voegen zeker? :)

Nee,zo'n vaart loopt dat niet. Dat beetje gepik,daar merk je nauwelijks iets van.

Laurenz
14-04-10, 14:58
wel deze ochtend werd ik wakker en ik zag dat haar snavel een normale lengte had. ik heb een tweede keer gekeken, dacht dat ik het verkeerd had gezien maar de snavel is normaal zoals die van de mannetjeskanarie. Misschien was het gisteravond ook al normaal, maar daar heb ik toen niet zo op gelet.

Laurenz