PDA

Bekijk de volledige versie : ringen

Calimero
23-04-08, 10:03
Ik heb dit jaar ringen aangeschaft omdat het moest want heb europese vogels. Nu heb ik 2 koppels botvinken en 2 koppels kleine distelvinken, maar ik heb maar 10 ringen van het type C- 2,5mm dus als ik pech heb en meerdere jongen zou kweken kan ik deze niet ringen. Nu is mijn vraag: Mag ik eventuele jongen hiervan ook ringen met een ringmaat groter, met de D - 2,7 mm want hier heb ik er genoeg van, aangezien er bij 3 koppels een partner dood gegaan is en telkens de pop. Nu heb ik hier maar een koppel meer van maar wel 25 ringen??? Mag je een vogel ringen met een ringmaat groter als voorgeschreven?

Marx
23-04-08, 10:29
Nee dat mag niet. Het ringen wordt nu juist gedaan om vangen in het wild te voorkomen. Tenminste, dat is de bedoeling. Een ringmaat groter krijg je nog makkelijker om een volwassen vogel gewrongen en dus mag dat niet. Afgesproken ringmaat is afgesproken ringmaat en dat is niet zonder reden natuurlijk.

Zover ik begrijp mag je ook alleen de ringen gebruiken voor de soort waarvoor je ze aangevraagd hebt. Dat laatste weet ik echter niet zeker. Ik heb hier 30 ringen van 2,5 mm liggen en mag die denk ik alleen op bloemputters gebruiken. Weet iemand dat eigenlijk?:confused:

bvanschijndel
23-04-08, 16:45
Hallo

nou heb je net geluk de kleine putter is verhuist van 2,5 naar 2,7 dus dat geeft dan wat ruimte.

groetjes Bert

Calimero
23-04-08, 17:28
Ja het is wel logisch maar ken nog mensen die hun grote putters ringen met 2.9 en dat is dan normaal ook te groot. Bij de dierenspeciaalzaak vertelden ze dat je botvinken gewoon een ring mag omdoen die je bij hun kan kopen maar dit klopt niet zeker. Het moeten toch ringen van een erkende federatie zijn niet? All heb er toch geen gekocht omdat ik het verdacht vond

siskewie
23-04-08, 19:17
Als ik jou was zou ik ringen bijbestellen.Als je je vogels te groot ringt ben je strafbaar.Als je in Belgie woont moet je de voorgeschreven ringmaten van jouw land gebruiken.Volgens mij is dat voor je botvinken en voor je kleine putters 2.5mm. www.wevbelgie.be/. Kijken bij wev website,en dan onder ringmaten.

Gr.

Marx
23-04-08, 19:18
Hallo

nou heb je net geluk de kleine putter is verhuist van 2,5 naar 2,7 dus dat geeft dan wat ruimte.

groetjes Bert

:confused: Ik heb hier 30 ringen 2008 2.5 mm voor mijn kleine putters :huh

naruch
23-04-08, 19:56
Hallo

groetjes Bert

en waar heb je dit kunnen vinden, op de site van de b.e.c. en nbvv is hier niets over te vinden, het kan zijn dat het in belgie misschien zo is maar in nederland zeer zeker niet, ik zou mijn kleine putters ringen met 2.5 mm wildzang ringen anders kom je in de problemen.

en een major putter ringen met 2,9mm is ook strafbaar, koop nooit een vogel met een te grote ring maat, bij controle ben je het haasje.

zolang de officele bonden hier niets over zeggen blijven de ringmaten zoals ze zijn. zelf experimenteren mag, maar is niet verstandig.

heb 50 ringen voor de kleine putter, en hopelijk mag ik ze allemaal gebruiken.

Marx
23-04-08, 20:02
en waar heb je dit kunnen vinden, op de site van de b.e.c. en nbvv is hier niets over te vinden, het kan zijn dat het in belgie misschien zo is maar in nederland zeer zeker niet, ik zou mijn kleine putters ringen met 2.5 mm wildzang ringen anders kom je in de problemen.

en een major putter ringen met 2,9mm is ook strafbaar, koop nooit een vogel met een te grote ring maat, bij controle ben je het haasje.

zolang de officele bonden hier niets over zeggen blijven de ringmaten zoals ze zijn. zelf experimenteren mag, maar is niet verstandig.

heb 50 ringen voor de kleine putter, en hopelijk mag ik ze allemaal gebruiken.

Gelukkig, ik heb ze bij BEC besteld en ik weet zeker dat daar staat 2.5 mm voor kleine putter. Ik neem ook aan dat ze dit niet midden in een broedseizoen gaan veranderen?:confused:

naruch
23-04-08, 20:12
ik ben ook bij de b.e.c. en een ring maat is niet zo 1.2.3 veranderd daar gaat jaren over heen, en zal ruim van te voren aangekondigd worden, en niet midden in het broedseizoen.

houd je maar aan de ringlijst en er kan je heel weinig gebeuren.

bvanschijndel
24-04-08, 15:23
Hallo

Nou ik weet het toevallig zeker we hebben maandag in de vergadering van de vogel club er nog over gehad en bij mijn bond staat nu in het ring programma dat de kleine putter geringd dient te worden met 2,7 en de major-putter met 2,9 .
ik zou zeggen kijk het even na je zit toch op de site dus kijk even bij ringen voor cultuur vogels.

maar wees gerust je mag ze met 2,7 ringen als je maar ringen met de breuklijn hebt komt het goed.

groetjes Bert

naruch
24-04-08, 19:10
bij welke bond ben u dan, bij de b.e.c. en anbvv staat de kleine putter nog atijd op 2.5 mm en de grote putter op 2.7 mm

hebt u geen link naar de ringlijst van uw bond.

Bart Braam
24-04-08, 19:22
Laat men in deze op het forum eerst duidelijk maken dat men afkomstig is uit Belgie, en daar gelden iets andere regels en wetten dan in Nederland.

Op deze wijze worden Nederlandse liefhebbers in verwarring gebracht. Men mag hier ook beslist geen ringen gebruiken van anderen, en alleen ringen die verstrekt zijn door een door de minister gemachtigde organisatie/vogelbond.

In Nederland geldt voor de kleine Putter 2,5 mm en de grote Putter 2,7 mm.

Kleiner ringen mag altijd, maar zeker niet groter.

In Belgie staat inderdaad voor de putter alleen maar 2,7 mm vermeld (WEV)
Bart Braam
COM Nederland

naruch
24-04-08, 19:30
dank u voor de opheldering bart braam , nu weet ik zeker ( wist het al hoor) mijn kleine putters worden geringd met 2.5 mm die ik voor ze heb besteld en de grote putter met 2.7 mm die ik voor ze heb besteld.

en volgens mij mag je ook alleen de ringen (maat) gebruiken waar voor ze besteld zijn, ik bedoel de kleine barmsijs heeft ook 2.5 mm en deze mag niet geringd worden met een 2.5 mm, besteld voor een kleine putter.
klopt dit?

bvanschijndel
24-04-08, 19:45
Hallo

Ik heb net op het ring programma gekeken van de NBVV en daar staat dat de kleine putter geringd dient te worden met 2,7 mm.

ga zelf opzoek en je zult zien dat ik gelijk heb.je kunt ook gewoon op google ringmaten intikken en dan vind je ze wel.

Ik ben lid van de NBVV

groetjes Bert

Serinus
24-04-08, 19:55
Hallo,

Het probleem is soms ook wel dat er bij de plaatselijke vereniging een Ringencomissaris zit, die er een eigen interpretatie op na houd van de heersende wetgeving.
Als clublid heb je meestal wel vertrouwen in het bestuur en ben je wel geneigd de beweringen van zo'n man te geloven.
Zeker als zo'n vereniging je enige bron van informatie is.
En z komen er dan van die verhalen in de wereld......
Dus; iedereen een abonnement op de digitale nieuwsbrief van Bart Braam.:D

Groeten, Serinus.

bvanschijndel
24-04-08, 19:57
Hallo ik heb hier het gedeelte gekopieerd en lees nu zelf waar de kleine putter staat.

2,7 mm:
Grijskop-, bergastrilde, kleine zebra-, diamant-, muskaat- en alle rietvinken, nonnen, roodkopamadine, reuze eksterje, papegaai en spitsstaartamadine, kleine nonnen, kleinere Jap. meeuwen , kleine putter, kneu, keep, Eur.vink, ringmus, rietgors, alariovink en middelgrote cini`s zoals citroen en kaapse cini,zwarte sijs, Chinese en Himalaya groenling, langstaart roodvink, kleinere woestijnvinken, kleine saffraanvink, Amarikaanse kleurvinken, kroonvink (m.u.v.rode), goudmus, en andere kleine mussen, kleinere wevers. Japan hoso en alle overige soorten van gelijke grootte c.q pootdikte.

groetjes Bert

bvanschijndel
24-04-08, 20:02
Hallo Serinus

Dit vind ik dus gewoon op internet de grote putter staat daar ook gewoon op 2,9 mm .
Maar ben met je eens dat was maandag tijdens de vergadering ook zo dat er nog veel leden de oude ring maat hadden.
Deze werden dus echt gewezen hierop en dit zou komen omdat de vogels steeds groter worden kijk naar zebra die hebben nu al drie ring maten 2,5 2,7 en 2,9 mm.

groetjes Bert

Serinus
24-04-08, 20:06
Hallo Bert,

De NBvV zegt mbt tot Cultuurringen of wel: Ringen voor Europese cultuurvogels, hybriden/bastaarden daarvan en andere beschermde vogels.

In het geval dat er twijfel is over ringmaten voor beschermde inheemse vogels adviseren wij u navraag te doen bij de ringencommissarissen, de speciaalclubs, het bondsbureau, bureau Cites/Laser in Dordrecht of de website van het ministerie van LNV te raadplegen
Zelf geeft de NBvV inhoudelijk geen informatie op hun web-site.

Het gedeelte waarnaar jij verwijst is de Indicatielijst ringmaten overige, niet beschermde meest voorkomende vogelsoorten.
Deze indicatielijst geldt voor vogels waarvan de ringmaat niet wettelijk is voorgeschreven. Voor beschermde inheemse vogels verwijzen wij naar het desbetreffende overzicht. Deze indicatielijst dient u als richtlijn te beschouwen.

Groeten, Serinus.

bvanschijndel
24-04-08, 20:21
Hallo Serinus

Ik wist dat je een aanhouder was maar ik ook .
Ik heb een site van de NBVV gevonden kijk zelf.

www.vogels-vriendschap.nl/ringen.htm

ga eens kijken staan ze allemaal op

groetjes Bert

naruch
24-04-08, 20:44
bvanschijndel, geloof bart braam nou maar hij is secretaris van de com

hier een link en je weet wat deze man voor de vogel wereld betekent en op wat voor een nivo.

http://home.hetnet.nl/~bec-info/ringenprobl.htm

hoop dat je nu in ziet dat je fout zit, en je houd aan de verplichte ringlijst van ec-vogels en niet aan de algemene ringlijst.

hier een link naar de voorgeschreven ringmaten voor ec-vogels
http://home.hetnet.nl/~bec-info3/ringmaat.htm

ik weet in ieder geval zeker hoe en met wat voor een ringmaat moet ringen.

deze beste man( bart braam) heeft mij ook gerust gesteld over de ringen van de goudvink 3.0 mm zonder breuklijn, deze zijn gewoon legaal en hebben geen breuklijn nodig ( breuklijn alleen verplicht bij 2.5 mm t/m 2.9mm voor ec-vogels) maar alle andere kenmerken moet hij wel aan voldoen.

Bart Braam
24-04-08, 21:33
Om u gerust te stellen.

kijk ook eens op www.anbvv.nl
Ga op de openingspagina, bovenin de balk naar Service, en dan linksonder in het groene blok naar Ringen.

Daar kun je downloaden de wettelijke ringenregeling, en bij ringmaten ook het lijstje van de beschermde soorten, en wat zie je dan staan?

Succes, en probeer die regels te hanteren, en ook door te geven binnen je vereniging.

Vriendelijke groeten, Bart Braam

Serinus
24-04-08, 21:44
Hallo,

Lees dan eens goed door wat daar allemaal op de site van de NBvV staat, Bert.
En let even op de zinnen; Indicatielijst ringmaten overige, niet beschermde meest voorkomende vogelsoorten.

Deze indicatielijst geldt voor vogels waarvan de ringmaat niet wettelijk is voorgeschreven.

Voor beschermde inheemse vogels verwijzen wij naar het desbetreffende overzicht.
Deze indicatielijst dient u als richtlijn te beschouwen.
Onder deze noemer staan de ringmaten genoemd waarnaar jij refereert.

Helaas geeft de NBvV geen inhoudelijke informatie vwb de wettelijke verplichte ringmaten.

Het verschil zit 'm in de details, dus misschien dat de Ringcomissaris bij jullie daardoor op het verkeerde been is gezet, maar hij zou toch beter moeten weten.....

Groeten, Serinus.

Ps, en laat het de ringcommisaris van je vereniging ook nog maar eens lezen.....

Marx
25-04-08, 10:10
Zover ik weet mag ik mijn ringen voor de kleine putter niet gebruiken voor een heggemus om maar wat te noemen. Waarom anders invullen voor welke vogelsoort de ringen zijn?:confused: Dan kan een bestelling gewoon een opsomming van het aantal en de ringmaat worden.
Zover ik weet kan er zelfs navraag bij de betreffende vereniging gedaan worden of de ring wel gebruikt is voor de aangevraagde vogelsoort.

Ik kan dus een bastaardputter niet zomaar ineens te klein gaan ringen met de ringen voor mijn bloemputters. Vandaar ook dat ik het verhaal over te klein ringen mag gewoon even niet begrijp. Hoe kun je te kleine ringen aanvragen voor een vogelsoort als je de naam moet vermelden van de soort waarop je de ring wil gebruiken?

naruch
25-04-08, 10:22
om dit probleem op te lossen heb ik mijn barmsijzen weggedaan en mijn bot vinken en groenlingen, zodat ik van iedere ringmaat nog maar 1 soort heb, kan ik nooit in de problemen raken, dat ik de goede ringmaat maar de verkeerde ringnummer aan een verkeerd vogelpootje doe :D

over ringen weet ik de meeste antwoorden wel, maar soms brengt iemand je aan het twijfelen, en dan ga je toch zoeken naar antwoorden.

en een ring kwestie is toch wel heel belangrijk, sommige denken van niet, totdat de a.i.d. voor de deur staat.

gerard 6
25-04-08, 10:38
Hallo
Gewoon de ringen gebruiken voor de vogels waar je ze voor hebt besteld.
Knoeien met de ringen snap ik niet, wat heb je eraan.
Kom je ringen te kort dan doe je toch een spoed bestelling, kost je een euro per ring extra maar heb je na anderhalve week wachten wel de correcte ringen in huis, geeft mij een goed gevoel dat je correct ringt.
Of gewoon op tijd bestellen en wat extra ringen bestellen per de gekweekte soorten. Ik zou persoonlijk geen vogels willen verkopen of ruilen die met de verkeerde ringmaat zijn geringd.

mvg gerard 6 :D -0-

Bart Braam
26-04-08, 08:42
Zover ik weet mag ik mijn ringen voor de kleine putter niet gebruiken voor een heggemus om maar wat te noemen. Waarom anders invullen voor welke vogelsoort de ringen zijn?:confused: Dan kan een bestelling gewoon een opsomming van het aantal en de ringmaat worden.
Zover ik weet kan er zelfs navraag bij de betreffende vereniging gedaan worden of de ring wel gebruikt is voor de aangevraagde vogelsoort.

Ik kan dus een bastaardputter niet zomaar ineens te klein gaan ringen met de ringen voor mijn bloemputters. Vandaar ook dat ik het verhaal over te klein ringen mag gewoon even niet begrijp. Hoe kun je te kleine ringen aanvragen voor een vogelsoort als je de naam moet vermelden van de soort waarop je de ring wil gebruiken?

Als we nu eens proberen allereerst uit te gaan van de regels zoals die wettelijk gelden, dan zijn we al een stuk verder.
Met het interpreteren van eigen regels, of mogelijke oplossingen hebben we geen oplossing.
Ik zal u de term even uitleggen.
Met kleiner ringen MAG wordt iets anders bedoeld dan u in gedachten heeft.
Als de maximale maat is voorgeschreven 2,5 mm, en u meent die vogels te kunnen ringen met 2,3 mm, dan besteld u 2,3 mm en ringt daarmee (is toegestaan).
U mag dan (volgens de (nu nog) wettelijke tekst) geen andere vogels ringen met deze maat, zoals aangegeven, ringen zijn voor de soort waarvoor ze zijn aangevraagd.
Groter mag niet, want dat is nu juist het punt, dat heeft de wetgever bedacht, om geen vogels uit de wildbaan makkelijk te kunnen (over)ringen.

Voor hybriden staat nergens aangegeven welke ringmaat.
Is destijds ook al door ons aangegeven, maar is niet in de regeling opgenomen. Men moet wel alle hybriden tussen beschermde soorten, en als 1 oudervogel onder de beschermde soorten valt, ringen met de wettelijk toegestane ringen.
Hiervoor wordt een tussenmaat gehanteerd tussen beide oudervogels. Een bastaard putter is (kanarie 2,9 x grote putter 2,7 - hiervan gemiddelde pootdikte = 2,8)
(kanarie 2,9 x kleine putter 2,5 - hiervan gemiddelde pootdikte = 2,7 mm)
Maar Grote Putter 2,7 x Kleine Putter 2,5 = 2,6)
De jongen hieruit zijn niet altijd makkelijk te herkennen, wat nu?
Als de opsporingsambtenaar vindt dat ze wel heel veel lijken op de kleine putter, en jij hebt ze geringd met 2,6 mm dan zou je een probleem kunnen hebben, want de voorgeschreven maat is 2,5 mm. Dus je zou hier zeker moeten ringen met 2,5 mm.

De ring moet er zeer zeker niet zomaar zijn af te schuiven.
Niet makkelijk he, maar de wet is er om diegene te pakken die fraudeleus handelen. Maar een goede liefhebber met een juiste motivatie, en benadering naar de opsporingsambtenaar zal veel kunnen bereiken denk ik.

Hopende iets meer duidelijk te hebben gemaakt.

Bart Braam
Secretaris C.O.M. Nederland

winterkoning
26-04-08, 09:27
zo, en net zoals de vele andere berichten waarin in verschillende eerdere topics eigenlijk hetzelfde staat (dezelfde strekking van berichten) over dit antwoord (vraag).
hoop ik nu eens dat men gaat begrijpen waarover men praat en vooral als het om bv een belangrijke zaak gaat als ringenkwestie.

iets niet weten is 1 ,maar honderd keer hetzelfde vragen is 2.lezen/opzoeken is 3.

gewoon goed doorlezen en wat niet relevant is vergeten/negeren.

hier een paar relevante topics/berichten aangaande deze topic en de inhoud daarvan:

http://www.vogelcafe.nl/showthread.php?t=1814
http://www.vogelcafe.nl/showthread.php?t=2475
http://www.vogelcafe.nl/showthread.php?t=2665
http://www.vogelcafe.nl/showthread.php?t=100
http://vogelcafe.nl/showthread.php?t=1062
http://www.vogelcafe.nl/showthread.php?t=1701

[B]bart braam,bedankt ,voor wederom een duidelijke uitleg:)
mvg

girlits
26-04-08, 10:40
De meeste mensen proberen een oplossing te vinden voor een probleem,hier zoekt men problemen bij de oplossing:D
groeten eddie

Serinus
26-04-08, 12:24
Hallo,

Even een nuance aanbrengen heren;
Winterkoningzo, en net zoals de vele andere berichten waarin in verschillende eerdere topics eigenlijk hetzelfde staat (dezelfde strekking van berichten) over dit antwoord (vraag).
hoop ik nu eens dat men gaat begrijpen waarover men praat en vooral als het om bv een belangrijke zaak gaat als ringenkwestie.

iets niet weten is 1 ,maar honderd keer hetzelfde vragen is 2.lezen/opzoeken is 3.

Ik denk dat dit verhaal ng wel eens 100 keer moet worden uitgelegd.
Reden; wat ik eerder al eens aangaf, leden van een vereniging krijgen iets te horen van een bestuurslid (en dan eentje die dus zijn "eigen wetjes" maakt).
Hij mag aannemen dat een bestuurslid van een vereniging die is aangesloten bij een erkende organisatie (zoals de NBvV in dit geval) wt waar hij over praat.
En het geburd gewoon hoor; zie het verhaal van onze vriend Bert van Schijndel!
Ik hoop dat Bert met dit verhaal naar het bestuur van zijn vereniging gaat en om opheldering vraagt, want voor je het weet zijn er problemen met degene die, ter goeder trouw, vogels verkeerd ringen.
Dus, Bert, laat nog eens iets horen wat de mensen "om je heen" van de zaak vinden?
Heb je inmiddels de tekst eens goed doorgenomen en kun je mijn beredenering daarin volgen?

Groeten, Serinus.

winterkoning
26-04-08, 14:46
quote serinus:
Ik denk dat dit verhaal nóg wel eens 100 keer moet worden uitgelegd.
Reden; wat ik eerder al eens aangaf, leden van een vereniging krijgen iets te horen van een bestuurslid (en dan eentje die dus zijn "eigen wetjes" maakt).
Hij mag aannemen dat een bestuurslid van een vereniging die is aangesloten bij een erkende organisatie (zoals de NBvV in dit geval) wéét waar hij over praat.

nou en dat is dus een probleem ,het zijn ook maar mensen en vrijwilligers ,dus afkraken kan en mag niet.

ook nu geldt weer dat ik hier toch iets anders over denkt serinus,het is je eigen verantwoordelijkheid,over wat en hoe je besteld.( je tekent er ook tenslotte voor).
je kan en mag het niet op iemand afschuiven die ook maar gevraagd is om ringencommisaris te worden,kijk heb je een ringencommisaris die bij de tijd is en ook nog in cultuurvogels geinteresseerd is,no problems,maar anders...........

wat ik wel vaker zegt,niet (of nooit) het laten afhangen van wat een ander zegt of doet ,zelf er voor zorgen dat je het weet en goed doet.
hoe vaak ik al onze ringencommisaris ergens al eens op heb geattendeerd ,is niet op 1 hand te tellen,niks ten nadele van die man,maar die man ik stokoud en niet meer geheel up to date,als het om die materie gaat,moet je zo'n man dan afschuiven nee dus,proberen te helpen zo'n man en hoe kan je helpen? door hem te wijzen op de gemaakte fouten die hij verkondigt of maakt en dus bijvoorbaat niet alles geloven wat zo'n man/vrouw zegt ( weer een voorbeeldje van negatief ergens tegen aankijken en dit ombuigen naar iets positiefs maar wel op een normale manier dus).

en ik herhaal het nog maar eens een keertje,dek je eigen in,is heel simpel kopijtje maken van ingevulderingen bestelformulier.
heb je altijd iets om je op te beroepen als het fout gaat.(er van uit gaande dat de aanvrager wel weet waar hij /zij mee bezig is ).

het kan zo simpel zijn,men neme een officiele ringmaten lijst (van de bond of speciaalclub waar men lid van is,ook deze controleren want daar staan soms ook fouten in,hetzij ringmaat hetzij verkeerde latijnse naam) legt dit naast het ringenbestelformulier van die betreffende bond of speciaalclub en vult aan de hand daarvan zijn ringenbestelformulier in, men heeft dan bij de hand,de wettelijke max ringmaat,de juiste latijnse naam etc.

daarom ook deze kop er boven:
nooit afhankelijk zijn of vertrouwen op een ander als het om dit soort dingen gaat.
gewoon zelf weten wat je doet,en niks afschuiven op een ander.
als men zelf al niet weet waar men mee bezig is dan mag je dit ook nooit van een ander verwachten.
weet je iets niet of snap je iets niet dan ga je op onderzoek uit net zolang je weet dat de antwoorden die gegeven worden ook daadwerkelijk correct zijn!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!! (men zegt al zoveel tegenwoordig).

vergeet niet:
ringencommisaris is ook maar een pion in het spel wat vogelhobby heet.
weet wel ,een pion kan van grote waarde zijn maar is vaak het kind van de rekening.(bij schaken wel iig):D :D :D
mvg

naruch
26-04-08, 23:19
en daarom winterkoning vind ik het goed dat (dezelfde) vragen vaker de revu passeren, niet iedereen is even lang op het forum of kent de zoek functie niet.

door vaker terug te komen op de ringen problematiek, blijven wij (ec-vogelkwekers) scherp en komen verkeerd geringde vogels steeds minder vaak voor ( op de echte illigale vogels na dan).

ik let altijd goed op als ik mijn ringen moet bestellen, en dat is tot nu toe altijd prima zonder fouten gegaan.

alleen de eerste keer ec-vogel ringen bestellen was een stuk moeilijker en vaak twijfel of ik wel goed had ingevuld, maar dat is nu niet meer.

ik hoop dat bvanschijndel dit meld bij zijn vereniging en ons hier ook verslag over uitbrengt, ik ben benieuwd naar het antwoord van deze vereniging

door deze topics over de ringen worden weer vele liefhebbers geholpen, ook die alleen maar lezen en niet ( durven)schrijven.

tegen de tijd dat weer ringen besteld moeten worden, zal wel altijd iemand hier een vraag over stellen, liever 100 maal vragen dan 1 fout geringde vogel.

winterkoning
27-04-08, 10:52
quote naruch:
en daarom winterkoning vind ik het goed dat (dezelfde) vragen vaker de revu passeren, niet iedereen is even lang op het forum of kent de zoek functie niet.

en daar heb je gelijk wel in maar buiten dit forum zijn er nog duizenden mensen die dit forum niet lezen/bezoeken , die moeten ook goed ringen.
iedereen kan aan de wettelijke bepaling en wettelijke ringlijst komen (op wat voor manier dan ook) ,iedereen kan een telefoontje plegen naar bureau laser of speciaalclub/bond etc.

ik denk dat men gewoon te gemakkelijk is in doen en laten (bijna)alle mogelijke info is voorhanden men hoeft het alleen maar zelf te pakken ,maar men laat het liever aan een ander over,dat stukje eigen verantwoordelijkheid moet men op kunnen brengen,anders moet men gewoon lekker zebravinken of zo iets gaan houden.het neemt nu eenmaal een verantwoordelijkheid mee deze tak van sport,maar door die ontwetendheid/onverantwoordelijk gedrag word de tak wel keer op keer beschaad.

en om deze reden had ik toen die topic geopend waarin ik voorstelde om lid 2 te schrappen,dan heb je deze problemen dus niet meer.( dan kan je dus jouw 2,5 ring bestellen en die om doen bij sijs,barmsijs,of weet ik veel wat ,ze zijn dan altijd correct geringd,want nu denkt men en goed geringde sijs te hebben gekocht met een2,5mm ring maar door de onnauwkeurigheid (en dit schrijf ik dan maar zo want anders valt het forum over mijn heen) van een ander zit er een 2,5 mm barmsijs ring omheen.(is (bijna) niet te controleren dus voor aankoper).
en ik vind dus dat als een wet(gedeelte daarvan) niet werkt en men moet zich daaraan houden maar is niet te controleren (door 1 partij ,de belangrijkste te weten de vogelhouder )dan moet men de wet zo maken dat alle partijen dit kan controleren of 1 zinnetje schrappen in een artikel met een aanhangsel
ik denk dat je dan beter 1 zin kan schrappen dan weer meerdere aanhangsels betreffende een wetartikel er aan toe voegen.het is schijnbaar al zo moeilijk
maar ja ik ben gek.(werd ook weer duidelijk in die topic) ,ik stelde voor om iets te schrappen en andere komen weer met juist extra aangedragen dingen waarop het nog moeilijker word.

waarom denk men dat ik bepaalde vragen stelt of balletjes opgooit? dat ik het niet weet ofdat bepaalde zaken in de openbaarheid moeten?
soms stel ik mijn vragen zoals ze leven onder de mensen,en ik hoop dan dat daar antwoord op komt(of ze nu fout of goed zijn het geeft een afspiegeling van in hoeverre men op de hoogte is van bepaalde zaken).
ik denk het dan vaak te weten maar ik ben ook maar een mens en soms leer ik ook weer wat bij.
maargoed ik wijk weer te veel af.

waar het mij omgaat is: (bijna) alles staat er gewoon ,als men leest in de wettelijke bepaling en de wettelijke ringlijst.
men leest dit door en dan gaat men zich nog afvragen ofdat je een 2,5 mm bestelde barmsijs ring om een braamsluiper mag doen.
waarom die onzekerheid ???? als het er gewoon heel duidelijk in staat.
gewoon doen wat er staat en dan zal alles goed komen.

als men zorgt dat men zijn of haar zaakjes op orde zijn (dus weten waar men mee begint als je de europese tak ingaat, dus info eerst inwinnen ,alle inns en outs weten van iig de soort wat je wilt gaan houden) en dan pas tot koop overgaan,kijk dan kom je niet in de problemen.nooit.( en dat geldt voor meerdere zaken zoals geslacht van vogel,wel of niet wildvang etc etc etc.).maar goed dat alles zal wel te maken hebben hoe je persoonlijk de hobby bedrijft (instelling /fanatisme/gedrevenheid/nauwkeurigheid etc etc).
wat nou flauwekul van niet kunnen zienof horen man of pop putter(iets wat ik niet kan begrijpen bij wildkleuren maargoed),dan laat je toch iemand anders er naar kijken(en als je dan zo ben zoals ik ,die daar niet op vertouwd en de instelling hebt als ik het niet kan zien dan kan een ander het ook niet zien)dan laat je toch dna-analyse trekken,ben je 30 euro kwijt.
30 euro staat niet in verhouding tot het hele jaar je vogels voeren,het hele jaar uitkijken naar broedresultaat wat er niet komt,of dat er mogelijk een dode valt oid.( als de insteek kweken is hé ,er zijn ook nog mensen die het niks kunnen schelen).
maar wederom wijk ik weer te veel af.

laatste aangaande ringkwestie:
kijk als men aankomt met een vraag als met welke maat moet een woestijntapuit hebben ,tja die staat niet vermeld en dan kan men gaan twijfelen,dat begrijp ik maar al te goed.maar ook daar staat er toch iets heel duidelijks overin, dat de ring goed passend moet zijn en niet van de poot meer afgehaald kan worden zonder deze te beschadigen.is wel lastig want wat jij dan een goed passende maat kan vinden kan een ander te ruim vinden.
mvg

ik zal wel weer te hard overkomen,als iemand zich persoonlijk aangevallen of aangesproken voelt,niet doen, zo bedoel ik het niet.

Serinus
27-04-08, 12:21
Hallo,

Winterkoning;k zal wel weer te hard overkomen,als iemand zich persoonlijk aangevallen of aangesproken voelt
Ik denk dat dt wel meevalt, Winterkonng.

Kijk, als we nou dit specifieke geval eens pakken van Bert;
Bert is een vogelliefhebber die de zaken goed probeerd te doen.
Hij heeft in het verleden al vogels gehad, en gaat nu opnieuw van start, met Europesen dit keer.
Maar in de tussentijd is de wetgeving nogal veranderd.....
Bert is lid van een vogelvereniging die is aangesloten bij de NBvV.
Hij wint advies in bij die plaatselijke vereniging om op een goede manier zijn vogels, straks, te kunnen ringen.

Vergeet niet, Winterkoning, dat (ik schat) 75% van de Putters, Goudvinken, Sijzen, Barmsijzen en noem de meest "gangbare" soorten maar op.
Gehouden worden door mensen zoals Bert.
De meest voor de hand liggende "expert" is voor hn; d Bestuursleden van hun plaatselijke vereniging.
En voor wat betreft de ringen; d Ringcommisaris van die vereniging.

Als ze verkeerd worden voorgelicht door die personen, komen ze bij controle van het AID wl in de problemen.
Want, en daar heb jij lle gelijk in, ze zijn zlf verantwoordelijk voor het naleven van de wetgeving.
De eventuele boete, of inbeslagneming, komt op het conto van de liefhebber zlf.

Dus, als jij zegt;je kan en mag het niet op iemand afschuiven die ook maar gevraagd is om ringencommisaris te worden,kijk heb je een ringencommisaris die bij de tijd is en ook nog in cultuurvogels geinteresseerd is,no problems,maar anders...........dan heb je daar gelijk in.
Maar in deze tijden is het in mijn ogen dan tch wel belangrijk dat zo'n ringcommisaris wl op de hoogte is van de heersende wetgeving.
Vrijwillig of niet, de Penningmeester van de club moet zijn zaken k op orde hebben, de Ringencommisaris k.

En ik denk dat het dr toch op veel plaatsen aan schort.
Dus ik hoop cht dat Bert de zaak op pikt en het nogmaals aankaart in zijn vereniging.
Dat kan op een goede manier gebeuren, znder de Ringcommisaris af te vallen.
Want, en daar heb je dus gelijk in, hij is k een vogelliefhebber die dan, toevallig, Ringcommisaris "erbij" is....

Groeten, Serinus.

winterkoning
27-04-08, 15:03
je hebt ook echt gelijk en bert zijn zaak is zeker niet een opzichzelf staande.

misschien een idee om alle aangewezen ringencommisarissen een opfris cursus aan te bieden door bond of iets dergelijks.
en die bestaan gewoon hoor,ben zelf ook al eens op een avond geweest van het "laserbureau", was wel leuk en informatief,(vooral de vragen waar men zo 1,2,3 geen antwoord op wist) en of ik dan eventjes mijn gegevens opwilde schrijven zodat ze nog met mij contact zouden nemen,hahahahahahaha dacht het niet dus.

wat men ook kan doen is een draaiboek maken voor zulke mensen,een draaiboek met als inhoud de wettelijk bepalingen en de wettelijke ringmaten en wat wel of niet kan,mischien de wet vertalen in een vergemakkelijke vertaling voor beginners,een paar vuistregels (of zoiets) gemakkelijk leesbaar opstellen.
of een info pakket samenstellen en dit meegeven aan een beginner van ec vogels.
(maargoed dan nog zeg ik,voor dat je ergens aan begint hoor je dit eigenlijk al te weten,niet alles ,nee maar wel over de soort waar je mee wilt beginnen).

maarja dan gaan we weer "alles" op een ander schuiven,maargoed het hoeft idd niet al te moeilijk te wezen,want we "praten"idd maar over een paar " "beginners" " :hmmmm soortjes (de gemakkelijk toegangkelijke/verkrijgbaardere soorten: barmsijs sijs putter groenling goudvink).
maw de standaard klassieke ec vogels.
maar dan denk ik weer,als men met deze soorten al de fout ingaat (soorten die overal beschreven staan in standaard eisen,wettelijke ringmaatlijsten of soortenlijsten) hoe moet het dan met de wat "moeilijkere soortjes"?
volgens mij is het zo dat er elk jaar in de onze vogels (bv) een beknopte lijst staat met de meestvoorkomende ec soorten en daarbij hun ringmaten,dus ook nu weer men kan het gewoon wel weten,maarja interesse hé.
ik zie dat wel aan mijzelf ,hetgene wat mij niet echt interesseerd daar lees ik overheen. (snap je wat ik bedoel te zeggen,serinus????).
je zegt dus eigenlijk hetzelfde als ik ,dit volgende met deze tekst in een berichtje van jouw:
en quote:Lees dan eens goed door wat daar allemaal op de site van de NBvV staat, Bert.
En let even op de zinnen; Indicatielijst ringmaten overige, niet beschermde meest voorkomende vogelsoorten.

Deze indicatielijst geldt voor vogels waarvan de ringmaat niet wettelijk is voorgeschreven.

Voor beschermde inheemse vogels verwijzen wij naar het desbetreffende overzicht.
Deze indicatielijst dient u als richtlijn te beschouwen.
Onder deze noemer staan de ringmaten genoemd waarnaar jij refereert.

men leest dus wel,putter 2,7 mm,maar alle tekst die er boven staat niet m.a.w: desinteresse of gemakzucht (anders kan ik het niet zien)
lezen is leren(is mij wel eens gezegd).

zou misschien kunnen helpen,ik weet het niet.
ik kan alleen maar hopen dat idd bert dit oppakt en aanhangig maakt bij zijn cluppie.

en dat een ringencommisaris zijn zaken op orde moet hebben daar kan ook ik alleen maar volledig achterstaan,maar ook jij weet dat als de interesse niet ligt in een bepaalde vogelsoort/groep ,dat men dan daar ook niet echt de moeite voor neemt om "alles"te doorgronden.
kijk en dan komt het er weer op neer:
een menselijke eigenschap van: het zal wel zo of zo zijn en dat doen we dan maar ,omdat men er niet ïn "zit" en de importanse ervan in ziet.
en zolang zij zelf niet verantwoordelijk gesteld kunnen worden voor evt daden zal daar wel weinig verandering in komen in dit geheel.
maw gemakzucht.

en begrijp mij aub niet verkeerd maar het zijn altijd "dezelfde" gasten die problemen hebben,als het nu om ringen gaat,ziektes gaat of kweken gaat of weet ik veel wat allemaal.
maw kijk ook eens naar jezelf in het geheel.
niets of niemand persoonlijk bedoeld.
mvg.

Antoni Hopmann
27-04-08, 16:03
Gewoon de ringen gebruiken die door de bond worden voorgeschreven.
Bij de ringencommissaris bestel je de ringen,die je nodig hebt.
Wat nog meer? Bestel er wat meer dan je denkt nodig te hebben en vooral
tijdig,zodat je niet in de problemen komt.

winterkoning
27-04-08, 16:21
hahahaha lekker simplisties opgesteld antoni.
en weet je wat? je heb nog gelijk ook.

maar ik denk dat je eventjes de strekking mist antoni zoals deze "loopt" in deze topic.
zelf nog nooit een ec ringenbestelformilier ingevuld zeker?
en wat moet je dan doen als jouw eigen ringencommisaris zegt dat je 2,7 mm moet ringen en dat niet zo is?( om maar bij het gestelde bert voorbeeld te blijven)

maw foute info verstrekt aan "beginners".
dan vul je niet zomaar jouw ringenbestelformuliertje in als " onzekere beginner" zijnde.
groetjes.

hahahaha prachtig zo'n man.:wave

termeer
25-12-08, 10:21
:help

Beste mensen word nou gewoon lid van een vogelvereniging of verspreid lid van een bond en je heb alle informatie over ringen uit de erste hand en als je er niet uit komt kun je altijd met je vragen bij de vereninging en de bond trecht!!
Maar hou je wel aan de voor schriften en ga niet in op allerlei kletspraatjes en geeft ook geen voorbeelden hoe het beter zou kunnen en ook geen tips hoe je kunt verbloemen om gemaakte foutjes te verbergen !!!
Want ook de Aid slaapt niet en leest ook deze site.
En de bonden zijn juist op weg om een en andere veranderd ( versoepeld ) te krijgen en rij ze nu niet in de wielen !!!!!!
Ik wil zelfs zo vergaan om de moderators te verzoeken om alle vragen over ringen te verwijderen en ook niet meer te plaatsen , maar de vragen stellers door te vewijzen na de bonden!
Maak astublief geen slapende honden wakker , want hoe veel jaren is het geleden dat je bijna geen cultuurvogels mocht houden??

Denk na en als je voor stellen heb, doe die dan per brief aan de bonden en niet op het internet , of is het hl mischien de bedoeling van sommige om via internet informatie te verkrijgen zodat ze de cultuur vogelsport de nek om kunnen draaien .
Dus pas op !!!!!!!!!!!

Groeten Roel Termeer

Bullfinch
25-12-08, 15:59
Beste Termeer,

Hier gebeuren geen illegale zaken. Lees het hele verhaal maar door; anders had de moderator echt wel ingegrepen. Feit is dat de regels niet even duidelijk zijn. Sterker nog er zijn nog al wat grijze gebieden. Dit maakt mensen aan het twijfelen waardoor ze vragen hebben. Dan is dit de meest snelle manier om een antwoord te krijgen.

Vr. gr.

Wim

termeer
25-12-08, 20:22
Beste Wim .

Om op de juiste en snelste manier antwoord te verkrijgen, kunje je het beste tot een bond of vereniging wenden !
In vogelcafe doet iedereen zijn best om na zijn idee het beste antwoord te geven, en dat ie heel leuk en prijzigwaardig , maar het blijft voor dergelijke vragen veelal giswerk en van horen zeggen toch?
Dus wil je de juiste antwoorden zul je toch bij bond of vereniging te raden moeten!!

Groeten Termeer

Bullfinch
25-12-08, 21:53
In de bond heeft u gelijk. Hoewel volgens mij een forum als dit sneller gaat. Mijn ervaring is dat menig ringencommissaris van de vereniging de regeltjes ook niet duidelijk heeft. Begrijpelijk: bij ons ben ik de enige die cultuurvogels kweekt. Men heeft er vaak weinig mee te maken.

Vr. gr.

Wim

termeer
25-12-08, 22:21
Beste Wim, waarom gezocht op een forum als je bij een bond de juiste antwoorden kunt verkrijgen?
Dat lijkt mij sneller als een forum terwijl je dan niet hoeft te gissen of je het juiste antwoord heb , wat op een forum nogal eens voorkomt en gokken is gevaarlijk in deze , kijk maar na wat henk is overkomen.
Als je het snelste en juiste antwoord zoekt snel je vraag dan aan de bond !!!!!
Henk ik hoop dat je heel vlug weer een hok met leuke vogels heb , en dat wij allemaal iets leren uit deze zaak en binnen de wet blijven zodat en de aid en zogenaamde dieren vrienden geen kans geven dat zij onze hobby kunnen verpesten.

Groeten Termeer

molineti
25-12-08, 23:14
Ik heb als verspreid lid zijnde keurig netjes,ruim op tijd mijn ringen gekregen voor 2009.

Dus dat doen ,,Ze,, harstikke goed:)

Ik denk wel dat als je ,,moeilijke,,vragen hebt omtrend ringen,je het geluk moet hebben de juiste persoon te spreken te krijgen.

Dit geldt overigens ook voor instanties als de AID/Laser.

Enkele zaken zijn nog wel voor verbetering vatbaar zoals;

Up to date houden van de site waar de ringmaten op vermeld staan(loopt voor cites A vogels enkele jaren achter)

ook zou men de ,,wettelijke,, ringen anders kunnen benoemen;nu heet alles wildzang wat afwijkend is van de normale ringen.

Voor mijn cites papagaaien,krijg ik dus een wildzang ring(en dit al jaren):confused:

Het zijn maar kleinigheidjes,maar maakt het wel duidelijker:)

Groeten Rene

naruch
26-12-08, 10:23
termeer,

heb je alles gelezen?

het ging erom dat ze bij een verenigen zeiden dat de kleine putter met 2,7 mm geringd mocht worden, dit is absoluut niet waar, en we hebben dit op het forum recht gezet( zelfs de ringcommissaris was van mening , van die vereniging ,dat dat zo was)

de ringen kwestie is voor een beginnende cultuurvogel kweker nog wels eens moeilijk, vaak niet te begrijpen. daarom is het goed dat we het op het forum hier er vaker over hebben.

puur en alleen dat de vogels volgens de wet geringd worden en niemand problemen krijgt.

termeer
29-12-08, 11:53
Beste naruch .

Laten wij nu eens op houden met op deze openbare site van alles over ringen te vragen en te vertellen , dat is echt slapende honden wakker maken , of is dat soms de bedoeling????
Ga na bond of vereniging met je vragen en dan ook nog liefs niet op een open vergadering maar per brief !!!!!

termeer
01-01-09, 10:36
Beste Termeer,

Hier gebeuren geen illegale zaken. Lees het hele verhaal maar door; anders had de moderator echt wel ingegrepen. Feit is dat de regels niet even duidelijk zijn. Sterker nog er zijn nog al wat grijze gebieden. Dit maakt mensen aan het twijfelen waardoor ze vragen hebben. Dan is dit de meest snelle manier om een antwoord te krijgen.

Vr. gr.

Wim

Beste Wim ik heb het ook niet over illegale zaken gehad .
Maar ook met het praten over niet illgale zaken kun je de kat op het spek binden vind jij niet?

Groeten Termeer

Serinus
01-01-09, 12:12
Hallo,

Termeer; Beste Wim ik heb het ook niet over illegale zaken gehad.
Maar je hebt de strekking van dit verhaal k niet helemaal begrepen, beste Termeer......
Naruch had het er al over!
Lees het nou eens goed door en laat het eerst eens even bij je bezinken, klim dn in de pen........
Dan denk ik dat je zlf al een beter verhaal neerschrijft, wat minder andere bezoekers tegen de haren inwrijft.
Hierdoor krijg je ook een betere respons op je uitspraken, waardoor een betere conversatie ontstaat en hiermee zijn we dan allemaal geholpen.

Verder heb ik aan deze discussie niet veel mr aan toe te voegen.

Groeten, Serinus.

termeer
08-01-09, 14:03
Hallo Serinus

Ik wist dat je een aanhouder was maar ik ook .
Ik heb een site van de NBVV gevonden kijk zelf.

www.vogels-vriendschap.nl/ringen.htm

ga eens kijken staan ze allemaal op

groetjes Bert

Bert,

Dit is allemaal leuk en aardig maar waarmee ring ik nou europese kanaries ,
Die staan niet vernoemd.

naruch
08-01-09, 14:22
beste temeer kijk eens bij de B.E.C. dit is een officiele bond

Europese kanarie Serinus serinus 2,3

link: http://home.hetnet.nl/~bec-info/Ringmaten.pdf

RobK
08-01-09, 14:28
Termeer,

Ga proberen om zelf eens wat zaken op orde te krijgen. Lijsten met ringmaten zijn her en der op internet te vinden. Zoals Naruch al aangeeft bij de BEC en ook (onder andere) bij de NBvV.

http://www.nbvv.nl/downloads/inheems.pdf

Wederom haal je weer een oud topic tevoorschijn om n of ander punt te scoren misschien?

Ik ga hier absoluut niet weer 'n discussie over starten en sluit dit topic dan ook af.

Groet,

Rob.