PDA

Bekijk de volledige versie : Nieuwe barmsijsjes

svekkie
03-10-11, 19:58
Dit jaar heb ik kanarietjes gekweekt maar wou toch iets anders hebben.
Dus dit weekend was er in de streek een vogelbeurs.
Was al lang van plan om barmsijsjes te kopen maar eerst alles eens goed overwogen enzo.
Dus zondag dan maar een koppeltje gekocht.
Zijn mijn eerste Europese vogeltjes dus hulp zal ik wel nodig hebben aangezien ik niemand ken die dit heeft.
Hieronder een fototje van 1 barmsijsje.
Is even groot of een kanarietje, is dit dan de grote versie of de tussenslag?
Tips en tricks zijn altijd welkom.
Wist wel niet dat het z'n actieve beestjes waren.

http://img822.imageshack.us/img822/4928/dsc0321z.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/822/dsc0321z.jpg/)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

svekkie
04-10-11, 18:49
Nog een bijkomende vraag.
Hoe bepaal je eigenlijk of het een man of een pop is als de borstveren nog niet opgekleurt zijn. Is er daar een determinatietabel van ofzo?

Treursijs
04-10-11, 23:51
Nog een bijkomende vraag.
Hoe bepaal je eigenlijk of het een man of een pop is als de borstveren nog niet opgekleurt zijn. Is er daar een determinatietabel van ofzo?

Mocht ik jou zijn.
Geef wat rood eivoer en pluk pluimpjes op de borst
de nieuwe pluimen zullen je raad brengen.

ele
05-10-11, 00:02

Je lijkt wel een waarzegger :D :D

Sizerin
05-10-11, 12:07
En als ze géén rood eivoer lusten ?

Best is om (na het plukken van enkele borstveren) canthaxantine in het water op te lossen volgens de voorgeschreven hoeveelheden.

Dit zal je pas echt raad brengen ;-)

Treursijs
05-10-11, 12:51
Ow, zijn er dan barmsijzen die niet graag eivoer eten?

Sizerin
06-10-11, 12:45
Niet alle barmsijzen eten alles , hoe zou jij anders verklaren dat er barmsijzen rood kleuren en andere meer oranje/geel ??

Alle dieren lusten daarom niet alles wat hun voorgeschoteld is , net als bij de mens ;-)

Treursijs
06-10-11, 15:15
Niet alle barmsijzen eten alles , hoe zou jij anders verklaren dat er barmsijzen rood kleuren en andere meer oranje/geel ??

Alle dieren lusten daarom niet alles wat hun voorgeschoteld is , net als bij de mens ;-)

Dacht gewoon dat bepaalde barmsijzen die geel kleuren te maken heeft met de genen van de vogels.

want op de foto heeft deze barmsijs een rood kopje, waarom dan geen rode borst? Dan heeft deze vogel toch rood eivoer gegeten of rood gedronken als ik jouw uitleg volg?

waarom is de borst dan niet meegekleurd? Heeft dit dan onmiddelijke invloed dat dit een pop is?

girlits
06-10-11, 17:00
eerstejaars barmsijsmannen vertonen geen rode borst in de natuur en wel een rood petje.Weet niet hoe het met nakweek zit die kleurvoer krijgt.

mvg eddie

kimmm
06-10-11, 17:01
Barmsijsen (mannen) kleuren pas op de borst na de tweede rui...vandaar het pluimpjes trekken in het eerste jaar. Dit om het verschil tussen man en pop te kunnen zien.

Anderzijds komt het vaak voor dat vogels die dezelfde hoeveelheid roodstof hebben gekregen - dus ook in het water - niet allemaal even intensief kleuren. Kijk maar naar bvb putters. Het zit dus ook wat in de genen.

Wiggel
06-10-11, 19:45
Ik gaf afgelopen kweek mijn jongen barmsijsjes 5 dagen lang rood eivoer. daarna iedere week 1 keer.

Bleek dat de mannetjes toch al wat rood lieten zien op de borst. Voor de TT zijn ze dan niet mer geschikt maar ik wist wel meteen dat er een goed mannetje bij zat wat nu bij een vogelvriend en mede-forumbezoeker zit te wachten op een mooi popje om mee te kweken volgend jaar.

svekkie
06-10-11, 19:50
Ik gaf afgelopen kweek mijn jongen barmsijsjes 5 dagen lang rood eivoer. daarna iedere week 1 keer.

Bleek dat de mannetjes toch al wat rood lieten zien op de borst. Voor de TT zijn ze dan niet mer geschikt maar ik wist wel meteen dat er een goed mannetje bij zat wat nu bij een vogelvriend en mede-forumbezoeker zit te wachten op een mooi popje om mee te kweken volgend jaar.

Krijgen ze dan geen rode schijn op de veren? Bedoel de veren met uitzondering van de borststreek.

Treursijs
06-10-11, 22:58
Dus effe voor de duidelijk heid, barmsijzen met rood op de borst mogen niet meer spelen op tt's?

svekkie
07-10-11, 13:05
Dus effe voor de duidelijk heid, barmsijzen met rood op de borst mogen niet meer spelen op tt's?

Als het overjaarse mannen zijn wel heb ik gehoord.
Niet de jongen die roodgekleurd zijn om het geslacht te bepalen want die hebben dan maar x-aantal rode veertjes.
Verbeter mij indien nodig want ik weet er ook nog niet zoveel van :p

svekkie
07-10-11, 17:46
Ik heb nog een vraagje i.v.m. de veertjes plukken.
Hoeveel veertjes moeten er geplukt worden, waar juist op de borst en hoe (met een pincet)?

maikelV
07-10-11, 19:19
Dit jaar heb ik kanarietjes gekweekt maar wou toch iets anders hebben.
Dus dit weekend was er in de streek een vogelbeurs.
Was al lang van plan om barmsijsjes te kopen maar eerst alles eens goed overwogen enzo.
Dus zondag dan maar een koppeltje gekocht.
Zijn mijn eerste Europese vogeltjes dus hulp zal ik wel nodig hebben aangezien ik niemand ken die dit heeft.
Hieronder een fototje van 1 barmsijsje.
Is even groot of een kanarietje, is dit dan de grote versie of de tussenslag?
Tips en tricks zijn altijd welkom.
Wist wel niet dat het z'n actieve beestjes waren.

http://img822.imageshack.us/img822/4928/dsc0321z.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/822/dsc0321z.jpg/)

Deze vogel op de foto is in ieder geval een kleine barmsijs dus de barmsijs cabaret welke ringmaat 2,5 heeft.
De vogel op de foto is ook zeker een man zoals je aan het befje en zo al kan zien.
Veertjes plukken moet je niet met een pincet doen je moet er gewoon flink wat uitrekken anders kun je het nog niet goed zien.
Met vriendelijke groet,

MaikelV

svekkie
07-10-11, 19:30
Deze vogel op de foto is in ieder geval een kleine barmsijs dus de barmsijs cabaret welke ringmaat 2,5 heeft.
De vogel op de foto is ook zeker een man zoals je aan het befje en zo al kan zien.
Veertjes plukken moet je niet met een pincet doen je moet er gewoon flink wat uitrekken anders kun je het nog niet goed zien.
Met vriendelijke groet,

MaikelV

Heeft de vogel hier dan geen last van?
Hier de foto's van de 2 barmsijzen.
http://img560.imageshack.us/img560/6372/dsc0336a.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/560/dsc0336a.jpg/)

http://img809.imageshack.us/img809/4769/dsc0328om.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/809/dsc0328om.jpg/)

Jan Vonk
07-10-11, 19:49
Volgens mij zijn het geen zuivere Cabaretten, er zit nagenoeg geen bruin in.
Maar zuiver Noorse zijn het ook niet, die hebben een witte lijn in de lengte van de rug. En de vleugelbanden moeten dan witter zijn.

Waarschijnlijk zijn het mannen, maar voor de zekerheid gewoon wat veertjes trekken op de borst waar normaal het rood hoort te zitten.
Dan 4-5 dagen roodstof door het drink water en na 4 weken kun je zien wat man of pop is.
Sommige poppen krijgen ook iets rode/rossige veertjes, maar die hebben niet zo'n wit randje als bij de man.

En of het pijn doet... ik weet het niet, ben geen barmsijs.

svekkie
07-10-11, 19:58
Volgens mij zijn het geen zuivere Cabaretten, er zit nagenoeg geen bruin in.
Maar zuiver Noorse zijn het ook niet, die hebben een witte lijn in de lengte van de rug. En de vleugelbanden moeten dan witter zijn.

Waarschijnlijk zijn het mannen, maar voor de zekerheid gewoon wat veertjes trekken op de borst waar normaal het rood hoort te zitten.
Dan 4-5 dagen roodstof door het drink water en na 4 weken kun je zien wat man of pop is.
Sommige poppen krijgen ook iets rode/rossige veertjes, maar die hebben niet zo'n wit randje als bij de man.

En of het pijn doet... ik weet het niet, ben geen barmsijs.
Oej da's minder goed nieuws want heb ze gekocht als koppeltje.
Zal toch maar veertjes trekken.

Jan Vonk
07-10-11, 20:03
Gewoon veertjes trekken dan weet je het zeker.

svekkie
07-10-11, 22:22
Zal morgen veertjes trekken.
Zijn er nog andere kenmerken waaraan je kan zien of het een man of een pop is?

maikelV
08-10-11, 00:28
Ik denk ook dat je 2 mannen hebt ik kan het niet zeker zeggen vanaf de foto af.
En inderdaad wat jan vonk zegt het zijn wel kleine barmsijzen maar zien er eigenlijk te wit voor.
Groeten,
Maikel

svekkie
08-10-11, 09:20
De veertjes zijn getrokken en de "kleurstof" is opgelost en staat tot de beschikking.
Mag ik jullie bedanken voor de uitleg enzo, wees gerust er zullen nog van die vragen komen :p

I.v.m. de soort heb een paar dagen geleden de hulp ingeropen van Sizerin (waarvoor dank) en het zouden cultuurbarmsijzen zijn (kruising tussen cabaret en grotere vorm).

Sizerin
08-10-11, 10:55
Graag gedaan !!

svekkie
14-10-11, 12:54
Nog een vraag kan je het geslacht ook bepalen door het getsjielp en gefluit? Of kan je daar niet op voort gaan?

Sizerin
14-10-11, 16:06
Neen dat kan je niet !!

svekkie
18-10-11, 17:22
Zal verder vragen stellen op deze topic als dat goed is voor de moderators.
1 van m'n barmsijsjes zit met een klein oog.
Heb gezien dat er ook vocht uit komt want de pluimpjes rondom zijn nat weet nu niet of het vocht ik of etter.
Heb ze al apart gestoken.
Is er nog iets dat ik kan doen en gaat dit zomaar weg of toch beter naar de dierenarts?

Stafros
18-10-11, 20:23
bij de apotheker de zalf Terramyicin ( is een oogzalf) halen doet echt wonderen

Sizerin
19-10-11, 07:40
En er voor zorgen dat uw zitstokken rein en zuiver zijn om mogelijke infectie's te weren. (Alsook de volledige ruimte natuurlijk dient proper te zijn)

svekkie
19-10-11, 12:07
Zojuist naar de dierenarts geweest.
Is geen infectie ofzo.
Waarschijnlijk is de barmsijs ergens tegen gevlogen.
Heeft er zalf in gedaan en voila da was het :D.

svekkie
05-12-11, 17:58
Ga een beetje verder bouwen op deze topic.
Stel ik koop een koppeltje bruine barmsijzen of agaat barmsijzen of .....
moeten deze dan geringd worden?
Had ergens gelezen dat dit niet moest om dat dit kleurmutaties waren.
Klopt dit?
Woon in België :help

putterjer
05-12-11, 22:02
Ga een beetje verder bouwen op deze topic.
Stel ik koop een koppeltje bruine barmsijzen of agaat barmsijzen of .....
moeten deze dan geringd worden?
Had ergens gelezen dat dit niet moest om dat dit kleurmutaties waren.
Klopt dit?
Woon in België :help

Vorig jaar was je nog niet verplicht om kleurmutaties te ringen.
Maar dit jaar zijn de regels verstrengd, gewijzigd.
Hoe het nu zit kan ik je niet vertellen.

Persoonlijk zou ik geen risico nemen en jongen gewoon ringen.
Zo krijg je, althans deze waar je vanaf wilt, beter aan de man.

S6,
Putterjer

Sizerin
07-12-11, 07:54
Voor België (meer bepaald Vlaanderen , want Wallonië heeft nog een andere reglementering) hoef je enkel de wildkleur vogels te ringen met de daarvoor speciaal te bestellen (geharde)ringen voor inlandse vogels.
Mutatie's zijn niet wettelijk verplicht om te ringen , best natuurlijk dat je dit wel doet om de vogels herkenbaar te houden.
Voor deze mutatie's mag je de gewone standaard ringen gebruiken welke men ook gebruikt voor de exoten ,kanarie's , ... enz.
Het is natuurlijk wel zo dat je best de geharde ringen gebruikt indien je niet van tevoren weet of het wildkleur of mutatiejongen zullen zijn.

Véél succes

svekkie
08-02-12, 10:09
1 van m'n barmsijzen (noorse) had een ontsteking op z'n poot.
Ben daarmee naar de dierenarts gegaan en de diagnose was niet zo fijn.
Het beestje heeft een pootje minder. Het pootje moest geamputeerd worden want was niet meer te redden.
Zou ik nog met dit beestje kunnen kweken?

Dus een nieuw popje gekocht (cabaret wildkleur).
Nu heb ik een koppeltje bruine cabaretjes + dat nieuwe wildkleur cabaretje.
Nu had ik daar een vraagje over.
Is het mogelijk om aan wisselbroed te doen zoals dit gedaan wordt bij kanarie's?
Of ligt dit helemaal anders?

Jan Vonk
08-02-12, 16:51
Wisselbroed is zeker mogelijk, ook kun je als je ze in een vlucht houd 2 poppen of meer bij de man zetten.

Erwinstaff
13-02-12, 19:34
Mocht ik jou zijn.
Geef wat rood eivoer en pluk pluimpjes op de borst
Vindt het een slechte zaak dat veren trekken doen ze tegenwoordig ook al bij de putters en zo en waarom om ze mooier te krijgen van kleur.Tegenwoordig kun je ook een dna test laten doen op je vogels om te weten wat het is en daar hoef je maar een tweetal veertjes voor op te sturen + ze blijven goed voor de tt
mvg Erwin :cool:

maikelV
13-02-12, 23:48
Vindt het een slechte zaak dat veren trekken doen ze tegenwoordig ook al bij de putters en zo en waarom om ze mooier te krijgen van kleur.Tegenwoordig kun je ook een dna test laten doen op je vogels om te weten wat het is en daar hoef je maar een tweetal veertjes voor op te sturen + ze blijven goed voor de tt
mvg Erwin :cool:

Een slechte zaak denk je nu echt dat ze er iets mee lijden om 10 veertjes er uit te trekken.
Als je te veel geld hebt moet je zeker dna laten doen.
Het laten sexsen van vogels kost net zoveel als de gewone barmsijs waard is.
Groeten,
Maikel

svekkie
01-03-12, 17:18
Men barmsijsjes zitten samen in een broedkooi van 120 lang.
Vandaag had ik eens de tijd om alles te observeren en zag dat als de ene barmsijs bij de andere kwam dat die met z'n snavel opengesperd zat.
Is dit een teken van agressie?
De ene barmsijs is zeker een pop geboortejaar 2010.
De andere barmsijs weet ik niet welk geslacht deze heeft.

Hoe komt dit juist?
Ze zitten al zeker een 3 tal weken samen.

Lucky
01-03-12, 17:51
Beste Erwinstaff, wat is het verschil tussen een paar pluimpjes op de borst trekken om de vogel iets kleurstof te geven om hem te seksen. En een paar pluimen trekken om hem te laten seksen via DNA? Dacht zelfs dat Bij DNA onderzoek een a twee staart of vleugelpennen bij de pluimen gevoegd moeten worden. In iedergeval is dat in Bielefeld voor DNA onderzoek wel zo.

Pluimen trekken doe je sowieso pas na het TT seizoen.

rostrata
01-03-12, 21:10
Ik denk dat deze barmsijs al meer dan genoeg roodvoer heeft gehad.
Kijk eens naar de snavel !!!.
En als je op de borst blaast, en de borstveren goed aan de kant gaan zal het ook wel rood kleuren.
Dan zal ik persoonlijk geen roodvoer meer geven,maar gewoon wachten tot hij of zij broedrijp is.

Gr Hans.

putterjer
01-03-12, 21:47
Men barmsijsjes zitten samen in een broedkooi van 120 lang.
Vandaag had ik eens de tijd om alles te observeren en zag dat als de ene barmsijs bij de andere kwam dat die met z'n snavel opengesperd zat.
Is dit een teken van agressie?
De ene barmsijs is zeker een pop geboortejaar 2010.
De andere barmsijs weet ik niet welk geslacht deze heeft.

Hoe komt dit juist?
Ze zitten al zeker een 3 tal weken samen.

Ik zou me geen zorgen maken.
Toen ik voor de eerste keer mijn putters zag paren dacht ik ook dat ze aan het vechten waren.
In een broedkooi van 120 hebben meer dan voldoende ruimte.
kijken, genieten, observeren en leren.

S6,
putterjer

svekkie
17-04-12, 17:45
Vandaag men eerste eitje in het barmsijs nestje. Nu is de vraag moet ik deze ook rapen zoals bij een kanarie?