PDA

Bekijk de volledige versie : Sijs koppel klikt niet.

oehoe
16-05-11, 20:16
Ik heb sinds een week een koppeltje Elzen-sijsjes waarvan de man agressief tegen het popje is.
hij pikt naar het popje en wil haar niet in de buurt.
Kan dit nog goed komen of moet ik andere maatregelen nemen ze tijdelijk scheiden of zo ?.
Graag advies.

Drum
17-05-11, 23:15
Mannetjessijzen kunnen fel naar de pop zijn, ook in de broedtijd.
Ik zou het maar rustig afwachten en het in de gaten houden.
Het hangt ook erg van de ruimte af waar de sijzen in zitten hoe groter, des temeer het popje kan wegkomen.( beplanting).
Ik heb het ieder jaar met mijn koppel, behalve in het najaar en in de winter, dan gedraagt de man zich rustig.

oehoe
18-05-11, 20:08
Bedankt voor de reactie,
Ik heb ze in de broedkooi zitten maar ze kunnen eventueel naar de volliere
Ik heb ze niet in de volliere omdat daar ook de kanaries zitten.
Iemand een idee wat betere resultaten geeft gemengde volliere,of broedkooi ?

populier
19-05-11, 09:40
Elzensijzen worden doorgaans te vet in broedkooien en daardoor lui en niet echt geïnteresseerd.

In de broedkooi zitten ze gedwongen op elkaars lip, in de volière kunnen ze zelf bepalen wanneer ze toenadering willen zoeken, ik zal ze zeker in de volière doen, en een combi met kanaries kan zeker geen kwaad.

oehoe
19-05-11, 19:37
Goed ik ga het in de volliere proberen.
ik wil eigenlijk voorkomen dat de sijsen gaan mengen met de kanaries.
maar misschien valt dat wel wat mee.

Wiggel
19-05-11, 19:52
Ik kweek dit jaar voor het eerst sijsjes en ik kweek ze in broedkooien van 100 x 40 x 40. Nadat de eieren terug gaan onder de pop gaat er een gaaswerk tussen de 2 gedeeltes waardoor de pop alleen zit op haar eieren en de man ernaast volledig in het zicht.

Ik heb van beide koppels nu een nest van 4 en 3 jongen.

Mijn ervaring is dat als je iedere dag vers zaad geeft en gedosseerd ze niet vet worden, maar zoals populier zegt, ze hebben daar zeker aanleg voor en misschien heb ik wel geluk met mijn koppels.

Mijn sijsen zijn op het licht na (ze zitten bij de kanaries waarme ik vroeg kweek) puur natuurlijk gekweekt, alleen heb ik de eieren geraapt.

Na 3 of 4 dagen ring ik ze, dat hangt van hoe hard ze groeien, en ik plak de ringen niet af en doe er ook ventielslangetje om heen.

De man mag er pas weer bij als ik zie dat hij goed voert door het gaas of als ik het idee heb dat de jongen zelf eten.

Ondertussen verwacht ik morgen het 4e ei bij het eerste koppel en verwacht ik dat bij het 2e koppel de jongen binnen 2 dagen uit het nest zullen komen.

De volgende linken zijn de 2 nesten :

http://img852.imageshack.us/slideshow/webplayer.php?id=sijsjongenpastelxisabel.jpg

http://img14.imageshack.us/slideshow/webplayer.php?id=sijsbruinsplitisabelman.jpg

Josly
19-05-11, 20:08
Ik kweek dit jaar voor het eerst sijsjes en ik kweek ze in broedkooien van 100 x 40 x 40. Nadat de eieren terug gaan onder de pop gaat er een gaaswerk tussen de 2 gedeeltes waardoor de pop alleen zit op haar eieren en de man ernaast volledig in het zicht.

Ik heb van beide koppels nu een nest van 4 en 3 jongen.

Mijn ervaring is dat als je iedere dag vers zaad geeft en gedosseerd ze niet vet worden, maar zoals populier zegt, ze hebben daar zeker aanleg voor en misschien heb ik wel geluk met mijn koppels.

Mijn sijsen zijn op het licht na (ze zitten bij de kanaries waarme ik vroeg kweek) puur natuurlijk gekweekt, alleen heb ik de eieren geraapt.

Na 3 of 4 dagen ring ik ze, dat hangt van hoe hard ze groeien, en ik plak de ringen niet af en doe er ook ventielslangetje om heen.

De man mag er pas weer bij als ik zie dat hij goed voert door het gaas of als ik het idee heb dat de jongen zelf eten.

Ondertussen verwacht ik morgen het 4e ei bij het eerste koppel en verwacht ik dat bij het 2e koppel de jongen binnen 2 dagen uit het nest zullen komen.

De volgende linken zijn de 2 nesten :

http://img852.imageshack.us/slideshow/webplayer.php?id=sijsjongenpastelxisabel.jpg

http://img14.imageshack.us/slideshow/webplayer.php?id=sijsbruinsplitisabelman.jpg

hallo Wiggel,

ik zie hier nergens informatie staan wat betreft wisselbroed, 1 man x 2 poppen,

www.vogelcafe.nl/showthread.php?t=12749

Wiggel
19-05-11, 21:48
De 2e pop die in de wisselbroed zat liet zich niet bevruchten en ik heb er voor gekozen om met deze 2 vaste koppels door te gaan. Het 3e popje wordt zaterdag opgehaald door iemand die het nog 1 ronde met een andere man wil proberen.

voor mij geen wisselbroed meer, volgend jaar 4 tot 6 vaste koppels waarmee ik op dezelfde manier ga kweken als nu, dus in broedkooien vn 100 x 40 x 40.

oehoe
27-05-11, 17:23
De sijsjes zijn weer lief voor elkaar ik zag de man het popje voeren.
Nu maar hopen dat ze in de volliere gaan broeden.

Wiggel
27-05-11, 19:56
Hier leven alle 7 de jongen nog en ondertussen hebben de sijsjes alweer 2 en 3 eieren liggen en worden de laatste 4 jongen nog steeds gevoerd door het gaas heen door de pappa.

Wiggel
28-05-11, 16:24
%$$%&!@#!@%$#$^##

Vandaag kom ik thuis van mijn werk zit de mooiste van de 3 bruine sijs jongen met zijn pootje vast aan het gaas. Pootje kwijt waar de ring zat.

Dat is gewoon alweer de 2e vogel die hier een pootje verliest dit kweekseizoen. In 2 totaal verschillende kooien.

Heb het pootje mooi afgeknipt (hing nog net vast) en afgebonden.

Vogeltje zit nu in TT kooi en zit in het voerbakje heel helder om zich heen te kijken. Hoop dat hij opknapt en op 1 poot leert leven, zok ik tegen die tijd wel een leuk adresje voor hem waar hij in de voliere rond kan vliegen.

Ton
28-05-11, 18:57
triest als dat gebeurd met je vogeltje, zou er eens goed naar kijken, hoe dat zo komt. voor het vogeltje is het een pijnlijk gebeuren, maar over een paar dagen, knapt tie wel op. hij gaat er geen beperkingen aan over houden, alleen het treden kan problemen opleveren. maar de vogel zelf, kan er goed mee leven.