Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Zaadvoer Valkparkiet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Zaadvoer Valkparkiet

    Zoals in mijn andere topics te lezen is hebben we sinds oudjaarsdag onverwacht een Valkparkiet gekregen die een vreselijk leven achter de rug heeft.Hij/zij kreeg bij de vorige eigenaar zaad uit de supermarkt.Ik voer zelf al jaren XtraVital van Beaphar dus vanzelf sprekend kocht ik nu de variant voor grote parkieten voor de nieuwe vogel.Maar toen we de valk kregen was de ontlasting gewoon normaal niks mis mee eigenlijk,maar nu is het echt dunne flatsen.Is het nieuwe voer te rijk voor hem?Of is dit door stress vanwege de nieuwe situatie?Ik heb van de zomer ook een tijdje lopen tobben met een van mijn Engelse parkieten op XtraVital,ik begin nu toch te denken....Met de Engelse is het trouwens wel weer goed gekomen voor het grootste gedeelte terwijl ze nu weer gewoon XtraVital eet.Ik vind XtraVital eigenlijk gewoon erg fijn omdat het A heel veel verschillende zaden bevat.wel 26 soorten en B het is geheel compleet met eivoer enzovoorts zodat je zelf niet nog van alles erbij hoeft te geven zoals met ander zaad wel vaak het geval is.Wat denken jullie?

  • #2
    Even terug op zijn oude voer, en heel rustig het nieuwe voer door het oude mengen. Steeds iets meer.
    groeten Ton
    mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

    Opmerking


    • #3
      We weten niet precies wat het oude voer was,dus dat is lastig.Het zag er iig uit als gewoon parkietenvoer uit de supermarkt.Wat meestal uit 80 procent gierst bestaat of zo iets.

      Opmerking


      • #4
        Dan word het lastig, vrees ik.
        groeten Ton
        mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

        Opmerking


        • #5
          Het kan door stress zijn idd, is altijd wennen. Wat ook heel goed is maar ook erg lekker vinden zijn pellets van Harrisons. Mijn valkjes vechten erom!

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Pikachu Bekijk Bericht
            Het kan door stress zijn idd, is altijd wennen. Wat ook heel goed is maar ook erg lekker vinden zijn pellets van Harrisons. Mijn valkjes vechten erom!

            Het gaat inderdaad nu al weer gewoon goed,het was dus toch een kwestie van even wennen.Harrisons heb ik me al eens eerder in geprobeerd te verdiepen,maar er waren wat dingen die ik minder fijn vond en dat was oa het bewaren van de pellets en het overzetten dat kon erg lastig zijn begreep ik.En voor mijn gevoel horen vogels toch zaad te eten,het pellen van de zaadjes en het uitzoeken dat wil ik ze niet ontnemen.Misschien dat ik het eens koop om als snackje aan te bieden en dan kijken hoe ze er op reageerd.

            Opmerking


            • #7
              Mijn vogels kregen ook altijd pellets. Het voordeel hiervan is dat ze niet selectief kunnen zijn en het lekkerste eruit kunnen halen. De vogels komen niks te kort, en ik weet zeker dat ze alles krijgen wat ze nodig hebben

              Opmerking


              • #8
                Een voordeel van pellets is dat ze alles binnen krijgen, en niet alleen het lekkere eten.

                Wat dat betreft is pellets een stapje verder dan zaad.

                Overwennen is niet moeilijk, als je er de tijd voor neemt.
                groeten Ton
                mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

                Opmerking


                • #9
                  Ja op zich begrijp ik dat wel,maar....die pellets worden toch ook gemaakt van zaad,alleen dan samen geperst.Ik geef de Engelse parkieten die samen zitten 3 maatschepjes en alles is de volgende ochtend op en de Valkparkiet krijgt van haar voer 2 maatschepjes(zijn groter dan die van grasparkietenvoer)en zij eet eigenlijk ook nagenoeg alles op.Het enige voordeel vind ik dat Harrisons biologisch voer is zonder bestrijdingsmiddelen enzovoorts,terwijl mijn huidige voer wel degelijk conserveermiddel bevat en misschien nog wel meer wat niet goed zal kunnen zijn.Maar ik geef dit voer wel al jaren,ook al aan onze vorige parkietjes en die deden het er toch goed op vond ik.Misschien ga ik me er nog wel eens verder in verdiepen.

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door jhjacobs Bekijk Bericht
                    Mijn vogels kregen ook altijd pellets. Het voordeel hiervan is dat ze niet selectief kunnen zijn en het lekkerste eruit kunnen halen. De vogels komen niks te kort, en ik weet zeker dat ze alles krijgen wat ze nodig hebben

                    Het lijkt me zo saai voor een vogel om niet lekker te kunnen scharrelen naar de lekkerste zaadjes.Het pellen van zaadjes is toch ook een soort van tijdverdrijf.Maar ik begrijp het wel en heb ook wel eens gelezen dat er mensen 50/50 pelletes/zaad voeren,misschien is dat wel wat voor ons.

                    Opmerking


                    • #11
                      We geven sinds vandaag Psittacus Mini pellets,vers fruit/groente en in de middag wat zaden.Aangezien deze vogel echt ALLES eet wat je haar aanbied gaf het vanmorgen geen problemen en at ze gewoon van de pellets.Ik ben erg benieuwd of het op langere termijn ook iets zal zijn.

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door NathalieM. Bekijk Bericht
                        We geven sinds vandaag Psittacus Mini pellets,vers fruit/groente en in de middag wat zaden.Aangezien deze vogel echt ALLES eet wat je haar aanbied gaf het vanmorgen geen problemen en at ze gewoon van de pellets.Ik ben erg benieuwd of het op langere termijn ook iets zal zijn.

                        Even een update voor de geintresseerde: Per direct gestopt met het voeren van de pellets als hoofdvoer,onze Valk werd stilletjes,en at niet meer echt van de pellets,ze probeerde het wel steeds door naar de voerbak te gaan en er wat uit te pikken maar kreeg blijkbaar maar weinig er van binnen.Direct weer zaadvoer gegeven en ze bleef maar eten en eten alsof ze uitgehongerd was.Ik durf nu geen tweede poging meer te doen en hou het maar op zaad en de pellets geef ik wel als extraatje als ze ze nog wil.

                        Opmerking


                        • #13
                          Je moet geven wat voor jullie het beste werkt ;-) Ik gaf nooit “alleen maar” pellets, maar ook gewoon groenvoer, en natuurlijk volop speelgoed. Ik beschouw “door eten scharrelen” niet als echt tijdverdrijf voor de vogel, daar hadden we alle wilgentakken voor ;-)

                          Daarnaast heb ik zelden vitamine preparaten etc. Ik heb een pot druivensuiker voor zieke vogels en thats it. Als je een goed dieet van pellets en groenvoer/fruit samen stelt is al dat extra’s niet nodig in mijn optiek

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door jhjacobs Bekijk Bericht
                            Je moet geven wat voor jullie het beste werkt ;-) Ik gaf nooit “alleen maar” pellets, maar ook gewoon groenvoer, en natuurlijk volop speelgoed. Ik beschouw “door eten scharrelen” niet als echt tijdverdrijf voor de vogel, daar hadden we alle wilgentakken voor ;-)

                            Daarnaast heb ik zelden vitamine preparaten etc. Ik heb een pot druivensuiker voor zieke vogels en thats it. Als je een goed dieet van pellets en groenvoer/fruit samen stelt is al dat extra’s niet nodig in mijn optiek

                            Opmerking


                            • #15
                              Ik denk, as ik het zo lees, dat je vogels niks tekort komen

                              je kunt natuurlijk pellets EN zaad geven, gewoon naar de verhoudingen kijken Bij mij kregen ze af en toe zaad voer, maar meer ter afwisseling. Waar mijn Bonte Boertjes gek op waren was de pellets weken in water en het dan opeten, dan is het wat zachter enige nadeel was wel dat ik vijf keer per dag het water moest verversen hihi.

                              Opmerking

                              Working...
                              X