Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Aviseed kleine parkieten complex

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Aviseed kleine parkieten complex

    En kiemzaad.... zijn jullie bekend met dit voer? Ik overweeg dit aan mijn forpussen te gaan geven maar er is geen analyse terug te vinden. Fabrikant geeft aan geen analyse vrij te geven vanwege verschillende oorspring van zaden per mengeling.
    Hierdoor zouden zij geen analyse kunnen garanderen. Op zich begrijpelijk maar een grove schatting zou toch mogelijk moeten zijn?
    Wat is jullie ervaring met dit voer?

  • #2
    heb de mix inmiddels in huis, het is een mooie fijne mix met veel variatie.
    de forpussen eten er heel graag van, ook de kiemzaadmix eten ze erg goed. we zullen zien hoe ze het hier op termijn op gaan doen.

    Opmerking


    • #3
      de droge zaden en kiemzaden worden zeer goed gegeten. deze worden aangevuld met af en toe wat eivoer (cede of orlux) ook hebben ze pellets (Beaphar) tot hun beschikking.
      het vrouwtje eet van alles zeer goed, dit is net een vuilnisbak. het mannetje daarentegen eet voornamelijk van het kiemzaad en eivoer.
      ik heb hierdoor zeer veel verspilling van voer (zaden en pellets wat ik erg zonde vind. de pellets ga ik hierdoor ook niet meer aanbieden, maar dan de zaden, zijn deze nodig?

      nu vroeg ik mij af: kan een vogel gezond blijven op een voeding van kiemzaad en eivoer, wanneer hij verder geen droog zaad en/of pellets zou eten en daarnaast ook weinig groente eet?
      de kiemzaden zijn tenslotte "levend" voer, vol met enzymen, het eivoer voorziet in aanvulling van vitaminen en mineralen.

      Opmerking


      • #4
        Wat bedoel je met verspilling? Als ze dingen overlaten dan zit je rantsoenering niet goed. In bepaalde periodes (buiten het kweekseizoen en buiten de rui), dan moeten ze gerantsoeneerd worden, zodat ze alles moeten opeten. Wanneer ze met jongen liggen en in de rui is verspilling sowieso onvermijdelijk, omdat ze dan reserve moeten hebben om te kunnen kiezen.

        Opmerking


        • #5
          Ik kweek niet met mijn vogels,ze zijn tam en worden in de huiskamer gegeten.
          Met verspilling bedoel ik dat er veel voer overblijft doordat het mannetje voornamelijk gekiemd zaad eet met af en toe wat eivoer.droge zaadmix eet hij nauwelijks,net zoals pellets en groenvoer.

          Opmerking


          • #6
            Dat is logisch, dit zijn de lekkere voedzame voedselsoorten. Maar eigenlijk mogen ze niet elke dag vet of eiwitrijk eten. Je forpussen zijn gewoon verwend, lijkt me. Eigenlijk kan/moet je eivoer beperken tot 2 a 3 x per week als het huiskamervogels zijn en kiemzaad ook tot 2 a 3x per week (gemakkelijkerwijs dezelfde dagen). De overige dagen geef je ze enkel zaadmix en pellets en in een hoeveelheid dat ze dagelijks alles opeten op een 10% na (alles op is te weinig, dan hebben ze honger), je zal merken dat ze op de dagen zonder bijvoeding uiteindelijk wel zaadmix en pellets zullen eten. Het dwingt ze om ook voedingstoffen op te nemen die ze niet krijgen uit het lekkere (vette/eiwitrijke) eten.

            Heb je ze als volwassen vogel aangekocht? Kregen ze bij de vorige eigenaar pellets? Pellets moet je ze namelijk leren eten, als ze dat niet geleerd hebben van de ouders. Het is een gebalanceerde voeding, maar ze voelt niet natuurlijk aan voor de vogels, dus ze grijpen er niet altijd automatisch naar. Vaak blijft er ook levenslang een pelreflex, waarbij ze de pellet pellen en dus eigenlijk 5-10% van elke pellet verspillen.

            Opmerking


            • #7
              de vogels zijn nu zo'n 2 jaar oud, heb deze aangeschaft als jonge vogels van zo'n 2 a 3 maanden. ze eten sinds jongs af aan al van alles, aten voorheen ook goed groente, maar ze worden steeds kieskeuriger, en dan vooral het mannetje.
              ik zal jou tip eens proberen, meer rantsoeneren en slechts 2 a 3x per week kiemzaad met eivoer geven en verder gewoon droog zaad en pellets. ik boed wel dagelijks groente aan aan zo'n hanger, ze spelen er soms wat mee en nemen er wat happen van, maar echt er van eten doen ze nauwelijks.

              bovenstaande houd aan in de rust periode denk ik, hoe zou je ze voeren in de rui periode? ze beginnen beiden wat te ruien op het moment.

              Opmerking


              • #8
                In de ruiperiode mag je ze vaker eivoer, kiemzaad en eventueel wat vitamines geven (hoewel ze die ook uit groenten, fruit en kiemzaad kunnen halen). Eenmaal ze mooi zijn uitgeruid, kunnen ze op rantsoen.

                Vergeet niet dat er in de natuur ook karige seizoenen zijn eh (cyclus van: voedselarme winter - voedselopbouw in de lente - voedselrijke kweekperiode - voedselafname in de rui (maar nog voldoende om te ruien)). Bij jou zitten ze 100% van de tijd in de voedselrijke kweekperiode en dat zonder energie te verbranden aan jongen grootbrengen. Als je niet oplet krijg je dikke vogels met gezondheidsproblemen.

                Opmerking


                • #9
                  daar heb je zeker een punt voor wat de seizoenen betreft. maar hoe boots je deze nu het beste na wanneer de vogels in huis gehouden worden?
                  ik zorg er voor dat ze 11 uur rust/donker hebben door de kooi savonds op tijd af te dekken. sochtends om 7.00 uur gaat een UVlamp aan, welke 3 uur brand.
                  wanneer je een vogel pellets voert, heb je eigenlijk ook geen seizoenen, ze hebben dan het jaar rond pellets te eten met daarin dezelfde voedingswaarde.

                  hoe kan ik het beste aan gaan passen naar seizoenen?
                  het is nu de ruiperiode voor ze, daarna zal je dan de karige rustperiode gaan krijgen, dan voedselopbouw, dan kweekperiode (hoewel ik niet met ze kweek en dit ook niet aan wil moedigen)

                  aanvulling: ze zitten apart gehuisvest, ieder in hun eigen kooi, aangezien het vrouwtje nogal territoriaal is en hem na ging jagen waardoor hij niet voldoende rust en voedsel kreeg.
                  de kooien staan naast elkaar dus ze hebben wel contact met elkaar, daarnaast zijn ze elke avond samen los op een grote speelplaats, dit gaat een paar uurtjes goed, maar samen wonen in de kooi gaat (buiten het kweekseizoen) niet goed. voordeel van het apart huisvesten is dat ik de voeding kan aanpassen aan de behoefte per vogel.
                  Last edited by tammeforpus; 08-08-2016, 12:29.

                  Opmerking

                  Working...
                  X