Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Toedienen extra vitaminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Toedienen extra vitaminen

    Beste forumleden

    Is het toedienen van extra vitaminen noodzakelijk. Ik voeg twee druppels per week in het drinkwater. (Multi vit van Beaphar)

    De Rosella geef ik een hogere dosis.

    Bij de ene dierenzaak werd extra vitaminen aanbevolen; een andere dierenzaak raadde het daarentegen af. Te veel vitaminen zou schadelijk zijn.

    Vandaar mijn vraag aan jullie.

    Dank voor de eventuele reacties

    En met vr grt

    Krijn
    Bij vlagen ben ik geniaal; alleen is het nu even windstil.

  • #2
    Ik geef soms extra vitaminen door het water als ik zie dat een vogel er wat minder goed bij zit; bijvoorbeeld bij wondje of een ontstoken pootje. Daarnaast doe ik gemalen stuifmeelkorrels door het eivoer. Daar zitten veel natuurlijke mineralen en vitaminen in. Een stukje groenvoer een paar keer week zorgt ook voor wat extra.
    Bekijk mijn vogels op:

    http://papegaaiamadine.webnode.nl/

    Opmerking


    • #3
      Bedankt voor je reactie Hans

      Ik zal deze week eens op zoek gaan naar de stuifmeel korrels.

      Vr grt
      Krijn
      Bij vlagen ben ik geniaal; alleen is het nu even windstil.

      Opmerking


      • #4
        een teveel aan vitaminen wordt niet opgenomen en verlaat zo het lichaam (weggeworpen geld dan). Ik geef enkel biergist (multivitamines van vit b)aan mijn grote parkieten. voor de rest gekiemd zaad, fruit en gedroogde vruchten (muesli met fruit en vruchten)en af en toe een meelworm (dierlijke eiwitten)
        parakeetplaza.webnode.be met aansluitend blog i.v.m. de kweek 2017

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door parakeetplaza Bekijk Bericht
          een teveel aan vitaminen wordt niet opgenomen en verlaat zo het lichaam (weggeworpen geld dan).
          Volgens mij is dat een misvatting. Een teveel aan sommige vitaminen kan ook schadelijk zijn. Ik dacht dat een teveel aan vitamine A bijvoorbeeld ook mindere goede gevolgen kan hebben. Daarom je altijd houden aan de voorgeschreven hoeveelheden.
          Bekijk mijn vogels op:

          http://papegaaiamadine.webnode.nl/

          Opmerking


          • #6
            Geef mijn parkieten een keer in de maand vitamine WM forte speciaal voor vogels,vooral voor de kweek en naar de wormkuur doen ze het goed op ,verder een winterwortel en ijbergsla ,vooral maagkiezel en grit elke week.

            Opmerking


            • #7
              Alexxdee ook hartelijk dank voor je reactie
              Met vr grt
              Krijn
              Bij vlagen ben ik geniaal; alleen is het nu even windstil.

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door HansV Bekijk Bericht
                Volgens mij is dat een misvatting. Een teveel aan sommige vitaminen kan ook schadelijk zijn. Ik dacht dat een teveel aan vitamine A bijvoorbeeld ook mindere goede gevolgen kan hebben. Daarom je altijd houden aan de voorgeschreven hoeveelheden.
                Klopt vlgs. mij, diverse vitamines en mineralen kennen onderlinge interactie. Teveel Vit. A remt de opname van o.a. D, K en C. En zo zijn er nog meer voorbeelden. Of ze er dan meteen ziek van worden, denk ik niet, omdat het teveel inderdaad ook weer het lichaam verlaat, maar het effect is dan niet zoals gewenst. Ik geef zelf ook 1x in de week vitamine in het water en hou me aan de dosering vlgs. de fles. Mineralen hebben ze altijd, groenvoer 1x per week.

                Opmerking


                • #9
                  Met name vitamine A, B6 en D kunnen voor veel problemen zorgen als ze overgedoseerd worden waarbij opgemerkt moet worden dat vitamine D eigenlijk geen vitamine is maar een hormoon.

                  Met andere woorden, overdaad schaad. Je kan dus wel vitamines gaan geven maar dan alleen als een vogel er wat slapjes uit ziet. Je geeft hem dan een kuurtje van een week of zo. Ook tijdens de rui kan je wat extra vitaminen geven.

                  Opmerking


                  • #10
                    ik zou zorgen, dat ze een goede zaadmengeling krijgen, afgewisseld met soms wat groenvoer.

                    voor de rest spek je alleen de leverancier.

                    veel verse onkruiden aanbieden, als het jaar getijde daar is.

                    en de vogels wat afwisseling bieden, wilgentakken en dergelijke.
                    groeten Ton
                    mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

                    Opmerking


                    • #11
                      toppie, Ton!
                      parakeetplaza.webnode.be met aansluitend blog i.v.m. de kweek 2017

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Ton Bekijk Bericht
                        ik zou zorgen, dat ze een goede zaadmengeling krijgen, afgewisseld met soms wat groenvoer.

                        voor de rest spek je alleen de leverancier.

                        veel verse onkruiden aanbieden, als het jaar getijde daar is.

                        en de vogels wat afwisseling bieden, wilgentakken en dergelijke.
                        Wederom weer bedankt Ton. Ik heb groenvoer, o.a.. sla en andijvie en fruit (appels/kiwi/druiven) diverse keren geprobeerd. Maar de vogels eten het simpelweg niet.
                        Het blijft onaangeroerd in het bakje liggen

                        Vr Grt

                        Krijn
                        Bij vlagen ben ik geniaal; alleen is het nu even windstil.

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Krijn Toet Bekijk Bericht
                          ...de vogels eten het simpelweg niet...
                          Dat kan zijn omdat ze het niet geweld zijn. Probeer eens een stukje broccoli, er zijn maar weinig zaadeters die dat niet lusten. Tip: Was alle groente onder de kraan af met lauw warm water alvorens het aan de vogels te geven. Als bijvoorbeeld een krop sla tijdens het wassen met warm water gaat schuimen dan weet je al genoeg. We willen onze vogels niet vergiftigen met allerlei bestrijdingsmiddelen.

                          Opmerking


                          • #14
                            krijn bij je putters oppassen met teveel groenvoer, het zijn geen konijnen, ik zou niet meer geven dan af en toe wat blad van de paardenbloem en wat vogelmuur, wat er na een half uurtje niet op is weghalen, je vogels zijn nu gezond en putters staan er om bekend dat ze makkelijk darmstoornissen hebben.

                            Opmerking


                            • #15
                              Allen weer bedankt. Ik heb bijzonder veel geleerd en ben jullie zeer erkentelijk voor de vriendelijkheid en de hulpvaardigheid

                              Met hart grt

                              Krijn
                              Bij vlagen ben ik geniaal; alleen is het nu even windstil.

                              Opmerking

                              Working...
                              X