PDA

Bekijk Volledige Versie : wat is er bekend over geslachtsveranderingen in het algemeen

ele
28-03-2016, 14:07
Voor sommigen misschien een heel eind buiten wat als "gewoon" wordt ervaren/gezien.
De natuur lijkt niet altijd vaste patronen te volgen. Er is nog heel wat te ontdekken.
http://library.wur.nl/WebQuery/groenekennis/1942581
De volledige tekst: http://www.kleindiermagazine.nl/KMonline/KM201008/km.html/#/42/

http://www.kvvv.nl/index.php/artikelen/divers/59-sekse-verandering-hoe-kan-dat

Sekse verandering, hoe kan dat?
Mijn buren zeggen dat ze last hebben van het kraaien van mijn haan, maar ik heb alleen hennen.

Mijn vriendin belde mij met deze vraag op. Zelf hebben we ook meegemaakt dat een van onze 9 hennen op latere leeftijd het gedrag kreeg van een haan, en zelfs ging kraaien. (De laatste hen was 13 jaar toen ze overleed.) Hoe kan een Hen in een Haan veranderen? Het antwoord staat in het boek "De wijsheid van Vogels". Auteur Tim Birkhead beschrijft hierin de geschiedenis van de ornithologie. (uitgever De Bezige Bij. ISBN 97890 234 36041.)

Biologen hebben lang geworsteld met de vraag, hoe het kan dat van hun geslachtsorganen beroofde vrouwtjes bij de volgende rui soms een mannelijk verenkleed aannemen, maar gecastreerde mannetjes nooit een vrouwelijk kleed, zelfs niet als hun gedrag wel vrouwelijker is geworden. Vogels lijken relatief snel van geslacht te kunnen veranderen. Ook in avicultuur komt geslachtsverandering voor, misschien vaker dan wij er zelf erg in hebben. We horen wel eens van kwartels, bijvoorbeeld Chinese dwergkwartels, dat een hennetje op een gegeven moment begint te kraaien en de uiterlijke verschijningsvorm van een mannetje krijgt!

Het onderzoek naar de oorzaak van geslachtsverandering kwam in een stroomversnelling, toen men ontdekte dat van zeven mannelijke fazanthennen bij inwendig onderzoek bleek dat zij allemaal een aangetaste eierstok hadden. Het vervolg op deze bevinding was een experiment, waarbij de eierstok van een fazant-hen operatief verwijderd werd. Eenmaal van de operatie hersteld begon de hen rauw te kraaien en kreeg ze een kam en sporen (zoals een haan heeft). Het vrouwelijk hormoon oestrogeen bleek de sleutel. Wanneer het lichaam geen oestrogeen meer produceert (in de eierstok), valt het dier terug op de mannelijke status (de nul status).

Bij vogels als kippen, eenden, fazanten en pauwen, waarvan de mannetjes alleen ten behoeve van het broedseizoen hun verenpak verruilen voor een meer extravagant verenpak, wordt het mannelijke broedkleed bepaald door het hormoon oestrogeen. Bij vogels waarbij de seksespecifieke verschillen in verenkleed het hele jaar hetzelfde blijven (bijvoorbeeld bij de huismus), worden deze verschillen niet beÔnvloed door oestrogeen.

De Maagdelijke geboorte is ook een interessant fenomeen.
Bij veel dieren, waaronder bepaalde vogelsoorten, kunnen vrouwtjes zich zonder seks en zonder enige inbreng van een mannetje voortplanten. Dat heet parthenogenese.(partheno= maagdelijk, genesis= geboorte). In de jaren dertig van de vorige eeuw werd dit verschijnsel ontdekt bij een Amerikaans bedrijf dat snel groeiende, vruchtbare kalkoenen fokte. De eieren van enkele vrouwtjes kalkoenen bleken vruchtbaar te zijn, hoewel zij al een tijd van de mannetjes afgezonderd waren; 16% vertoonde een zekere graad van embryonale ontwikkeling. Alle parthenogenetische nakomelingen bleken altijd mannetjes te zijn met een dubbel X chromosoom.

Halfsiders.
Dit komt wel eens bij Gould Amadines voor. Dit zijn vogels die aan een kant een mannelijk en aan de andere kant een vrouwelijk verenkleed hebben. Dergelijke vogels worden ook wel halfzijders genoemd. Het komt in de natuur maar sporadisch voor en ornithologen zijn natuurlijk gaan zoeken naar de oorzaak van dit vreemde verschijnsel. In deftige taal: een halfsider is een hermafrodiet, of meer bepaald een laterale gynandromorf (lateraal = aan de zijkant, gynandro = vrouwelijk, morf= gedaante).
Laterale gynandromorfen blijken het resultaat te zijn van een afwijking in de vroege celvorming van een bevrucht ei, met als gevolg dat de ene kant van het embryo mannelijk is geworden en de andere vrouwelijk. Deze vogels zijn onvruchtbaar, omdat zij inwendig niet volledig ontwikkeld zijn.

Vogels die symmetrisch tweekleurig zijn worden ook halfsiders genoemd. Bijvoorbeeld aan een kant wildkleur, en de andere kant blauw. Deze vogels zijn van het mannelijke, of het vrouwelijke geslacht. Hierbij is de fout van de celdeling dat er een niet gebruikelijke kleur of tekening ontstaat. Deze vogels zijn wel vruchtbaar. De precieze oorzaak is tot op heden onbekend. Halfsiders komen overigens niet alleen voor bij vogels, maar ook bij zoogdieren.

Filmpje: http://www.uitzendinggemist.net/aflevering/50647/Vroege_Vogels_Tv.html#

Geslachtsverandering en vervuiling:
http://dier-en-natuur.infonu.nl/milieu/14797-geslachtsverandering-en-vervuiling.html

Misschien dat er nog meer bekend is over ook de innerlijke en eventueel volledige geslachtsveranderingen? "Volledig" in de zin van een mannelijk dier die eieren zou gaan leggen en een vrouwelijk dier welke, na verandering van geslacht, een vrouwelijk dier zou kunnen bevruchten.

Thiqua
28-03-2016, 21:12
Dat van die kippen heb ik zelf ook gezien, bij mijn krielen dan. Als je geen haan hebt, is er altijd een hen die dominant word en de leiding neemt. Dat wil niet meteen zeggen dat ze het gedrag van een haan aanneemt, er moet gewoon een leider zijn.
En die begon dan ook op een bepaald moment/leeftijd te kraaien, of iets wat er voor doorgaat. Ik heb trouwens nooit gezien dat er iets aan het verenkleed veranderde.
De hen is trouwens ook weer gestopt met kraaien toen ik afgelopen najaar weer een haantje erbij heb genomen. Dat ging niet zomaar, de hen was de eerste weken nog de baas, ook over de haan :D.

ele
28-03-2016, 21:56
Een leuke waarneming Thiqua.
Nog een voorbeeld op internet over kippen: http://holebi.info/phpnews/kortnews.php?action=fullnews&id=2784

Intersekse-conditie/DSD bij mensen en dan met name de naamgeving: http://nnid.nl/definitie/
Misschien nog een leuk citaat uit de voorgaande link: E
eerder werd Pyrrho van Elis al een keer genoemd, de man die betoogde dat geen enkele kennis zeker is. Omdat je alleen je eigen visie kent, zou een klein beetje filosofische twijfel voor niemand kwaad kunnen.

Jobert
28-03-2016, 21:57
Ik heb dit zelf enkele jaren geleden meegemaakt. Ik had een wildkleur chinees dwergkwartel haantje gekocht om mijn hennetje van gezelschap te voorzien. De beestjes scharrelden in een goed begroeide voliere lekker tussen de varens en ik zag ze niet heel veel. Groot was dan ook mijn verbazing toen ik op een gegeven moment twee hennetjes rond zag lopen. In heel korte tijd was de haan vrijwel volledig verkleurd tot een wildkleur vrouwtje. Enkel rondom de aarsstreek zag je nog de kastanjebruine kleur die een wildkleur haan heeft. Dit dier heeft later ook eieren gelegd. Op een gegeven moment heeft het proces zich weer omgedraaid en is de hen weer "teruggekleurd" naar een wildkleur haantje. Ik heb nooit jongen van dit beestje gehad. Ik vond het zelf best wel bijzonder om mee te maken.
Iemand anders hier ook nog zo'n ervaring?

janh11
28-03-2016, 22:27
Mijn vrouw staat haar mannetje ook wel en wordt de laatste tijd erg bazig. Misschien geslachtsverandering?

euphonia
28-03-2016, 22:28
Ik heb dat ook enkele jaren geleden meegemaakt met een Chinese dwergkwartel. Ik had een zelf gekweekt exemplaar, een hennetje wat na een jaar of 3 veranderde in een haantje. Ik had nog nooit zoiets gezien maar wel eens eerder ergens gelezen in A Guide to Birds of Britain, de 1981 uitgave. Je had toen nog geen internet en was dus aangewezen op boeken, encyclopedieŽn en aanverwanten.

ele
28-03-2016, 22:41
Mijn vrouw staat haar mannetje ook wel en wordt de laatste tijd erg bazig. Misschien geslachtsverandering?

Heeft ze ook haar op de tanden Jan? Misschien nog een aanwijzing van een mogelijke verandering? :)

forpus
28-03-2016, 22:45
zelf heb ik ook een 40 tal kippen in verschillende rassen. Toen een keer 1 van mijn fokhanen dood ging werd 1 van de hennen de leider van de groep. Deze hen begon dan ook zacht te kraaien. Maar, wat mij vooral opviel was dat haar sporen opeens erg hard begonnen te groeien, net als bij een haan. Ook de staart ging rechter op staan. Zodra er weer een haan bij kwam stopte de hen met kraaien en ging de staart weer hangen. De sporen bleven wel maar groeiden niet door. vond het erg appart maar had wel ergens gelezen dat het kon.

miro
21-07-2016, 18:04
Geloven jullie ook in sinterklaas??

Ik zou hier ook enkele artikels tegenover kunnen zetten om mijn gelijk te halen... Maar ik wil er niet meer aan beginnen en blijf maar in de waan met een artikeltje 'wetenschappelijk onderbouwd?' van 50,60 jaar oud... . Ga er maar vanuit dat de wetenschap al die tijd blijven stilstaan heeft.
Partheno-genesisch bestaat reeds 2016 jaar lees maar eens het meest gelezen boek ter wereld.

Jammer dat de persoon die dit onderwerp aanhaalt wel gezocht heeft naar een mannelijke Japanse nachtegaal(ipv te kweken met zijn 3 poppen) en niet zijn beweringen hard maakt ;)

ele
21-07-2016, 18:49
Geloven jullie ook in sinterklaas?

Zolang ik cadeautjes blijf krijgen op 5 december geloof ik zeker in sinterklaas!;)

rupicola
31-07-2016, 12:10
Sinds dit jaar heb ik ook een voorbeeld van dit interessante fenomeen in mijn collectie.
Het betreft een vrouw roodbekwever (Quelea quelea) die ik al enkele jaren als zodanig in de kolonie/groep heb.
Hoewel nog steeds goed als pop herkenbaar kreeg deze vogel dit seizoen een duidelijk zwart masker, hetgeen een expliciet kenmerk betreft van een man in broedkleed.
In de groep is echter geen gebrek aan mannen, integendeel zelfs, waardoor deze potentiŽle oorzaak feitelijk kan worden afgevinkt.
Een en ander zal zo goed als zeker te maken hebben met een hormonale wijziging.

;)