Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Bodembedekking.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Bodembedekking.

    Wat is een goede bodembedekking voor Zebravinkjes naast eventueel het gebruikelijke zand.

  • #2
    Je kan ook beukensnippers gebruiken of kranten.
    Bekijk mijn vogels op:

    http://papegaaiamadine.webnode.nl/

    Opmerking


    • #3
      Die beukensnippers zijn in verschillende afmetingen . Maakt dat nog wat uit?

      Opmerking


      • #4
        Op zich maakt dat niet zoveel uit. Als je de beukensnippers te klein neemt bestaat de kans dat ze ze meenemen in hun nest. Dat kan de eitjes beschadigen.
        Bekijk mijn vogels op:

        http://papegaaiamadine.webnode.nl/

        Opmerking


        • #5
          ik pak altijd de middenmaat.
          Te groot neemt niet alle poep op naar mijn ervaring en te klein geeft veel rommel.
          groeten gijs

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door forpus Bekijk Bericht
            ik pak altijd de middenmaat.
            Te groot neemt niet alle poep op naar mijn ervaring en te klein geeft veel rommel.
            Krantje eronder die gelijk het vocht uit de ontlasting opneemt en je hebt er weinig last meer van. Ook trek je het er dan zo ineens uit. Makkelijk schoon te maken. Ik gebruik tegenwoordig alleen op maat gemaakt karton; ideaal!
            Bekijk mijn vogels op:

            http://papegaaiamadine.webnode.nl/

            Opmerking


            • #7
              Dacht zelf ook met een krant eronder dat veel scheelt.

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Leetje65 Bekijk Bericht
                Die beukensnippers zijn in verschillende afmetingen . Maakt dat nog wat uit?
                Mijn ervaring was het beste de middelste maat beukensnippers te gebruiken. De kleinste maat is te licht en verdwijnt daardoor snel naar de hoeken van de kooien.
                Ik gebruik tegenwoordig kartonnetjes op maat gemaakt. Bij Geldoff Waalwijk hebben ze allerlei maten per pakket van 500 stuks. Ze kosten omgerekend 13 cent per kartonnetje, beetje afhankelijk van de maat. Krantenpapier is lichter waardoor het niet goed blijft liggen.

                Zebravinken zullen bij gebrek aan nestmateriaal denk ik wel het papier of karton proberen te verscheuren en in een nestkast slepen.
                Ik heb daar bij mijn lonchura's geen last van.

                Opmerking


                • #9
                  webmaster van Voor al uw vogel(kweek) informatie

                  Opmerking


                  • #10
                    In begin zal ik denk ik ook gewoon met zand beginnen en dan kijken hoe dat bevalt.
                    Dat grit wat ze extra nodig hebben kan dat bij eten gedaan worden of op de bodem doen zodat ze lekker kunnen scharrelen?

                    Opmerking


                    • #11
                      Ik zou niet met zand beginnen als je ze in de woonkamer gaat zetten. Je gaat het overal terugvinden.

                      Grit en maagkiezel kan je gewoon in een apart bakje verstrekken.
                      Bekijk mijn vogels op:

                      http://papegaaiamadine.webnode.nl/

                      Opmerking


                      • #12
                        Is inderdaad wel met dans dat je het overal terug vind. Blijft toch aan de pootjes of zo zitten. Dan gewoon meteen de beukensnippers.

                        Opmerking


                        • #13
                          Ik gebruik houtsnipper nr. 6. Dit is niet te groot en niet te klein.

                          Ooit had ik ook een aantal kooien in de huiskamer staan. Daar had ik schelpenzand met anijs in liggen.
                          Een heerlijk geurtje in de kamer vond ik dat.
                          Knoeien vond ik wel meevallen omdat er een goede rand om de kooien zat.

                          Persoonlijk zie ik graag dat de vogels op de bodem kunnen rond scharrelen.
                          Dat doen ze erg graag en dit kan als er zand of houtsnippers liggen.

                          Ik gooi ook altijd wat gedroogde kruiden op de bodem en wat terra zand.
                          Terra zand is speciaal voor vogels, daar zitten vitamine en mineralen in.
                          1x per week de bodem reinigen of zeven en wat nieuwe bedekking erbij gooien en het is weer heerlijk voor je vogeltjes.
                          groetjes
                          Heidi

                          Neem eens een kijkje op mijn site.
                          http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

                          Opmerking


                          • #14
                            Oh kruiden welke kan ik dan geven. Vers of gedroogd.

                            Opmerking


                            • #15
                              Hier vind je meer informatie over planten die aan de vogels gegeven kunnen wordengroenten en fruit aanbieden aan de vogels.. Kijk maar is rond in mijn verzorging hoekje over de verzorging van vogels. Nog lang niet klaar, maar de basis dingen worden al beschreven
                              webmaster van Voor al uw vogel(kweek) informatie

                              Opmerking

                              Working...
                              X