PDA

Bekijk Volledige Versie : Bodembedekking.

Leetje65
20-02-2016, 20:22
Wat is een goede bodembedekking voor Zebravinkjes naast eventueel het gebruikelijke zand.

HansV
20-02-2016, 20:32
Je kan ook beukensnippers gebruiken of kranten.

Leetje65
20-02-2016, 20:48
Die beukensnippers zijn in verschillende afmetingen . Maakt dat nog wat uit?

HansV
20-02-2016, 22:13
Op zich maakt dat niet zoveel uit. Als je de beukensnippers te klein neemt bestaat de kans dat ze ze meenemen in hun nest. Dat kan de eitjes beschadigen.

forpus
20-02-2016, 22:35
ik pak altijd de middenmaat.
Te groot neemt niet alle poep op naar mijn ervaring en te klein geeft veel rommel.

HansV
21-02-2016, 00:51
ik pak altijd de middenmaat.
Te groot neemt niet alle poep op naar mijn ervaring en te klein geeft veel rommel.

Krantje eronder die gelijk het vocht uit de ontlasting opneemt en je hebt er weinig last meer van. Ook trek je het er dan zo ineens uit. Makkelijk schoon te maken. Ik gebruik tegenwoordig alleen op maat gemaakt karton; ideaal!

Leetje65
21-02-2016, 09:36
Dacht zelf ook met een krant eronder dat veel scheelt.

Sytze F
21-02-2016, 11:14
Die beukensnippers zijn in verschillende afmetingen . Maakt dat nog wat uit?

Mijn ervaring was het beste de middelste maat beukensnippers te gebruiken. De kleinste maat is te licht en verdwijnt daardoor snel naar de hoeken van de kooien.
Ik gebruik tegenwoordig kartonnetjes op maat gemaakt. Bij Geldoff Waalwijk hebben ze allerlei maten per pakket van 500 stuks. Ze kosten omgerekend 13 cent per kartonnetje, beetje afhankelijk van de maat. Krantenpapier is lichter waardoor het niet goed blijft liggen.

Zebravinken zullen bij gebrek aan nestmateriaal denk ik wel het papier of karton proberen te verscheuren en in een nestkast slepen.
Ik heb daar bij mijn lonchura's geen last van.

aadje93
21-02-2016, 13:00
Zelf blijf ik toch bij het "oude vertrouwde" zand, het neemt vocht goed op, het is zeer makkelijk schoon te maken door middel van een fijne zeef, en de vogels "pikken" er graag wat in. Uiteraard bestaat hiervoor het tegen argument dat de vogels in hun eigen stront zullen gaan pikken, echter reinig ik het zand minimaal 1 keer per week, vaak 2keer per week waarbij ik een laag van ~20Kg per vierkante meter gebruik (dus snel een laag van 5-6cm. Dit is dan in het nachthok van een volière, in de kweekkooi zal minder nodig hebben.

Leetje65
21-02-2016, 13:04
In begin zal ik denk ik ook gewoon met zand beginnen en dan kijken hoe dat bevalt.
Dat grit wat ze extra nodig hebben kan dat bij eten gedaan worden of op de bodem doen zodat ze lekker kunnen scharrelen?

HansV
21-02-2016, 13:08
Ik zou niet met zand beginnen als je ze in de woonkamer gaat zetten. Je gaat het overal terugvinden.

Grit en maagkiezel kan je gewoon in een apart bakje verstrekken.

Leetje65
21-02-2016, 13:25
Is inderdaad wel met dans dat je het overal terug vind. Blijft toch aan de pootjes of zo zitten. Dan gewoon meteen de beukensnippers.

loodje
21-02-2016, 13:29
Ik gebruik houtsnipper nr. 6. Dit is niet te groot en niet te klein.

Ooit had ik ook een aantal kooien in de huiskamer staan. Daar had ik schelpenzand met anijs in liggen.
Een heerlijk geurtje in de kamer vond ik dat.
Knoeien vond ik wel meevallen omdat er een goede rand om de kooien zat.

Persoonlijk zie ik graag dat de vogels op de bodem kunnen rond scharrelen.
Dat doen ze erg graag en dit kan als er zand of houtsnippers liggen.

Ik gooi ook altijd wat gedroogde kruiden op de bodem en wat terra zand.
Terra zand is speciaal voor vogels, daar zitten vitamine en mineralen in.
1x per week de bodem reinigen of zeven en wat nieuwe bedekking erbij gooien en het is weer heerlijk voor je vogeltjes.

Leetje65
21-02-2016, 13:32
Oh kruiden welke kan ik dan geven. Vers of gedroogd.

aadje93
21-02-2016, 13:52
Hier vind je meer informatie over planten die aan de vogels gegeven kunnen worden (https://voliere-info.nl/planten-voor-de-voliere/) (Beter gezegd die in de volière veilig gepoot kunnen worden, en dus voedzaam zijn voor de vogels), naast kruiden kun je ook groenten en fruit aanbieden aan de vogels. (https://voliere-info.nl/groente-fruit-groenvoer-voor-vogels/). Kijk maar is rond in mijn verzorging hoekje over de verzorging van vogels (https://voliere-info.nl/verzorging/). Nog lang niet klaar, maar de basis dingen worden al beschreven :)

loodje
21-02-2016, 14:51
Maakt niet zo veel uit welke kruiden. Kruiden zijn ongevaarlijk.

Ikzelf droog altijd: basilicum, munt, peterselie, selderie, tijm, oregano.
Deze kruiden heb ik in potten staan, dus altijd voorhanden.
Je kunt ze zowel vers als droog geven. Ze pikken er aan en zijn er mee bezig.
Ook kun je gedroogde kruiden onder in een nestkastje leggen.
(tegenwoordig verkopen ze zakken hiervan bij bv vogelspeciaalzaken als nestkruiden)

kruiden zitten vol vitamines.
Google maar eens wat er bv in basilicum zit, je zult er van versteld staan.
Maar niet te veel, een paar blaadjes.

Leetje65
22-02-2016, 20:20
Heb voor de cavia's ook altijd gedroogde kruiden in huis zit ook echt van alles door elkaar.
Misschien dat ik de vogeltjes daar wat van kan geven.

loodje
23-02-2016, 22:17
Voor de cavia's kruiden, weet je welke kruiden dit dan zijn.
En gewoon uit nieuwsgierigheid, worden die kruiden door de cavia's gegeten?

Leetje65
24-02-2016, 06:08
Ik koop altijd 2 soorten mixen door elkaar en kan dan lekker vooruit
Een is de aristomix en daar zit in
Bevat: Walnootblad, Frambozenblad, Berkenblad, Groene haver, Goudsbloem, Knaagdierringetjes, Knaagdierbolletjes, Paardenbloemblad, Vlokkenmix, Weegbree, Zonnebloemblaadjes, Wortelvlokken, Rozenbloemblaadjes, Hazelnootblad, Dille steeltjes, Erwtenvlokken

de ander is groene kruiden oase en daar zit in
Peterselie steeltjes, Bananenschijfjes, berkenblad, framboosblad, paardenbloemblad, luzerne steeltjes & hibiscusbloemen.
Nou moet de caafjes zien snoepen vinden ze zo lekker.
Meeste van de kruiden zijn ook los te koop en ja ook veel kruiden kunnen vers aan de caafjes gegeven worden.
Bestel het bij een online winkel net als de ander spullen die ik dan nodig heb voor de caafjes. Ga het wel zelf ophalen.

loodje
25-02-2016, 10:25
Bij de kruiden die je aan de cavia's geeft, zitten zoals je schrijft, knaagdierringetjes en bolletjes bij.
Dit zou ik niet aan je vogels geven.

Leetje65
25-02-2016, 14:16
Nee die dingen kan ik er gewoon uitvissen en er komt ook nog aardig wat grof gruis van af wie weet is dat wel iets voor de pieten maar dingen die niet voor vogeltjes zijn die krijgen ze ook niet he

forpus
25-02-2016, 18:53
mijn vraag is, waarom zou je dit willen geven?

loodje
25-02-2016, 22:34
Dat komt omdat ik er over begonnen ben Gijs.
Ikzelf gooi altijd wat kruiden op de bodem van de kooien en dat heb ik in een vorige bericht gezegd. (bericht 13)

Leetje65
26-02-2016, 16:16
En ik omdat ik toch gedroogde kruiden voor de cavia's heb of ik die kon gebruiken vandaar.

Ton
26-02-2016, 19:26
ik zou er wel mee opletten. vogels en cavia`s scheelt nog al.

Leetje65
26-02-2016, 19:36
Is ook niet zeker dat ik het doe. De caafjes mogen ook verse kruiden dus de voor de vogeltjes kunnen mogen hun ook.
Maar kwam zo mooi naar voren en vragen kan altijd he

Hubert62
26-02-2016, 20:28
Waarom niet gewoon een beetje groente afval(broccoli,witlof ,wortel enz).
Of van buiten vogelmuur ,grashalmen enz.
En als de vogels willen kunnen zij er zelf eventueel kruiden op doen ?.