PDA

Bekijk Volledige Versie : Vogelbeurs Zwolle

Hubert62
19-02-2016, 11:00
Hèèl vogelcafè gaat morgen natuurlijk naar de beurs.
Wie kan ik er zoal verwachten?.

aadje93
19-02-2016, 11:16
mij ga je er helaas niet zien, nachtdienst :(

Hubert62
19-02-2016, 11:36
Vogelvriendelijke werkgever zoeken!.

aadje93
19-02-2016, 12:59
Haha, hij is al best vogelvriendelijk, mijn "fulltime" schema is in de 5 ploegendienst wat inhoud dat ik ochtend, middag en nachtdiensten werk in een 2-2-2 systeem, hierdoor werk ik 6 dagen (2 ochtend, 2 middag, 2 nacht) waarbij ik op de 7e dag 's ochtends thuis kom uit de nachtdienst, en dan pas de "11e" dag weer met de ochtendienst begin. Hierdoor dus praktisch 3,5dag vrij (na 2e nachtdienst 's ochtends even naar bed). In mijn vrije dagen kan ik me wel volledig op de vogels richten, en ik werk gelukkig vroege (lees tot half 3) of "late" diensten (begin om half 3) waardoor ik veel dagtijd aan de vogels kan besteden, waar dat bij een normale 40urige werkweek stukken lastiger word :)

Hubert62
19-02-2016, 14:04
Met wie ik naar de beurs zou gaan heeft precies het zelfde ,vandaar ik maar alleen naar de beurs toe moet.

Tja, baas boven baas hè.

HansV
19-02-2016, 15:50
Twijfel nog... Heb eigenlijk een hekel aan vogelbeurzen. Zaken die ik nodig heb koop ik net zo makkelijk online. Daarbij als ik vogels koop, dan doe ik dat bij de kweker thuis. Dat geeft mij ook gelijk de kans om de omstandigheden waarin mijn eventuele aankoop wordt gehouden te bekijken. Ik wil er nog weleens een vogel ruilen of verkopen, maar het is nu te koud voor mijn vogels. Daarom denk ik dat ik in september ga.

Ton
19-02-2016, 21:30
ik ga niet, vind het altijd wel leuk om te kijken, wat er zo is.

maar ik heb een hekel aan dat het altijd zo vroeg begint.

moet de hele week al vroeg op, in het weekend liever niet, als het niet hoeft.

BirdBreeder
20-02-2016, 17:30
Ik ben wel geweest en heb weer de benodigde spullen gehaald. :) Ook heb ik wat nieuwe vogels erbij, nu heb ik 3 koppels Fife Fancies en een koppel bonte diamantduiven, deze gaan van het voorjaar naar buiten in de gezelschapsvoliere :)

Hubert62
20-02-2016, 17:55
BirdBreeder,

Toch niet die zogenaamde split wit?.Er zaten leuke bonte duifjes bij van rond de euro 35,=.
Ben op deze beurs al geen 20 jaar meer geweest en..... er is qua inbreng niets veranderd ,veel vieze smerige kooien.
Daarnaast vond ik vele vogels totaal niet voor verkoop geschikt ,zagen er beroerd uit.

forpus
20-02-2016, 22:11
ben niet geweest, maar heb van verschillende mensen te horen gekregen dat de vogels niet al te best waren.

HansV
20-02-2016, 22:21
Dat is ook mijn bezwaar tegen beurzen en TT's. Vogels die in te lang in veel te kleine kooitjes worden opgesloten. Dat levert enorm veel stress op. En dan ook nog al die mensen die hun gezicht in die kooitjes drukken. Dat helpt ook niet echt. Sommige vogels zitten, zeker vanuit het buitenland, zitten al een paar dagen opgesloten in een mini kooitje of vervoerskoffer en worden achter in een busje of auto vervoerd. De airconditioning en verwarming zijn natuurlijk ook funest en dan worden ze ineens in een koude zaal neergezet. Tja dat komt de conditie natuurlijk niet ten goede. Maar goed dit slechts mijn 'bescheiden' mening.

Hubert62
20-02-2016, 22:36
Nou ja HansV, je haalt natuurlijk gelijk de particulieren eruit, deze hebben over het algemeen betere huisvesting voor hun eigen vogels.
Maar als ik controleurs zie lopen die naar mijn mening geeneens richting kooien kijken ,tja wat moet je er dan wel niet dan denken?.
Gelukkig heb ik mijn koop buiten kunnen doen ,het was voor mij meer een treffen i.v.m de te rijden kilometers.
Om eerlijk te zijn ,mijn laatste bezoek was +/- 20 jaar geleden ,maar dit was mijn laatste !

euphonia
20-02-2016, 23:17
...te lang in veel te kleine kooitjes worden opgesloten...airconditioning en verwarming zijn natuurlijk ook funest en dan worden ze ineens in een koude zaal neergezet...
Dat is dan ook de rede dat ik een hekel heb aan beurzen zoals Zwolle. Vroeger kon je er ook bijvoorbeeld 100 goudbuikjes vinden in een loper, u weet wel zo een kooi met traliewerk aan de bovenkant en dat was ook nog in een tijd dat roken nog gezond was dus de lucht was dan ook te snijden daar. gelukkig is er in de loop der jaren veel veranderd. Ik heb zelf ook nog nooit deel genomen met mijn gekweekte vogels aan beurzen.

Sytze F
21-02-2016, 11:31
Er is inderdaad veel verbeterd de afgelopen 10 jaar. Verdere verbeteringen moeten toch veelal bij de kwekers zelf vandaan komen.
Als je de vogels goed traint voor een TT of beurs dan is er niks aan de hand. Dus een paar weken vooraf de vogels al eens een dag of een weekend aan een TT-kooi laten wennen. Dan houden ze het echt makkelijk een dagje vol op zo'n drukke beurs. Sommige soorten kun je er beter weglaten, maar dat kan de kweker het beste zelf inschatten.
Nadeel in Zwolle is dat er ook veel buitenlandse verkopers zijn en bijv. in Polen/Tsjechië hebben ze nog een hele andere kijk op omgang met dieren.
Dat is ook een kwestie van opvoeden en handhaven. Dat moet vooral gebeuren nog voordat de markt voor publiek geopend is. Op het drukste tijdstip vlak na de opening is dat erg lastig.

BirdBreeder
21-02-2016, 12:41
BirdBreeder,

Toch niet die zogenaamde split wit?.Er zaten leuke bonte duifjes bij van rond de euro 35,=.
Ben op deze beurs al geen 20 jaar meer geweest en..... er is qua inbreng niets veranderd ,veel vieze smerige kooien.
Daarnaast vond ik vele vogels totaal niet voor verkoop geschikt ,zagen er beroerd uit.

Waren gewoon bonte, heel mooi wit, denk zo'n 80 % wit. Ik ga ook niet voor wit hoor, ik wou gewoon mooie bonte diamantduifjes. :)

Josly
21-02-2016, 12:56
Verdere verbeteringen moeten in de eerste plaats van het beleid komen.
En dan in de eerste plaats veel betere communicaties dan dat op het ogenblik het geval is.

Vorig weekend in Italie is nogmaals gebleken dat wanneer nood het hoogst is, dan ineens alles mogelijk was/is.
Was zelfs voor vele buitenlandse waarnemers een promotie/reclame voor de vogelhobby. En die waren zeer talrijk aanwezig. Net wat Italiaanse politie en ambtenaren aangaat.
Hoeveel officieel dierenartsen/vogelartsen er aanwezig waren om elke vogel afzonderlijk te onderzoeken en elk medisch attest van de vogels te controleren was in het verleden nooit gezien bij dergelijke evenementen. En waar ook ruim 300 buitenlandse medische attesten werden gecontroleerd.
Zelfs bedrijfsmatig en hobbymatig waren van elkaar gescheiden. En zelfs elk met een afzonderlijke ingang/doorgang.

Als de algemene tendens is dat groot deel van de aanwezige vogels er belabberd bij zaten.
Dan is ook het beleid mee verantwoordelijk.
Het is aan de basis dat dringend werk moet van gemaakt worden.
En in de eerste plaats een veel betere communicatie.
Zeker nu meer en meer worden vastgesteld dat vogelliefhebbers niet meer via plaatselijke verenigingen lid zijn gij een of andere vogelbond, maar steeds meer rechtstreeks lid zijn bij een en andere vogelbond.
En dan is het nog vooral vanwege vogelringen;
Anders waren vele vogelliefhebbers al lang geen lid meer bij een of andere vogelbond.
Als zelfs uit verschillende hoeken van speciaalclubs te horen krijgen;
"Was/is het niet vanwege al dat gedoe met vogelringen, dan waren/zijn we allang een zelfstandige organisatie, en niet langer afhankeljk van een of andere vogelbond.

Communicatie is in Italie veelvuldig aanbod gekomen.
Het is aan de basis, het beleid, dat er hoogdringend veranderingen gebeuren.
Zo is in Italie beslist dat persoonsverantwoordelijken een stap op zij zetten.
Wat Italie aangaat is dat het voltallig beleid.
Maar voorlopig verder hun functie uitoefenen om zo goed, zo kwaad, verder af te werken, alles verder op te volgen.

Hoeveel Officieel erkende dierenartsen waren/zijn er aanwezig voor hoeveel aanwezige vogels.
Hoeveel vertegenwoordigers van de verantwoordelijke vogelbond waren/zijn er aanwezig.

Als dergelijke evenementen in de toekomst al of niet zullen plaats hebben, zal onder andere afhangen van dergelijke argumenten.
EEN ding staat nu al vast.
Het zal veel en veel strenger worden met alles wat de vogelhobby aangaat.

Sytze F
21-02-2016, 13:19
Dat een groot deel van de vogels er belabberd bij zaten ben ik het absoluut niet mee eens.
Wat betreft communicatie, ik verwacht dat alle verkopers een reglement krijgen toegezonden.
En of je nu wel of geen lid bent van een vereniging, ze krijgen allemaal "Onze Vogels" dus de ontwikkelingen rondom
dierenwelzijn zou bij iedereen bekend moeten zijn.
Jammer, dat het weer zo negatief afgespiegeld moet worden hier.

Josly
21-02-2016, 13:29
Vogelmarkt Zwolle staat officieel geregistreerd als bedrijfsmatig.

Een ieder die op /bij dergelijke verkopen ook zelf verkopen zijn opdat moment handelaars.
Van vogelhobby is opdat moment geen sprake.
Ook niet met alles wat hobbymatig kweken van vogels aangaat.
De organisatie en eventueel de mede verantwoordelijke vogelbond zijn opdat moment bedrijfsmatig bezig.

Wel daarom willen vele hobbymatig vogelliefhebbers zich niet bij vergeleken worden.

Josly
21-02-2016, 14:06
Beste SytzeF.

Sorry.

Wat U aanhaalt bevestigd nogmaals dat de hobbymatig vogelliefhebberij-vogelhobby niet is mee geévolueerd.

Hoe is, en hoelang bestaat vogelmarkt Zwolle?

Alles gebeuren bijna op de zelfde manieren, methodes.
Het enige wat veranderd zijn hebben vooral te maken met maatregelen-wetten.

Zolang dat er in Nederland bij hobbymatig verkoop van vogels op/bij beurzen/markten handelaars (bedrijfsmatig) toegelaten zijn, Zullen, zal hobbymatig vogelliefhebbers te kampen hebben met al wat het negatieve aangaat.

Waar toekomst gericht in de eerste plaats naar gestreden worden zijn:
(1) een duidelijk verschil tussen huisdieren/vogels en hobbydieren/vogels.
(2) Een duidelijk verschil tussen hobbymatig en bedrijfsmatig.

Zolang dit allemaal niet gebeuren, hebben evenementen met dieren/vogels geen toekomst meer.

PS. "Het staat allemaal in Onze Vogels".

Hoeveel maal verschijnen een vogelblad als "Onze Vogels".
Hoelang op voorhand gebeuren de voordruk, worden de informatie, literaturen, vastgelegd.

Dus "belangrijke" informatie verschijnen pas 3-4 maanden later. Wanneer het meermaals al te laat zijn/is.
Als dergelijke informatie al ooit gepubliceerd worden.

Waarom dienen dan de officieel erkende Sites van de Vogelbonden dan.
Het is al ver gekomen om dergelijke informaties (Mondiale 2016 Portugal) te bekomen via private Sites (Vogelkrant), en of Forum (Vogelcafé).

Hubert62
21-02-2016, 14:23
Josly,

Voor velen is deze beurs een dagje uit en kijken wat er al of niet te koop word aangeboden, helaas stimuleren we hiermee telkens weer de grote opkomst naar de beurs.Zolang ik al vogels heb blijft deze kwestie in het grijze vlak ,het zal nooit zoals jij zo mooi omschrijft worden in zwart/wit.Daarnaast zitten hier enkel en alleen hobbykwekers die via de reguliere weg hun jonge- of uitgekweekte vogels niet kwijt kunnen.
De andere handelaars zetten z`on beurs in kwaad daglicht en daar word naar mijn mening weinig of geen aandacht aangeschonken, helaas.

Josly
21-02-2016, 14:32
Beste Hubert.

Ik snap maar al te goed wat U allemaal bedoeld.

Wel in Italie is vorige zondag duidelijk bewezen dat het wel kan.
Maar daar is in de eerste plaats "goede" wil van de organisaties, van het beleid voor nodig.
Te beginnend met het toepassen van huidige maatregelen-wetten.
En vooral door zelf het nemen va initiatieven in het belang van de vogelhobby, het welzijn van de vogels.

Hubert62
21-02-2016, 14:39
Zullen we dan maar afwachten of de organisatie deze geluiden ook daadwerkelijk oppakt en met deze gegevens de volgende vogelmarkt organiseerd?.
De volgende is meende ik in September?.

HJ de Graaf
21-02-2016, 15:07
Dag Josly waar kan ik het vinden dat zwolle officieel geregistreerd staat als bedrijfsmatig?

Josly
21-02-2016, 15:34
Beste HJ de Graaf.

Bekijk de EU maatregelen.

Bij verkoop van dieren/vogels waar hobbymatig en handelaars ( bedrijfsmatig) aanwezig zijn in/binnen de zelfde ruimte is/wordt eenieder aanzien/beschouwd als bedrijfsmatig, als handelaars.
Het zelfde wat Online verkoop van dieren/vogels aangaat. ook dit wordt/Worden beschouwd als bedrijfsmatig, als handelaars.

Neem nu de informatie van organiserende vogelvereniging.
Over wat heeft men het. Over handelaars, is er geen, of bijna geen sprake van hobbymatig vogelverkoop.

In Italie waren er ook verschillende juristen-gerechtsdeskundigen aanwezig. Evenals verschillende verantwoordelijken van sociale media's-sites (Facebook).

Wat is het verschil tussen vogels verkopen via vogelbladen van vogelbonden en via Online.

Via Vogelbladen van vogelbonden worden beschouwd als privé, verkoop gebeuren door de leden onderling, ook door handelaars (Nederland) die over een kweeknummer beschikken. Die handelaars (Nederland) worden dan ook aanzien/beschouwd als leden.
Van zodra die verkopen gebeuren via online, beurzen-markten waar ook handelaars aanwezig zijn worden aanzien/beschouwd als openbaar.
Openbaar betekent iedereen.
Dus iedereen worden opdat moment aanzien/beschouwd als handelaars.

In Italie is meer dan duidelijk geworden dat de vogelhobby niet is mee geévoluurd.

Een vraagje.
Elk dier/vogel moet volgens EU maatregelen in het bezit zijn van een gezondheidsattest.
En wat in Portugal duidelijk aan de kaak wordt gesteld, duidelijk naar voren werden gebracht.

Worden daar In Zwolle ook grondig op gecontroleerd.
Want de controles zijn dit maal vooral langs de openbare wegen gebeurd (autostrades).

HJ de Graaf
21-02-2016, 16:12
Dag Josly,

Jij hebt eerder over geregistreerd staan als en nu heb je het over wordt beschouwd als. Zit nog wel een verschil tussen lijkt mij.
Waar kan ik de officiële eu richtlijnen vinden die jij aanhaalt? lijkt me handig voor iedereen die vogels heeft.

Want zoals jij aangeeft zou dit o.a. betekenen dat een ieder die bijvoorbeeld een advertentie op vogelmarknet.nl zet bedrijfsmatig bezig is.

En hoe weet jij dat de controles dit maal vooral langs de openbare weg zijn uitgevoerd?

mvg

Josly
21-02-2016, 16:30
Dag Josly,

Jij hebt eerder over geregistreerd staan als en nu heb je het over wordt beschouwd als. Zit nog wel een verschil tussen lijkt mij.
Waar kan ik de officiële eu richtlijnen vinden die jij aanhaalt? lijkt me handig voor iedereen die vogels heeft.

Want zoals jij aangeeft zou dit o.a. betekenen dat een ieder die bijvoorbeeld een advertentie op vogelmarknet.nl zet bedrijfsmatig bezig is.

En hoe weet jij dat de controles dit maal vooral langs de openbare weg zijn uitgevoerd?

mvg

Wat EU maatregelen betreft, die zijn op verschillende manieren terug te vinden.
In de eerste plaats bij Uw eigen vogelbond waar U en of de organiserende vereniging bij aangesloten is.

Wat controles aangaat.
Bekijk de volgende informatie.
Maar regelmatig krijg ik ook nog persoonlijke berichten.

www.focusnl.nl/uit-californie-om-vandaag-vogeltjes-te-kopen-in-zwolle-zwolse-vogelmarkt/

euphonia
21-02-2016, 20:16
Ik lees hier (http://www.focusnl.nl/tien-vogels-in-beslag-genomen-op-vogelmarkt-in-zwolle/) nog even het volgende:

"De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) en de Politie Eenheid Oost Nederland hebben zaterdag 21 februari 10 vogels in beslag genomen op de Vogelmarkt in Zwolle. De eigenaren konden niet aantonen dat de vogels legaal verkregen waren."

Het blijkt dat Japanse nachtegalen aldaar alleen verkocht mogen worden als zij een vast voetring hebben of geldige documenten. Nu wordt het wat lastig om als vogel een geldig document te hebben maar u begrijpt waar ik heen wil.

Voor zover ik het begrepen heb komen Japanse nachtegalen nu ook voor in Frankrijk en dus zouden ze geringd moeten worden? en hoe kom ik aan zo een "geldig document" voor het geval ik mijn Japanse nachtegaal jongen niet wil ringen?

Tevens vind ik het volgende nogal tegenstrijdig, of een voetring of een geldig document, wat wordt het nu. Ik vind het allemaal wat onduidelijk worden.

HJ de Graaf
21-02-2016, 20:46
@ josly Het is me duidelijk je baseert je verhaal dan op gebrekkige informatie in ieder geval m.b.t. de controles.

Als je zo goed op de hoogte bent van alle eu richtlijnen die van toepassing zijn stel ze dan a.u.b. ter beschikking, maar nee je verwijst naar de bond.
En waar zijn ze te vinden voor niet bondsleden? Je roept van het moet strenger/beter etc maar kom dan a.u.b zelf even in actie en komen eens met die richtlijnen over de boeg zodat iedereen er gebruik van kan maken.

mvg

HJ de Graaf
21-02-2016, 21:01
@ euphonia het bericht wat jij hebt gelezen is van een jaar terug en toen zijn er inderdaad jap nachtegalen in beslag genomen omdat deze en niet geringd waren en geen herkomst papieren hadden.

japanse nachtegalen zijn een cites II soort. CITES werkt met lijsten 1, 2, 3 enzo, bijlage A, B etc zijn bijlages van de Europese Verordening.

Voor vogels genoemd in CITES II is een gesloten ring en een bewijs van herkomst verplicht bij elke vorm van commerciële handeling.
Voor het houden zonder oogmerk tot commerciële handeling of kweken niet. Wil je ze dus verkopen of meedoen aan tt etc dan beter ringen !

http://speciesplus.net/#/taxon_concepts/9438/legal

Hubert62
21-02-2016, 21:25
de Graaf ,

Ik weet veel van de wetgeving/handhaving ,ik constateer alleen.

Jou antwoord is gericht aan euphonia. Maar toch goed samengevat.

HJ de Graaf
21-02-2016, 21:49
klopt, jullie beide verwisseld excuus.

Hubert weet jij wellicht ook waar ik de door josly bedoelde eu richtlijnen kan vinden ?

Hubert62
21-02-2016, 22:25
Als de organisatie gewoon volgens Nederlandse regels(Nbvv/COM)= EU ,deze markten blijven houden is er gewoon niets aan de hand.

Alleen de toezicht houders krijgen wel een verantwoordelijke taak nm., zij moeten de levende have streng/beter controleren op (reis)documenten
zoals *Cites,*gezondheidsverklaring (grensoverschrijdend)*ringen en reisduur =langer als 4 uur water en voer?. enz.

Josly
21-02-2016, 23:16
Bekijk volgende informatie.

Dan is de vraag.

Welke maatregelen worden er toegepast tijdens/bij vogelverkoop Vogelmarkt Zwolle.

Bedrijfsmatige maatregelen (handelaars).
Hobbymatige maatregelen (hobbymatig vogelliefhebbers).
Of beide maatregelen.

Personen die zich inschrijven voor de Zwolse vogelmarkt.
Worden daar ook een onderscheid gemaakt tussen beiden wat maatregelen aangaat.
En wat/welke zijn dan die maatregelen.

www.nbvv.nl/download/de_bond/Informatieboekje_Wet-en_Regelgeving1.0.pdf

PS. Bij eventuéle controle.
Hoe weet men dan organisathoris, dat gaat om bedrijfsmatig (handelaar), en of hobbymatig (hobby matig vogelliefhebber).

Bij de Bondsshows.
Zijn handelaars daar ook toegelaten wat de verkoop van vogels aangaat.

euphonia
21-02-2016, 23:20
@HJ de Graaf, dank voor je antwoord. Ik weet dat dat een bericht was van 2015. Ik vroeg het omdat ik van een gerenommeerde handelaar, wellicht bij u allen bekend, toen een Japanse nachtegaal man heb gekocht zonder gesloten voetring maar wel met een bijbehorend document dus dat zou dan niet ok moeten zijn.

Nu schrijf jij echter dat de Japanse nachtegaal een Cites II soort is en derhalve een gesloten voetring en bewijs van herkomst moet hebben. Ik heb nu dus een Japanse nachtegaal koppel in bezit zonder gesloten voetring waarvan 1 vogel een bewijs van herkomst heeft wat in zou houden dat ik bij wet nu strafbaar ben als ik deze vogels zou willen verkopen?

Hubert62
21-02-2016, 23:24
Josly,

Alles is hun bekend volgens Zwolse marktreglement.
Hier hoeft niets aan toegevoegd te worden.

HansV
21-02-2016, 23:42
Is het misschien een idee om een reglementen topic te openen? Daar kan iedereen dan naar hartenlust zijn gelijk proberen te halen. Kunnen we gelijk alle problemen rond de COM bespreken.

In dit topic ging het over de vogelmarkt in Zwolle. Een persoon maakte melding dat hij mensen had gesproken dat zij veel 'slechte' vogels hadden gezien. Daarop heb ik gereageerd dat beurzen en TT's niet mijn ding zijn vanwege de kleine kooitjes. Ik ga er vanuit dat iedereen die in Zwolle op vrijwillige basis deze beurs mogelijk maakt dat naar eer en geweten doet en dat zij zich ongetwijfeld aan de regels houden. Dat er veranderingen op komst zijn in de dierenwereld is duidelijk. En als deze ter bescherming van de dieren zijn kunnen wij dit als liefhebbers alleen maar toejuichen.

Laten ik eens een andere vraag stellen die weer over de beurs gaat... Waren er nog bijzondere of zeldzame soorten te zien? En misschien zijn er mensen die nog een wat foto's hebben genomen.

graaf277
22-02-2016, 06:59
Betreft de kwaliteit in Zwolle: Ook deze keer is er weer uitgebreid gecontroleerd door allerlei
overheid instanties die met een grote groep aanwezig waren op de Zwolse vogelbeurs. En ik heb zowel bij aanvang als aan het einde vd beurs met het aanspreekpunt gesproken en de conclusie is Zwolle is op de
goede weg en doet veel aan kwaliteit maar er zal altijd 'Kaf onder het koren blijven'. Hier wil ik het
bijlaten. Een opmerking ten slotte bedenk wel dat er aanvoer is uit nagenoeg heel Europa met name in Oost-Europa word heel anders omgegaan met wetgeving en de vogelhobby in het algemeen dan hier.

Ton
22-02-2016, 19:53
maar dat houd niet in, dat die personen de vogels anders mogen aanbieden, toch ?

die moeten zich houden aan de regels hier.

Jan Vriend
22-02-2016, 19:59
maar dat houd niet in, dat die personen de vogels anders mogen aanbieden, toch ?

die moeten zich houden aan de regels hier.

Ton,

Daarom is er ook zoveel controle.

Josly
22-02-2016, 21:06
De Controles tegenwoordig gebeuren vooral nadien.

Daarom dat registratie van alle aanwezige vogels zo belangrijk zijn, En zelfs wettelijk verplicht zijn.
Net zoals controle van de vogels en de daarbij horende gezodheidscertificaten.

Op dergelijke manieren/methodes kan er achteraf zelfs vaststellen of de vogels op de parking zijn verhandeld, of in de hal, verkoopruimte.

Een voorbeeld om aan te tonen welke gevolgen dit allemaal kan hebben bij niet geregistreerde vogels die aanwezig zijn tijdens/bij verkoop/aankoop binnen/in de verkoopruimte, verkoophal.

Een vogelliefhebber wordt op weg naar vogelmarkt Zwolle gecontroleerd. Alle vogels zijn netjes volgens de regels, zijn volledig wettelijk in orde.
Na/bij latere controle Vogelmarkt Zwolle blijkt dat die des betrefende vogels niet geregistreerd zijn. Wat er op neer komt dat die vogels niet aanwezig waren/zijn vogelmarkt Zwolle.
Of te wel klopt de informatie van die vogelliefhebber niet. en heeft hij die vogels ergens anders verhandelt (parking).
Of te wel klopt de informatie van vogelmarkt Zwolle niet, en waren die vogels wel degelijk aanwezig op/bij vogelmarkt Zwolle.
Dus die vogelliefhebber die altijd alles netjes volgens de regels werkt heeft een "groot" probleem.
Maar door dat die vogelliefhebber volgens de regels alles keurig bijhoud, bezit die vogelliefhebber bewijzen van overdracht, van verkoop, van zijn vogels.
En dit was/is zijn redding.
Dus door onzorgvuldigheden van de organisatie kwam die vogelliefhebber in de "onnodige" problemen.

Met alle respect voor al die vrijwilligers.
Maar de problemen situeren zich vooral bij het binnenkomen van de vogels.
Alles moeten dan op de zelfde momenten gebeuren.
Innen van inschrijvingen.
Registreren van de vogels.
Controleren van vogels en bijhorende formaliteiten (gezodheidscertificaat).
Etc.

Dan is het eigenlijk niet zo verwonderlijk dat er vogels door de mazen van de netten glippen.
Dat er Europese vogels, Europese sijzen, aanwezig zijn die niet voorzien zijn van een gesloten pootring.
Dat vogels foutief, verkeerd, geringd zijn is nog aanneembaar.

Maar niet geringd?
Dit berokkent meer schade avicultuur, dan al het goede wat de vogelliefhebbers aanhalen.
Want niet geringde beschermde vogels is het voer waar organisaties, personen, die de vogelhobby niet zo genegen zijn met alle mogelijke middelen zullen gebruiken.

Het zijn die knelpunten waar aangewerkt moet worden.
Vooral met alles wat de controle van de vogels aangaat bij dergelijke vogelevenementen.
Te beginnend met gezondheidscertificaten van de vogels.

En zorg bij het verhandelen altijd voor een overdrachtsbewijs, bewijs van verkoop, bewijs van aankoop. En dit samen met recent gezondheidscertificaat van elke vogel afzonderlijk.
Een recent gemeenschappelijk gezondheidscertificaat van maximum 10 vogels is toegelaten als het gaat om de zelfde eigenaar van de vogels. En is ook geldig tijdens het vervoer van die vogels.
Maar het is aan te raden voor elke vogel afzonderlijk, omdat er plaatsen, Landen, zijn waar een afzonderlijk gezondheidscertificaat verplicht is.

Jan Vriend
22-02-2016, 21:27
Dus kort gezegd al die controlerende instanties lopen er voor Jan met de korte achternaam?

Josly
22-02-2016, 21:49
Die controles dienen voor op het moment van de plaats zelf.
Zoals niet geringde beschermde vogels.
Zoals alles met het welzijn van de vogels aangaat.
Hoeveel filmpjes worden tegenwoordig niet gemaakt met al het beschikbare digitaal materiaal (zie You Tube).
Ook vanuit die hoek komen er steeds meer en meer klachten.
Ook officiéle ambtenaren maken steeds meer en meer gebruik van dergelijke praktijken.

Maar alles wat de verkoop-aankoop van vogels aangaat, gebeuren de controles tegenwoordig later.
Hebben vooral te maken met;
Vorige eigenaar(s) van de vogel(s) (verkoper(s).
Nieuwe eigenaar(s) van de vogel(s) (aankoper(s).
Vorige verblijfplaats(en) van de vogel(s).
Nieuwe verblijfplaats(en) van de vogel(s).
Traject van de vogel(s).
Etc.

Onregelmatigheden ter plaatse gebeuren meermaals via minnelijke schikkingen (beslagname vogel(s), financiéle boete(s).
Is er geen minnelijke schikking dan volgt er over het algemeen een proces verbaal (PV).

casehulsebosch
22-02-2016, 23:42
Vanmorgen plaatselijke tijd weer even gebabbeld met een paar vrienden die 2x per jaar naar Zwolle gaan.Skype.

Thumbs up! zeer geslaagde beurs.
Ik vroeg ook nog even na betreffende de negatieve reacties en kreeg als antwoord iets over mieren en copulatie?

Ik hou me dus maar vast aan mensen die ik persoonlijk ken en waarvan ik denk dat ze met beide benen op de grond staan.

gr kees

fons
22-02-2016, 23:51
Volgens mij heb je het antwoord gecensureerd Kees

groetjes fons

Gerrit Bredenhoff
23-02-2016, 11:19
Wat gebeurd er met de vogels die in beslag zijn genomen op zo,n beurs,

Gerrit

graaf277
23-02-2016, 15:43
Wat gebeurd er met de vogels die in beslag zijn genomen op zo,n beurs,

Gerrit

Die gaan naar een opvangcentrum totdat de officier van een uitspraak heeft gedaan en afhankelijk daarvan is er een vervolg actie.
vr gr
Harm

HJ de Graaf
23-02-2016, 20:35
Voor de (kromsnavel) liefhebber een foto reportage https://www.facebook.com/media/set/?set=a.1176889168988721.1073741850.928413553836285&type=3

forpus
23-02-2016, 22:43
Voor de (kromsnavel) liefhebber een foto reportage https://www.facebook.com/media/set/?set=a.1176889168988721.1073741850.928413553836285&type=3
leuke foto's

Ton
24-02-2016, 19:31
inderdaad mooie foto`s.....:)

Josly
24-02-2016, 20:02
NVWA en politie nemen 4 vogels in beslag op vogelmarkt Zwolle;

www.nvwa.nl/actueel/nieuws/nieuwsbericht/2072221/nvwa-en-politie-nemen-4-vogels-in-beslag-op-vogelmarkt-zwolle.

PS. Dat er op het ogenblik op allerhande manieren/methodes "extra" controle zijn, hebben onder andere te maken met recente vogeldiefstallen.
Zoals ongeveer 400 vogels gestolen tijdens vogelevenement Reggio Emilia.

Furto uccelli Reggio Emilia